1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az erkölcs szépsége

Die schönheit der moral - A Kaposvári Erkölcs-, Művészetfilozófiai és -Nevelési konferencia előadásai - 2003. augusztus 27-29.

Szerkesztő

Kiadó: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar Kiadója
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 676 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Német  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9541-06-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Kaposvári Nemzetközi Erkölcs-, Művészetfilozófiai és Nevelési Konferencia közel másfél évtizedes múltra tekinthet vissza. A kétévenkénti rendezvény iránt megmutatkozó változatlan érdeklődés, a... Tovább

Előszó

A Kaposvári Nemzetközi Erkölcs-, Művészetfilozófiai és Nevelési Konferencia közel másfél évtizedes múltra tekinthet vissza. A kétévenkénti rendezvény iránt megmutatkozó változatlan érdeklődés, a konferencia munkájában résztvevők jelentős aránya jelzi, hogy az erkölcsi értékrendszer alakulása és alakítása kérdésköre vizsgálatát, a művészi alkotás és befogadás törvényszerűségeinek, etikai vonatkozásainak feltárását sokan a nevelés egyik fontos, vagy éppen legfontosabb feladatának tekintik.
A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kara hagyományokat követve és egyben a tartalmi munka gazdagítására is törekedve szervezte meg 2003. augusztus 27-29. között a VII. Nemzetközi Erkölcs-, Művészetfilozófiai és Nevelési Konferenciát. Hagyományokat követtünk a konferencia időpontjának megválasztásában és az egyes szekciók (erkölcsfilozófiái, művészetfilozófiai, erkölcsi nevelési) kialakításában. A résztvevők orientálása, az egyes szekciókban elhangzó előadások előzetes megismerési lehetőségének biztosítása érdekében - konferenciánk történetében először - külön kötetben jelentettük meg az előadások tartalmi összefoglalóit és a szerzők rövid szakmai életrajzát. A plenáris ülésen a bejelentett előadások témáihoz kapcsolódó előadások hangzottak el, azt követően pedig két csoportban, ún. köztes plenáris ülésen, vitára is lehetőséget adva került sor elméleti (erkölcs- és művészetfilozófiai), illetve gyakorlati (erkölcsi nevelési és oktatási, művészeti nevelési) szempontból közérdeklődésre számító, kiemelt témájú előadásokra.
A konferencián elhangzott előadások témaválasztásának gazdagsága érzékelteti, hogy az utóbbi másfél évtized társadalmi változásai a tudományok számos területén permanens igénnyé tették a régebbi karok erkölcsi értékeinek és értékfelfogásának az új aspektusokból való vizsgálatát, valamint a napjainkban felmerülő etikai vonatkozású kérdéseknek filozófiai és nevelési szempontú elemzését. A tanulmánykötetben szereplő írások betekintést engednek egyes felsőoktatási intézmények, tudományos intézetek műhelymunkájába, s egyben kapcsolódási pontokat, közös kutatások kialakításának lehetőségeit is jelzik. A témaválasztások különbözősége ellenére a dolgozatban közös elemként megfogalmazódik az értelmiségi létből és gondolkodásból következő erkölcsi felelősségvállalás szükségessége, az eltérő értékek megismerésének, megismertetésének és integrálásának gondolata, az egyéni moralitás és a társadalmi morál megvalósításához szükséges etikai kontroll kialakításának vágya. Vissza

Tartalom

PLENÁRIS ELŐADÁSOK
Földesi Tamás:
A Janus-arcú titok 9
Krajnik József:
Művészet - tudomány - technika 20
Adolf Anselm Schurr:
Die Prinzipien der Wirklichkeitsgestaltung im künftigen Európa 25
KÖZTES PLENÁRIS ELŐADÁSOK
András Bohár:
Grenz-Gattung, Hintergrund-Ásthetik - ein phánomenologisch-hermeneutischer Über-Blick der Elektrographie 43
Czirják József:
A műalkotások lételmélete 52
Dominik Gyula:
Az értékprobléma a pedagógus munkájában 67
Schleinerné Szányel Erzsébet:
Erkölcsi fejlődés: van-e szerepe a nemi különbségnek
a szabályok értelmezésében 74
ERKÖLCSFILOZÓFIÁI SZEKCIÓ
Bertók Rózsa:
Grotius mint humanista 83
Cseri Kinga:
Kierkegaard-i stádiumok hermeneutikai elemzése 93
Gligor János:
Békeeszmék, pacifizmus, békemozgalmak 104
Hajdú Miklós:
Sajátnak tudni. Az új világbirodalom etikai nézőpontból 117
Hász Erzsébet:
Montesquieu műveinek erkölcsfilozófiai aspektusa 129
Ignácz Lilla:
A perszonalizmus és a hivatás 139
Karikó Sándor:
Kell-e nekünk Európa-vízió? 153
Kiss Endre:
Max Weber „Protestáns etiká"-ja az etika egy lehetséges
tipológiájának horizontja előtt 159
Kiss Lajos András:
Az arc epifániája 168
Mester Béla:
Kantianizmus és utilitarizmus a XIX. századi magyar politikafilozófiában 176
Molnár Gábor:
Felfüggeszthető-e „Hume guillotine-ja"?
Előzetes gondolatok a „van'-„legyen" problematika fenomenológiai újraértelmezéséhez 184
Nagy Levente:
A becsület, a hírnév és a színlelés mint
erkölcsfilozófiái kategória Zrínyi Miklós és
Bethlen Miklós műveiben 195
Niels Offenberg:
Ex falso sequitur quodlibet in der assertorischen Syllogistik des Aristoteles 200
Cristiana Senigaglia:
Der interkulturelle Dialóg und seine kommunikativen Ansprüche 203
Csaba Szabó:
Die Bestimmung der Fürsten 217
S. Szabó Péter:
A politikai kultúra törékeny erkölcsi alapjai 227
Szívós Mihály:
Tudománykritika és etika Koestler Artúr és
Polányi Mihály életművében 234
Vassné Forintos Klára:
A PR néhány etikai aspektusa 243
ERKÖLCSI NEVELÉSI SZEKCIÓ I.
Barkóczy László:
Hogyan viselked(j)ünk, mi magyarok, az interneten? 249
Belovári Anita:
A gyermekkor és önmeghatározás kérdése Kozma Andor
Életem című művében 256
Boldizsár Klára:
A magyar és a finn felnőttképzés összehasonlítása,
különös tekintettel az egyetemi képzésre .. 264
Farkas Olga:
Normaismerettől a normák betartásáig. Módszertani ajánlás
egy gyermek és ifjúsági program bemutatása kapcsán 268
Fáyné Dombi Alice:
Szellem és erkölcs a reformkori nevelés tükrében.
Győry Sándor mint pedagógiai szakíró 276
Fülöp László:
Régi magyar utónevek - régi magyar hitvilág 287
Gárdonyi Máté:
A XVI. századi papi szemináriumok pedagógiai programja.
(Újabb kutatási eredmények a korai szemináriumokkal
kapcsolatban) 292
H. Szabó Sára:
A nő erkölcsi szerepe az Emberiség pozitivista vallásában 301
Horváth Gabriella:
Az 1945 utáni erkölcsi nevelés. Történelmi, elméleti,
gyakorlati áttekintés 313
Horváth Gyula:
Az oktatáspolitika változásai Mexikóban
a populis időszakban 325
Kékes Szabó Mihály:
Erasmus gyermekszemléletének jellemzői 340
Köcséné Szabó Ildikó:
Az erkölcsi szocializáció megjelenése
a tanárjelöltek gondolkodásában 349
Magyar Miklós:
Megvalósítható-e a tudásalapú társadalom és a tudásalapú
gazdaság a tanuló társadalom kialakításával és működtetésével? 357
Martinkó József:
Imre Sándor erkölcsi nevelésről vallott nézetei napjainkban 364
Nemescsói Katalin:
Mobilkommunikáció 379
Pávich Zsuzsanna:
Kalokagathia egy családi iskolában
Sári Mihály:
A szülői szervezetek és az iskola 395
Sonnevend Péter:
Etika és könyvtár.
Etikai kódex könyvtáraknak és könyvtárosoknak 405
Szerepi Sándor:
A klasszikus pedagógiai regények házasság-etikája 411
ERKÖLCSI NEVELÉSI SZEKCIÓ II.
Bujtor Anna:
Etikai ismeretek oktatásának szerepe
a diplomás ápolók képzésében, nevelésében 424
Gombos Péter:
Utazás Narniától Fantáziáig. Keresztény erkölcs
a gyermekirodalomban, keresztény gyermekirodalom 431
Holló Rózsa:
Gyermekbántalmazás 440
Jávorszki András:
Az értelmiség erkölcsi szocializációjának reszponzivitása 449
Lelovics Zsuzsanna - Rozsos István:
Gondolatok a pedagógia válságáról és
a paradigmaváltás kérdéseihez 452
Merczel Sándorné:
A 21. század gyermekét neveljük 460
Molnár Balázs:
Népesedési fékek rejtett tanterve 469
Pálfi Sándor:
Az iskolakészültség megítélése és szerepe
a magyar óvodákban 481
Szabóné Gondos Piroska:
Együtt - toleránsán - igazságosabban. (Roma kisebbséggel
kapcsolatba kerülő szakemberek továbbképzése) 494
Szauder Erik:
A pedagógus mint morális modell és próbakő. Praktikus
megfontolások egy nevelésfilozófiai probléma kapcsán 501
Tóth Istvánné:
Egy szelet társadalomkép. A munka világa
a 8-14 évesek szemszögéből 510
Vajda Zsuzsa:
A pedagógusok szerepe a gyermekbántalmazás felismerésében ... 514
Velner András:
A technika és életvitel tantárgyban megjeleníthető
erkölcsi nevelési tartalmak . 518
Windné Balogh Zsuzsanna:
A nyelvhasználat erkölcsi kérdései 530
MŰVÉSZETFILOZÓFIAI SZEKCIÓ
Filinger Margit:
„A mese - a költészet kánonja". Novai is esztétikai nézetei 541
Garaczi Imre:
Középpont nélkül. A pluralitás mint nevelésetikai kérdés 547
Hemrik László:
A kortárs művészet múzeumpedagógiai megközelítésének
lehetőségei. Milyen nevelési eszmény szolgálatába állítható
a kortárs művészet? - 553
Husz Mária:
Az irónia újabb funkcióiról 559
Kis Jenőné Kenesei Eva:
Tanító szakos hallgatók zenei műveltségének vizsgálata . ; 566
Kocsis Géza:
A jogszerűség és a sorsszerűség konfliktusai Turgenyev
Tavaszi vizek című elbeszélésében 573
Kroó Katalin:
A bűntől a szövegig. Orpheus sorsa Ovidius Átváltozások
és Turgenyev Tavaszi vizek című műveiben 590
Leitner Sándor:
Pozitív esztétikai hatásokra épülő nyitott mű mint
képzőművészeti jelenség szerepe
a befogadók művészeti személyiségformálásában 603
Loboczky János:
Dekorativitás és díszítőművészet Gadamer és Lukács
művészetfilozófiájában 610
Rosta István:
Esztétikai nevelés a dualizmus korabeli
magyar mérnökképzésben 619
Sípos Endre:
A tér és az idő egysége a festészetben 622
Szabó Szilvia:
Interkulturális nevelés - az „Europilot" projekt 627
Thiel Katalin:
A karnevál titkai Hamvas Béla Karnevál című
regényének etikai vonatkozásai 632
Varga Gyula:
Weöres Sándor költészetének filozófiai forrásvidékei 640
Várszegi Mbor:
A mozgás destrukciója 648
Veszprémi László:
Nevelési kérdések egy művészeti magániskola gyakorlatában 655
MELLÉKLET
Pálfi Sándor:
Az érzelmi szocializáció családi hatásai a kisgyermekkorban 661
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv