A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A zene története 1750-ig

Főiskolai tankönyv

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 377 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-3834-x
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42 450. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A zene kezdetei
Feltevések a zene eredetéről7
A primitív dallam8
Források8
Dallam-, ritmus- és formavilág9
Éneklésmód10
Hangszerek10
Többszólamúság12
Heterofónia12
Párhuzamokban történő éneklés12
Imitáció13
Szabad többszólamúság13
Az ötfokúság13
Az ötfokú hangkészlet kialakulása14
Az ötfokúság központjai14
Ókori zenekultúrák
Keleti népek zenéje
Mezopotámia zenéje17
Olvasmány: II. Nebukadnezár király zeneegyüttese18
Az egyiptomiak zenéje19
Zene az Ó- és a Középbirodalom idején19
Zene az Újbirodalom és a késő kor idején21
Olvasmány: Platón az egyiptomiak zenei neveléséről22
India zenéje22
Az indiai zene forrásai23
A Véda liturgiák zenéje23
Hangrendszerek és dallammodellek23
Hangszerek24
Kína zenéje25
A kínai zene formái25
Hangrendszerek: a lü-rendszer és az ötfokúság25
Dalgyűjtemények. A zene társadalmi szerepe26
Hangszerek27
Olvasmány: Si King 301. szám28
A zsidók zenéje28
A királyság időszaka (az első Templom)29
A babiloni fogságot követő időszak (a második Templom)29
Dallamhagyományok30
Hangszerek31
Olvasmány: a 150. zsoltár32
A görögök és a rómaiak zenéje
A görögök zenéje32
A görög zene forrásai33
Zene a görögök életében34
A görög zeneelmélet36
Az éthosz-tan37
Olvaszmány: Platón: Zene az ideális államban38
A rómaiak zenéje39
A középkor zenéje
A korai kereszténység zenéje
Az első évszázadok keresztény zenéje42
A bizánci egyház zenéje43
Műfajok43
Hangrendszer, hangjegyírás45
A nyugati liturgiák45
A mozarab liturgia45
A gall liturgia46
A milánói liturgia46
Az órómai liturgia47
Olvasmány: A hallás élvezetéről. Részlet Szent Ágoston vallomásai-ból48
A gregorián ének
A gregorián ének fogalma, eredete és sajátosságai49
Fogalma és eredete49
Sajátosságai51
A mise és a zsolozsma énekei51
A mise énekei51
A zsolozsma énekei56
Új műfajok: A tropus és a sequentia. A liturgikus dráma57
A tropus57
A sequentia58
A liturgikus dráma60
A gregorián ének további útja62
Hangjegyzés62
Zeneelmélet, zenetanítás64
A korai középkor elméletírói64
A 8 modus (tonus) elmélete65
Énektanítás. Arezzói Guido munkássága67
Az arab zeneelmélet70
Olvasmányok: Arezzoi Guido: Levél Mihály szerzeteshez az ismeretlen dallamok leénekléséről70
Két részlet az "Instituta patrum de modo psalliendi sive cantandi" című traktátusból72
Az egyszólamú világi zene
Latin nyelvű énekek73
A lovagi dalkultúra. Trubadúrok és trouvére-ek74
A Minndesang és a Mesitergesang81
A Minnesang81
A Meistergesang82
A lauda és a cantiga83
A lauda83
A cantiga84
Hangszerek, hangszeres zene85
Hangszerek85
Hangszeres zene86
Olvasmány: Johannes de Grocheo: A világi zene műfajai88
A többszólamúság fejlődése a 9-12. században
Az organum89
A korai (paralel) organum (9-10. század)89
A szabad organum (11. század)91
A melizmás organum (Organum, floridum; 12. század)92
A modális hangjegyírás95
13. század; ars antiqua
A Notre-Dame-iskola; Leoninus és Perotinus97
Leoninus97
Perotinus99
Új műfajok: a conductus és a motet104
A többszólamú conductus104
A motet (motetus, motetta)105
A késői 13. század zenéje108
Kölni Franco és Grocheo munkássága108
Petrus de Cruce109
A hoquetus és a cantilena109
Az ars nova Franciaországban
Philippe de Vitry és Johannes de Muris. Források111
Philippe de Vitry és Johannes de Muris111
Források113
Guillaume Machaut113
Az izoritmikus motetta114
A Notre-Dame-mise117
Világi művek117
Olvasmány: Machaut: Rondo119
Az ars nova Itáliában
Előzmények. Források120
Előzmények120
Források120
Műfajok: madrigál, caccia, ballata122
Madrigal122
Caccia122
Ballata122
Zeneszerzők123
Az első generáció mesterei123
Francesco Landini124
Hangszerek129
Átmenet a reneszánszba
A késői ars nova129
Az angol zene fejlődése132
Az angol többszólamúság sajátosságai132
Zeneszerzők: Power és Dunstable135
A reneszánsz zenéje
A reneszánsz zenéjének általános sajátosságai
Hangjegynyomtatás. Petrucci és Attaignant140
A zenei stílus140
A zene előadási gyakorlata141
Zeneelmélet a reneszánsz idején; Tinctoris, Glareanus, Zarlino142
A reneszánsz zenéjének korszakai143
Olvasmány: Tinctoris: A "Liber de Arte contrapuncti" c. munka előszava144
A németalföldi zene
A burgundi iskola. Dufay és Binchois145
Guillaume Dufay147
Gilles Binchois153
Ockeghem és kortársai155
Jean de Ockeghem155
Ockeghem kortársai: Busnois, Stockem és Barbireau160
Jacob Obrecht161
Josquin és kortársai
Josquin des Prez163
Egyházi zenéje164
Világi művek171
Olvasmány: Coclico: Josquin tanítási módszerei174
Josquin kortársai: Isaac, Pierre de la Rue, Mouton174
Heinrich Isaac174
Pierre de la Rue176
Jean Mouton177
A Josquin utáni franko-flamand zeneszerző-nemzedék
Gombert és Clemens non Papa178
Nicolas Gombert178
Jacobus Clemens non Papa181
Adrian Willaert181
Nemzeti stílusok
Itália. A frottola és a lauda183
A frottola183
A lauda185
Franciaország. A párizsi chanson; Janequin185
Németország. Dalgyűjtemények; Senfi és Stoltzer188
Dalgyűjtemények188
Sanfl és Stolzer189
Spanyolország. A villancico; Encina és Morales189
A villancico. Juan del Encina190
Cristobal de Morales191
Anglia. Taverner és Tallis191
A madrigál és más világi énekes műfajok194
A madrigál. Az első és második szakasz mesterei194
Egyéb világi énekes műfajok201
A reformáció zenéje203
Németország203
Olvasmány: Martin Luther: Muzsika asszony206
Svájc és Franciaország207
Anglia207
A cseh és a lengyel zene fejlődése a 16. század végéig208
A cseh zene208
A lengyel zene210
Hangszeres zene
A reneszánsz kor hangszerei213
A hangszeres zene fejlődése az 1450-1525 közötti időben215
A hangszeres zene fejlődése a 16. században217
Műfajok217
Zeneszerzők224
A hangszeres zene lejegyzésmódja225
Orgonatabulatúrák225
Lanttabulatúrák225
Az énekes polifónia összefoglaló mesterei
Giovanni Pierluigi da Palestrina227
Motetták; zenéjének stílusjegyei228
Misék234
Madrigálok238
Olvasmány: Palestrina: A "Canticum Canticorum" ajánlása (1583)239
Roland de Lassus240
Egyházi művek: misék, motetták240
Világi művek: madrigálok, chansonok, német dalok244
Olvasmány: Orlando di Lasso: A "Cantiones Sacrae" ajánlása (1593)248
Victoria és Byrd249
Tomas Luis de Victoria249
William Byrd251
A madrigál harmadik korszaka. Átmenet a barokkba
A madrigál harmadik korszaka253
A németalföldi madrigalisták253
Az angol madrigalisták253
Az itáliai madrigalisták: Marenzio, Gesualdo és Monteverdi254
Átmenet a barokkba258
Giovanni Gabrieli258
Az angol virginalisták260
Titelouze és Sweelinek262
A barokk zene
A barokk kor zenéjének általános sajátosságai
A zenei stílus. A barokk zene korszakai264
A zenei stílus264
A barokk zene korszakai264
A barokk kor zeneelméleti irodalma265
A korai barokk énekes zenéje
Új zenei törekvések. A monódia. A számozott basszus267
Az opera kialakulása és fejlődése269
Az olasz opera történeti előzményei. A firenzei opera269
Monteverdi operái270
A római opera273
Olvasmányok: I. Peri: Az "Euridice" előszavából, 2. Monteverdi: Nyilatkozat a modern zene védelmében274
Az oratórium kezdetei. A katolikus és a protestáns egyházi zene275
Az oratórium kezdetei275
A katolikus egyházi zene276
A protestáns egyházi zene. Heinrich Schütz277
Olvasmányok: 1. Cavalieri utasításai oratóriumának előadására, 2. Részlet Schütz önéletrajzából281
A korai barokk hangszeres zenéje
A hangszeres zene műfajai282
Zeneszerzők: német, francia és olasz mesterek283
Olvasmány: Frescobaldi: A toccaták és partiták első kötetének előszava (1617)286
A középső barokk énekes zenéje
Az opera, a kantáta és a dal287
A velencei opera: Cavalli, Cesti, Legrenzi287
A francia opera: J. S. Lully289
Az angol opera: H. Purcel291
A dal és a kantáta295
A nápolyi opera. A Scarlatti296
A német opera299
Az oratórium és az egyházi zene300
Az oratórium300
A katolikus egyházi zene300
Az anglikán egyházi zene302
A német evangélikus egyházi zene302
A középső barokk hangszeres zenéje
Az olasz hangszeres zene303
A szonáta és concerto303
Arcangelo Corelli305
A francia hangszeres zene308
Az orgonazene és csembalózene308
Francois Couperin310
Olvasmány:L Couperin: A Piéces de clavecin első kötetének előszava314
A német hangszeres zene314
Az orgonazene: Észak- és dél-német mesterek; Buxtehude, Pachelbel és mások315
A csembalózene. Froberger és Kuhnau320
A kamarazene és a zenekari muzsika323
A cseh és a lengyel zene a középső és a késői barokk idején324
A cseh zene324
A lengyel zene325
A késői barokk olasz és francia mesterei. A. Vivaldi, D. Scarlatt, J. Ph. Rameau
Antonio Vivaldi325
Vokális művei: kantáták, operák, egyházi művek326
Hangszeres zenéje: szonáták és versenyművek327
Domenico Scarlati330
Jean-Philippe Rameau333
Johann Sebastian Bach
Bach élete335
Gyermekkor; tanulóévek; Ohrdruf és Lüneburg (1685-1703)335
Arnstadt és MÜhlhausen (1703-1707)335
Weimar (1708-1717)336
Köthen (1717-1723)336
Lipcse (1723-1750)336
Művei337
Templomi és világi kantáták338
Motetták342
Passiók342
Latin nyelvű egyházi zene: Magnificat, h-moll mise344
Orgona és csembalóművek345
Kamarazeneművek és zenekari kompozíciók348
A késői hangszeres művek351
Olvasmányok: 1. Rokoni összejövetel a Bach családban, 2. Az ohrdurfi tanulóévek353
Bach levele Georg Erdmann-nak Danzigba354
Georg Friedrich Händel
Händel élete355
Tanulóévek. Hamburg, Itália, Hannover355
Az angliai évek355
Művei356
Operái és kantátái356
Egyházi művek, oratóriumok357
Billentyűs hangszerekre írott művek362
Kamarazeneművek, zenekari kompozíciók363
Olvasmányok: 1. Händel-mvűek bemutatói, 2. John Hawkins Händel orgonajátékáról367

Kelemen Imre

Kelemen Imre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kelemen Imre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv