A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Firkák, formák, figurák

A vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a serdülőkorig

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 198 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN: 963-9123-36-6
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a kötetből:
1. A GYERMEKRAJZOK FELFEDEZÉSE
1.1 A művészettörténeti megközelítés: a vizuális tehetség bemutatása
A gyermekrajz a 19. század felfedezése. Ennél korábban csak véletlenül,... Tovább

Előszó

Részlet a kötetből:
1. A GYERMEKRAJZOK FELFEDEZÉSE
1.1 A művészettörténeti megközelítés: a vizuális tehetség bemutatása
A gyermekrajz a 19. század felfedezése. Ennél korábban csak véletlenül, egy műalkotás részeként maradt ránk egy-egy olyan ábra, amelyikről sejthető, hogy gyermekkéz műve. A papír még századunk elején is olyan drága volt, hogy szóba sem jöhetett, hogy gyermekek kezére adják. Egészen bizonyos, hogy a kisgyermekek a történelmi korokban is ugyanolyan szívesen firkáltak, mint a maiak, hiszen a rajzolás a felnövekvő ember életében alapvetően fontos: izgalmas játék, lehetőség a kísérletezésre és az első közlő nyelv egyszerre. Akárcsak a betűk, valószínűleg a régi gyermekrajzok is az írás tanulásának eszközein, az agyag-, viasz-, később palatáblákon készültek. Alkotójuk letörölte őket, akár tetszettek neki, akár nem, hiszen kellett a hely az új feladatnak. Megfigyelték, hogy azoknál a törzseknél, ahol az írásbeliség hordozója ma sem a papír és a gyermekeknek nincsenek rajzlapjaik és füzeteik, homokba húzzák, földbe vésik vagy a fa kérgébe karcolják ábráikat a gyermekek. Északon a hó és a jég hordozza az első rajzokat. Szerencsére voltak maradandóbb felületek is, amelyek már akkor is megőrizték a gyermekrajzokat, mikor még senki sem törődött velük: a házak falai.
Corrado Ricci, egy olasz művészettörténész a múlt század végi Rómában egy hirtelen jött eső elől menekült be egy kapualjba. Ezerszer járt már a környéken és sosem jutott eszébe mint ahogyan másnak sem -, hogy tüzetesebben megvizsgálja a falakat másfél méter magasságig borító gyermekfirkákat. Hogy elüsse az időt, amíg csendesül a zápor, most közelebb lépett hozzájuk. Vissza

Tartalom

1. A GYERMEKRAJZOK FELFEDEZÉSE 7
1.1 Művészettörténeti megközelítés: a vizuális tehetség bemutatása 7
1.2 Pszichológiai megközelítés: a fejlődési korszakok elméletei 16
1.3 Technikai megközelítés: a médium és a „képalkotó program" hatása 21
1.4 A kulturális környezet hatása 24
1.5 Ábrázolás és személyiség 26
2. A FIRKÁTÓL A FIGURÁIG 30
2.1 Az első jelek: a firka-korszak 30
2.2 Nyomok az agyagban: a térformálás kezdetei 42
2.3 A formateremtés kora: az első sémák 55
2.4 Mesék a képről: az „élményrajzolás", szimbólumkeresés és sémaalkotás kora 60
2.5 „Várat építek, embert gyúrok" - térépítés, formaalkotás óvodáskorban 72
2.6 A „naiv-realista" korszak: a kisiskolások képi nyelve 75
2.7 Az „intellektuális-realista" korszak: a 12-14 évesek rajzfejlődése 79
2.8 A kamaszok képi világa 93
3. VIZSGÁLATOK A VIZUÁLIS KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSÉNEK ÉRTÉKELÉSÉRE 101
3.1 A gyermekrajzok pedagógiai értékelésének szempontjai 101
3.2 A komplex művészeti nevelés hatása a vizuális képességek fejlődésére 103
3.3 A vizuális képességek és a mentális képességek összefüggései a Leonardo Programban 106
4. KÜLÖNÖS KÉPEK 119
4.1 Szimbólumképzés a gyermekkorban 119
4.2 Autista gyermekek rajzai 139
4.3 Rajzos pszichológiai tesztek 150
4.3.1 A „Rajzolj egy embert!" Teszt 151
4.3.2 A Kreatív Gondolkodás Teszt / Rajzi Feladat (TCT/DP) 153
4.4 A Clark Rajzi Képességek Teszt 160
Befejezésül: Michael Ende: Móni remekművet alkot 176
FÜGGELÉK 178
I. Vizuális Narratív Teszt (VNT) értékelési rendszere 178
II. A Clark Rajzi Képességek Teszt (CDT) felvételi utasítása és értékelési rendszere 182
III. A Kreatív Gondolkodás Teszt / Rajzi Feladat (TCT/DP) értékelési rendszere 186
IV. Lorna Selfe autista gyermekek vizsgálatakor alkalmazott rajzfejlődési kérdőíve 188
Irodalom 192

Kárpáti Andrea

Kárpáti Andrea műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kárpáti Andrea könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv