| Bevezetés | 3 |
| Emberismeret és önismeret | |
| Egyén és egyéniség | |
| Egyénítő és típusrajzoló jellemzés | |
| Lelki állapot és lelki alkat | |
| A személyiség szerkezete | 13 |
| Az ösztön | 15 |
| Ösztön és tudat | |
| Az ösztönök világa | |
| Hangulat és gátlás | |
| Rokonszenv és ellenszenv | |
| Álom | |
| Pótcselekvés | |
| Szenvedély | |
| A tudat | 24 |
| Értelmesség és gondolkodásmód | |
| Kedély | |
| Jellem | |
| Az "Én" | |
| Az értékelés | 29 |
| Élmény | |
| Értékelés és világnézet | |
| Kultúra és társadalom | |
| Eszmény | |
| A személyiség megismerése | 37 |
| Tipológia | 37 |
| Testalkat és lélekalkat | |
| Kretschmer tipológiája | |
| Cyclothym és schizothym személyiségjegyek | |
| Normális típusok | |
| Kulturális típusok | |
| Diagnózis | |
| "Csekélyértékűség" | |
| "Életterv" | |
| Individuálpszichológiai gyanú | |
| Extraverzió és introverzió | |
| Érvényesülő (manifeszt) és lappangó (latens) típus-jegyek (C. G. Jung) | |
| Az integrált és dezintegrált személyiség (Jaensch) | |
| Vérmérséklet és jellem (Ewald) | |
| Gyakorlati szempontok | |
| A kézírás jellemtana (grafológia) | 66 |
| Összbenyomás | |
| Az írás | |
| Formai sajátságai | |
| Az írás nagysága | |
| Nyomás | |
| Sebesség | |
| Egyéb formai sajátosságok | |
| Alapirány | |
| A személyiségkép megalkotása | |
| Példák | |
| A Wartegg-próba | 90 |
| A kísérlet leírása | |
| A kísérleti adatok minősítése és feldolgozása | |
| A személyiségkép | |
| A Roschard-próba | 96 |
| A gyakorlati felhasználás lehetőségei | |
| A Szondi-féle genoteszt | 99 |
| Felszólító jelleg és rokonszenv | |
| Az ösztöntényezők | |
| Átöröklés | |
| Az ösztöntendenciák pozitív és negatív érvényrejutása | |
| Párválasztás, ideálválasztás és pályaválasztás | |
| Pályaválasztási tanács | |
| A személyiség fejlődése | 108 |
| Testi, lelki és szellemi életgörbe | |
| A gyermekkor jellemtana (a 12. életévig) | |
| A kamaszkor (12-18 évig) | |
| A felnőtt ember lelki világa (20-50 évig) és az öregkor (50-en felül) | |
| Válságos korszakok (pubertas, climax) személyiségformáló hatása | |
| A jellem öröklött vonásai | |
| A jellemvonások öröklési módja | |
| A konfliktusos személyiség | |
| A személyiségvizsgálati eljárások pedagógiai alkalmazása | |
| A cyclothym és schizothym tanuló | |
| A merev és a nyilt gyermeki személyiség (Burkersrode-Ille) | |
| A gyermeki írás grafológiája | |
| Fejlődéslélektani adatok a Wartegg-, Rorschach- és Szondi-próbánál | |
| A "személyi lap" s a nevelő karakterológiai feladata | 131 |
| Az emberi személyiség alapformái s a nevelő önellenőrzése | |
| A személyi adatok (A) kiértékelése | |
| Örökléstani és társadalomlélektani szempontok | |
| A tanulmányi (B)-, fegyelmi (C)- és személyiségi (D) adatok | |
| Jellemtani elmélet és nevelői gyakorlat | |
| Történeti és irodalmi tájékoztató | 145-155 |