| Kiadói előszó | |
| A paedagógia helye a tudományok sorában | 1 |
| A paedagógiai elmélet sajátos köre | 5 |
| A paedagógia segédtudományai | 13 |
| A paedagógia alapvetése | 19 |
| Az erkölcsi feladat | 21 |
| A nevelés munkája | 31 |
| A történeti fejlődés útja | 43 |
| Az erkölcsi fejlődés fokozatai | 45 |
| A történeti élet első fokának erkölcsisége | 56 |
| Utóirat: a történeti fejlődés többi fokozatainak erkölcsisége | 67 |
| Psychologiai irányok | 73 |
| Kritikai tájékozás | |
| A nevelés feladatai | 85 |
| Alapvetés | 87 |
| A testi nevelés feladatai | 96 |
| A test ápolásának elvei | 96 |
| A test gyakorlásának elvei | 98 |
| Az erkölcsi nevelés feladatai | 103 |
| A vezetés elvei | 103 |
| A fegyelmezés elvei | 106 |
| Összefoglalás | 108 |
| Az oktatás (értelmi nevelés) feladatai | 110 |
| Iskolaügyi fejtegetések | 125 |
| A tudomány és az iskola nemzeti vonatkozása | 127 |
| A korszerü hitoktatás elvei | 137 |
| A rendtartás elvei | 147 |
| Módszertani értekezletek | 155 |
| Középiskolai rendtartás | 161 |
| Az iskolaügy egysége | 171 |
| Feminismus és Paedagógia | 177 |
| Adalékok és gymnásiumi oktatás elméletéhez | 191 |
| Előszó | 193 |
| A theoreticum feladata | 195 |
| A tanítás technikájának lelki alapjai | 210 |
| Az oktatás methodusának általános elvei (általános methodika) | 222 |
| Az oktatás menete (formális fokozatok) | 222 |
| A formális fokozatok elméletének logikai, ethikai és psychologiai alapjai | 229 |
| Az oktatás anyaga (Tartalmi kapcsolat - concentratio - és fokozatosság) | 243 |
| Az oktatás feladatai | 249 |
| Részletes methodika | 254 |
| Történeti-irodalmi tárgyak csoportja | 254 |
| Bevezetés | 254 |
| Az irodalmi tanitás | 256 |
| A magyar nyelv és irodalom | 256 |
| Az idegen nyelvek és irodalmak | 292 |
| Bevezetés | 292 |
| A görög irodalmi oktatás | 298 |
| A latin irodalmi oktatás | 306 |
| A görög és latin nyelvi oktatás | 312 |
| A német irodalmi tanitás | 315 |
| A történelmi tanítás | 323 |
| A természettudományi tárgyak csoportja | 336 |
| A mathematikai oktatás | 354 |
| A philosophiai oktatás | 366 |
| Dolgozatok a Fenséges Királyi Ház egy tagjának nevelése és oktatása tárgyában | 369 |
| Végleges tantervi megállapodás | 438 |
| II. kötet | |
| Népoktatásunk szervezése és ujabb törvényhozás szüksége | 1 |
| Tankötelezettség és tanulmányi rend | 1 |
| A tanító képzés és tanító képesítés | 45 |
| A népiskolai hatóságok | 68 |
| A tanítók javadalmazása | 98 |
| Teendőink a népoktatás politikai vonatkozásainak tekintetéből | 104 |
| Adatok középfokú oktatásunk szervezéséhez | 109 |
| Visszapillantás gymnasiumi tantervünk történetére | 111 |
| Az uj tantervjavaslatok | 142 |
| Az uj gymnasiumi tantervjavalat | 160 |
| A közoktatás tanács bizottságának jelentése | 196 |
| Tantervjavalat, készítette az orsz. közokt. tanács műszaki és gymnasiumi osztályainak együttes bizottsága | 209 |
| Általános utasítás a gymnasiumi tanitás tervéhez | 223 |
| Bevezetés, a tantervi módosítások feladata | 223 |
| A középiskolai tanulmányok kölcsönös vonatkoztatása | 225 |
| A magyar nyelvi oktatás közvetlen kapcsolata a többi tanszakkal | 226 |
| Az irodalmi tanítása | 229 |
| Idegen nyelvek tanítása | 230 |
| Stilisztikai, rhetorikai és poétikai tanítás | 230 |
| Óklasszikus olvasmány - latin | 232 |
| Görög | 233 |
| Német nyelv | 233 |
| A történelem tanítása | 234 |
| A reális tanszakok | 237 |
| A földrajz | 239 |
| A mathematika tanítása | 240 |
| A philosophia tanítása | 242 |
| Az egyes tanulmányok terjedelme. Részletes tanterv szüksége | 243 |
| A tanszakok felosztása a tanárok közt | 245 |
| Óra beosztás | 248 |
| Fegyelmi rendtartás | 248 |
| A tantárgyak methodikus kezelése | 249 |
| Emlézés | 251 |
| Ismétlések vizsgálatok és gyakorlatok | 252 |
| A tanár tudományos munkássága | 253 |
| Utasító észrevételek | 254 |
| A magyar nyelv tanításához | 254 |
| A latin nyelv tanításához | 263 |
| A görög nyelv tanításához | 270 |
| A német nyelv tanításához | 271 |
| A történet tanításához | 278 |
| A mathematika tanításához | 280 |
| A magyar irodalmi tanítás | 286 |
| Pro domo | 286 |
| Anhang | 306 |
| A görög nyelv kérdése | 318 |
| A tanárképzés és az egyetemi oktatás | 329 |
| Bevezetés | 331 |
| A német philosophiai kar | 334 |
| A francia facultés de letters et de sciences | 352 |
| Az angol egyetem | 367 |
| Teendőnk | 391 |
| Egyetemi előadások | 404 |
| Gyakorlatok, értekezletek | 423 |
| Tanszabadság, vizsgálatok | 444 |