A könyv Dél-Dunántúl népoktatás-történetét mutatja be 1770-től 1868-ig, az oktatásügy állami irányítását a felvilágosult abszolutizmus igényének megfelelően megteremtő Mária Terézia-féle reformtól a kiegyezés kori magyar állam Eötvös József által kidolgozott népoktatási törvényéig. A szerző igen kiterjedt helyi, elsősorban levéltári, valamint szakirodalmi kutatásokra alapozva ábrázolja és elemzi a folyamatot, melynek során kialakult a terület népiskola-hálózata, kialakultak a népoktatás nevelési céljaival, tananyagával, anyagi ellátottságával, a tanítósággal és a tanítóképzés színvonalával kapcsolatos állami és társadalmi igények, s megszülettek az első társadalmi-politikai-pedagógi-ai konfliktusok is.
A könyvet olvasva megelevenednek a régió népoktatásának sokszor szürke, sokszor nagyon is küzdelmes hétköznapjai. Látjuk a gyakran düledező iskolaépületeket, megismerkedünk a tanítói pálya nehézségeivel, a tanító kiszolgáltatottságával, társadalmi és anyagi megbecsülésének...
Tovább
Fülszöveg
A könyv Dél-Dunántúl népoktatás-történetét mutatja be 1770-től 1868-ig, az oktatásügy állami irányítását a felvilágosult abszolutizmus igényének megfelelően megteremtő Mária Terézia-féle reformtól a kiegyezés kori magyar állam Eötvös József által kidolgozott népoktatási törvényéig. A szerző igen kiterjedt helyi, elsősorban levéltári, valamint szakirodalmi kutatásokra alapozva ábrázolja és elemzi a folyamatot, melynek során kialakult a terület népiskola-hálózata, kialakultak a népoktatás nevelési céljaival, tananyagával, anyagi ellátottságával, a tanítósággal és a tanítóképzés színvonalával kapcsolatos állami és társadalmi igények, s megszülettek az első társadalmi-politikai-pedagógi-ai konfliktusok is.
A könyvet olvasva megelevenednek a régió népoktatásának sokszor szürke, sokszor nagyon is küzdelmes hétköznapjai. Látjuk a gyakran düledező iskolaépületeket, megismerkedünk a tanítói pálya nehézségeivel, a tanító kiszolgáltatottságával, társadalmi és anyagi megbecsülésének hiányával vagy legalábbis csekély voltával. Betekinthetünk a régi tantermekbe, beleolvashatunk a régi tankönyvekbe, és megismerhetjük mindazokat a nehézségeket, amelyek a falusi gyerekek iskolalátogatásának útjába álltak.
Mindezt az egykorú összeírásokból, nyilvántartásokból összeállított gazdag táblázatok teszik nagyon konkréttá és országos léptékben is összehasonlíthatóvá, beilleszthetővé egy majdani, az egész országra kiterjedő népoktatás-történeti kutatásba, annak módszertani alapozásaként, mintájaként is.
Vissza
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
konyv
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.