| Előszó | 13 |
| Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 23 |
| A közoktatás nemzetközi környezete | 23 |
| A hazai környezet változásai | 26 |
| Demográfiai folyamatok | 30 |
| A népesség számának alakulása Magyarországon a kilencvenes években | 30 |
| A népesség iskolázottsága | 32 |
| A gazdasági növekedés, a humán és a társadalmi tőke kapcsolata | 33 |
| A magyar gazdaságban 1998 és 2002 között lezajlott változások | 34 |
| Munkaerő-piaci folyamatok | 36 |
| A tudás alapú gazdaság kihívása az oktatás felé | 40 |
| Társadalmi mutatók és folyamatok | 42 |
| A gyermekek és fiatalok életminőségét befolyásoló tényezők | 43 |
| A társadalmi kohézióra kedvezően ható néhány tényező | 46 |
| Az oktatás a sajtó és a közvélemény tükrében | 47 |
| A közoktatás irányítása | 51 |
| Az irányítási rendszer általános jellemzője | 51 |
| Az alapvető jellemzők alakulása | 51 |
| Közigazgatás és közoktatás-irányítás | 52 |
| Irányítási szintek, funkciók és szereplők | 53 |
| Az egyes irányítási szintek | 55 |
| Országos szint | 55 |
| Területi szint | 61 |
| Helyi szint | 64 |
| Intézményi szint | 71 |
| Szolgáltató és támogató intézményrendszer | 76 |
| Helyi-területi pedagógiai szakmai szolgáltatások | 76 |
| Országos kutató, fejlesztő és szolgáltató intézmények | 81 |
| Nem állami szolgáltatók és tanácsadó vállalkozások | 82 |
| Civil társadalom, partnerség, konzultáció | 83 |
| A közoktatás finanszírozása | 87 |
| A közoktatási kiadások alakulása | 87 |
| A közoktatás GDP-ből való részesedése | 87 |
| A költségvetés közoktatási kiadásainak alakulása | 89 |
| Az egy tanulóra jutó kiadások | 90 |
| A kiadások alakulása nemzetközi összehasonlításban | 91 |
| A finanszírozás rendszere | 93 |
| A rendszer alapvető jellemzői | 93 |
| A finanszírozási rendszer működése az ezredfordulón | 94 |
| A finanszírozás és a közoktatás helyi folyamatai | 97 |
| A finanszírozást meghatározó helyi folyamatok | 97 |
| Helyi finanszírozási stratégiák | 99 |
| A 2002. évi közalkalmazotti béremelés hatása | 101 |
| A finanszírozás költséghatékonysága | 102 |
| Költséghatékonysági problémák a magyar közoktatásban | 102 |
| A finanszírozás hatékonyságának területi mutatói | 106 |
| Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás | |
| Általános összefüggések | 107 |
| Képzési szint, intézmény, program | 107 |
| Az ISCED rendszer | 108 |
| A tanulói továbbhaladás és az oktatási rendszerek nemzetközi összehasonlításban | 108 |
| A középfokú oktatás nemzetközi összehasonlításban | 110 |
| Oktatáspolitikai törekvések a felső középfokú oktatásban | 118 |
| A hazai iskolarendszer alakulása | 119 |
| Az iskolaszerkezetet befolyásoló demográfiai és szabályozásai változások és azok várható hatása | 119 |
| Az oktatási rendszer vertikális változásai | 122 |
| Az oktatási rendszer horizontális változásai | 125 |
| A szakképzés szerkezetének átalakulása | 128 |
| Átjárhatóság és korrekciós utak | 131 |
| Közoktatás és élethosszig tartó tanulás | 132 |
| A közoktatás egyes szintjei | 133 |
| Az iskola előtti nevelés | 133 |
| Alapfokú oktatás | 136 |
| A középfokú oktatás | 141 |
| A középfokú oktatásból kilépőket fogadó rendszerek | 148 |
| Átmenet az oktatásból a munka világába | 152 |
| Az oktatás és a munka közötti átmenet értelmezése | 153 |
| Az oktatás és a munka közötti átmenet mutatói, mérése, tendenciái | 153 |
| Az oktatás és a munka közötti átmenet típusai | 155 |
| Pályaválasztás és életpálya-tanácsadás | 156 |
| Oktatás és gazdaság | 159 |
| A felnőttek tanulása | 163 |
| A közoktatás egyéb alrendszerei | 169 |
| A speciális oktatás | 169 |
| A kisebbségi oktatás | 170 |
| Kollégiumok | 170 |
| A nem állami, önkormányzati oktatás | 172 |
| Az oktatás tartalma | 175 |
| A közoktatás tartalmi szabályozása | 175 |
| Nemzetközi tendenciák | 175 |
| A magyarországi tartalmi szabályozás átalakulása | 178 |
| Tartalmi változások a közoktatás egyes területein | 191 |
| Az iskoláskor előtti nevelés | 191 |
| Általános és középiskolai oktatás | 193 |
| Szakmai képzés | 197 |
| Az alapfokú művészetoktatás | 199 |
| A sajátos nevelési igényű gyerekek oktatása | 202 |
| Nemzetiségi oktatás | 206 |
| A kiemelt területek fejlődése | 208 |
| Idegennyelv-oktatás | 208 |
| Az informatika a közoktatásban | 215 |
| A tanulás infrastruktúrája | 222 |
| Az oktatás fizikai környezete | 222 |
| Szakmai fejlesztési programok és alapok | 232 |
| Megyei közoktatás-fejlesztési közalapítványok | 232 |
| Közoktatási Modernicáziós Közalapítvány | 233 |
| Soros Alapítvány | 235 |
| Az Európai Unió programja | 235 |
| Az iskolák belső világa | 239 |
| Az iskolákon belüli viszonyok | 239 |
| Iskolák, tanárok, tanulók | 239 |
| Az intézményi struktúrák és működésük | 246 |
| Az iskolavezetés | 252 |
| Szocializáció, tanítás és tanulás | 254 |
| A tanulók kötött és kötetlen tevékenységei | 254 |
| Tanítás és tanulás | 258 |
| Az iskolák és környezetük | 264 |
| Az iskolák közötti kapcsolatok: verseny és együttműködés | 269 |
| Pedagógusok | 273 |
| A pedagógusszakma változásai | 273 |
| Nemzetközi kihívások | 273 |
| Hazai kihívások | 274 |
| Létszám és összetétel | 277 |
| A pedagóguslétszámok alakulása | 277 |
| A szakma összetétele és rétegeződése | 281 |
| A nem pedagógus iskolai dolgozók | 284 |
| Foglalkoztatás és bérezés | 285 |
| A foglalkoztatási viszonyok változásai | 285 |
| A jövedelmi viszonyok alakulása | 287 |
| A tanári szakma fontossága a közvéleményben | 292 |
| Pedagógusképzés, a pedagógusszakma folyamatos fejlesztése | 293 |
| Az alapképzés változásai | 294 |
| Pályára lépés, beilleszkedés az iskolai munkába | 303 |
| A pedagógusok továbbképzése | 303 |
| A közoktatás minősége és eredményessége | |
| A minőség és az eredményesség értelmezése | 309 |
| Tanulmányi eredményesség a magyar közoktatásban | 312 |
| Olvasás-szövegértés, anyanyelvi kompetenciák | 314 |
| Matematikai műveltség | 319 |
| Természettudományos műveltség | 321 |
| Állampolgári ismeretek és attitűdök | 324 |
| Informatika | 327 |
| Idegen nyelv | 329 |
| A tanulás eredményességét meghatározó tényezők | 330 |
| Az eredményesség egyéb mutatói és értékelésének egyéb formái | 332 |
| A felsőfokú továbbtanulás mutatói | 332 |
| Vizsgák | 334 |
| Tanulmányi versenyek | 338 |
| Intézményi és fenntartói értékelés | 340 |
| A minőség és eredményesség fejlesztésének új szereplői és eszközei | 342 |
| Intézményi szintű minőségfejlesztés és minőségbiztosítás | 343 |
| Országos diagnosztikus mérési rendszer | 345 |
| Oktatás egyenlőtlenségek és speciális igények | 349 |
| Az egyenlőtlenségek keletkezése, természete és dimenziói | 349 |
| Az oktatási egyenlőtlenségek típusai és a speciális igények | 351 |
| A tanulói teljesítményekben kimutatható egyenlőtlenségek | 351 |
| Nyelvi és kultúrális különbségek | 358 |
| Egyéni különbségek | 364 |
| Az egyenlőtlenségek mérséklése és az oktatáspolitika mozgástere | 370 |
| Differenciálás és szelekció a közvélemény tükrében | 370 |
| Programok és működő hazai példák | 373 |
| Az oktatáspolitika mozgástere | 375 |
| Függelék | 377 |
| Felhasznált irodalom | 557 |
| Adatbázisok | 575 |
| Ábrák és táblázatok jegyzéke | 583 |
| Rövidítések jegyzéke | 597 |