| Előszó | 13 |
| Halász Gábor - Lannert Judit: Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 19 |
| A kilencvenes évtized változásait meghatározó tényezők | 19 |
| Hazai kihívások | 19 |
| Globális kihívások | 21 |
| A szabályozási környezet változásai | 23 |
| Demográfiai folyamatok | 24 |
| A közoktatás demográfiai meghatározottsága | 24 |
| A népesség iskolázottsága | 25 |
| A magyar gazdaságban lezajlott változások 1989-1999 | 30 |
| A bruttó hazai termék (GDP) alakulása | 30 |
| Kedvező folyamatok | 33 |
| Az államháztartás helyzete | 34 |
| Jövedelem és fogyasztás | 35 |
| A reáljövedelem alakulása | 35 |
| A keresetek alakulása a költségvetési szférában | 36 |
| Munkaerő-piaci folyamatok | 37 |
| A gazdasági aktivitás alakulása | 37 |
| Munkanélküliség | 38 |
| Társadalmi mutatók és folyamatok | 40 |
| A szegénység és jellemzői Magyarországon | 40 |
| A fiatalok egészségi állapota | 44 |
| Deviancia a fiatalok körében | 46 |
| Oktatás és közvélemény | 48 |
| Palotás Zoltán: A közoktatás irányítása | 53 |
| A magyar közoktatás-irányítás általános jellemzői | 53 |
| Irányítási szintek, funkciók és szereplők | 53 |
| A különböző területek irányítása | 55 |
| Ellátási felelősség, intézménytulajdon és iskolafenntartás | 56 |
| Változások a felelősségmegosztásban | 57 |
| Közigazgatás és oktatásigazgatás | 58 |
| A közoktatási irányítás egyes szintjei | 58 |
| Központi irányítás | 58 |
| Területi irányítás | 62 |
| Helyi irányítás | 65 |
| Az intézményi szintű irányítás | 70 |
| A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere | 72 |
| Értékelési rendszer | 72 |
| Statisztikai és információs rendszer | 74 |
| Pedagógiai szolgáltatások | 74 |
| Intézményi feltételek | 74 |
| Szaktanácsadás | 76 |
| Továbbképzési és információs szolgáltatások | 77 |
| Pedagógiai értékelés | 78 |
| Egyéb szolgáltatások | 78 |
| A társadalmi partnerek bevonása | 79 |
| Balogh Miklós: A közoktatás finanszírozása | 83 |
| A közoktatási kiadások alakulása | 83 |
| A közoktatás GDP-ből való részesedése | 83 |
| A kilencvenes évtized jellemző változásai és ezek magyarázata | 86 |
| A költségvetés közoktatási kiadásainak alakulása | 88 |
| Az egy tanulóra jutó kiadások alakulása | 88 |
| Változások a finanszírozás rendszerében | 90 |
| Az alapvető jellemzők | 90 |
| Az 1996-os törvénymódosítást követő változások | 92 |
| Az 1998-as kormányváltást követő változások | 93 |
| Változások a kiadások és bevételek szerkezetében | 96 |
| A finanszírozás hatékonysága | 100 |
| Imre Anna - Lannert Judit: Az oktatási rendszer és a rendszerben való tanulói továbbhaladás | 105 |
| Bevezetés: képzési szint, intézmény, program | 105 |
| Az iskolaszerkezet nemzetközi kitekintésben | 107 |
| A hazai iskolaszerkezet alakulása | 110 |
| Az oktatási rendszer szerkezetének vertikális változásai | 111 |
| Az oktatási rendszer horizontális szerkezetének változásai | 117 |
| A szakképzés szerkezetének átalakulása | 123 |
| Átjárhatóság és korrekciós utak | 124 |
| A közoktatás egyes szintjei | 125 |
| Az iskola előtti nevelés | 125 |
| Alapfokú oktatás | 127 |
| A középfokú oktatás | 134 |
| A középfokról kilépőket fogadó rendszerek | 140 |
| Az oktatás és a munka közötti átmenet | 149 |
| Az oktatás és a munka közötti átmenet mutatói, tendenciák | 149 |
| Az átmenet típusai | 150 |
| A munka és a tanulás kombinációja | 153 |
| Az iskolából a munkába való átmenetre vonatkozó politika | 154 |
| Pályaorientáció, tanácsadás | 155 |
| Felnőttképzés | 157 |
| Az oktatási rendszer nem önkormányzati szektorai: egyházi és magánoktatás | 161 |
| Egyházi és magánóvodák | 162 |
| Egyházi és magániskolák | 163 |
| Egyházi és magán-felsőoktatás | 165 |
| Kollégiumok | 166 |
| Vágó Irén: Az oktatás tartalma | 169 |
| Általános összefüggések | 169 |
| Az oktatás tartalmával kapcsolatos igények változása | 169 |
| Nemzetközi tendenciák | 170 |
| A közoktatás tartalmi szabályozása | 172 |
| A tartalmi szabályozás új rendszerének kialakulása | 172 |
| A Nemzeti alaptanterv bevezetése | 173 |
| Változások a tartalmi szabályozásban az 1998-as kormányváltás után | 180 |
| A vizsgarendszer | 184 |
| Változások az oktatás tartalmában | 186 |
| Tartalmi változások az általános képzésben | 188 |
| Tartalmi változások a szakképzésben | 193 |
| Tartalmi változások a közoktatás egyéb területein | 197 |
| A kiemelt területek fejlődése | 204 |
| A tertalmi változások közvetítői | 222 |
| Tankönyvek | 222 |
| Taneszközök | 228 |
| Szakmai fejlesztési programok és alapok | 230 |
| Szekszárdi Júlia: Az iskolák belső világa | 239 |
| A tanítás, a tanulás és a nevelés változásai | 241 |
| Új tartalmak az iskolák szakmai munkájában | 241 |
| A pedagógusok módszertani kultúrája | 244 |
| Tanórai és tanórán kívüli nevelési feladatok | 246 |
| Az osztályfőnöki funkció változásai | 249 |
| Az iskolákon belüli viszonyok alakulása | 252 |
| A helyi tervezés hatásai | 252 |
| Belső értékelés és minőségbiztosítás | 256 |
| Az iskolák és a szülők kapcsolata | 257 |
| Tanulók, tanulói közösségek | 259 |
| Az ifjúsági kultúra, az iskola és a szabadidős tevékenység megváltozása | 259 |
| A diákok és a felnőtt világ | 260 |
| Az iskolai osztály | 263 |
| Diákjogok | 264 |
| A diákok mentálhigiénéje | 265 |
| Gyermek- és ifjúságvédelem | 268 |
| Nagy Mária: Pedagógusok | 273 |
| Pedagógusstátus és pedagógus szakma | 273 |
| Létszám és összetétel | 275 |
| A pedagóguslétszámok alakulása | 275 |
| A szakma összetétele és rétegződése | 280 |
| A nem pedagógus iskolai dolgozók | 283 |
| Foglalkoztatás, bérezés | 284 |
| A foglalkoztatási viszonyok változásai | 284 |
| Helyi foglalkoztatási politikák | 286 |
| A jövedelmi viszonyok alakulása | 287 |
| A tanárok pedagógiai tudása, tantestületi kultúrák | 292 |
| Felkészülés a pályára | 295 |
| A tanárképzés változásai | 295 |
| A pedagógus-továbbképzés átalakulása | 297 |
| Halász Gábor: Az oktatás minősége és eredményessége | 303 |
| Mit jelent a minőség és az eredményesség? | 304 |
| Tanulmányi eredményesség a magyar közoktatásban | 309 |
| Az 1999-es Monitor vizsgálat eredményei | 310 |
| A szegedi vizsgálatok eredményei | 317 |
| A tanulói teljesítményeket meghatározó tényezők | 320 |
| A tanulói teljesítmények nemzetközi összehasonlításban | 321 |
| Az eredményesség egyéb mutatói | 324 |
| Radó Péter: Speciális igények az oktatásban | 327 |
| A fogyatékos gyermekek nevelése | 327 |
| A speciális oktatási igények meghatározása | 327 |
| A fogyatékosok oktatási rendszere | 329 |
| Gyógypedagógiai pedagógusképzés | 331 |
| Az integráció lehetőségei | 332 |
| A kisebbségekhez tartozó gyermekek oktatása | 334 |
| A kisebbségi oktatás intézményrendszere | 334 |
| A cigány tanulók oktatása | 336 |
| A kisebbségi oktatás tartalma | 339 |
| A kisebbségi programok minősége és színvonala | 341 |
| Radó Péter: Egyenlőtlenségek és méltányosság a közoktatásban | 343 |
| Értelmezési problémák | 343 |
| Strukturális szelekció és az oktatás minősége | 346 |
| Strukturális szelekció | 346 |
| Az oktatás minősége | 347 |
| Az oktatási egyenlőtlenségek típusai | 349 |
| Lehetséges oktatáspolitikák és azok eszközei | 359 |
| Felhasznált irodalom | 363 |
| Adatbázisok | 377 |
| Függelék | 379 |
| Ábrák és táblázatok jegyzéke | 345 |
| Rövidítések jegyzéke | 559 |