1.034.889

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Dugattyús motorok és gázturbinák I.

(Gázturbinák) ipari technikumok számára

Szerző

Kiadó: Nehézipari Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 146 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 390 példányban jelent meg. 207 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A repülőgépmotorok feladata, hogy alkalmas szerkezetek - légcsavarok - segítségével a repülőgépet vontassák. A vontatási viszonyok részletes áttekintéséhez szükséges, hogy ismerjük a... Tovább

Előszó

A repülőgépmotorok feladata, hogy alkalmas szerkezetek - légcsavarok - segítségével a repülőgépet vontassák. A vontatási viszonyok részletes áttekintéséhez szükséges, hogy ismerjük a vontatószerkezetek fajtáit és működési elveit. Kézenfekvő ugyanis, hogy a repülőgép vontatási viszonyait mindkét gép befolyásolja.
A motorból és a tulajdonképpeni hajtószerkezetből - légcsavarból - álló gépegységet hajtóműnek nevezzük.
A motor a tüzelőanyag kémiai energiáját mechanikai energiává alakítja át, majd ezt az energiát egy közlőmű - áttétel - átviszi a légcsavarra. A légcsavar a tengelyről levehető teljesítményt - a tengelyteljesítményt - a repülőgép vontatására fordítja. Mivel a motorból és légcsavarból álló hajtóműveken kívül - mint a későbbiekben látni fogjuk - más elveken alapuló hajtóművek is léteznek, a hajtómű fogalma általánosabban a következőképpen határozható meg: a repülőgéphajtómű olyan gépegység, amely a tüzelőanyag kémiai energiájából a repülőgép hajtására alkalmas vonóerőt létesít. Vissza

Tartalom

I. fejezet A repülőgéphajtóművek
1. A hajtómű általában 3
2. A repülőgéphajtóművek osztályozása 5
A környező levegő felhasználása nélkül működő hajtóművek 5
A környező levegőt felhasználó hajtóművek 5
3. A vonóerő és vonóteljesítmény 9
4. A hajtóművek hatásfokai 10
A közvetett sugárhajtású hajtóművek hatásfokai 10
A közvetlen sugárhajtóművek hatásfokai 11
A propulziós hatásfok számítása 12
A rakéta propulziós hatásfoka 12
A környező levegőt használó közvetett és közvetlen sugárhajtású hajtóművek propulziós hatásfoka 13
5. A repülőgéphajtóművek általános jellemzői 14
6. A hajtóművek összehasonlítása 15
Összehasonlítás a repülési sebesség szerint 15
A vonóerő változása 15
A propulziós hatásfok változása 16
Összehasonlítás gazdaságosság szerint 19
Következtetések 20
II. fejezet A dugattyús repülőmotorok elméletének alapjai
7. A négyütemű benzinmotor működése és felépítése 22
8. Az ideális motor munkafolyamata 23
9. A kétütemű motorok és Diesel-motorok 26
III. fejezet A négyütemű motorokban lejátszódó valóságos folyamatok
10. A szívási folyamat 28
A töltési fok 29
11. A sűrítési folyamat 30
12. Az égési folyamat 31
Az égési folyamat ábrázolása az indikátor-diagramban 33
A kopogás 35
13. A terjeszkedési folyamat 36
14. Az ürítési folyamat 37
15. A motor vezérlése 38
IV. fejezet A motor teljesítménye és gazdaságossága
16. Indikált teljesítmény, indikált középnyomás 40
17. A sűrítővel ellátott motor indikátor-diagramja 42
18. A repülőmotorok teljesítményszabályozása 43
A szabályozás módjai 43
Mennyiségi szabályozás 43
Minőségi szabályozás 43
A szabályozás hatása az indikátor-diagramra 43
19. A súrlódási teljesítmény 44
20. Effektív teljesítmény, effektív középnyomás 46
21. Hatásfokok és fajlagos tüzelőanyagfogyasztás 47
Indikált hatásfok 48
Mechanikai hatásfok 48
Gazdasági vagy effektív hatásfok 48
22. A motor főbb méreteinek meghatározása 50
23. A repülőmotorral szemben támasztott fő követelmények és betartásuk 52
24. A kipufogó gáz energiájának hasznosítása 53
A kipufogó gázok hasznosítása közvetlen sugárhajtásra 53
A kipufogó gázok hasznosítása turbinában 54
V. fejezet A repülőmotorok feltöltése
25. A feltöltés célja és a túltöltés 55
26. Az elősűrítők 55
A centrifugál sűrítő 55
Az elősűrítők meghajtása 55
Az elősűrítők elhelyezése 57
A repülőmotorok elősűrítőjének járókereke 57
27. A feltöltés hatása a motor munkafolyamatára 61
Az indikátor-diagram motormeghajtású elősűrítő esetén 63
Az indikátor-diagram turbófeltöltés esetén 64
28. A túltöltés korlátai 66
VI. fejezet A repülőmotorok működése a magasban
29. A föld légköre 68
30. A feltöltetlen motor teljesítménye a magasban 69
31. A feltöltött motor teljesítménye a magasban 70
Egysebességű motormeghajtású elősűrítő 71
Kétsebességű motormeghajtású elősűrítő 73
Többsebességű motormeghajtású elősűrítő 73
Turbófeltöltő 74
32. A dinamikus kompresszió 74
33. A szívótérnyomás szabályozása 75
VII. fejezet A porlasztás és a tüzelőanyagrendszer
34. A porlasztókkal szemben támasztott követelmények 78
35. Az elemi porlasztó 78
Az elemi porlasztó által szolgáltatott keverék minősége 79
A motor fordulatszámának hatása 79
A külső körülmények hatása 80
36. Az úszós porlasztókat tökéletesítő berendezések 81
A változó fordulatnál is állandó keverési arányt biztosító berendezések 81
A kiegyenlítőfúvókás porlasztó 81
A fékfúvókás porlasztó 82
A keverési arány állandóságát változó magasságban is biztosító berendezések 83
A gazdaságos üzemanyagfogyasztást biztosító szerkezet 84
A porlasztó működésének biztosítása minden repülési helyzetben 84
A hirtelen felgyorsulást biztosító berendezés 85
Üresjárati berendezés 85
A porlasztó védelme befagyás ellen 86
37. Úszó nélküli porlasztók 86
38. Közvetlen befecskendezéses porlasztás 88
39. A benzinszivattyú 92
VIII. fejezet A repülőmotorok kenése és hűtése
40. A kenési rendszer és elemei 93
Az olajszivattyúk 94
Az olajszűrők 94
Az olajhűtők 95
41. A repülőmotorok hűtése 97
A léghűtés 97
A folyadékhűtés 97
IX. fejezet Gyújtás a repülőmotorban
42. A gyújtás elve és a gyújtóberendezések 99
Az elektromos szikra 99
A gyújtómágnes 100
A gyújtógyertya 101
X. fejezet A motorban működő erők
43. A forgattyús hajtómű kinematikája 103
A dugattyú útja 104
A dugattyú sebessége 105
A dugattyú gyorsulása 107
44. A forgattyús hajtómű dinamikája 109
A tömegerők 109
Az ide-oda mozgást végző részek tömegerői 110
A forgómozgást végző részek tömegerői 112
45. A dugattyúra ható erők 112
46. A motorban működő erők 113
Az N erő 114
A hajtórúdra ható Pr rúderő 114
A radiális erő 114
A tangenciális erő 115
Nyomatékegyenlőtlenségi fok 117
47. A motorok kiegyensúlyozása 118
XI. fejezet A repülőmotorok szerkezeti kialakítása
48. A repülőmotorok építési formái 120
49. A forgattyús hajtómű szerkezeti kialakítása 123
A dugattyú 123
A dugattyúcsapszeg 124
A dugattyúgyűrű 124
A hajtórúd 125
A forgattyús tengely 128
50. A forgattyúszekrény és az áttételezés 129
51. Hengerek és hengerfejek 132
A különálló hengerek 132
A hengertömbök 133
Száraz perselyű hengertömbök 133
Nedves perselyű hengertömbök 134
52. A vezérlési rendszer 134
Felső vezérlés 134
Alsó vezérlés 135
A szelepek 135
A bütykök alakja és méretei 136
53. Az alkatrészek anyaga, a felületek állapota 136
Az alkalmazott anyagok 136
Az alkatrészek alakja és felületük állapota 137
54. A nagy hőmérséklet hatása az alkatrészekre 139
Az alkatrészek egyenlőtlen fölmelegedése 139
A hőmérséklet hatása az anyag szilárdsági tulajdonságaira 140
A fülmelegedés hatása az érintkező alkatrészek működésére 141

Kalmár István

Kalmár István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kalmár István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv