1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Renaissance Olaszországban I-III.

I.: A kényurak kora/II.: A tudományok föléledése/III.: A szépművészetek

Szerző
Fordító

Kiadó: M. T. Akadémia Könyvkiadó Hivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 1.466 oldal
Sorozatcím: A Magyar Tudományos Akadémia könyvkiadó-vállalata
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Az I. kötet kiadási éve 1881, a II. kötet kiadási éve 1882. Nyomtatta az Athenaeum r. társ. könyvnyomdája, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jelen kötet első részét képezi oly munkának, mely az olaszországi renaissance-al foglalkozik. A második részben majd a képzőművészetekről és a tudományok föléledéséről szólunk; a harmadikat az... Tovább

Előszó

A jelen kötet első részét képezi oly munkának, mely az olaszországi renaissance-al foglalkozik. A második részben majd a képzőművészetekről és a tudományok föléledéséről szólunk; a harmadikat az olasz irodalomnak szenteljük.
Tágas mezőnek földolgozását kisértem meg; s épen ezért tudom, hogy a szakember mindegyik szakaszban akadhat ki nem dolgozott részekre. Egynémely tekintetben reménylem, hogy művem különböző részei egymást kölcsönösen kiegészítik s fölvilágosítják. Így például igen sok megemlitni valót kihagytam a jelen kötet VII-ik fejezetéből, mert úgy vélekedtem, hogy azt utóbb alkalmasabban fogom tárgyalhatni. Vissza

Fülszöveg

A Renaissance Olaszországban czímű munkám e harmadik kötete nem akar az olasz művészetek története lenni, hanem inkább azoknak a renaissance műveltség fő mozzanataival való összefüggését kivánja elemezni. Munkám ezen főczélját folytonosan szem előtt tartva, világossá igyekeztem tenni azt, hogy kezdetben a művészetek a középkor kereszténységétől függő viszonyban voltak, utóbb fokozatosan fölszabadúltak az egyház ellenőrzése alól, mikor pedig a klasszikai műveltség ujjászületése elérte a tetőpontot, bekövetkezett a művészetek teljes függetlensége.
Lehetetlen volna a középkori időszakot ezen fejlődésében figyelemmel nem kísérni; miután a szobrászat és a képírás felvirágzása a XIII-dik század végén első jelei közé tartozott ama szellemi ujjászületésnek, mit Renaissance név alatt ismerünk. Ennélfogva kissé hosszadalmasabban kelle foglalkoznom az építés, a szobrászat és a képírás fejlődésének azon állapotaival, melyek saját történetemnek mintegy előjátékát képezik.

Tartalom

A renaissance szelleme
Nehézségek az évszám meghatározása körül2
A renaissance szó értelme4
A gondolkodás szabaddá lesz6
A hűbéresség viszonya a renaissancehoz7
A renaissance előjelei a középkorban8
Abelard8
Bacon8
Joachimus de Flora8
A provencalok8
Az eretnekek8
II. Frigyes9
Dante9
Petrarca9
Boccaccio10
Az olaszok physikai képessége11
A tudományok föléledése13
A két nagy felfedezés: a világ és az ember13
A világ-egyetem s a földgolyó átkutatása15
Tudomány15
Képzőművészet és kutatás16
A művészetek az egyház fölfogását emberivé teszik17
A kutatás történetének három korszaka18
Az óhajtás kora18
A megszerzés kora19
Julia holttestének mondája20
A könyvnyomtatók és kritikusok kora22
A lelkiismeret fölszabadítása23
A reformatio s a modern kritikus fölfogás25
Mechanikai találmányok26
Olaszország helye a renaissanceban27
A kényurak kora
A XIV. és XV. századnak jellemző tulajdonságai Olaszországban29
Olaszország viszonya a birodalomhoz s az egyházhoz30
Az olasz uralkodók jogczimének törvénytelen volta31
Az egyéniségnek szabad kifejlődése32
II. Frigyes és példájának hatása34
Ezzelino da Romano37
Az olasz kényurak hat fajtája38
Hűbéres urak38
A birodalom vicariusai39
A nép hadnagyai39
Condottieri39
A pápák öcscsei és fiai40
Kitűnő polgárok41
Az olaszok képtelensége községi kormányzatra42
A hatalom bitorlására kifejleszti az egyénnek képességeit44
Hogyan él a kényur?44
Családi bűnnek példái az uralkodó családokban47
Az olasz zsarnok leírása Macaulaynál48
A zsarnok leírása Savonarolanál és Matteo Villaninál49
A nagyobb kényuraságok fölemésztik a kisebbeket a XIV. században50
A Viscontiak története69
Francesco Sforza71
A zsoldos vezérek szerepe az olasz politikában72
Zsoldos háború73
Alberico da Barbiano74
Braccio da Montone75
Sforza Attendolo75
A Sforza-ház története79
Galeazzo Maria Sforza meggyilkoltatása82
A zsarnokölés ethikája Olaszországban84
A kényurak viszonya a művészetekhez és tudományhoz84
Sigismondo Pandolfo Malatesta85
Federigo Urbino herczege89
Vittorino iskolája és az urbinoi udvar90
Castiglione Cortigianoja102
Az olasz Cortegiano és a modern gentleman102
Visszatekintés104
A köztársaságok
Az olasz köztársaságok jellegének különféleségéről106
A községek jellemének hasonlatossága107
A polgári jogok109
A zavarok okai a községekben111
Az alkotmányok idomíthatóságában való hit112
Genua113
Savonarola alkotmánya113
Machiavelli beszéde X. Leóhoz115
A pártok és érdekek sokfélesége117
Siena119
Az olasz városok kicsinysége120
A községek bizalmatlansága és irigysége123
Velenczének kivételes helyzete124
Velencze alkotmánya127
Bölcs kormány rendszer Velenczében129
Firenze és Velencze sorsa131
Firenze hatóságai136
Balia és Parlamento137
A Mediciek fondorlatai139
Párhuzam Firenze és Velencze közt141
Párhuzam Görögország és Italia közt144
Lényeges különbségek145
Az olasz községek kereskedő jellege146
Agnolo Pandolfini: Trattato della Famiglia s a Firenzeben uralkodó polgári hang és a polgár eszménye150
A zsoldos hadak152
A firenzei történetírók
Firenze, a szellem városa154
Bírvágy, kíváncsiság és szépség szeretete154
A firenzei történetírás155
A történetnek philosophicus tanulmányozása157
Ricordano Malaspina158
A firenzei történetírás s a többi olasz város chrónikái159
A Villaniak160
Az 1300-ik esztendő160
Statistika164
Dante politikai munkái és röpiratai166
Dino Compagni168
Firenze latin történetírói a XV. században169
Lionardo Bruni170
Poggio Bracciolini170
A XVI. század első felének történetírói171
A tett és írás emberei: a doctrinaire-ek171
Firenze 1494 és 1537 közt172
Varchi174
Segni174
Nardi174
Pitti174
Nerli174
Guicciardini175
Ezen írók politikai fontossága175
A firenzei függetlenség végső évei és az 1529-iki ostrom176
A pártok állása177
Filippo Strozzi278
A történetírók nézete a firenzeiek gyengeségéről183
Irodalmi tulajdonságaik185
Francesco Guicciardini186
Niccolo Machiavelli186
A tudós államférfiak187
Ellentét az élet s az irodalom közt187
Guicciardini életrajza192
Istoria d'Italia194
Dialogo del Reggimento di Firenze198
Storia Fiorentina198
Ricordi199
Machiavelli életrajza201
A nemzeti sereg terve203
A Principe ajánlása211
Az olasz renaissance politikai erkölcsei214
Discorsi216
A háború művészetének hét könyve217
Firenze története219
Machiavelli: Il Principe
Machiavelli őszintesége ez értekezésében220
A machiavellismus221
Öntudatos kynismusa politikai elméletének221
A fejedelem elemzése222
A fejedelemségek kilencz fajtája223
A hódító érdeke politikájának egyedüli indító oka224
XII. Lajos kritikája226
Hűbéres monarchia és keleti despotismus227
Szabad város leigázásának három módja227
Pisa példája228
Kalandorok alapította fejedelemségek228
Mózes229
Romulus229
Cyrus229
Theseus229
Savonarola230
Francesco Sforza230
Cesare Borgia231
Machiavelli személyes összeköttetése Cesareval232
Machiavelli bámulja Cesare lángeszét233
Cesare pályája237
A kik bűnök által jutottak fejedelemségre237
Oliverotto da Fermo237
A kegyetlenségnek haszna238
Messer Ramiro d' Orco238
Machiavellinek pessimistikus fölfogása az erkölcsiségről239
Fejedelmek szavatartásáról240
Hatodik Sándor240
Az erényesség és becsületesség látszatának politikai haszna241
Lovagias érzés hiánya Italiában242
A hatalmas fejedelemnek katonai rendszere243
A zsoldosok és szövetségesek kritikája245
Nemzeti sereg szükségessége246
A háború művészete246
Az értekezésnek hazafia befejezése249
Machiavelli és Savonarola251
A renaissance pápák
A pápaság 1447-1527-ig253
Pápák példái a renaissance ellentéteinek255
Hatalmuk meggyengül az egyházi tartományok és Róma felett az avignoni száműzetéskor257
V-ik Miklós258
Hogyan fogja föl a pápai monarchiát259
II-ik Pius260
A keresztes hadjárat261
Hét pápa föllépése263
II-ik Pál264
A platonisták üldözése266
IV-ik Sixtus267
Nepotismus268
A Riario és della Rovere család272
Fukarság273
Háborús kedv274
A Pazzi összeesküvés277
Az inquisitio Spanyolországban280
VIII. Innocentius281
Franceschetto Cibo283
VI. Sándor megválasztatása289
Megerősíti a világi uralmat290
Politikája az Orsiniak és Colonnákkal290
Rómában minden vesztegethető291
Politikája a Sultánnal293
Az index293
A Borgia család295
Lucretia300
A gandiai herczeg meggyilkolása301
Cesare és emelkedése304
Sándor halála306
II. Julius307
Heves természete307
Nagy tervei és tiszteletreméltó jelleme308
X. Leo311
Jelentéktelenebb Juliusnál312
Szent Péter temploma és a reformatio313
VI. Hadrianus314
Gyűlöli a pogány műveltséget314
A római udvar botránkozása315
VII. Kelemen316
Róma kifosztása317
Firenze elveszti szabadságát318
Az egyház és az erkölcs
Az egyház romlottsága320
Olaszország egyenetlensége és sülyedése322
Machiavelli, Guicciardini és nápolyi Ferdinand véleménye324
Az olaszok nem képesek gyökeres reformatiora326
A renaissance világiassága és műveltsége328
Olasz írók terhelő tanúsága a pápai udvarról és a kolostorokról329
Az ereklyék babonás tisztelete330
A vallás és erkölcsiség eltávoznak egymástól330
A pápákat egyrészt megvetik, másrészt tisztelik331
Gianpaolo Baglioni332
A zsarnokölők vallásos érzelme334
Pietro Paolo Boscoli337
A vallások szívós tartóssága338
Az olaszok közvetlen érdeke Rómában338
Tisztelet az egyház szentségei iránt339
Angolok véleménye az olaszok erkölcstelenségéről340
Hitszegés és érzékiség343
A képzelet eleme az olaszok bűneiben345
Az olaszok természetüknél fogva nem kegyetlenek - nem durvák - nem kicsapongók346
Családi gyilkosságok347
A becsületérzés Olaszországban351
Onore és Onestá352
Általános pallérozottság355
A nép jó tulajdonságai356
A vallásos rajongás fellobbanásai358
Fra Girolamo Savonarola
Savonarola állása a renaissance-al szemben360
Származása, születése és gyermekévei361
Költeménye a világ romlásáról362
Bolognaban belép a domonkos rendbe363
Levele atyjához363
Költeménye az Egyház romlásáról364
1482-ben prédikálni kezd365
Első látogatása Firenzében367
San Gemignano368
Jövendölése369
Brescia 1486-ban369
Külseje és szónoklásának irálya371
Hatása a hallgatóságra372
Három következtetése375
Látomásai377
Savonarolanak, mint olasz államférfiunak hibái378
Őszinte hite prophetai küldetésében380
Barátsága Pico della Mirandolaval380
1490-ben megtelepszik Firenzében381
San Marco381
Savonarola viszonya Lorenzo de' Medicihez382
Lorenzo halála383
Egyházi beszédei 1493 és 1494-ben384
1495-iki alkotmány386
Theokratia Firenzében387
Piagnoni, Bigi, Arrabiati388
Küzdelem Savonarola és VI-ik Sándor közt390
A Signoria 1498-ban eltiltja a szónoklást391
Kísérletek zsinat összehívására391
A tűzpróba392
A csőcselék ostromolja San Marcot392
Savonarola pere és kivégeztetése395
VIII. Károly
Az olasz államoknak összeütközése Európa nagy nemzeteivel398
XI-ik Lajos, franczia király, politikája398
VIII-ik Károly jelleme400
Készülődések Olaszország meghódítására400
Ludovico Sforza helyzete403
Diplomatiai nehézségek Italiában Lorenzo de Medici halála után405
A köztársaságok gyengesége405
Il Moro407
1494408
Nápolyi Alfonso410
A szövetségesek nem bírnak Francziaországgal411
Giuliano della Rovere unszolja Károlyt a hadjáratra411
Károly Astiban és Paviaban413
Gian Galeazzo Sforza meggyilkolása413
A franczia sereg bizalmatlankodik414
Rapallo és Fivizzano415
Bevonulás Toscanába416
Piero de' Medici szerepe417
Károly Pisaban418
Bevonulás Firenzébe419
Piero Capponi420
A franczia sereg Róma ellen indul421
Bevonulás Rómába422
VI. Sándor megrémül422
A francziák Nápoly ellen indulnak433
A spanyol ház424
Alfonso426
Fernando427
II. Alfonso Siciliába menekül429
II. Fernando Ischiába vonul vissza430
Károly Nápolyban431
Szövetség a francziák ellen432
De Comines Velenczében433
Károly hátrál434
Fornovoi csata435
Károly Astiba ér és visszamegy Francziaországba436
Olaszország, Franczia-, Spanyol- és Németország versenyzésének tárgyává lesz439
VIII. Károly kirándulásának fontossága440
Függelékek
Vérdüh441
Nardi Istorie Fiorentine lib. I. cap. 4.444
Varchi Storia Fiorentina lib. III. cap. 20, 21, 22447
Varchi Storia Fiorentina lib. IX. cap. 48, 49, 46452
VI. Sándor jellemzése. Guicciardini Storia fiorentina cap. 27.456
Vallásos rajongás kitörései a középkori Italiában459
Francesco Vettori Sommario della Storia d'Italia dal 1511 al 1527477
A renaissance férfiai
Öntudatos egyéniség megalakulása Italiában6
A szellem arisztokratiája7
Önművelés czél8
Nemzeti dráma hiánya8
Nemzeti építészet hiánya10
A szobrászat és festészet kitűnő volta11
Kiváló irodalmi tehetség11
Tudósság12
A sokoldalu lángeszek13
Viszonyuk a korhoz14
A középkori hagyománynak s a humanismusnak összeütközése14
Petrarca15
Ő kezdi meg a valóságos föléledést15
Kosmopolitikus philosophia16
Türelmesség16
Szellemi irodalom17
Világiasság18
Indulatok és ihletettségek zavara19
Copernicus és Columbus21
Kereszténység és a klasszikusok22
Az olaszok képtelensége vallás-reformra22
A szabad gondolkodás a féktelenség alakját ölti fel23
Törekvések a kereszténységet s az ókori philosophiát egymással összehangolni23
Firenzei Academia23
Az olaszoknak testi tulajdonságai27
Két korszak arczképe28
Testgyakorlatok29
A fajnak eltökéltsége, hogy tudóssá válik29
Róma régi emlékei29
Az ókor tisztelete30
Dicsőség vágya31
Dicsőséget lelni irodalomban32
A szellem tisztelete33
A jellem tisztelete34
Hajlandóság a magánélet részleteivel foglalkozni34
életrajzírás35
Ideális vázlatok36
Utószülött dicsőség37
Lelkesedés a tudósságért38
Piero de' Pazzi40
Firenze és Athene40
Pogányság42
Az olasz humanismus valóságos értéke44
Pico az ember méltóságáról45
A humanismus első korszaka
A tudományok föléledésének fontossága47
A középkor regénye47
Faustus mondája48
Értéke a renaissancera nézve49
Italia odaadása a tudomány iránt50
Az olaszok hajlandósága ezen munkára51
Tudomány a középkorban55
Az egyház kettős magatartása57
Kegyelet Virgilius iránt58
A latin klasszikusok csekély ismerete58
Görög tudás hiánya59
A középkor szellemi viszonyai ellenkeznek a tiszta irodalommal60
Itália nem kivétel Európa többi részei közt61
Dante és Petrarca63
A humanismus meghatározása64
Hogyan fogja fel Petrarca64
Aestheticus vérmérséklete65
Tisztelete Cicero iránt, buzgó kéziratgyűjtése, érzéke a görög tanulmányok fontossága iránt66
Harcza a pedanság és babona ellen66
A költészet és szónoklat ideálja68
A jogászok és a tanárok bírálata69
Szent Ágoston69
Petrarca hiusága70
Becsvágya71
Ellentét élete és hitvallása közt71
Irodalmi vérmérséklete72
Ábrándozó hazaszeretete73
Befolyása76
Utódai76
Boccaccio és a görög tanulmányok80
Homeros fordítása81
Az irodalom philosophiája84
Boccaccio ihletésének érzékiessége85
Giovanni de Ravenna86
A vándor tanár87
Tanítványai a latin tudományban87
Luigi Marsigli88
Humanismus a politikában91
Coluccio de' Salutati92
Gasparino de' Salutati92
Gasparino de Barzizza93
A levélírás modorának javulása93
A görög tudomány föléledése94
Manuel Chrysoloras95
Tanítványai95
Lionardo Bruni96
A görögnek értéke a renaissancera nézve98
A humanismus első korszaka
Az egyetemek állapota Olaszországban100
Bologna100
A főiskolák, melyek belőle erednek101
Nápoly II. Frigyes alatt101
Nápoly az Anjou-ház alatt161
Ferrara102
Piacenza102
Róma102
Pisa102
Firenze102
Császári és pápai alapító-levelek103
Idegen tanulók103
A tanári kar104
A főiskolák tantárgyai105
A humanismusnak föntartott hely105
Az ékesszólás tanárainak fizetése106
Francesco Fileifo106
A humanisták kevesbbé hatalmasak az egyetemeken107
A humanisticus tanítás módszere108
A könyvkereskedés a nyomtatás föltalálása előtt109
Középkori könyvtárak110
Köziratok ára110
Stationarii és peciarii112
A másolók hanyagsága113
Classicus kéziratok fölfedezése114
Boccaccio a Monte-Cassinón115
Foggio Constanzban115
A szent-galleni kolostor117
Bruni levele Foggióhoz118
A Foggio által fölfedezett kéziratok118
Trieri Miklós120
Görög kéziratok gyűjtése120
Aurispa, Filelfo és Guarino122
Róma romjai123
Befolyásuk a humanismusra123
Dante és Villani124
Rienzi124
Idealisticus hazaszeretete125
Hiusága125
Nincs politikai ítélete126
Petrarca viszonya Rienzihez127
Róma romjainak pusztulása129
Foggio római topographiája131
Érzelgősség az ókor romjai fölött132
Anconai Ciriaco134
A humanismus második korszaka
A tárgy bonyolódottsága137
Négy szakaszra osztható138
Firenze helye140
A művelődésre kedvező társadalmi viszonyok141
Palla degli Strozzi141
Pártfogolja a görög tanulmányokat141
Nyilvános könyvtár terve142
Számkivetése143
Cosimo de' Medici144
Támogatja a tudományt144
Politikai szerepe145
Kedveli az építkezést146
Bőkezűsége a tudósok iránt147
Könyvtárak alapítása148
Vaspasiano és Tommaso da Sarzana149
Nicolo de' Nicoli151
Kézirat-gyűjteménye152
Híre, mint latin tudósé152
Életrendjének leírása154
Lionardo Bruni155
Életrajza155
Görög fordításai156
Latin értekezései és történeti munkái158
Santa Croceban temetik el157
Carlo Aretino157
Híres fölolvasó158
A firenzei titkári hivatal158
Matteo Palmieri159
Giannozzo Manetti159
Tanulmányozza a hébert160
Nyilvános szereplése161
Ékesszólása162
A Mediciek tönkre teszik Manettit162
Élete nápolyi számkivetésében162
Tehetségének méltánylása163
Ambrogio Traversari163
Tanulmányozza a görög egyházatyákat164
A camaldolii szerzet főnökévé lesz164
Humanismus és szerzetesség164
A firenzei zsinat165
A firenzeiek véleménye a görögökről166
Gemisthos Pietho167
Élete168
Philosophiája172
Befolyása Firenzében173
Cosimo de' Medici és a firenzei akadémia174
Plato tanulmányozása175
Platho iratai175
Platonisták és Aristotelianusok Itáliában és Hellasban175
Bessarion176
Pártfogolja Rómában a görög menekülteket177
Humanismus az apróbb köztársaságokban178
Velencze179
A humanismus második korszaka
Átmenet Firenzéből Rómába181
A tudomány viszontagságai a pápai udvarnál181
Diplomatikus humanisták182
Protonotariusok182
Apostoli írnokok182
Egyházi sophisták182
A tudomány erkölcstelen és mesterkélt volta Rómában183
Poggio és Bruni, titkárok184
IV. Eugenius184
Pártfogolja a tudósokat185
Flavio Biondo186
Alapos tanultság186
V. Miklós187
Magánéletének története188
Tehetsége188
Váratlanul megválasztják pápának189
A humanisták üdvriadása190
Pártfogolja a tudós férfiakat Rómában190
Tudós műhely191
Az irodalmi tevékenység magas díjazása191
Fordítások gyára192
Poggio Fiorentino192
Ifjukora193
Utazásai194
Irodalmi kitűnő volta195
Állása az egyháziakkal szemben196
Támadásai197
Humanista gladiátorok199
Poggio és Fileifo201
Poggio és guarino201
Poggio és Valla202
Poggio és Perotti202
Poggio és Georgios Trapezuntios203
Irodalmi botrányok204
Poggio régiséggyűjteményei205
Firenzei kanczellár206
Bessarion bíbornok266
Könyvtára207
Theologicus tanulmányai207
Plato spologiája207
Görögök Italiában208
Humanismus Nápolyban209
Műveltség hiánya Dél-Olaszországban210
A tudomány idegen210
Alfonso a pompás211
A tudósok táborban212
Irodalmi párbeszédek Nápolyban212
Antonio Beccadelli214
A Hermaphroditus215
Lorenzo Valla216
Az epieureus216
A kritikus218
Az egyház ellenfele219
Bartolommeo Fazio220
Giannantonio Porcello221
A milanói udvar222
Filippo Maria Visconti222
Decembrio leírja urát222
Fancesco Fileifo223
Ifjusága223
Látogatása Konstantinápolyban224
Helye az udvarnál224
Házassága225
Hazatér Olaszországba226
Velencze228
Bologna228
Tanári igényei228
Firenze229
Harcza a firenzeiekkel230
Politikába avatkozik230
Siéna231
Megtelepszik Milanóban232
Híre233
Magánélete és nyilvános szereplése235
Ajánlatai ában236
Filelfo a Sforza-zsarnokság alatt239
Irodalmi szegény-legénység240
Halála Firenzében241
Filelfo egy osztály képviselője242
Vittorio da Feltre242
Első nevelése242
Terve a gyermekeket tudósokká nevelni243
Paduai tartózkodása244
Mantuai tartózkodása245
Fejedelmek iskolája246
Nagylelkűsége szegény tanulók iránt247
Életének és rendszerének részletei249
A ferrarai udvar249
Guarino da Verona250
Leonello d' Este házi nevelője251
Giovanni Aurispa252
Kisebb udvarok252
Carpi252
Mirandola253
Rimini és a Malatesta zsarnokok253
Cesena253
Pesaro253
Urbino és Federigo herczeg255
Vespasiano da Bisticci257
A humanismus harmadik korszaka
Az ízlés és bírálat javulása259
Irodalmi körök és akadémiák260
Az olasz irodalom megújulása260
Nyomtatás260
Firenze a tudomány fővárosa260
Lorenzo de' Medici és köre263
Lorenzo nyilvános politikája265
Pártfogolja az irodalmat266
Sokféle tehetsége268
Aplatonikus tudományok művelésére készül271
Platónak s a Neoplatonistáknak fordítása275
Giovanni Pico275
Első megjelenése Firenzében275
Tantételeit kihirdeti Rómában276
Az egyház megrójja277
Platónak s a kereszténységnek összhangzása277
Tanulmányozza a Cabbalát279
Nagyszabású módon fogja fel a tudományt280
Titokzatos tudomány281
Cristoforo Laudino282
Szépirodalom tanára282
Virgilius-tanulmányok282
Camaldolii vitatkozások284
Leon Battista Alberti284
Sokoldalúsága286
Bartolommeo Scala286
Alacsony származása286
Firenzei kanczellár287
Angelo Poliziano288
Ifjúkora288
Homeros fordítása288
A Homericus Juvenis288
Poliziano valósággal lángész289
Alaposan tud latinúl s görögül289
Benne föléled az ókor290
Tanári működése293
A Miscellanca294
Viszonya Medicivel297
A római tudós világ ez időben298
II. Pius299
Pomponius Laetus300
Akadémiája és életmódja300
Üldöztetése II. Pál alatt301
Humanismus Nápolyban302
Pontanus302
Akadémiája302
Művei302
Itália minden városában alapítanak akadémiákat305
A nyomtatás meghonosítása306
Sweynheim és Pannartz306
A velenczei sajtó első kora306
Firenze 307
Cennini307
Alopa Homerosa307
A tudománynak sajtó okozta változása310
Alda Manuzio élete310
A fejedelmi Pio ház Carpiban312
Görög könyvek Aldus előtt313
Az Aldusok sajtója Velenczében318
Tevékenységének története319
Aldo és Erasmus320
Aldo s a görög menekültek321
Aldo halála322
Családja s utódai323
A Ne-akadémia324
A görög irodalom megmentése325
A humanismus negyedik korszaka
A humanisták bukása327
A tudósság áthatja a társaságot328
Az életnek s a szokásoknak új eszménye329
A nevek latinosítása330
Klasszikus körülírások331
Keresztény tárgyú latin eposzok333
X. Leo udvara334
A tudósok egyházi kitüntetéseket kapnak335
Egyházi világfiak335
Maeceműspl Rómában336
A pápai s a császári Róma337
Az erkölcs romlása339
A társadalom finomodik339
Római akadémia340
Pietro Bembo341
Élete Ferrarában342
Élete Urbinóban342
Rómába jön343
Leo foglalkoztatja343
Visszavonul Paduába344
Az irodalom dictátora lesz344
Jacopo Sadoleto345
hatalmasabb lángész Bembonál346
Paulus Jovius347
Latin stylista347
Történetkönyvei347
Baldasare Castiglione348
Élete Urbinóban és Rómában349
Az udvari tudós350
Diplomatikus küldetései350
Alberto Pio351
Gian Francesco Pico della Mirandola351
Viszontagságai351
Hieronymus Aleander352
Orientalis tanulmányai352
A vatikani könyvtár352
Küldetése Németországba352
Inghirami353
Beroaldo és Acciaiuoli353
A római egyetem354
Joannes Laskaris355
A régiségek tanulmányozáa356
A corpus inscriptionum eredete356
Topographiai tanulmányok357
A vatikáni szoborgyűjtemény alapítása358
A Laokoon fölfedezése358
A renaissanceOlaszország érzéke a szobrok iránt360
Velenczei követek a Belvedereben362
Raphael terve a régi Róma kiásására362
Levele Leohoz363
A régészeti kutatások hatása a művészetekre 365
Róma szellemi fensége e korban366
Bukás367
VI. Adorján367
Róma kirablása367
A tudósok szenvedéseinek leírása Valerianotól370
Latin költészet
A latin költés Olaszországban való gyakorlásának különös okai372
Olasz nyelv hiánya373
A versfaragók serege375
Beccadelli375
Alberti Philodoxusa376
Poliziano376
A Sylvae376
Nutricia, Rusticus, Manto, Ambra387
Kisebb költemények388
Pontano390
Sanazzaro391
Elégiák és epigrammák392
Keresztény eposzok393
Vida Christias-a393
Vida Poeticaja398
Fracastoro399
A Syphilis402
Barocco hízelkedések403
Bembo403
Erkölcstelen elégiák403
Ovidius és Tibullus utánzásai404
A Benacus405
Síriratok406
Navagero409
Epigrammák és eclogák409
Molsa409
Költemény saját haláláról410
Cawtiglione411
Alcon és Lycidas412
A társaság verselése413
A pápák dicsőítése416
Költemény a vaticáni Ariadnéról417
Sadoleto versei a Laokoonról417
Flaminio418
Élete419
Szereti a faluzást421
Tudós barátjai424
A lombardiai tudós költők426
A tudomány elhalása Firenzében427
Az olasz tudomány hanyatlása427
Általános áttekintés429
A főbb városok szerepe a föléledésben429
Az olaszok, háború és idegen hódítás daczára, főleg tudománnyal foglalkoznak430
A humaniosták állása a társadalomban431
Dícséretet és megrovást osztogatnak431
Magasztaló és szidalmazó iratok432
Összehasonlítások a sophistákkal433
Irodalomban többre becsülik az alakot a tartalomnál434
A műveltség eszménye önczél434
A hitbuzgó egyházi férfiak gyanakvása435
A humanismus az egyházba tolakodik436
A humanisták vallástalansága436
Gyraldi Progymnasma-ja437
Ariosto437
Czigányélet438
Egyéni erkölcstelenség439
Megállapodott elvek hiánya439
Hiuság hivatásukra440
Irodalmi büszkeségük441
A humanistikus irodalom megbecsülése442
A stylus tanulmányozása442
Cicero befolyása442
Valla Elegantiae-i443
Stylistikus gyermekességek443
A rhetorika becse444
Oratore445
Erkölcsi értekezések446
Epistolographia448
Történetírás448
Kritikai és régiség-tanulmányok449
Az ókort nagyra becsülik449
Szabadelvű szellem450
Poggio és prágai Jeromos450
A nevelés humanistikus modora451
Európaszerte elterjed451
Kilátások a jövendőre454
A tudomány hanyatlása Itáliában458
Függelék
II. Pál Eugéne Münz475
II. Pál Geiger479
A szépművészetek által megfejtendő probléma
Művészet Olasz és Görögországban4
A kultura mérvadó időszaka5
Az irodalom széptani jellege5
A festészet, mint a legfenségesebb olasz művészet6
Feladata a renaissanceban8
Keresztény és klasszikai hagyományok10
A szobrászat a régieknél13
A képirás a romantikus nemzeteknél14
Középkori hit és babona14
A képirás igérete15
Mennyire fejezhetik ki az alakító művészetek a keresztény eszméket?17
Görög és keresztény vallás17
A plastikai művészet képtelen a probléma megoldására18
Hatásosabb művészetre van szükség19
A szobrászat helye a renaissanceban20
Festészet és keresztény mese22
Egyházi eszmék általánosítása a művészet által23
A valódi ájtatosság szellemének ellenséges állása a művészettel szemben24
Az egyház által létesített kiegyezések25
Fra Bartolommeo Szent Sebestyénje26
A művészet és a theologia, a művészet és bölcselet összeférhetetlensége28
Összefoglalás30
A művészet végre elpogányosít33
Zene34
A festészet jövője a Renaissance után35
Az építészet
Az építési középkor Olaszországban38
Milano, Génua, Velencze38
A fejedelmek mint építők39
Különböző stílek40
Helyi befolyások41
Toskánai román, csúcsíves, lombárdiai stíl43
A csúcsíves építés iránti érzék hiánya az olaszoknál46
Siena és Orvieto székesegyházai50
A középkor világi épületei52
Florencz és Velencze53
Magán paloták54
Nyilvános csarnokok54
A Signoria-palota Florenczben55
Arnolfo del Cambio56
S. Maria del Fiore57
Brunelleschi kupolája59
A klasszikai újjászületés az építésben61
Római romok62
A renaissance építés három korszaka63
Jellemzésök64
Brunelleschi65
Alberti66
Palota-építés67
Michelozzo67
Az újjászületés diszítő munkássága69
Bramante72
Az Umiltá-templom Pistójában, Vitone müve73
A del Te-palota74
A Farnese villa74
Sansovino Velenczében75
Michel-Angelo76
Sz. Péter termplom77
Palladio83
A Ragione-palota Vicenzában83
Lombardiai mesterek84
Az elmélet művelői és Vitruvius tanulmányozói85
Vignolla és Scamozzi85
Palladio stíljenek befolyása Európában87
A tudósok és az építőmesterek, összefüggésben a tudomány felvirágzásával87
Szobrászat
Niccola Pisano89
A korai olasz szobrászat történetének forrásai kétesek90
Vasari legendája Pisanóról91
A Levétel a keresztről Luccában92
A természet és az antik tanulmányozása93
A pisai sarkophag94
A pisai szószék95
Niccola iskolája97
Giovanni Pisano98
A. S. Andrea templom szószéke100
Műveinek töredékei Pisában101
XI. Benedek sirja Perugiában101
Domborművek Orvietóban103
Andrea Pisano105
A szobrászat és a képírás közötti viszony106
Giotto107
Olaszországban a szobrászat alá van rendelve az építésnek108
Pisano befolyása Velenczében109
Balduccio Pisából110
Orcagna111
Az Orsammichele templom szentségháza111
A florenczi keresztelő kápolna kapui112
Ghiberti, Brunelleschi és Della Quercia pályázata113
Ghiberti és Brunelleschi pályaműveinek összehasonlítása113
A domborművek a S. Petronio templomban114
Ghiberti nevelése116
Domborművei festői alakításúak117
Az antik iránti érzéke. Donatello119
Korám megfordúl Rómában120
Keresztény tárgyak120
Természethű alakításra törekszik121
Sz. György és Dávid121
Judith123
Gattamellata lovas szobra123
Donatello természethűségének befolyása124
Andrea Verocchio125
David-ja125
Collioni szobra126
Alessandro Leopardi127
Francesco Sforza szobra Lionardótól127
A Pollajuolo fivérek129
IV. Sixtus és VIII. Incze síremlékei129
Luca della Robbia129
Zománczozott agyagművei130
Agostino di Duccio132
A S. Bernardioni kápolna Perugiában132
Antonio Rosselino133
Matteo Civitale133
Mino da Fiesole133
Benedetto da Majano133
E csoport jellemző vonásai és mesterművei133
Síremlékek134
Andrea Contucci síremléke S. Maria del Popolo templomban136
Desiderio da Settignano139
Szobrászat Riminiben a S. Francesco templomban141
Velenczei szobrászat142
Verona143
Guido Mazzoni143
Modenából144
A Certosa Paviában144
A Colleoni kápolna Bergamóban145
Sansovino Velenczében146
Pogány szobrászat147
Michel Angelo tanítványai150
Baccio Bandinelli151
Bartolommeo Ammanati151
Cellini153
Gian Bologna153
A renaissance szobrászat történetének áttekintése155
Képirás
A művészeti tehetségek felosztása Olaszországban158
Florencz és Velencze159
Osztályozás iskolák szerint160
A képirás fejlődésének korszakai162
Cimabue163
Rucellai Madonnája164
Giotto166
Nagy kiterjedésü tevékenysége166
Művészetének köre167
Életrevalóság167
Szerkezet167
Szín168
Természethűség168
Egészséges irány168
Freskók Assisiban és Paduában169
Sz.-Ferencz legendája169
Giotto követői171
Az utolsó itéletet ábrázoló képek172
Orcagna a Strozzi kápolnában174
Ambrogio Lorenzetti Pisában175
Dogmatikus hittan179
Capella degli Spagnuoli179
Traini »Aquiniai Sz.-Tamás diadala«180
Freskókban kifejezett politikai tanulmány181
Sala della Pace, Sienában184
Vallásos művészet Sienában és Perugiában188
A Giottót követő képirók viszonya a renaissancehoz190
A képirás
A középkori tárgyak ki vannak meritve196
A technikai tökéletesedésre való törekvés új lendületet vesz197
Naturalisták a képirásban198
Közvetítő vívmányok, melyek a művészet aranykorát előkészítik198
A tizenötödik század positiv szelleme199
Msaccio200
A modern modor201
Paolo Uccello203
Távlat203
Realisztikus képirók204
A minta204
Piero della Francesca204
A formákat tanulmányozza204
A Föltámadás Borgó San Sepolcróban205
Melozzo da Forli206
Squarcione Paduában207
Gentile da Fabriano208
Fra Angelico209
Benozzo Gozzoli211
Diszítményes stílje211
Lippo Lippi213
Freskók Prató és Spoletóban216
Filippino Lippi216
Sandro Botticelli218
Értéke arra nézve, a ki a renaissancekori felfogást tanulmányozza219
A hit-regetan iránti érzéke220
Piero di Cosimo221
Domenico Ghirlandajo226
Mily értelemben foglalja össze a kort229
Prósai irány230
Florencz ezentúl hangadó a képirásban231
A művészeti tevékenység elterjedése egész Olaszországban231
A Mediciek pártfogása232
Képirás
Két időszak az igazi renaissanceban235
Andrea Mantegna236
Szobrászati jellegű rajza237
Natiralismusa238
Római ihlet238
Julius Caesar diadala239
Domborművek240
Luca Signorelli243
Michel Angelo előfutárja244
Boncztani tanulmányok244
Szépérzék245
A S. Brizio-kápolna Orvietóban245
Arabeszkjei és medaillonjai246
Eszményének fokozatai248
A szerves élet iránti lelkesedés250
A klasszikai tárgyak kezelésének módja253
Perugino257
Vallásos stílje258
Modorossága260
Életének lélektani rejtélye261
Perugino tanítványai263
Pinturicchio264
Spelloban és Sienában264
Francia265
Fra Bartolommeo266
Átmenet az aranykorba271
Lionardo da Vinci272
A renaissance varázslója273
Ráfáel288
Correggio296
A Faun298
Michel Angelo300
A próféta300
Velenczei képirás
Velenczében későn virágzott a képirás306
Mit nyujtott Velencze a művészeteknek307
Shelley és Pietro Aretino308
Velencze politikai viszonyai310
Összehasonlítás Florenczczel311
A Palazzo Ducale312
A művészet, az állami ünnepélyek segédje313
Velencze mondája313
Velencze hőstettei314
Tintoretto paradicsoma és Guardi festménye, a mely bált ábrázol315
Korai velenczei mesterek Muranóban317
Gian Bellini320
Carpaccio kis angyalai321
A Z. Zaccaria-beli Madonna321
Giorgione321
Az allegória, az idyll, az indulatok ábrázolása322
A barát a zongora-hárfánál323
Tiziano, Tintoretto és Veronese324
Tintoretto kisérlete a velenczei művészet dramatizálásában324
Veronese világi pompája325
Tiziano sophoklesi összhangja326
Iskoláik326
Veronese további jellemzése327
Tintorettóról329
Erélyes képzelő tehetsége331
A költészet túlnyomó hatalma331
Tiziano tökélye az egyensúlyban333
Mária mennybemenetele334
A nagy velenczeiek közös szelleme336
Michel Angelo élete
Ellentét Michel Angelo és Cellini közt338
Michel Angelo gyermekkora és rokonsága339
Ghirlandójával dolgozik339
A S. Marco-kert340
A Mediciek köre340
Korai szobrászati kisérletek341
Látogatás Bolognában342
Első utazás Rómába343
A Pietá Sz. Péter templomában344
Michel Angelo, mint hazafi és a Mediciek barátja346
A pisai csata kartonja347
Michel Angelo és II. Gyula pápa349
A sír tragédiája350
A pápa siremlékének rajza351
Látogatása Carrarában352
Menekülése Rómából353
Michel Angelo Bolognában354
Gyula bronz szobra354
Viszatérés Rómába355
A Sixtus-kápolna mennyezete355
Görög és modern művészet361
Ráfáel362
Michel Angelo és X. Leo pápa363
S. Lorenzo365
Az új sekrestye365
A körülmények melyek közt terveztetett s részben el is készült365
Az allegóriák értelme366
Michel Angelo szobrainak befejezetlensége369
III. Pál371
Az Utolsó itélet372
Kortársak birálata375
Sz. Péter templomának kupolája377
Vittoria Colonna382
Tommaso Cavalieri383
Michel Angelo szokásai383
Indulatos természete384
Utólsó betegsége384
Benvenuto Cellini élete
Hírneve386
Önéletrajza387
Annak értéke, a renaissance történetét, szokásait és jellegét tanulmányozókra nézve388
Születése, rokonsága és gyermekkora389
Fuvolázás389
Tanuló évei Marconenál390
Vándor évei390
Az ötvösművesség Florenczben392
Torrigiani és Angolország393
Cellini elhagyja Florenczet Rómáért393
Összetűz a Guascontiakkal394
Emberölő dühe395
Cellini maga szabja törvényeit396
Férfikorának három időszaka398
Élete Rómában398
Diego a bankettnél399
A renaissance érzéke a testi szépség iránt399
Róma kifosztása401
Cellini életében előfordúlt csodák402
Gyöngéd érzelmei403
Fivére gyilkosát megöli404
Bűnbocsánat és megkegyelmezés405
Varázsolás a Colosseumban406
Első utazása Francziaországba409
Úti kalandok409
Korona-ékszerek lopásával vádoltatik Rómában410
S. Angelo várában fogságba vetik411
A várparancsnok411
Cellini szökése412
Látományai413
Vallásának természete415
Másodszor meglátogatja Francziaországot417
A vándor udvar418
A Petit Nesle418
Cellini a franczia törvényszék előtt419
Jelent Fontainebleauban420
Visszatérte Florenczbe400
Cosimo de'Medici mint pártfogó421
Udvari cselszövények421
Bandinelli421
A herczegnő422
Perseus szobra422
Cellini életének vége423
Cellini és Machiavelli423
Az epigonok
A képirás teljes fejlődése és hanyatlása425
A régi tárgyak kimerültsége426
Lionardo da Vinci viszonya tanítványaihoz426
A Lombardiai iskolának tett hagyományai427
Bernardino Luini428
Gaudenzio Ferrari431
A Sacri Montiak ájtatossága432
Ráfáel iskolája433
Nem marad más hátra, mint utánzás434
Róma egészségtelen befolyásai434
Giulio Romano435
A Michel Angelo modorát utánzók435
Michel Angelo félremagyarázása436
Correggio nem alapit iskolát437
Parmigianino438
Macchinisti438
A bolognaiak439
A művészet másod virágzása Florenczben439
Andrea de Sarto439
Követői440
Pontormo440
Bronzino441
A képirás újjászületése Sienában441
Sodoma441
Befolyása Pacchiára, Beccafumira, Perruzira443
Garofalo és Dosso Dossi Ferraráan444
A Campi család Cremonában444
Brescia és Bergamo445
A hanyatlás a tizenhatodik század második felében445
Az ellenreformatio446
A renaissance lendülete megszűnik446
Függelékek
Első függelék447
Második függelék453

Témakörök

John Addington Symonds

John Addington Symonds műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: John Addington Symonds könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III. Renaissance Olaszországban I-III.

A kötetek címlapja hiányzik. A borítók sarkai kopottak, a kötetek néhány lapja foltos.

A lapélek mintázottak.

Állapot: Közepes
9.900 Ft
7.920 ,-Ft 20
40 pont kapható
Kosárba
konyv