1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emberismeret és etika

A középiskolák számára/Kompetenciaalapú

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Apáczai Kiadó
Kiadás helye: Celldömölk
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-465-951-8
Megjegyzés: Színes fotókkal és ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mennyiben felelős egy Magyarországon élő gyerek a brazíliai őserdők kiirtásáért? Bátor ember-e az extrém sportok űzője? Szabályszegő-e a csókolózó idős házaspár? Agresszivitás-e a szülői szigor? Mitől válik erkölcsi problémává, ha az ember szerelmes? Kell-e szeretnünk hazánkat? Miért baj az, ha egy génmanipulált emberből jobb tanuló, szeretőbb gyermek és szülő, szorgalmasabb diák lesz? Ezekre a kérdésekre keressük párbeszédes formában a választ, a diákok bevonásával, akiknek képviselői tankönyvünkben a tudomány emberei, az „ördög ügyvédje" és a hagyományos kultúrát képviselő, idősebb generáció mellett szintén szóhoz jutnak. Könyvünk tehát nem leegyszerűsített válaszokat vagy mindentudó recepteket kíván adni, hanem segítséget a felnőttkor küszöbén álló fiatalok számára a szabadsággal élés erkölcsös megvalósításához, a személyiség- és jellemfejlődéshez, a közjót szolgáló magatartás kialakításához.

Tartalom

Bevezető, közbeszólásokkal 4
I. AZ EMBERI TERMÉSZET 7
1. Mi az ember, és miben fejlődik? 8
Állat vagy angyal? 8
Fokozati vagy lényegi eltérés? 8
Az ember testi-lelki egészsége 10
Az ember mint titok... 11
Változás vagy fejlődés? 11
Kérdések, feladatok 13
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 13
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 15
2. Ösztön és szellem 16
Mennyiben ösztönlény az ember? 16
Meddig ér az érzés? 17
Tudom, hogy tudok 19
Énesség és önösség 20
Kérdező és kereső lény 21
Kérdések, feladatok 21
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 22
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 24
3. Az ember mint társas lény 25
Mint senki, és mint mindenki 25
A beszélgető lény 26
Én-az, én-ő, én-te 27
Beletörődés vagy beavatódás? 28
Ami nélkül nem lehet, és ami nélkül nem érdemes élni 28
Értékrend és „értékrendetlenség" 29
Képeink és térképeink 30
Kérdések, feladatok 31
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 32
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 33
4. Munka, kultúra, törvény, norma, erkölcs 34
Munka, szakértelem 34
Művelés és műveltség 35
| kultúra mint csoportmunka 36
Érték, törvény, norma, erkölcs 38
Kérdések, feladatok 39
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 39
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 41
II. AZ EMBER MINT ERKÖLCSI LÉNY 43
1. Az ember mint szabad és felelős lény 44
Megkötve és szabadon 44
Ki vagyunk osztva? 45
Szabad korlátválasztás és a szabadság szülte rend 46
Szabadosság és szabadság 46
Választás és döntés 47
Kényszerítés a jóra? 47
Kérdések, feladatok 47
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 48
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 49
2. Jó és rossz, bűn és bűntudat 50
Mitől rossz a rossz? 50
Az a jó, ami jó 51
jobbik énünk 52
Bűn, bűntudat, szégyen, 52
Elítélhető-e a bűnös? 54
Bűn és bűnbocsánat 55
Kérdések, feladatok 55
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 56
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 58
3. Az egyén erkölcsi fejlődése 59
Az ősbizalomtól a? önbizalomig 159
Életfogytiglani erkölcsi fejlődés 61
Kérdések, feladatok 62
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 62
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 63
4. Szándék, felelősség, lelkiismeret, morál, moralitás 65
Önmagunk vállalása 65
Elég-e a jó szándék? 65
Fél-, felel, felelősség, 67
Több-Mint-Én-ünk 68
Morál, moralitás, ami előír, ami súg 69
Kérdések, feladatok 70
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 71
Egyéni kutató- gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 72
5. Az akarat és a jó akarása 73
Akarat 73
Erkölcs,.erények, erkölcsi nevelés 75
Sarkalatos erények, példakövetés, önismeret, önszeretet 76
Kérdések, feladatok 78
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 78
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkáké kiselőadások ajánlott témaköre 79
III. ERKÖLCSI FELFOGÁSOK ÉS ETIKÁK 81
1. Erkölcsfelfogások és etikák 81
Erkölcsi alapelvek 82
Erkölcs és etika 83
Erkölcsi felfogások és etikák 83
Kérdések, feladatok 85
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 86
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 86
2. Vallás és erkölcs 88
Valláserkölcs és világi erkölcs 88
A bibliai vallások lényege a kinyilatkoztatás 89
Teremtés és erkölcsi törvény 92
A világvallások etikája és a világethosz 92
A vallások közeledése és a világerkölcs 93
Kérdések, feladatok 94
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 95
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 97
IV. SZEMÉLY ÉS ERKÖLCS 99
1. Szükségletek és életcélok 100
Létminimum és luxus 100
Erkölcstelen fogyasztás 101
Miből élünk? Hogyan élünk? 102
Jólét és jóllét 102
Kérdések, feladatok 104
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 104
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 105
2. A személyes kapcsolatok erkölcsi dilemmái 107
Azonosságunk a másik tükrében 107
őszinteség és hazugság 107
Véled veszekszem, érted haragszom 108
„Talpig nehéz hűségben" 109
Szeretet-alapminták 109
Barátság 110
Energikusság, agresszió 111
Kérdések, feladatok 112
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 113
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 115
3. A nemiség, a szerelem és a családi élet erkölcsi problémái 116
Nemiség és szerelem , 116
Kilépni énünk csigaházából 118
Négyféle „szeretlek" 119
Házasság, család 120
Kérdések, feladatok 122
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 122
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 125
V. TÁRSADALOM ÉS ERKÖLCS 127
1. Társadalmi és erkölcsi közösség 128
Nyitás, kilépés, elsajátítás 128
Előzetes ítélet, előítélet, előítéletesség 129
Elkötelezettség és hazaszeretet 131
Kérdések, feladatok 132
Versek forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 133
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 134
2. Erkölcs és jog, hatalom és politika 136
Egyenlőség és egyenrangúság 136
Erkölcsös és jogos 137
Véleményszabadság 138
Bűntett, bűnözés, büntetés 138
Erkölcs, hatalom és politika 139
Demokrácia: cél vagy eszköz? 140
Irgalmas és politikus szamaritánus 141
Kérdések, feladatok 142
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 142
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 143
3. Társadalmi igazságosság, erkölcs és gazdaság 145
Igazságosság, pártatlanság, hitelesség 145
Melyik köz a legfontosabb? 145
Járandóság vagy megvesztegetés? 146
Szolidaritás 147
Erkölcs és gazdaság 147
Kérdések, feladatok 149
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 150
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 151
4. A tudományos-technológiai fejlődés erkölcsi dilemmái 152
A technika bálványimádói 152
Beavatkozás az élettérbe 153
Biotechnika és bioetika 154
A haldokló joga és méltósága 155
Ökológiai etika 156
Kérdések, feladatok 158
Versek, forrásszemelvények, illusztrációk elemzésének szempontjai 159
Egyéni kutató-, gyűjtőmunkák, kiselőadások ajánlott témakörei 160
Forrásjegyzék 162
KISLEXIKON 164
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv