1.035.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasás és kommunikáció

Egy szövegmegértés-vizsgálat tanulságai

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím: Tantervelméleti füzetek
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákat tartalmaz. Angol, német és orosz összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Évszázados pedagógiai beidegződések érvényét kérdőjelezte meg az írásbeliség és a
tudás forradalma, amely ma az információszerzésnek minőségileg más, önállóbb és haté-
konyabb képességét kívánja... Tovább

Előszó

Évszázados pedagógiai beidegződések érvényét kérdőjelezte meg az írásbeliség és a
tudás forradalma, amely ma az információszerzésnek minőségileg más, önállóbb és haté-
konyabb képességét kívánja meg az egész népességtől; olyan képességeket, amelyekkel
korábban csak az „írástudók" szűk rétegének kellett rendelkeznie. Ezt az igényt — egé-
szen a legutóbbi időkig — csak az iskolai ismeretanyag növelésére irányuló, fokozódó tár-
sadalmi ösztönzés közvetítette, mégpedig a szükséges pedagógiai áttételek kidolgozására
módot adó türelmi idő nélkül. Ma már világosnak látszik, hogy az ismeretanyag az iskola
jelenlegi keretei között tovább nem bővíthető.
Az iskola történetében nem ez az első „tananyagrobbanás". A neveléstörténet és az
összehasonlító pedagógia tanúsága szerint a mostanihoz hasonló válságperiódusok minden-
kor kiváltották az iskola funkciójának és tudásközvetítő eljárásainak átértékelését, s
ennek eredményeként az időközben felhalmozódott szakismeretekről visszaterelődött a
figyelem a kor műveltségét hatékonyan közvetítő alapvető eszköztudásokra (McKeon,
1964). Ilyen eszköztudás az olvasás, melynek fejlesztése az általánosan művelő iskola
alapfunkciói közé tartozik. A közoktatás azonban csak akkor látja el hatékonyan az ol-
vasásra nevelés feladatát, ha egységes olvasáspedagógiai koncepciót képvisel; ezen azt
értjük, hogy ismeri és a kommunikáció egységes folyamatában látja az olvasás képessé-
gének fejlesztésével kapcsolatos feladatait. Ezek a feladatok sokrétűek: kiterjednek a
tanulók egyéni fejlődésének figyelemmel kísérésére, a pedagógiai beavatkozás szakszerű-
ségére, a pedagógus és a tankönyv vállalt munkamegosztására, a tantárgyak sajátos olva-
sáspedagógiai lehetőségeinek ésszerű és egybehangolt kiaknázására, valamint a tanköny-
vekkel szemben támasztott pedagógiai követelmények tisztázására és érvényesítésére.
Sokféle jelzésből arra kell következtetnünk, hogy ez az egységes olvasáspedagógiai
koncepció ma még nem létezik. Mindenekelőtt erre utal az olvasástanítással kapcsolatos
„válsághangulat": általános a panasz, hogy a gyerekek nem olvasnak, hogy tanulmányai-
kat hátráltatja az olvasás képességének alacsony szintje, hogy az olvasást rossz mód-
szerrel tanítják. Az egységes koncepció hiányára utalnak azonban a pedagógiai és köz-
oktatáspolitikai reagálások is: újabb és újabb felmérések igyekeznek tisztázni a helyzetet,
újabb és újabb — néha megalapozatlan — olvasástanítási koncepciók ígérnek általános or-
vosságot a bajra, javaslatok fogalmazódnak meg a „hatékonyság" javítására, a követelmé-
nyek fokozására vagy éppen enyhítésére, a tanítás átszervezésére. Az olvasástanítással,
az olvasásra neveléssel kapcsolatos társadalmi, módszertani, művelődéselméleti viták
indulati töltete jelzi az olvasás pedagógiai témájának kommunikációs zavarait: nem
mindig, nem mindnyájan értjük ugyanazt olvasáson, amikor a helyzet elemzésére, az al-
kalmasjavító módszerek tervezésére vállalkozunk.
Nem sajátosan magyar jelenség ez. Az olvasástanítás válsága az iskolarendszerek válsá-
gának egyik legáltalánosabb tünete vagy talán inkább tünetcsoportja - mégpedig éppen
a fejlett országokban. Az olvasás pszichológiai mechanizmusainak és folyamatainak ku-
tatása a múlt század végén kezdődött Angliában, Franciaországban és az Egyesült Álla-
mokban; akkor, amikor az írásbeliség az életnek úgyszólván minden szférájába behatolt:
amikor az olvasás - a beszédhez hasonlóan - a mindennapok alapvető kommunikációs
tevékenységévé vált. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
1. Fejezet: BEVEZETÉS
1.1 A kutatás előzményei
1.2 A dolgozat tárgya
1.3 A dolgozat szerkezete
I. rész: AZ OLVASÁS KÖZNYELVI FOGALMÁTÓL AZ OLVASÁS TU-
DOMÁNYOS ÉRTELMEZÉSÉIG
2. Fejezet: AZ OLVASÁS FOGALMA A MAI KÖZNYELVBEN ÉS A PEDA-
GÓGIAI GYAKORLATBAN
2.1 Az olvasás fogalma a köznyelvben
2.2 Az olvasás fogalma a pedagógiában
3. Fejezet. AZ OLVASÁS KUTATÁSA A KÍSÉRLETI PSZICHOLÓGIÁBAN
A 70-ES ÉVEK KÖZEPÉIG
3.1 Szubvokalizáció-kutatások
3.2 A szemmozgás és a megértés kapcsolatának vizsgálata
3.3 Olvasási hibák és a regresszió jelensége
3.4 A fixációs mezőről és a perifériáról jövő információk szerepe a szemmoz-
gás irányításában
4. Fejezet: A SZÖVEG MEGÉRTÉSÉNEK GONDOLKODÁSLÉLEKTANI
MEGKÖZELÍTÉSE
4.1 A tudás emlékezeti reprezentációjának elmélete: a sémaelmélet
4.2 A szöveg megértésének folyamata
5. Fejezet: OLVASÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓ
5.1 A kommunikációs cselekvés sajátosságai
5.2 Az írásbeli kommunikáció sajátosságai
II. rész: AZ OLVASÁS VIZSGÁLATÁNAK TANTERVELMÉLETI ÉS ME-
TODIKAI ALAPJAI
6. Fejezet. SZÖVEGEK AZ ISKOLÁBAN: KÖZLÉSI FUNKCIÓK, OLVASÁSI
FUNKCIÓK ÉS SZÖVEGTÍPUSOK AZ ISKOLA KOMMUNIKÁ-
CIÓS RENDSZERÉBEN
6.1 Közlési funkciók
6.2 Az olvasás funkciói
6.3 Szövegtípusok
7. Fejezet: OLVASÁSFELADATOK AZ ISKOLÁBAN
8 Fejezet AZ OLVASÁS MŰVELETÉNEK, EREDMÉNYÉNEK VIZSGÁLA-
TÁRA ALKALMAZOTT MÓDSZEREK
III. rész: AZ OLVASÁS KÉPESSÉGÉNEK VIZSGÁLATA AZ ÁLTALÁNOS
ISKOLA 4. ÉS 8. OSZTÁLYÁBAN
9. Fejezet: A VIZSGÁLAT MÓDSZERE
9.1 A vizsgálat rövid áttekintése
9.2 A tanulók mintája
9.3 A szövegminta
9.4 A feladatminta
9.5 A vizsgálat megszervezése és lebonyolítása
9.6 A vizsgálat változói
10.Fejezet: AZ OLVASÁS SZÍNVONALA A 4. ÉS 8. OSZTÁLYBAN
10.1 Teljesítményküszöbök és eloszlások
10.2 Meddig jutnak el a 4. osztályosok?
10.3 Meddig jutnak el a 8. osztályosok?
11.Fejezet: A KOMMUNIKÁCIÓS AKTIVITÁS ÖSZTÖNZŐ ÉS GÁTLÓ TÉ-
NYEZŐI: A SZÖVEG ÉSZLELT NEHÉZSÉGE ÉS ÉRDEKESSÉGÜK
11.1 Mi könnyű? Mi nehéz?
11.2 Mi érdekes? Mi unalmas?
12.Fejezet: NYELVI KOMPETENCIA ÉS OLVASÁSTECHNIKA
13.Fejezet: KOMMUNIKÁCIÓS AKTIVITÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS KOMPE-
TENCIA
13.1 „A két kecske"
13.2 „A buzgó nyúl"
14.Fejezet: TANTERVELMÉLETI ÉS TANKÖNYVELMÉLETI TANUL-
SÁGOK
14.1 Tantervelméleti tanulságok
14.2 Tankönyvelméleti tanulságok
JEGYZETEK
IRODALOM
FÜGGELÉK
ÖSSZEFOGLALÓ - magyar
— angol — Summary
— német — Zusammenfassung
— orosz —

Kádárné Fülöp Judit

Kádárné Fülöp Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kádárné Fülöp Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv