1.034.204

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szemtől-szembeni formációk kommunikációs viszonyai

Szöveg- és szemelvénygyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kommunikáció segítségével alakítani és szervezni próbáljuk személyközi viszonyainkat. A cselekedtetés egyik alapvető eszköze a befolyásolás (ismertek "nyílt és zárt fokozatai és technikái" például a meggyőzés, a rávezetés, a ráparancsolás, utasítás, manipulálás stb.), amely valamilyen munkafolyamat miné célszerűbb megszervezésének, valamilyen személyközi kapcsolat létrehozásának, annak ápolásának és megtartásának, egy konkrét cél elérésének, valamilyen érdek érvényesítésének, fontos értékek megszerzése érdekében alkalmazott komplex kommunikációs eljárás; amely ellentétek indukálása - feloldása, feszültségek keltése - levezetése, szükségletek tudatosítása - kielégítése következményeként késztet cselekvésre... A kommunikációs rendszerek társadalomra gyakorolt innovációja nem szűkíthető le a tömegkommunikációs eszközök és intézmények, vagy az ún. technikai kommunikáció korszerűsítésére.
A személyközi szemtől-szembeni kommunikációs viszonyok formai és minőségi (másként fogalmazva... Tovább

Fülszöveg

A kommunikáció segítségével alakítani és szervezni próbáljuk személyközi viszonyainkat. A cselekedtetés egyik alapvető eszköze a befolyásolás (ismertek "nyílt és zárt fokozatai és technikái" például a meggyőzés, a rávezetés, a ráparancsolás, utasítás, manipulálás stb.), amely valamilyen munkafolyamat miné célszerűbb megszervezésének, valamilyen személyközi kapcsolat létrehozásának, annak ápolásának és megtartásának, egy konkrét cél elérésének, valamilyen érdek érvényesítésének, fontos értékek megszerzése érdekében alkalmazott komplex kommunikációs eljárás; amely ellentétek indukálása - feloldása, feszültségek keltése - levezetése, szükségletek tudatosítása - kielégítése következményeként késztet cselekvésre... A kommunikációs rendszerek társadalomra gyakorolt innovációja nem szűkíthető le a tömegkommunikációs eszközök és intézmények, vagy az ún. technikai kommunikáció korszerűsítésére.
A személyközi szemtől-szembeni kommunikációs viszonyok formai és minőségi (másként fogalmazva kulturális) állapotának fejlesztése legalább ennyire fontos. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS (T. Kiss Tamás) 9-16
Karácsony Sándor: Magyar nyelvtan társas-lélektan alapon. 17-36
A közösség élete
A) A közösségi élet fogalma.
1. A vásár, ahová az emberek egymás kedvéért mennek. 2. Mindenfajta érintkezéshez két ember kell 3. Beszéd közben is két személy szerepel: beszélő és hallgató. 4. Az iskola is a közösségi életre tanít. 5. Magyar nyelvi és irodalmi órán a beszédbeli érintkezés titkait keressük.
B) A közösségi élet tényei.
A vásár. 1. A vásár helye és ideje, személyei, és cseretárgyai. 2. A beszéd. A
beszéd helye mindig itt van, ideje mindig most van, személyei mindig én vagyok és te vagy, cseretárgyai mindig kérdés és felelet. 3. A pénz és a szó. a) A
pénz és a pénz értéke beszéd közben: a képzeletbeli kép és a szavak jelentése.
C) A közösségi élet formái.
1. A közösségi élet formái az indítóokok szerint, a) Adásvétel cserébe. Ajándék és zsákmány. Vásár önmagáért, b) Kérdés és felelet: beszédbeli
adásvétel. Kijelentés: beszédbeli ajándék. Parancs: beszédbeli zsákmány. Felkiáltás: érzésből fakadó önmagáért való beszéd (költészet: érzésvilágból fakadó önmagáért való beszéd) 2. A közösségi élet formái
célkitűzés szerint, a) Eladás, végeladás, b) Állítás: beszédbeli végeladás,
c) Tagadó parancs vagy tiltás, d) A marhalevél vagy passzus, azaz a feltételhez kötött adásvétel, e) Feltételes állítás és feltételes tagadás. 3. A
közösségi életformái a beszédbeli személyek szerint, a) Az eladó is adhatja
önmagát, a vevő is lehet áru. b) A beszédbeli személyek a képzeletbeli
képen.
D) Összefoglalás
I. A KÖZVETLEN EMBERI KOMMUNIKÁCIÓRÓL
Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei 35-71
A közvetlen emberi kommunikáció csatornái
A) A verbális csatorna.
B) A nem verbális csatornák.
1. Mimikai kommunikáció. 2. Kommunikáció a tekintet révén. 3. Vokális kommunikáció. 4. Mozgásos (akciós) kommunikációs csatornák, a) Kommunikációs gesztusok révén, b) Kommunikáció a testtartás révén (posztruális kommunikáció) c) A térközszabályozás kommunikációs csatornája, d)
A kinezikus kommunikáció.
C) A kulturális szignálok kommunikatív jelentősége
II. A KÖZLŐ FORMÁCIÓK
Canetti, Elias: Tömeg és hatalom. 75-83
A hatalom megnyilvánulásai. Emberi testhelyzetek: közük a hatalomhoz. Ülők.
Fekvők. Kuporgok. Térdelők. A karmester.
Fischer Sándor: A beszéd. 84-93
A beszédről. A szónokról A hallgatóságról. Az előadásról. A lámpalázról
Pöggeler, Franz: Az előadás fogalma és lényege. 94-104
1. Előkészítés. 2. A felhangolás. 3. A téma bevezetése. 4. A téma kibontakozása. 5. A probléma megvilágítása. 6. A probléma megoldása. 7. Végső összefoglalás és zárszó. 8. Utóhatás.
III. CSERE FORMACIOK
Pöggeler, Franz: A beszélgetés folyamata és fokozatai. 107-118
Csepeli György: Viták, álviták, vitapótlékok. 119-129
A formális jellemzők. Tartalmi követelmények. Az igazi viták. Álviták.
Vitapótlék. A háttérben a társadalom.
Hankiss Ágnes: A bizalom anatómiája. 130-143
1. A harc. 2. A játszma. 3. A vita
Berne, Eric: Emberi játszmák. 144-160
Tranzakcionális elemzés. Játszmák. 1. Meghatározás. 2. Egy tipikus játszma. 3. A játszmák keletkezése. 4. A játszmák funkciója. 5. A játszmák osztályozása.
Kelman, Herbert C.: A szociális befolyásolás három folyamata 161-165
A társas befolyásolás három folyamata. Behódolás. Azonosulás. Interiorizáció.
Thorndike, B. L.: A felnőttek érdeklődésének irányítása. 166-172
Sugalmazás. Utánzás. "Kondicionálás": asszociációs átterjedés Kiválasztásjutalom, azaz megelégedettséggel járó utóhatás révén. Kiválasztás büntetés, azaz kellemetlenséget okozó utóhatás révén.
Bousquié, G.: A meggyőzés technikája. 173-190
Bevezetés. Hogyan hassunk az érzelmekre? A kezdeményező, a ráhatás, a befogadó. A csere törvénye. Az embereket meg kell ismerni! A törekvések kielégítése. A beleegyezés törvénye. Vonzani és megragadni.
Új eszköz a szuggesztió! A megjelenítés törvénye. Képek és szavak. Az
indirekt ösztönzés. Az azonosítás törvénye. A tekintély. Személyi típusok a ráhatás vonatkozásában. Amikor nemet mondanak. Aki igent mond!
IV. A CSERE "TEREI"
Edward T. Hall: Rejtett dimenziók. 193-202
A tér dinamizmusa. Bizalmas távolság. Bizalmas távolság - közeli szakasz. Bizalmas távolság - távoli szakasz. Személyes távolság. Személyes távolság - közeli szakasz. Személyes távolság - távoli szakasz.
Társasági távolság. Társasági távolság - közeli szakasz. Társasági távolság - távoli szakasz. Nyilvános távolság. Nyilvános távolság - közeli szakasz. Nyilvános távolság - távoli szakasz.
S. Nagy Katalin: A látvány, amelyben élünk. 203-232
Az ünnepek vizuális kellékei. Ünnepi lakásbelső. Ünnepi étkezési szokások. Ünnepi öltözék. Ajándékozás, emléktárgyak. Ünnepek és tömegkommunikációs eszközök. A kultúraközvetítő intézmények külseje, belseje.
Bíró A. Zoltán - Bodó Julianna - Gagyi József - Magyari Nándor László - Magyari Vincze Enikő - Oláh Sándor - Túrós Endre: Nemcsak az a környezet, ami zöld. 233-262
„Mindenki elfoglal egy helyet..." Egy hely a sok közül. „Kísérletezés"
A következtetések. „Felségterületek" Ünnepi környezetek. Hogyan válik ünnepivé a hétköznapok környezete? Ünnepi cselekvések. Térképezett környezet. Mire valók a mentális térképek? Térképépítés városi és falusi környezetben. A környezetteremtő ember. Kultúrák találkozása. Rendszerré szerveződő környezeteink. Ember és környezet viszonya.
Egy új tudományág esélye, avagy: bele merünk-e nézni a tükörbe
V. KOMMUNIKÁCIÓS „CSAPDÁK"
Oakwood, Alexander : Mikor mondjunk nem-et és hogyan?
avagy út az önbecsüléshez. 265-310
I. Ismerjük fel, ha manipulálni akarnak!. 1. Az áldozat szerepében.
2. Miért vagyunk manipulálhatók? 3. Példák és összegzés.
II. Önérvényesítési jogaink. 1. A manipulációs csapdák szereplői.
2. Jogaink és kötelezettségeink .3. Az emberi kapcsolatok alaptípusai
T. Kiss Tamás: A „Szemtől-szembe kapcsolatok"
természetéről. 311-319
A „kondicionálódás" és csapdái. A párkapcsolat tragikuma. Új típusú
kapcsolatok - új típusú közösségek
Hankiss Ágnes: A bizalom anatómiája. 320-346
1. A megtévesztés jelrendszere, a) Tartalmi stratagémák. b) Műveleti
stratagémák. 2. Téves jelentésképzések, a) A jelentésképzés gondolati
szintje, b) A jelentésképzés pszichodinamikai szintje, c) A jelentésképzés szociodinamikai szintje. Egy házasságszédelgő levele: esetelemzés.
VI. AZ EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSE
Laké, Tony: A magány Miért alakul ki és hogyan küzdhető le? 349-373
Hogyan fejlesszük kommunikációs eszközeinket? Testmozgások. Testtartás, álló és ülő helyzet. Arckifejezés. Szinkronmozgás. A szemek
kapcsolata. Az érintés. Beszédstílus. Távolodás és közeledés. A tárgyak
használata. Nem tudom, hol ismerkedhetnék meg emberekkel. Nem
tudom, hogy kell elkezdeni a csevegést. Kapcsolatok. Ismeri magát?
Mit értünk önromboló tendencia alatt?
T. Kiss Tamás: Az oktató és a hallgató közti kommunikációs
viszony szerepe a főiskolai oktatásban 374-378
VÁLOGATOTT BIBLIOGRÁFIA 379
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv