1.034.180

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás

Magyar Tudományos Akadémia művészeti gyűjtemény 2001. február-május/Gedenkausstellung Johann Nepomuk Ender (1793-1875) - Thomas Ender (1793-1875) kunstsammlung der ungarischen akademie der wissenschaften februar-mai 2001/Kiállítási katalógus

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Fotózta

Kiadó: Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutató Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Német  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-506-395-4
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Fekete-fehér és színes reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az MTA Művészettörténeti Kutató Intézete kevés alkalmasabb feladatot találhatott volna magának, mint az Ender-ikerpár kiállításának megrendezése. Egyiküknek, Johann Nepomuk Endernek köszönhető... Tovább

Előszó

Az MTA Művészettörténeti Kutató Intézete kevés alkalmasabb feladatot találhatott volna magának, mint az Ender-ikerpár kiállításának megrendezése. Egyiküknek, Johann Nepomuk Endernek köszönhető többek között az Akadémia számos alapító tagjának portréja, az Akadémia allegóriája, (ma is használatban levő) címere-pecsétje - majdnem azt írtam: lógója. Ez a kép - pontosabban a Széchenyi István szorgalmazására a pecsétnyomó előzményéül szolgáló, Borúra derű című, 1831-ben készült olajfestmény - nemcsak viharfellegektől súlyos, hanem az allegorikus utalásoktól is. Hébé istennő, hasonló kéztartással, mint egy solymár, a tudomány serlegét tartja a tudásszomjas nemzetet (esetleg magát Széchenyit?) jelképező sas elé - Pallas Athénéhoz méltó, ám magyar címeres pajzsáról nem is beszélve. Nem kevésbé jelentésterhes ez a festmény, mint Ender másik műve, melyet a Magyar Nemzeti Múzem megrendelésére, ám ismét Széchényi-család kontrollja alatt, Széchényi Ferencről néhány évvel korábban készített (1823), s amelyről Kazinczy némi iróniával így nyilatkozott: „...el van halmozva a' tudományok attribútumaival. A' hős, felelevenedvén, ki nem tudna jönni ezen holmik rettenetes sokasága közzül." A Borúra derűvel kapcsolatban mindazonáltal nem lenne helyénvaló az élcelődés, egyszerűen azért nem, mert kiváló kvalitású kép, a művész főműve, másrészt elfogadjuk, mert a Magyar Tudományos Akadémia alapításának autentikus dokumentuma. A maga nemében párdarabja egy másik allegóriának, Ferenczy István P"ásztorlánykájának (1822), mely nemcsak a „szépmesterségek", hanem egyszersmind a magyar képzőművészet kezdeteit is hivatva volt jelezni. Ferenczy volt az MTA első és sokáig egyetlen képzőművész tagja (a második Barabás Miklós, a harmadik id. Markó Károly), Johann Ender 1818-ban minden bizonnyal járt az ő római műtermében, ugyancsak Széchenyi kíséretében. És amit ezek a művészek allegorikusán próbálnak érzékeltetni, ugyanannak tudománytörténeti paradigmaváltásnak a már érezhető előszele, mely annyira ellentmondásosan és mégis dinamikusan tükröződik a „Gründungszeit" különböző tudományelméleti dokumentumaiban.
Ahhoz képest ugyanis, hogy az MTA 1827-es alapító törvénye „tudományok és szépmívességek"-ről beszél, két évtizeddel később már egyértelműen a Nyelvtudományi Osztályhoz tartoznak a „széptudományok", azon belül is a képzőművészetek elmélete, a művészettörténet, de a széppróza és a költészet is, míg a Filozófiai Osztályhoz tartozik a „széptan". És ma mi a helyzet? Különösen, ha a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiát sem hagyjuk figyelmen kívül? Ilyen kérdésekre segít választ találni, vagy ehhez hasonlókat segít feltenni egy Ender-kiállítás.
A másik iker, Thomas munkássága földrajzi, helytörténeti és műemléki kutatásokhoz szolgálhat forrásul, kettejük sorsának összehasonlító vizsgálata pedig - amire valószínűleg maguk sem gondoltak volna - akár alkotáspszichológiai, ikerkutatási stúdiumok sorát válthatná ki. Azzal kezdtem, hogy kevés alkalmasabb feladatot találhattunk volna... Helyesbítek: számos alkalmasabbnál alkalmasabb feladat kínálkozik az MTA Művészettörténeti Kutató Intézet számára, azon szerencsés konstellációnál fogva, hogy az Akadémiát kezdettől fogva érdekelte a művészet.
Vissza

Tartalom

Beke László: ELŐSZÓ 9
VORWORT 83
Gonda Zsuzsa: A BÉCSI DIOSZKUROSZOK
Johann Nepomuk és Thomas Ender művészi pályája 11
DIE WIENER DIOSKUREN
Die künstlerische Laufbahn von Johann Nepomuk und Thomas Ender 85
Függelék
JOHANN NEPOMUK ENDER ÖNÉLETRAJZA 28
DIE AUTOBIOGRAPHIE JOHANN NEPOMUK ENDERS 104
Körmendy Kinga:
THOMAS ENDER ÉS WALDSTEIN JÁNOS 31
THOMAS ENDER UND DER KUNSTSAMMLER JÁNOS WALDSTEIN 107
Papp Gábor György:
THOMAS ENDER ÉPÍTÉSZETI TÁRGYÚ AKVARELLJEI
AZ MTA KÖNYVTÁRÁNAK KÉZIRATTÁRÁBAN 41
THOMAS ENDERS AQUARELLE ARCHITEKTONISCHEN THOMAS IN DER HANDSCHRIFTENSAMMLUNG DER BIBLIOTHEK
DER UNGARISCHEN AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN 117
Markója Csilla:
THOMAS ENDER ÉS MEDNYÁNSZKY LÁSZLÓ 53
THOMAS ENDER UND LÁSZLÓ MEDNYÁNSZKY 130- 204
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
1.890 Ft
750 ,-Ft 60
7 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás Johann Nepomuk Ender - Thomas Ender emlékkiállítás
Állapot:
1.890 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba
konyv