1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelem tantervekről

Tantervelméleti tanulmányok és szemelvények néhány szocialista és tőkés ország tanterveiből. Segédanyag a történelem tanárok továbbképzéséhez/Kézirat gyanánt

Szerző

Kiadó: ELTE
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 404 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt. Megjelent 800 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E kiadványunk egy tervezett sorozat első kötete. Célunk, hogy a tanári továbbképzésben résztevő kollégák olyan szemelvénygyűjteményekkel, tanulmánykötetekkel rendelkezzenek, amelyek a tantárgy... Tovább

Előszó

E kiadványunk egy tervezett sorozat első kötete. Célunk, hogy a tanári továbbképzésben résztevő kollégák olyan szemelvénygyűjteményekkel, tanulmánykötetekkel rendelkezzenek, amelyek a tantárgy pedagógia legalapvetőbb kérdéseivel foglalkoznak. A továbbképzés célja: a történettudomány és a tan tárgy pedagógia új eredményeinek megismerése -és az oktatásban való felhasználása. Meggyőződésünk, hogy a történet- tudomány és a tantárgy pedagógia céljai nem ellentétesek, hanem helyes felfogás esetén szinkronban vannak egymással. A jelen összeállítás a tantárgy pedagógia izgalmas, aktuális kérdésével, a „mit tanítsunk?", tehát a tantervelmélet kérdéseivel foglalkozik. A tantervelméleti tanulmányok kiválasztásának szempontjai E kiadványban a terjedelem korlátozott volta miatt nem vállalkozhattunk arra, hogy teljes képet adjunk a hazai és a külföldi kutatásokról. A külföldi metodikai tantárgy pedagógiai irodalomban egy-egy általunk nem is tárgyalt részkérdéssel monográfiák sokasága foglalkozik. Az ún. „példafeltáró oktatás tantervelméleti kérdéseivel, pl. Kurt Fina, Hans Ebeling, Waltraut Kleinknecht, W. Lohan és még sokan mások. Mégsem kapott helyet kiadványunkban ezen irányzat, mert bár sok érdekes, a tantárgy és a tanulók sajátosságaira rátérő problémát vet fel, lényeges vonatkozásokban idegen a ml. társadalmi, oktatási struktúránktól« Az angolszász nyelvterületen leró áttekinthetetlenül tarka és ellentmondásos helyi kezdeményezésekkel sem foglalkoztunk. Jól mutatja az útkeresést, a történelem tantárgy iránti fokozódó érdeklődést Jerome Bruner „A»z oktatás új útjai" című műve /Gondolat, 1973/. Vissza

Tartalom

Balázs Györgyné: Bevezető 3
R. Gal: Előzetes összefoglaló jelentés. Az UNESCO európai tagállamainak értekezlete a középiskolai tantervek ügyében 15
RÉSZLETEK AZ EURÓPAI SZOCIALISTA ORSZÁGOK TANTERVI MUNKÁLATAIBÓL 27
Szovjetunió
F. P. Korovkin: Az iskolai történelemtanítás fél évszázados fejlődése a Szovjetunióban 28
Részletek a nyolcosztályos és a középiskolák tantervéből az 1973-74-es tanévre 41
Német Demokratikus Köztársaság 57
Részletek az Általános képzés9 tanterv és tanítás c, munkából Részletek A tanterv és tanítási irány c. munkából Lengyelország
A. Bornholtzowa: Az iskolai, történelemtanítás tantervelméletének problematikájából 69
C. Petrykowska: A. történelemtanterv modernizálásának problémái 73
Jugoszlávia
Gaál György: A történelemtanítás -időszerű kérdései Jugoszláviában 79
Részletek az új vajdasági pedagógiai programokból 92
Csehszlovákia
O. Stojka: A történelem szerepe az általános műveltség rendszerében 97
Részletek a csehszlovákiai kilencosztályos iskola új tantervéből 103/a
RÉSZLETEK A TŐKÉS ORSZÁGOK TANTERVI MUNKÁLATAIBÓL
Franciaország
A francia történelemtanítás újabb problémái 112
Egy tantárgy komplexus kialakítására folytatott kísérlet 120
Német Szövetségi Köztársaság
H. Porster: A modern tantervelmélet jelentősége a gimnáziumi történelemtanítás céljainak meghatározása szempontjából 125
A reáliskolai oktatás irányelvei 131
Amerikai Egyesült Államok
B.S. Bloom: A neveléstudomány és a társtudományok szerepe a tanterv korszerűsítésében 138
L. R. Orlandi: A társadalomtudományok tanulásának értékelése a középiskolában 144
RÉSZLETEK A HAZAI TANTERVI MUNKÁLATOKBÓL
Az 1962-64. évi reform előkészítése és végrehajtása. Jelenlegi történelemtanításunk tantervi alapja 153
A Magyar Szocialista Munkáspárt művelődési politikájának irányelveiből 93
Tanterv és utasítás az általános iskolák számára 200
Tanterv és utasítás a gimnáziumok számára 214
Faludi Szilárd: Időszerű tantervelméleti kérdések 157
Szabolcs Ottó: A történelemtanítás időszerű kérdéseiről 167
Unger Mátyás: A forrásfeldolgozó órák szerepe és jelentősége: 177
Szabolcs Ottó: Linearitás és koncentritás az általános és középiskolai történelemtanításban 185
Szebenyi Péter: Az általános iskolai történelemtanítás reformjának első lépései 239
Az 1957. éri Országos Történelemtanítás! Konferencia anyagából Elekes Lajos; A korszerű történelmi ismeretek szerepe a szocialista tudat formálásában 248
Balázs Györgyné: Hozzászólások 271
Szabó Károly: " 280
Szabolcs Ottó: " 285
Eperjessy Géza: " 292
Az 1978. évi és a távlati reform előkészítése
Kádár János: A hangsúly a tartalom megjavításán van 301
Az állami oktatás helyzete és fejlesztésének feladatai
Szabolcs Ottó: A korszerű történelmi műveltség és az ifjúság 308
Szebenyi Péter: Kívánatos és lehetséges tanterv 316
Szabolcs Ottó: A tananyag rétegződése 329
Balázs Györgyné - Szebenyi Péter - Unger Mátyás: A történelemtanítás megújításának irányelvei. A metodikai koncepció vázlata 334
Unger Mátyás: A történelemtanításunk gondjai 360
Tantervi vázlat tervezet az iskolai történelemtanítás 1978. évi reformjához 377
Az 1990-es évek történelem tantervének alapelvei 393
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv