1.031.362

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kisegítő iskolai földrajz, testnevelés és ének tantárgyak oktatásának módszertana

Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 191 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Változatlan utánnyomás. Kézirat. Megjelent 260 példányban. Tankönyvi száma: J 12-73. 74 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Főiskolánk reformjának egyik felelősségteljes és nehéz feladata a képzés tananyagának korszerűsítése, továbbfejlesztése. Különösen nehéz feladat ez a reform tanterve által bevezetett új tantárgyak... Tovább

Előszó

Főiskolánk reformjának egyik felelősségteljes és nehéz feladata a képzés tananyagának korszerűsítése, továbbfejlesztése. Különösen nehéz feladat ez a reform tanterve által bevezetett új tantárgyak esetében.

Kelédi Ferenc Főiskolánk volt vezető metodikusa is részt vállalt ebből a nehéz munkából, elkészítette a kisegítő iskolai földrajz, testnevelés és ének tantárgyak oktatásának módszertanát. Sajnos, munkáját nem fejezhette be, a lektori vélemények észrevételeit nem dolgozhatta fel, mert időközben tragikus hirtelenséggel eltávozott közülünk.

Kelédi Ferenc kézirata most mégis nyomdába kerül. A szükséges átdolgozást dr. Göllesz Viktor főiskolai adjunktus végezte el.

Kelédi Ferenc jegyzete - a többi módszertani jegyzethez hasonlóan - úttörő próbálkozás. Ezt az első lépést nyilván olyan lépések követik majd, amelyek a módszertani ismereteknek a jelenleginél teljesebb, mélyebb feldolgozását eredményezik.

A továbbfejlesztés munkája közben nem fogjuk elfelejteni azt, aki a legnehezebb szerepet, az úttörő szerepét vállalta. Lovász Tibor



Rendesen, aki önként vagy megbízatás alapján arra vállalkozik, hogy egy-egy kötetben tegye közzé mondanivalóját, a kötet elkészülte után írja meg az "Előszót". Az "Előszó" tehát a kész műhöz készül!

A Szerző az "Elősző" -ban ajánlja művét, ebben fejti ki a mii célját, rendeltetését és - igen gyakran - ebben kéri az olvasó "elnézését" a kész mű ismételt elolvasása után általa máris felfedett esetleges hiányosságokért.

Kelédi Ferenc nem írhatta meg saját művéhez az "Előszót". Még nem száradt meg a tinta a lektori véleményeken, amikor tragikus hirtelenséggel távozott közülünk.

E néhány sorban nem Kelédi Ferenc "Előszavát" kívánjuk pótolni, csupán a szomorú tényre szeretnénk emlékeztetni.

Kelédi Ferenc posthumus megjelenő munkája egyik láncszeme a Főiskolánkon kibontakozó törekvéseknek és egyúttal egyik kötete a Gyógypedagógiai Tanszék folyamatosan megjelenő módszertani jegyzeteinek. A kötetet azzal a meggyőződéssel bocsátjuk útjára, hogy hasznos eleme lesz jövő tanárképzésünknek. Erről Kelédi Ferenc is meg volt győződve! Dr. Göllesz Viktor Vissza

Tartalom

FÖLDRAJZ 5
I. Bevezető a kisegítő iskolai földrajz tantárgy oktatásának módszertanához 7

II. A földrajztudomány rendszere és a kisegítő iskolai földrajzoktatás viszonya a földrajzi tudományokhoz 9

III. A földrajztanítás általános történetének áttekintése 13

IV. A földrajztanítás magyarországi története 15

V. A kisegítő iskolai földrajzoktatás rövid történeti áttekintése (a tantervek elemzése alapján) 17
Az 1909-es Tanterv és Utasítás 18
Az 1952-es Tanterv és Módszertani útmutatás 22
Az 1958-as Tanterv és Utasítás 24
Az 1963-ban kiadott "Tanterv és Utasítás az általános iskolák számára 25

VI. A kisegítő iskolai földrajztantárgy oktatási, nevelési kérdései 29

VII. A kisegítő iskolai földrajz tantárgy oktatási folyamata 33

VIII. A kisegítő iskolai földrajz tantárgy oktatási módszerei 38
A. Szemléleti módszerek 39
a) A valóság közvetlen bemutatása 39
1. A kirándulás 41
2. A terepszemle 41
3. Az üzemlátogatás 41
4. A séta 42
5. További megfigyelés lehetősége 42
6. Kísérletezés 43
b) A valóság közvetett bemutatásának módjai 44
7. A film 44
8. A televízió 45
9. A kép 45
10. A gyűjtemények 46
11. A modell 47
12. A makett 47
13. A dombormű 47
14. A szelvények 47
15. A földgömb 51
16. A térkép 51
17. A grafikonok 52
18. A diagrammok 52
19. A kartogrammok 52
20. A szemléltető rajz 52
21. A homokasztal 65

B. Szóbeli módszerek 66
22. Elbeszélés 66
23. Leírás 66
24. Magyarázat 66
25. Beszélgetés 67

C. Egyéb oktatási módszerek 67
26. Tankönyvek 67
27. Munkafüzet 67
28. A gyakorlás 67
29. Ellenőrzés és értékelés 68

IX. A kisegítő iskolai földrajzoktatás megalapozása és a tantárgyi koncentráció 69

X. A kisegítő iskolai földrajzoktatás anyaga 72
A. főtéma: Magyarország földrajza 73
B. főtéma: A szomszédos országok földrajza 74
C. főtéma: Európa földrajza 75
D. főtéma: Világföldrajz 77
E. főtéma: Csillagászati földrajz 79

Szempontok a tananyag feldolgozásához 79
A. főtéma: Magyarország földrajza 79
B. főtéma: Szomszédos országok földrajza 101
C. főtéma: Európa földrajza 108
D. főtéma: Világföldrajz 120
E. főtéma: Csillagászati földrajz 131

Irodalomjegyzék a "földrajz" fejezethez 137

TESTNEVELÉS 139
1. Bevezető a kisegítő iskolai testnevelés tantárgy oktatásának módszertanához 141
2. A kisegítő iskolai testnevelés tantárgy jelenlegi helyzete 141
3. A kisegítő iskolai testnevelés tantárgy oktatásának célja, feladatai, követelménye és anyaga 142
A kisegítő iskolai testnevelés tantárgy nevelési kérdései 155
A kisegítő iskolai testnevelés tantárgy oktatási folyamata 158
A kisegítő iskolai testnevelés tantárgy oktatási módszerei 161
a) Az érdeklődés felkeltése 161
b) Az ismeretek közlése 162
c) Gyakoroltatás 163
d) A játék 164
e) Hibajavítás 165
f) Ellenőrzés 165
Irodalomjegyzék a "Testnevelés" fejezethez 166

ÉNEK 167
1. Bevezető a kisegítő iskolai ének tantárgy oktatásának módszertanához 169
2. A kisegítő iskolai ének tantárgy célja 170
3. A kisegítő iskolai énekoktatás nevelési kérdései 172
4. Az énekoktatás folyamata 174
5. A kisegítő iskolai énektantárgy oktatási módszerei 178
1. Bemutatás 179
2. A magyarázat 180
3. Énekeskönyvek használata 182
4. Gyakorlás, ismétlés, ellenőrzés és értékelés 182
5. Globális tanítás 182
6. Hallásfejlesztés 183
7. A hangfejlesztés 185
8. Ritmusfejlesztés 185
Irodalomjegyzék az "Ének" fejezethez 187

Kelédi Ferenc

Kelédi Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kelédi Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv