Előszó
NEMZETKÖZI TAPASZTALATOK
Bevezetés
A közoktatás távlati fejlesztési irányainak kijelölésében jelentős szerep juthat a nemzetközi tapasztalatok mérlegelésének. Az oktatáspolitikai számára a külföldi példák szemrevételezése egyrészt új utakra mutat rá, másrészt olyan tapasztalatokkal szolgál, amelyek hazai körülmények között, kísérlet formájában nem állnak rendelkezésre.
Ugyanakkor nem mindig egyértelmű, hogy valójában mik is a „nemzetközi tapasztalatok". Hajlamosak vagyunk egyedi külföldi példákból általánosítani, néhány példában már tendenciát látni, olyan tendenciát, amely előbb-utóbb kötelező érvénnyel bír a mi oktatáspolitikánkra is. Nagyon gyakran elmarad a követésre ajánlott külföldi példák elemzése: azoknak a körülményeknek a leírása, amelyek az illető országban lehetővé (vagy kényszerűvé) tették a szóban forgó megoldást. Tárgyi tévedések, félreértett külföldi példák is kerülnek a hazai pedagógiai köztudatba.
A közoktatás terén megjelenő újításokra is jellemző, hogy először a felfokozott várakozás, később kisebb-nagyobb kiábrándulás, s végül a megszokott dolgoknak kijáró közömbösség veszi körül. Gondoljunk az oktatástechnikára, az individualizált oktatásra, a permanens tanulás eszméjére, vagy a következő lapokon előforduló újkeletűbb fogalmak bármelyikére: integrált középiskola, széles alapú szakképzés, visszatérő (rekurrens) képzés, modulrendszer stb. A külső - külföldi - szemlélő véleményét nagyon is befolyásolhatja, hogy egy általa vizsgált dolog - egy eszme vagy a közoktatás valamelyik mozzanata - az illető országban melyik stádiumban tart.
A közoktatáspolitikák elvi egybeeséséből nem következik a részletek egyezése. A konkrét iskolaszervezeti és pedagógiai megoldások kiválasztásában egyéb szempontok is közrejátszanak, nem utolsósorban a helyi hagyományok. Ez persze egy veszélyforrás is: az évtizedes, esetleg évszázados hagyományokhoz való kötődés gátja lehet a kor igényei által diktált korszerűsítésnek. Ekkor tölt be hasznos szerepet az összehasonlító pedagógia: friss mintákat kínál, és elénk tárja mit értek el ott, ahol előbb vállalkoztak valamely újításra, mint mi.
Ez a dokumentum a közoktatás fejlesztésében felgyülemlett nemzetközi tapasztalatokat rendszerezi, arra törekedve, hogy az iskolázás intézményes megvalósításában meglévő nemzetközi tarkaságból kiemelje a fő irányzatokat. Érintőleg foglalkozik a különféle megoldások társadalmi, történelmi gyökereivel.
Vissza