A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Angol barokk lira

Seventeenth century poets

Szerző
Fordító

Kiadó: Officina
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött keménykötés
Oldalszám: 115 oldal
Sorozatcím: Kétnyelvű klasszikusok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Készült az Officina műhelyében.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E kötet költőiről a művelt magyar közönség nem igen hallott; a harmincas években megjelent irodalmi lexikonjaink legtöbbnek a nevét sem jegyzik fel. Nincs okunk szégyenkezni emiatt: az angol költők... Tovább

Előszó

E kötet költőiről a művelt magyar közönség nem igen hallott; a harmincas években megjelent irodalmi lexikonjaink legtöbbnek a nevét sem jegyzik fel. Nincs okunk szégyenkezni emiatt: az angol költők és kritikusok is csak újabban fedezték fel őket maguknak és a világnak. (Igaz, hogy most aztán divatjuk olyan méreteket ölt, mint nálunk néhány év előtt a Villon-láz; újabban már néhány detektív-regény is tele van tűzdelve Donne és Marvell verssoraival.) Általában az angoloknak és franciáknak az a fényűző szokásuk, hogy nagyjaikat időnkint megfosztják trónjuktól s a feledésbe vagy legalábbis az irodalomtörténet homályába számüzötteket hívják vissza. Ilyen átértékelésre a közelmultban nálunk is történt kísérlet, nem minden politikai érdekeltség nélkül. A tisztán szellemi és művészi átértékelés azonban nem jelent mást, mint irodalmilag és kritikailag is tudatosítani az emberi lélek egészséges állhatatlanságát és részrehajlását a történelem különböző korszakaival szemben.
Az elmúlt évtizedekben játszódott le egy igen jelentős korszak-átértékelés: a "sötét" középkor megdicsőülése. Ha talán nem is sötét, mindenesetre homályos volt előttünk a renaissance és az ú. n. felvilágosulás közé eső szellemi magatartás is. A kor gazdasági és politikai csontvázát - úgy ahogy - leírták, a "barokk" elnevezést azonban csak a képzőművészetre és építészetre korlátozták, szelleme és irodalma sokszor kártékonynak és kissé nevetségesnek hatott, legtöbbször pedig észre sem vettük egységes és különálló stílusát. Igaz, hogy e kedvezőtlen és elmosódott kép kialakulásában hibás volt a barokk kor öntudata is, azaz inkább öntudatnak hiánya. Mert ha a barokk többet között abban is hasonlított a középkorra, hogy két bizakodó és világos korszak között a földi életre vonatkozóan pesszimista volt (emlékezzünk csak Pascalra, legnagyobb és legjellegzetesebb gondolkodójára), viszont a középkor jellemében volt valami nagy biztonság, ömaga sajátosságának vállalása s ez egységét és különállását félreismerhetetlenné és elvitathatatlanná tette. A barokk állandóan habozott, vonakodott a végső szót kimondani. A középkorral szemben éppúgy, mint a renaissanceal és a felvilágosodással szemben is rossz lelkiismeretű korszak volt; talán azért érezzük ma közelebb magunkhoz, mint bármikor eddig. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
John Donne (1573-1631)
Jó reggelt23
Twickenham-kert25
A szerelem növekedése29
A bolha33
Éjféli vers Luca-napján37
Jelenés41
Önkívület43
A temetés49
Álom51
Elégia vetkező kedveséhez53
Te készítettél57
Nem egy jogon59
Ha visszakapnám most a könnyveket61
No köpjetek le63
Ó mennyi kínzó ellentét terem65
Himnusz Krisztushoz67
Himnusz Istenhez, betegen71
Robert Herrick (1591-1674)
Corinna májusi sétája75
A százszorszépekhez81
George Herbert (1593-1633)
Templomablak83
John Milton (1608-1674)
Az Idő viszi85
Cromwellhez87
Sir John Suckling (1609-1642)
Szonett89
Richard Lovelance (1618-1658)
Kutatás91
Altheához, a börtönből93
Lucastához97
Andrew Marvell (1621-1678)
Test és lélek párbeszéde99
Rideg úrnőjéhez103
A képtár107
Henry Vaughan (1622-1666)
Egyedül ülök113
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv