1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vaktalálat vizsgálatok

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 88 oldal
Sorozatcím: Az OPI Tudományos Bizottságának közleményei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol nyelvű függelékkel. Angol, orosz, francia és német nyelvű tartalommal. Megjelent 300 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1967 őszén, amikor szakdolgozatom anyagához magyar anyanyelvűek jellegzetes angol nyelvi hanglejtés hibáit kellett összegyűjtenem, először kerültem szembe a tanulási eredmények mérésének... Tovább

Előszó

1967 őszén, amikor szakdolgozatom anyagához magyar anyanyelvűek jellegzetes angol nyelvi hanglejtés hibáit kellett összegyűjtenem, először kerültem szembe a tanulási eredmények mérésének problémájával. Érvelésemet tényanyagra kellett építenem, amelynek összegyűjtése a pedagógiai mérésekben szokásos nehézségek elé állított: sok adatra volt szükségem, és olyanokra amelyek mindenki számára azonos módon értelmezhetők. Elsőként hangos olvasás felvételével kísérleteztem. Váratlan akadályként kiderült, hogy a felvételek egy részében rendszerszerűen használt beszéddallamokat alig lehetett felismerni azért, mert a vizsgált személy megakadt egy-egy nehezen képezhető idegen hangnál, kevéssé ismert szónál. Meg kellett győződnöm arról, hogy a tervezett vizsgálati módszer csak részben méri azt, amit tárgyául kitűztem. E kudarc kapcsán ismerkedtem meg a feleletválasztásos mérési módszerekkel. A magyar hanglejtésrendszer interferencia hatását magyar anyanyelvűek angol beszédére végül olyan feladatsoron sikerült bizonyítanom, amely ugyan csak beszéddallam felismerést vizsgált, de a feladatok válaszszerkezete - három alternatívás feleletválasztás - lehetővé tette, hogy
1. kiküszöböljem a mérésből azokat az elemeket, amelyeket nem akartam vizsgálni, de amelyek befolyásolták volna a mérés eredményét /megértésbeli és fonológiai nehézségek/
2. nagy számú kísérleti személyről szerezzek egybehangzó és rendszerezhető adatokat
3. az értékelésből kizárjam a szubjektív elemeket
4. a hibákat típus és gyakoriság szerint rendszerezzem.
A feleletválasztásos feladattípus nagyszerű lehetőségeinek felfedezése akkoriban munkámnak csak egy örvendetes epizódja volt. Néhány éve azonban - amióta a tanulási eredmények sokkal általánosabb körű vizsgálatával foglalkozom - a pedagógiai mérési módszerek problémáját egyre súlyosabbnak érzem. Az oktatásügyben minduntalan felvetődnek ugyanazok a kérdések: Mi a hátrányos helyzet? Milyen hatása van a különféle pedagógiai stratégiáknak a tanulás eredményességére? Hogyan lehet ellenőrizni a tanítási és nevelési célok elérését? Milyen módosító műveletek szükségesek a rossz irányba terelődött tanulási folyamatba való beavatkozáshoz? Hogyan lehetne az osztályzási rendszert egységessé és objektívvá tenni? Ezekre, és az ezekhez hasonló kérdésekre a szokványos értékelési módszerek objektív választ nem adnak. A szóbeli és Írásbeli feleltetés során nem tudjuk elkülöníteni a mérni kívánt tudáselemeket más irreleváns tényezőktől, az értékelés szakismereteket igényel, és ez pénz és munkaerő hiányában eleve korlátozza a felhalmozható adatmennyiséget. Az értékelők szubjektivitását semmi módon nem tudjuk kizárni a mérésből. Mindezen feltételek együttesen megakadályozzák, hogy a tények közötti törvényszerű összefüggéseket feltárjuk, azok alapján cselekvési modelleket dolgozzunk ki.

A feleletválasztásos feladatsorok segítségével végzett tudásszint vizsgalatok objektívek, viszonylag olcsók, adatgazdagok, finomabb teljesítménybeli különbségek feltárására alkalmasak. Vissza

Tartalom

Táblázatok jegyzéke 5
Ábrák jegyzéke 6
1. FEJEZET
Az értékelés helye és funkciója az oktatási rendszerben 7
2. FEJEZET
Három jellemző feladattípus: az esszéteszt, a nyílt végű objektív feladat és a feleletválasztásos feladattípus összehasonlítása érvényesség, megbízhatóság és gazdaságosság szempontjából
2.1 Az érvényesség /validity/ követelménye 10
2.2 A megbízhatóság /reliability/ követelménye 16
2.3 A gazdaságosság követelménye 19
2.4 összefoglalás 20
3. FEJEZET
Vizsgálatok a vaktalálat eredménytorzító hatásának feltárására 22
3.0 A vaktalálat jelensége 22
3.1 A vizsgálatok indoklása 22
3.2 Az IEA Vaktalálat /matematika/ vizsgálat 23
3.2.1 A minta 24
3.2.2 A mérőeszköz 24
3.2.3 A vizsgálat szerkezete 25
3.2.4 Az IEA Vaktalálat /matematika/ vizsgálat hipotézisei 26
3.3 A vaktalálat vizsgálata az angol idegen nyelv tantárgyban 26
3.3.1 A mintaválasztás szempontjai 26
3.3.2 A vizsgálat szerkezete 28
3.3.3 A mérőeszköz elkészítése 29
3.3.4 Az adatgyűjtés 3q
3.4 A két vaktalálat vizsgálat hipotézisei 31
4. FEJEZET
A vaktalálat vizsgálatok eredményei 31
4.0 Az adatfeldolgozás általános módszerei 31
4.0.1 A minták adatai 31
4.0.2 Az alminták összehasonlíthatóságának vizsgálata 32
4.0.3 A tanulók csoportosítása teljesítményszint szerint 33
4.1 1. Hipotézis 33
4.2 2.Hipotézis 38
4.3 3. Hipotézis 43
4.4 4. Hipotézis 47
4.5 5. Hipotézis 50
4.6 6. Hipotézis 57
4.7 7. Hipotézis 58
5. FEJEZET
Összefoglalás 111
Irodalom 65
Rövidítések 69
1.sz. Függelék: A matematika /IEA/ vaktalálat vizsgálat feladatai /"F" feladatfüzet/ 70
2.sz. Függelék: Az angol vaktalálat vizsgálat feladatai 74
Tartalomjegyzék : orosz, német, francia és angol nyelven 81

Kádárné Fülöp Judit

Kádárné Fülöp Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kádárné Fülöp Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv