Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!

978.612

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jelenlét 3.

Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Midőn az olvasó megismerkedik a Jelenlét 3. számának szerkesztői céljával, amely a groteszk bemutatásának jegyében fogant, ugy gondolhatja, hogy egy meghatározott tematikus egység leszögezésével... Tovább

Előszó

Midőn az olvasó megismerkedik a Jelenlét 3. számának szerkesztői céljával, amely a groteszk bemutatásának jegyében fogant, ugy gondolhatja, hogy egy meghatározott tematikus egység leszögezésével egyúttal meg vannak vonva azok a szilárd határok, amelyek között a munka mozoghat. Ezzel szemben valószinüleg éppen az ellenkezőjét fogja tapasztalni: a groteszk témakörének rögzitésével nem merev határokat szokás kijelölni, hanem éppenséggel föloldják a fogalmak, kijelentések, kijelentéssorok közti határzárlatokat. Hogy ez a paradoxon nem az egyes szerzők önkényéből táplálkozik, hanem szükségszerűen ered magának a groteszknak a tárgyalásából, ennek bemutatását kisérli meg az alábbi esszé.
Nézeteink kifejtésének alapjaként arra a monografikus miire támaszkodunk, amely a modern nemzetközi irodalomelméleti munkák közül talán egyedül vállalkozik a groteszk problémájának földolgozására, erre a problémára nem valamilyen más összefüggésben kerit szót. Mivel nem föltételezhetjük, hogy Wolfgang Kayser könyve (A groteszk a festészetben és az irodalomban - Das Groteske in Maierei und Dichtung, Rowohlt, Reinbek bei Hamburg, 1960) Magyarországon széles körben ismert, ezért legelőször is megpróbáljuk összefoglalni gondolatmenetét, saját megfontolásaink előadása csak ezen az alapon válik lehetségessé. Vissza

Tartalom

Kardos Péter: A boldogtalanság közös nevezője 5
Szilágyi Ákos: Vázlat a groteszkről 19
Gervai András: Az öreg hölgy látogatása (Dürrenmatt groteszkje) 65
Wolfgang Kayser: A groteszk megformálása a festészetben és a
költészetben (szemelvények)
(ford.: Főidényi F. László) 77
Arthur Clayborough: Wolfgang Kayser (ford. Dévény Ágnes) 93
Mihail Bahtyin: Bevezetés a "Francois Rabelais művészete" c.
monográfia V. fejezetébe (Szilágyi Ákos) 103
Mihail Bahtyin: A groteszk testábrázolás Rabelais-nál
(ford.: Demeter Judit). 111
Budapesti beszélgetés Jurij Mann-nal
(Körmendy Zsuzsa - Szilágyi Ákos) 119
Jurij Mann: Groteszk és allegória (ford. :Szilágyi Ákos) 129
G.R.Tamarin: A groteszk elmélete (ford.:Tóth Kálmán) 135
Arthur Clayborough: A "groteszk" szó (ford. :Dévény Ágnes) 145
Lech Sokól: Witkacy-Witkiewicz - A groteszk teoretikusa
(ford.: Szczepan Woronowicz) 171
Hugó Friedrich: A modern Ura struktúrája (szemelvények)
(ford.: Barna Imre) 189
Bibliográfia a groteszk elméletének tanulmányozásához
(összeállította: Szilágyi Ákos) 205
II.
Szikora János: 1+1 211
Pinczési Judit: A lófejü cipőhuzókanálra 220
Györe Balázs : Zongoraóra - almával 221
Serfőző László: Tabló 222
Horváth Endre: Variációk 224
Körmendy Zsuzsa: Iniciálé kezdetei 227
Pintér Lajos: Szentendrei ákombákom 246
Pintér Lajos: Anti-Dózsa 247
Györe Balázs: Egy speciálkollégium sorsa 248
Gergely Tamás: Éljen a császár! 249
Horváth Endre: Két groteszk játék 267
Balázsi Károly: Kut 277
Szilágyi Ákos: Egy nap ezerkilencszázharmincból 278
Szilágyi Ákos: Csunyavers 283
Sziiágyi Ákos: Találkozás 285
Sáron György: Pörkölt 286
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem