| Előszó | 15 |
| A jelen és egy lehetséges jövő Magyarországon 1985-2005 | |
| Bevezetés | 27 |
| Az örökség: Magyarország az 1980-as évek végén | 31 |
| Struktúrális sajátosságok, deformációk | 33 |
| Diszkrepanciák az elosztási viszonyokban | 36 |
| A puha diktatúra, az életvitel | 40 |
| A piacgazdaság kiépítése felé tett lépések | 42 |
| Várakozások és valóság: Folyamatok 1989 és 1993 közörr | 47 |
| Alkotmányos hatalomátvétel, optimista várakozások | 47 |
| Gazdasági tények | 48 |
| Megváltozott külgazdasági és világpolitikai feltételek | 54 |
| A gazdasági visszesés belső tényezői | 58 |
| Objektív veszteségtényezők | 58 |
| Az átállás "kezeléséhez" kapcsolódó veszteségtényezők | 59 |
| Bevezetés a szcenáriókhoz | 69 |
| A szcenáriók jellege | 69 |
| Külpolitikai feltételezések | 70 |
| Külgazdasági feltételezések | 72 |
| Gazdasági szcenárió | 74 |
| A reálisan optimista gazdasági szcenárió legfontosabb építőkövei és makroökonómiai keretei | 74 |
| A nemzetgazdasági racionális érvényesüléshez szükséges legfontosabb lépések | 76 |
| Privatizáció | 76 |
| Az agrárium | 77 |
| A pénzügyi rendszer | 80 |
| Az állami szerepvállalás | 82 |
| A gazdasági szcenárió konkretizálása | 84 |
| Két periódus | 85 |
| A prognózis részletei | 85 |
| A gazdasági fejlődés regionális vonzatai | 91 |
| A politikai szféra | 93 |
| A parlament | 93 |
| Pártok, pártrendszer | 95 |
| Kormány és kormányzat | 100 |
| Elnöki rendszer | 100 |
| Nemzeti intézmények | 102 |
| Az érdekképviseletek | 103 |
| A területi önkormányzatok | 105 |
| A közvetlen demokrácia intézményei | 108 |
| Az egyházak szerepe | 109 |
| Társadalmi folyamatok, intézmények | 111 |
| Demográfiai folyamatok, migráció | 111 |
| A társadalom mobilitása és szerkezete | 114 |
| A társadalom mobilitása | 114 |
| A foglalkoztatási szerkezet | 115 |
| A polgárkodás, a társadalmi elit | 116 |
| Jövedelemdifferenciálás, társadalmi jövedelmek, szegénység | 118 |
| A lakossági jövedelmek differenciálódásának alakulása | 119 |
| A társadalmi jövedelmek kettős arculata | 121 |
| A nagy elosztó rendszerek távlatai | 123 |
| A nyugdíjrendszer | 123 |
| A munkanélküliek támogatása | 125 |
| Az egészségügy | 128 |
| Oktatás és szakképzés | 134 |
| Társadalmi konfliktusok, társadalomlélektani tényezők | 139 |
| Tudomány és technológia | 143 |
| Néhány szó a régmúltról | 143 |
| Az államszocialista rendszer kutatási intézményhálózata és szervezete | 144 |
| Az államszocialista kutatási és fejlesztési rendszer problémái | 145 |
| Változások a kutatói és fejlesztői munka jellegében és tartalmában | 146 |
| A kutatás és fejlesztés intézményrendszerének felbomlása | 147 |
| Viták, érvek és ellenérvek a kutatási intézményrendszer felépítéséről és hatásköréről | 151 |
| Irányzatok és tendenciák | 152 |
| Ajánlások | 157 |
| A magyar kormánynak | 157 |
| A nemzetközi szervezeteknek | 159 |
| Táblázatok | 162 |
| Ábrák | 180 |
| Irodalomjegyzék | 182 |
| A témaösszefoglaló és a háttértanulmányok jegyzéke | 184 |
| A közreműködők listája | 185 |
| Lengyelország fejlődése 2005-ig | |
| Bevezető | 189 |
| Lengyelország nemzetközi környezete 2005-ig | 193 |
| Általános problémák | 193 |
| Integrálódás az Európai Unióba | 193 |
| Lengyelország szomszédai | 194 |
| Demográfia, munkaerőpiac, társadalmi-szakmai struktúra | 198 |
| Demográfiai trendek | 198 |
| Munkaerőpiac | 198 |
| A munkaerőpiac mennyiségi jellemzői | 198 |
| A munkaerőpiac minőségi jellemzői | 199 |
| Jövedelem, ösztönzés | 200 |
| Társadalmi-szakmai struktúra | 200 |
| Gazdasági fejlődés | 202 |
| A lengyel reform fő iránya: rövid áttekintés | 202 |
| Alapmutatók | 202 |
| Nemzetközi gazdasági kapcsolatok | 202 |
| Struktúrális változások | 203 |
| Privatizáció | 204 |
| Az átalakulás társadalmi "ára" | 205 |
| Lengyelország gazdasági fejlődése 2005-ig | 206 |
| A GDP növekedése | 206 |
| A termelési tényezők alakulása | 206 |
| A végső kereslet struktúrája | 209 |
| A háztartások kiadási és bevételi szerkezetének változásai | 210 |
| Külgazdasági kapcsolatok | 210 |
| Szerkezetváltás az 1992-2005-ös időszakban | 212 |
| A termelékenység növekedése és a foglalkoztatási struktúra | 214 |
| Attitűdök és magatartásformák | 215 |
| Hatásvizsgálat | 215 |
| Általános megjegyzések | 215 |
| A beruházások csökkentésének hatása | 216 |
| A felújítás elhalasztásának hatása | 216 |
| Az EU piacok részleges megnyitásának hatása | 216 |
| A kisebb mértékű tőkebeáramlás hatása | 217 |
| A nagyobb adósságszolgálat hatása | 217 |
| Gazdaságpolitikai ajánlások | 218 |
| A társadalmi-politikai szféra | 220 |
| Az átalakítás társadalmi dimenziója | 220 |
| Lengyel társadalmi-politikai attitűdök | 221 |
| A válságok és az optimista-pesszimista beállítottság | 21 |
| A gazdasági reformokkal kapcsolatos várakozások | 223 |
| A demokráciával kapcsolatos attitűdök | 224 |
| Vélemény a demokratikus intézményekről | 225 |
| A vallás és a katolikus egyház társadalom szemszögéből | 226 |
| Az új politikai elitek | 227 |
| Lengyel politikai körkép 1993 közepén | 229 |
| A főbb politikai csoportok | 229 |
| Jobb- és baloldal | 230 |
| Az "európai" és a nemzeti Lengyelország | 231 |
| "Vallásos állam" vagy demokratikus világi állam | 232 |
| A szakszervezetek szerepe | 232 |
| Az 1993. szeptemberi változások után | 234 |
| A lengyel és az európai jogrendszer | 236 |
| A társadalmi-politikai változások forgatókönyve 2005-ig | 236 |
| A társadalmi-szakmai struktúra modernizálása | 237 |
| A tudati változások | 238 |
| A politikai színtér stabilizálása | 239 |
| Tudomány, oktatás, technika | 242 |
| Bevezető megjegyzések. Az örökség | 242 |
| Tudomány és kutatás | 243 |
| A jelenlegi helyzet | 243 |
| Az átalakulás eredményei | 244 |
| A K+F rendszer belső viszonyai | 245 |
| Technológia | 246 |
| Az újításoktól az új technológiákig | 246 |
| A lengyel ipar műszaki színvonala | 247 |
| A lengyel ipar külkapcsolatai és az innováció | 249 |
| Oktatás | 250 |
| Az oktatási rendszer | 250 |
| Az egyetemi képzés minőségi kérdései | 252 |
| Az oktatás és a munkaerőpiac | 252 |
| Tudomány, oktatás és technológia; fejlesztési forgatókönyv | 253 |
| Az átalakulás regionális dimenziója | 257 |
| Demográfia | 257 |
| A lengyel gazdaság regionális szerkezete | 257 |
| A munkaerőpiac | 258 |
| A külföldi tőke és az új nemzetközi környezet | 259 |
| Közlekedési kapcsolatok Európával | 259 |
| A természeti környezet | 259 |
| Az átalakulás regionális lehetőségei | 260 |
| Ajánlások | 262 |
| Táblázatok | 263 |
| Ábrák | 282 |
| A témaösszefoglaló és a háttértanulmányok jegyzéke | 286 |
| A közreműködők listája | 287 |
| A Cseh Köztársaság az 1989-es átalakulás után: a változások forgatókönyve 2005-ig | |
| Bevezető | 291 |
| A cseh átalakulás keretei | 293 |
| Módszertani meggondolások | 293 |
| Az átalakulás természete | 294 |
| Az átalakulás országspecifikus vonásai | 295 |
| Az átalakulás nemzetközi környezete | 297 |
| A nyugat-európai országok | 297 |
| A visegrádi országok | 298 |
| A Szovjetunió utódállamai | 299 |
| Az Európai Unió | 299 |
| A NATO | 301 |
| Kölcsönhatások | 301 |
| A gazdaság állapota, fejlődési tendenciák | 302 |
| Gazdaságátalakítás és gazdasági stabilizáció | 302 |
| Pénzpolitika és makroökonómiai összefüggések | 302 |
| Az átalakulás okozta recesszió | 304 |
| Infláció | 306 |
| Demográfiai és munkaerőpiaci folyamatok | 306 |
| Demográfiai folyamatok | 306 |
| Munkaerőpiac | 306 |
| Külkereskedelem és fizetési mérleg | 310 |
| Az ipari szerkezet | 313 |
| A szerkezeti örökség | 313 |
| Kilátások | 315 |
| Mezőgazdaság | 317 |
| Magánszektor, privatizáció, külföldi tőke | 319 |
| Gazdasági törvénykezés | 321 |
| Ajánlások | 323 |
| Általános gazdaságpolitikai ajánlások | 323 |
| Ajánlások a szerkezetváltáshoz | 324 |
| Ajánlások a mezőgazdasági politikához | 326 |
| Ajánlások az "Európai-politikához" | 327 |
| A társadalom és a politikai rendszer átalakulása | 328 |
| Az osztály- és a társadalmi-szakmai struktúra | 328 |
| Jövedelemdifferenciálódás | 329 |
| Az átalakulás társadalmi megítélése, attitűdök | 330 |
| Szociálpolitika, szociális partnerség | 331 |
| A politikai berendezkedés | 32 |
| Alkotmányos keretek | 333 |
| Az államelnök | 334 |
| Kormány és közszolgálat | 334 |
| A politikai elit | 335 |
| Politikai pártok | 337 |
| Civil szervezetek és intézmények | 338 |
| Politikai attitűdök, politikai perspektívák | 339 |
| Tudomány, technika, oktatás | 342 |
| Történelmi előzmények | 342 |
| A műszaki infrastruktúra az államszocializmus időszakában | 343 |
| Átalakulás és innováció az ipari ágazatokban | 344 |
| Az ipari műszaki erőforrásaink újraelosztása | 346 |
| A K+F rendszer átalakulása | 347 |
| A K+F rendszer az államszocializmusban | 347 |
| Változások a K+F rendszerben 1989 után | 348 |
| Perspektivikus területek keresése | 350 |
| Az oktatási rendszer szerkezeti problémái | 351 |
| A fejlődés reális szcenáriója | 353 |
| Ajánlások | 354 |
| Az átalakulás regionális dimenziói | 356 |
| Örökség, regionális deformációk | 356 |
| Az 1989 utáni változások regionális hatásai | 357 |
| Kiemelt problémakörök | 359 |
| Népesség és munkaerőpiac | 359 |
| Gazdasági potenciál | 360 |
| A környezet állapota | 361 |
| Területi igazgatás | 362 |
| A pártok támogatottsága | 362 |
| Határ menti együttműködés, eurorégiók | 364 |
| Prága | 364 |
| Az átalakulás regionális jellegzetességei | 365 |
| Táblázatok | 367 |
| Ábrák | 386 |
| Irodalomjegyzék | 389 |
| A témaösszefoglaló és a háttértanulmányok jegyzéke | 391 |
| A közreműködők listája | 393 |
| Szlovákia lépései az EU-tagság felé | |
| Bevezető | 397 |
| Az átalakulás társadalmi-politikai összefüggései Szlovákiában | 399 |
| A változtatás szándéka, várakozások | 399 |
| A politikai spektrum átalakulása | 402 |
| A politikai színtér születése | 402 |
| A politikai pártok és mozgalmak arculata | 404 |
| Politikai preferenciák | 405 |
| A politikai elit kialakulása | 406 |
| Társadalmi megbékélés és a társadalmi feszültségek levezetése | 409 |
| Társadalombiztosítás, Háromoldalú Egyezmény | 409 |
| A szakszervezetek | 410 |
| Az egyház szerepe | 411 |
| A jogrend változása | 412 |
| A Szlovák Köztársaság jogrendjének fejlődése | 412 |
| A Szlovák Köztársaság alkotmányának megalkotása, jellege és vitatott pontjai | 413 |
| A politikai hatalom szerveződésének alkotmányos alapjai | 414 |
| Politikai és gazdasági jogalkotás | 415 |
| Következtetések | 415 |
| Az átalakulás térségi összfüggései | 417 |
| Alapvető térségi jellemzők | 417 |
| A térségi fejlődés perspektívái | 418 |
| Regionális fejlesztés | 418 |
| A helyi és a területi önkormányzatok | 419 |
| A közigazgatás reformja | 420 |
| A közigazgatási reform és a polgári kezdeményezés | 422 |
| A területi önkormányzatok tagozódása | 423 |
| A társadalom szerkezete, rétegeződése | 425 |
| Demográfiai folyamatok és életkorstruktúra | 425 |
| Az iskolázottság szerkezete | 425 |
| A lakosság vagyon és jövedelem szerinti differenciálódása | 426 |
| A foglalkoztatási struktúra, a lakosság társadalmi-szakmai összetétele | 426 |
| Etnikai szerkezet, kisebbségi problémák | 428 |
| Történelmi örökség | 428 |
| A magyar kisebbség | 429 |
| A roma kisebbség | 431 |
| Rutén és ukrán kisebbség | 432 |
| A nemzetiségi politika problémái és megoldási javaslatok | 433 |
| Szlovákia EU-csatlakozásának társadalmi és gazdasági előfeltételei | 434 |
| A gazdasági átalakulással kapcsolatos nézetek | 434 |
| Az átalakulás makrogazdasági kiindulópontjai | 435 |
| Termelés | 435 |
| Szerkezeti változások | 436 |
| A külföldi tőke | 437 |
| A pénzügyi szektor | 437 |
| Pénzjövedelmek | 438 |
| Az 1992-93-as átmenet problémái | 438 |
| A gazdasági átalakulás stratégiája 2005-ig | 440 |
| Kitekintés a jelenből | 440 |
| A stratégiai célok összefoglalása | 441 |
| Gazdasági átalakulás és kormánypolitika | 442 |
| Gazdaságpolitikai súlypontok | 442 |
| Politika és gazdaság | 443 |
| A versenyelv érvényesítése | 443 |
| Gyors tulajdonváltás szükséges | 444 |
| A tudomány, a technológia és az oktatás helyzete az átalakulási folyamatban | 445 |
| Kiindulópontok | 445 |
| Az átmeneti időszak | 446 |
| A szlovák K+F potenciál 2005-ig várható alakulása | 447 |
| A szerkezetváltás kilátásai | 447 |
| Az intézményi és szervezeti változások fő irányai | 448 |
| Tudományos és műszaki prioritások | 449 |
| Új termelési ágazatok kifejlesztése | 450 |
| A szlovák felsőoktatás hosszú távú fejlesztése. Kilátások 2005-ig | 450 |
| A kiinduló helyzet | 450 |
| A szlovák felsőoktatás fejlesztése | 451 |
| Az átalakulás hatása az oktatás tartalmára | 451 |
| Az oktatók szakmai színvonala és kutatás-fejlesztési tevékenysége | 452 |
| Ajánlások | 453 |
| A politikai útválasztás dilemmái, következtetések | 455 |
| A reálisan optimista forgatókönyv | 455 |
| Az "átvészelés" forgatókönyve | 456 |
| Pesszimista, nacionalista-populista forgatókönyv | 456 |
| Geopolitikai szempontok | 457 |
| Következtetések | 457 |
| Táblázatok | 460 |
| Ábrák | 473 |
| Irodalomjegyzék | 478 |
| A témaösszefoglaló és a háttértanulmányok jegyzéke | 483 |
| A köreműködők listája | 485 |