| Előszó | 11 |
| Közoktatás-politika a kilencvenes évek közepén | 17 |
| Válság, alkalmazkodás, stabilizálódás | 17 |
| Törvénymódosítás és oktatáspolitikai viták | 20 |
| Középpontban a költségvetés | 24 |
| A nemzeti alaptanterv bevezetése | 26 |
| A modernizáció politikája | 29 |
| Közoktatás és közvélemény | 32 |
| Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 41 |
| A demográfiai feltételek változásai | 41 |
| A születések számának alakulása | 41 |
| A népesség iskolázottsága | 42 |
| Az iskolázottság nemzetközi összehasonlításban | 44 |
| A gazdaságban lezajlott változások | 46 |
| A bruttó hazai termék (GDP) alakulása | 46 |
| Intézményi és tulajdonszerkezeti változások | 47 |
| Az államháztartás helyzete | 48 |
| Sikeres stabilizáció | 49 |
| Munkaerő-piaci folyamatok | 50 |
| Csökkenő gazdasági aktivitás | 50 |
| A munkanélküliség jellemző vonásai | 51 |
| Ifjúsági munknélküliség | 52 |
| Társadalmi folyamatok | 55 |
| Jövedelmi egyenlőtlenségek | 55 |
| Szegénység | 56 |
| A gyermekes családok helyzete | 57 |
| A cigány családok és gyerekek | 59 |
| Deviancia a fiatalok körében | 60 |
| A közoktatási rendszer és a rendszerben való továbbhaladás | 63 |
| A továbbhaladást meghatározó tényezők | 63 |
| Az iskolszerkezet átalakulása | 63 |
| A középiskolai oktatás expanziója | 71 |
| Átjárhatóság, korrekciós utak | 73 |
| A közoktatás egyes szintjei | 74 |
| Az iskola előtti nevelés | 74 |
| A kötelező oktatás szakasza | 76 |
| A kötelező oktatáson túli szakasz | 86 |
| A középfokú oktatás utáni továbbtanulás | 106 |
| Felnőttoktatás | 116 |
| A felnőttoktatási szektorok | 118 |
| Az egyházi és a magánoktatás | 130 |
| Kollégiumok | 132 |
| A közoktatás irányítása | 135 |
| A közoktatás-irányítás általános jellemzői | 135 |
| Integráció és felelősségmegosztás | 135 |
| Irányítási szintek és funkciók | 136 |
| Viszonyok és szereplők | 137 |
| Ellátási felelősség, irányítási és oktatási szintek | 138 |
| Intézménytulajdon és iskolafenntartás | 139 |
| A közoktatási irányítás egyes szintjei | 139 |
| Központi irányítás | 139 |
| Helyi-területi irányítás | 143 |
| Intézményi szintű irányítás | 147 |
| A társadalmi partnerek bevonása | 152 |
| A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere | 155 |
| Értékelési rendszer | 155 |
| Statisztikai és információs rendszer | 157 |
| Pedagógiai szolgáltatások | 158 |
| Intézményi feltételek | 159 |
| Szaktanácsadás | 160 |
| Továbbképzési és információs szolgáltatások | 161 |
| Egyéb szolgáltatások | 163 |
| A közoktatás finanszírozása | 165 |
| A közoktatási kiadások alakulása | 165 |
| Kiadások a nemzeti össztermék (GDP) arányában | 168 |
| A finanszírozás rendszere | 172 |
| A rendszer alapvető elvei | 172 |
| Források és kiadások | 174 |
| Változások a kozoktatás finanszírozásában | 177 |
| A finanszírozás hatékonysága | 181 |
| A források felhasználásának hatékonysága | 181 |
| Az alapvető társadalmi célok érvényesülése | 187 |
| A finanszírozás hatékonysága nemzetközi összehasonlításban | 188 |
| Az oktatás tartalma és az iskolák belső világa | 191 |
| A tartalmi szabályozás reformjai | 191 |
| A tartalmi szabályozás kereteinek a változása | 191 |
| A Nemzeti Alaptanterv bevezetése | 193 |
| A vizsgarendszer reformja | 201 |
| Tankönyvek és taneszközök | 208 |
| Fejlesztő és támogató programok | 216 |
| Tartalmi reform a szakképzésben | 220 |
| Kiemelt területek fejlődése | 221 |
| Idegennyelv-oktatás | 222 |
| Az informatika fejlesztése az iskolákban | 227 |
| A közoktatás nemzetközi kapcsolatai | 232 |
| Az iskolák belső világa | 236 |
| Az iskolák belső világának összetevői | 236 |
| Az iskolák belső világára ható tényezők | 237 |
| A tanítás és a nevelés iskolai feltételeinek változásai | 240 |
| Pedagógusok | 251 |
| Szükséglet, létszám és összetétel | 251 |
| Foglalkoztatás, bérezés és munkafeltételek | 254 |
| A foglalkoztatási viszonyok változásai | 254 |
| A jövedelmi viszonyok alakulása | 257 |
| Munkafeltételek és elismertség | 260 |
| A tanári szakma rétegződése | 263 |
| Felkészülés a pályára | 265 |
| A tanárképzés változásai | 265 |
| A pedagógus-továbbképzés átalakulása | 267 |
| Az idegen nyelvet oktató tanárok | 271 |
| Az oktatás eredményessége | 275 |
| A tanulmányi teljesítmények mérése | 275 |
| A teljesítmények időbeni változásai | 276 |
| A települések közötti különbésgek | 278 |
| Az iskolatípusok közötti eltérések | 281 |
| A nemek közötti eltérések | 283 |
| A tanulmányi teljesítmények alakulása tantárgyanként | 284 |
| Az ismeretek bővülése és az iskola | 289 |
| A magyar iskolák eredményei nemzetközi összehasonlításban | 291 |
| Az oktatás eredményességének más mutatói | 296 |
| Egyenlőtlenségek és speciális igények | 299 |
| Társadalmi egyenlőtlenségek a közoktatásban | 300 |
| Kik a hátrányos helyzetűek? | 301 |
| A hátrányos helyzetűeket szolgáló intézményrendszer | 301 |
| Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programok | 303 |
| A fogyatékos gyermekek nevelése | 304 |
| A jogi és finanszírozási keretek változása | 305 |
| A speciális oktatás intézményrendszere | 306 |
| A speciális oktatás pedagógiája | 309 |
| A nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása | 310 |
| A kisebbségi oktatás szabályozása | 310 |
| A kisebbségi oktatás intézményrendszere | 312 |
| Tartalmi változások | 313 |
| A cigány tanulók oktatásának sajátos problémái | 315 |
| A kisebbségi oktatás fejlesztése | 315 |
| A kisebbségi oktatás finanszírozása | 318 |
| Területi és települési különbségek | 319 |
| Jövedelmi viszonyok és oktatási kiadások | 320 |
| Területi eltérések az oktatás egyes szintjein | 322 |
| Hátrányos helyzet, egyenlőtlenségek, oktatás | 332 |
| Felhasznált irodalom | 335 |
| Függelék | 343 |
| Ábrák és táblázatok jegyzéke | 499 |
| Rövidítések jegyzéke | 511 |