A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Milyen az út?

Szubjektív KRESZ a gyalogos és autós közti átmenet öszvér-állapotában

Szerző
Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: Dacia Könyvkiadó
Kiadás helye: Kolozsvár-Napoca
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Emberi történelmünk állítólag azzal kezdődött, hogy ősünk leszállt a fáról. És most, hogy már nem fáról fára ugrálunk, nem liánokba kapaszkodva lendülünk át, faluról falura (faluról városra), most,... Tovább

Előszó

Emberi történelmünk állítólag azzal kezdődött, hogy ősünk leszállt a fáról. És most, hogy már nem fáról fára ugrálunk, nem liánokba kapaszkodva lendülünk át, faluról falura (faluról városra), most, hogy országról országra, sőt földrészről földrészre száguldhatunk (potenciálisan legalábbis, a technika biztosította feltételek szerint, amelyeket ugyanúgy az ember teremtett, mint az útlevélosztó, vízumot adó hivatalokat), most, hogy néhány éves, évtizedes rákészüléssel akár a Holdra repülhetünk - most mi kezdődik? Miféle történelem? Az auto- és homomobilé? Vagy már a kozmikus lényeké? Legalábbis: a kozmoszjáróké?
És ezzel értelmét veszítené a költő aggodalma, amely e század közepén a "felülnézet" veszélyes következményeit érezte át? "Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj, /s nem tudja, hol lakott Vörösmarty Mihály"... Radnótival szemben vajon azoknak az űrhajózási szakembereknek van igaza, akik csodálatosan pontos munkájukkal lehetővé tették, hogy a robot szeme a tegnap még hihetetlen magasból a föld mélyébe ("mélyebbre"?), a tenger fenekére lásson? Nézem egy angol képeslapon a Landsat 1 nevű amerikai műhold készítette színes felvételeket: a Földtől 570 mérföldre "elkattintott fényképezőgép" véres térképeket tár elém. London vérerei ijesztőek, Velence korall-lenyomata legalább dekoratív, a legfélelmetesebb azonban az Egyesült Arab Emirátusokat jelképező, vad pirosakban-kékekben virító, expresszionista-szürrealista látomás, a képeket megfejtő szöveg szerint a tengerben található olaj adja e különös színhatást. Fölösleges bizonygatnunk, hogy nem esztétikai célzattal készültek e színes fotók... Vissza

Fülszöveg

... A gyalogosok hovatovább leszorulnak a járdáról is, a parkoló gépkocsik maguknak követelik a helyet. Tökéletes a Kányádi Sándor felvázolta helyzetkép, gyalogos szempontból: "Megvárjuk, amíg vált a lámpa/aztán a megváltottak jussán/átmentjük magunkat a zebrán/- a biztos bizonytalanságba -,/az egyetlen helyen, hol igazunk/lehetne még, ha meghalunk." Ám közlekedésrendészetileg ez sem érvényes már minden országban. Marad a metafora költői igazsága.
Mit tesz hát az ember - ha teheti? Maga is volán mellé ül, emberből (gyalogosból) autóssá vedlik. Húsz-, harminc-, negyven-, ötvenévesen megpróbálja átépíteni reflexeit.. .A hegycsúcs helyett benzinkútnál pihen, miközben sorára vár, s a kocsi mellett elrobogó tájak is inkább csak utasainak integetnek - ő a jelekre, jelzésekre ügyel, a figyelmeztető és tiltó táblák új szküllái és kharübdiszei között igyekszik gyorsan célja felé...
A volánnál ülve, korábbi élményeinket, emlékeinket is átrendezzük, hozzáidomítjuk őket kocsink üléséhez,... Tovább

Fülszöveg

... A gyalogosok hovatovább leszorulnak a járdáról is, a parkoló gépkocsik maguknak követelik a helyet. Tökéletes a Kányádi Sándor felvázolta helyzetkép, gyalogos szempontból: "Megvárjuk, amíg vált a lámpa/aztán a megváltottak jussán/átmentjük magunkat a zebrán/- a biztos bizonytalanságba -,/az egyetlen helyen, hol igazunk/lehetne még, ha meghalunk." Ám közlekedésrendészetileg ez sem érvényes már minden országban. Marad a metafora költői igazsága.
Mit tesz hát az ember - ha teheti? Maga is volán mellé ül, emberből (gyalogosból) autóssá vedlik. Húsz-, harminc-, negyven-, ötvenévesen megpróbálja átépíteni reflexeit.. .A hegycsúcs helyett benzinkútnál pihen, miközben sorára vár, s a kocsi mellett elrobogó tájak is inkább csak utasainak integetnek - ő a jelekre, jelzésekre ügyel, a figyelmeztető és tiltó táblák új szküllái és kharübdiszei között igyekszik gyorsan célja felé...
A volánnál ülve, korábbi élményeinket, emlékeinket is átrendezzük, hozzáidomítjuk őket kocsink üléséhez, futásához. Figyelem magam (a jelzőtáblák ritka szünetében), hogyan halmozódnak, épülnek egymásra-egymásba az autós benyomások. De még beleszól a dolgokba, a dolgok elrendezésébe a gyalogos nosztalgiája. Ez az a pillanat, amikor talán érdemes összeírni a tapasztalatokat, ütköztetve a "régi" és az "új" szabályokat, egy saját külön bejáratú, szubjektív KRESZ körvonalazódik a távolban - kapcsoljuk be a fényszórót...
Mert végül is az út megvilágítása mindennél fontosabb. Sötétben, ködben is haladni kell. Hiába kísérnek már másfél évtizede barátom szavai: "Mikor köd vesz körül - legalább szókimondó a világ" - ez most nem segít. "Időnként valaki átmegy, átviszi tisztásomon a maga körét." Jó, kedves Lászlóffy Aladár, neked mint költőnek, aki legfeljebb időgépére ül, s úgy száguldozik be előre és hátra évezredeket, könnyű ezt mondani, de nekem mégiscsak be kellene szereznem a ködlámpákat, mert a "LADA 1200"-asra a gyárban nem szereltek ilyesmit, s hiába piros a kocsi (állítólag még mindig jó szín, főként napvilágnál, zöld környezetben) - ha nem látják. "Kicsi káoszát lükteti minden lámpa" - mondod, és ez így is van, este az országúton is, sőt így van nappal, amikor összevissza jeleznek körülötted. Ezt a sok kicsi káoszt azonban valahogy össze kell hangolni, figyelnünk kell egymásra, mert különben karambol lesz a vége...
Kántor Lajos új könyve, melynek bevezetőjéből idéztünk, a jelek szerint nem autós szakkönyv, nem útikalauz, nem esszé- vagy cikkgyűjtemény. Gondolatilag folytatása ugyan irodalmi-művészeti útirajzainak (Utazás a gyökerek körül, Szárny és gyökér), a helyszín is nemegyszer ismétlődik (az erdélyi táj, Közép-Kelet-Európa, az Adriától a Balti-tengerig, London és Párizs, Hollandia és Svájc) - a figyelmeztető és tiltó táblák azonban új rendbe, más egységbe szervezik az élményeket. Kapcsoljuk be e fényszórót... Vissza

Tartalom

Valóban: Milyen az út?5
(Autópálya, útkereszteződés)16
Fejezetek egy közös történetből18
Gion Nándor metaforái28
Radu Flora ismerős világa38
(Gyalogos átkelés)42
Díszletek, élőben44
(Múzeum, műemlék)54
Jólnevelt labirintusok54
Vezeklés a Louvre-ban56
Picasso, felfelé61
Múzeumi csend67
Szentendrei zarándoklat73
(Szembejövő forgalom)79
Változatok a türelemre80
Utrecht, a régi (és az új)83
Egyetemi információk87
Fribourg - Freiburg91
(Csúszós úttest)96
A csárdáskirálynőtől a márványemberig97
Jancsó-Hernádi-redivivus110
(Mélyrepülés, állatok)118
Ljubljana - képekben119
(Vám, kötelező megállás)133
(Mindkét irányból behajtani tilos)136
Aranylábú fiúk, lányok138
Mondd meg, hol laksz...141
Hollywood a süllyesztőben?145
Ebédstressz és bacchanáliák151
Nemcsak 90157
(Útkereszteződés alárendelt útvonallal)164
Tárgyak, természet, történelem (vidéki őrhelyek)166
Újmódi nomádok167
Festők nyomában171
Szárhegy, közelről (avagy: hogyan kapaszkodjunk sziklába)180
Kötőhomok185
(Oldalszél, meredek part)190
Fekete szél192
Valamikor eleven ember volt196
A vihar (Bukaresttől Londonig)201
Indulatok, szenvedélyek209
Megváltás - rock musicalben?217
Utak a belső szabadsághoz222

Kántor Lajos

Kántor Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kántor Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Milyen az út? Milyen az út?

A védőborító kissé sérült, kopottas.

Állapot:
eredeti ár
940 Ft
akciós ár 180,-Ft
7 pont kapható
Kosárba
80% kedvezmény, amennyiben 5 tételt választ a Vegye, vigye, szeresse! akció könyvei közül!
Állapotfotók
Milyen az út? Milyen az út? Milyen az út?

A védőborító kissé elszíneződött, kopottas.

Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Milyen az út? Milyen az út? Milyen az út?

A védőborító kissé kopott, szakadozott. A címlapon ajándékozási bejegyzés található.

Állapot:
940 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba
konyv