1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanóra ökológiája

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 117 oldal
Sorozatcím: Tantervelméleti füzetek
Kötetszám: 12
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 350 példányban. Angol, német és orosz nyelvű összefoglalóval. Kihajtható melléklettel, fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A dolgozat az IEA Classrom Environment Study nemzetközi kutatás keretében végzett vizsgálat hazai eredményein alapul. A kutatás nevét a magyar pedagógiai szóhasználathoz igazodva „tanítási... Tovább

Előszó

A dolgozat az IEA Classrom Environment Study nemzetközi kutatás keretében végzett vizsgálat hazai eredményein alapul. A kutatás nevét a magyar pedagógiai szóhasználathoz igazodva „tanítási folyamat"-ra fordítottuk, de valójában a tanóra „környezetének" ökológiájának a vizsgálatára tettünk kísérletet.
Ezzel a kutatással az IEA társaság egy újszerű problémafelvetési, módszertani irányzat elindítását kezdeményezte. A megelőző időszakban az IEA vizsgálatokban adott iskolafokozatok „állapotát" mérték (természetesen minél nagyobb kiterjedésben), s a nemzetközi összehasonlítás lehetőségeit kihasználva értékelték az iskolarendszerek eredményességét, illetve az arra ható tényezőket. Ez az időszak alkalmasnak bizonyult a kutatási technikák elterjesztésére, az adatfeldolgozási eljárások adaptálására, a bonyolult matematikai-statisztikai eszközökkel kapott eredmények értelmezésére stb. (Hűsen, 1982). Ugyanakkor bizonyos hiányérzetet okozott a vizsgálatok felépítésének statikus volta, ami a - kétségtelenül tágan értelmezett - input-output modell elméleti keretként való alkalmazásából következett. Ebben a modellben gondolkozva a különböző országok pedagógiai kutatói összegezték a legfontosabbnak tartott tényezőket a „bemeneti oldalon" (pl. tanterv, tanításra fordított idő stb.), s kontrollálták a teljesítményt befolyásoló tényezőket az output oldalon (SES, motiváció stb.). A következtetések levonásánál átfogó problémák felé irányíthatták figyelmüket a kutatók, s így elsősorban a tantervi megoldások nagy egységeiről tudtak globális jellemzést adni vagy az oktatási rendszer valamely átfogó problémájára sikerült rávilágítani (pl. Magyarországon az olvasás-tanítás viszonylagos elmaradottsága a 60-as években). Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
1. Az osztály hatása a teszteredmények értelmezésénél 11
1.1 A képesség értelmezése és mérése 13
1.1.1 A képességfogalom megközelítésének két útja: a kompetencia-modell
és a performancia-modell 14
1.1.2 A kritérium tesztelmélet. Rasch-modell 19
1.2 A képességtesztekre vonatkozó empirikus eredmények 25
1.2.1 A kutatásban használt képességmérő tesztek 25
1.2.2 A Rasch-pontértékek és a gyakorisági pontértékek összehasonlítása 27
1.2.3 Az egyéni és az osztályszintű korrelációk összehasonlítása 32
2. A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata empirikus eszközökkel 38
2.1 A megfigyelési rendszer 39
2.1.1 A megfigyelési rendszerek kategóriái 40
2.1.1.1 A szervező tevékenységek (megfigyelhető) kategóriái 40
2.1.1.2 Az oktató-tanító tevékenységek (megfigyelhető) kategóriái 41
2.1.2 A tanári tevékenység-vizsgálatokból kirajzolódó ideál: a direkt tanítás 44
2.1.3 Az egzakt megfigyeléses módszerrel kapcsolatos bírálatok 46
2.1.4 Döntések a pedagógiai szituációban 47
2.2 A megfigyelési rendszer adatfeldolgozásának eredményei 48
2.2.1 Korrelációs elemzések 49
2.2.1.1 Kérdezés 51
2.2.1.2 Rávezetés 53
2.2.1.3 Hangsúly a tananyagon, hangsúly a követelményen 55
2.2.2 Multivariáns elemzés 58
2.2.2.1 A 2. és 4. klaszterek összehasonlítása 67
2.2.2.2 A 6. és 7, klaszterek összehasonlítása 70
3. Lágy módszerek 73
3.1 A tanterv fejlesztésénél kialakuló tendenciák törekvések 73
3.1.1 A fejlesztés két főszereplője: a hagyományos struktúra és a modernizálást sürgető struktúra 75
3.2 Interjú pedagógusokkal 77
3.2.1 Az új tantervvel kapcsolatos általános vélemények: „ ... a fizika az
nem mese ..." (A tanár és a tanterv) 78
3.2.2 „Száz százalékos munkatankönyv" (A tanár és a tankönyv) 80
3.2.3 A tanár tanterve: "a lényegi vonal" (A tanár és a tanuló) 82
3.2.4 „... volt lelkesedés, volt érdeklődés a fizika részére ..." (A tanuló) 84
3.2.5 Vélekedések, hitvallások: "... Ezt csináljuk" (A tanár) 85
Befejezés 88
1. melléklet - A kutatás leírása 93
2. melléklet - Kognitív tesztek 96
3. melléklet - A megfigyelési rendszer Ötperces Interakciós Eszköze 104
4. melléklet - Jelmagyarázat 105
Irodalom 106
Summary 111
Zusammenfassung 113

Joó András

Joó András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Joó András könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája

A gerinc javított. Több lap kissé foltos.

Állapot: Közepes
980 Ft
490 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája A tanóra ökológiája
Állapot:
980 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba
konyv