kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
| Oldalszám: | 232 oldal |
| Sorozatcím: | Kultura és tudomány |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 16 cm x 11 cm |
| ISBN: | |
| Bevezető rész | |
| Előszó | |
| Az eszmék hatalma a köz- és magánéletben; bölcselőknél és népszerű íróknál | |
| Miért nem foglalkoztak a keleti bölcselőkkel? | 5 |
| A bölcselet-történelem tényezői és irányai | |
| A filozófiai rendszert mint műalkotást három tényező érteti meg: az egyetemes emberi, a kultúrtörténeti és az egyéni | |
| A három tényező szerint három irány különböztethető meg | |
| Az alanyi és tárgyi kritika | 8 |
| Indiai gondolkodók | |
| Az indiai lélek | |
| A néplélek fogalma | |
| Az indiai lélek sajátságai, az egységre, békés harmóniára törés, miszticizmus | |
| Eszménye a jogin-révület, ennek lélektani analízise | |
| Asszociációs gondolkodás, passzivitás, fatalizmus és pesszimizmus | |
| A következetlenség, mint a spekuláció következménye | |
| Erős felelősségérzet | |
| Összefoglalás | 16 |
| A védák bölcselete és a vedanta-rendszer | |
| A Véda | |
| A védák fogalma; négy papi kézikönyv: Rig-, Száma-, Jadsur-, Atharvavéda | |
| Mindegyik három része: formulák (szanhita), rubrikák (brahmana), index (szutra) | |
| Tartalmuk: dharma, az áldozatok bemutatása és brahmán, filozófiai elmélkedések | |
| Deussen műve | 24 |
| A régi védák (a himnuszok) kora | |
| Az istenfogalom; az ősvallás a monotheizmus; az egy Isten három elnevezése | |
| Az ősvallásból keletkezik a politelizmus, a henoteizmus, panteizmus, monizmus | |
| A lélek sorsa | 28 |
| Az újabb védák (brahmanák) kora | |
| Három iránya; az elsőben uralkodik a mitológia, másodikban Brahmán kifejlődik sajátos indiai istenfogalommá, harmadikban atman, az egyéni lélek egyesül Brahmánnal és fölékerekedik | |
| Az atman relatív-negatív fogalom; megvilágítják a szállóigék | 32 |
| Az upanisadok (vedanták) kora | |
| Ellentétük a védákkal | |
| Alapgondolatok a brahman-atman egysége | |
| Három tételük: azt atman az ismerő alany; megismerhetetlen; egyedüli valóság | |
| A lélek négy állapota | |
| A megváltás gondolata | |
| Az upanisadok ellentmondásai és a megoldást célzó rendszerek | 37 |
| A vedantarendszer | |
| Lélektani és történeti keletkezése | |
| Lényege a kétféle tudás | |
| A vándorló lélek állapotai | |
| A jó cselekedetek és az elmélkedés | 45 |
| A védabölcselet és a vedanta-rendszer értékelése | |
| A néplélekből sarjad | |
| Alapja a törekvés az egység és a végtelenség felé | |
| Felismeri, hogy a boldogásg bennünk van | |
| Eredendő hibája a vallás és a filozófia szembeállítása; a vallásból így babona, a filozófiából miszticizmus lesz | |
| A lélekvándorlás a problémákat elmérgesíti, pesszimizmust idéz elő | |
| A philozophia perennis hatásai | 53 |
| A szánkja, a jóga és a kisebb rendszerek | |
| A szánkja-rendszer | |
| Realizmus és merev dualizmus; a vedantától három pontban különbözik | |
| Az ind lélek problémáit nem oldja meg, érthető az eltűnése | 66 |
| A jóga-rendszer | |
| Az indiai kultúrélet legeredetibb jelensége | |
| Két jellemző tulajdonsága az istenfogalom és a révület | |
| A nyolc gyakorlat | |
| A gyakorlatok csodás hatása | 72 |
| A jóga-rendszer értékelése | |
| Az igaz jogin komolyan törekszik az erényre; sok a visszaélés | |
| A milléniumi kiállítás fakírjai | |
| A hipnotikus-kataleptikus jelenségek | |
| Önkínzások | |
| Csak egy temettette el magát élve, életmódja botrányos | 80 |
| A kisebb rendszerek | |
| Purva-mimanza | |
| Az indiai materializmus | |
| A vaisésika és njája | 89 |
| Buddha | |
| Élete és jelleme | |
| A források | |
| Életének hiteles adatai | |
| Jellemzése a legendák alapján | |
| Születése szemlélteti önérzetét | |
| Megtérése akaraterejét és révületre hajtó természetét | |
| Vándorélete tanítói egyéniségét | |
| Halála egész jellemét | 94 |
| Tanai | |
| A négy nemes igazság a benaresi beszédben; nirvána | |
| A lélek tagadása, az öt létmozzanat (skandha) | |
| A 12 tagú oksági kapcsolat | |
| Erkölcstana | 108 |
| A buddhizmus értékelése | |
| Elterjedése | |
| Ennek okai: elítéli a külsőséges kultuszt, nemes erkölcsöt hirdet, az ind kultőra terjesztője; Buddha nagy egyénisége | |
| Jézus és buddha: életük, haláluk és világnézetük ellentéte | 125 |
| Kínai gondolkodók | |
| A kínai lélek | |
| Ősrégi a kultúrája; felületes írók és szaktudósok véleménye | |
| Jellemző vonásai: család- és fajszeretet, árnyoldala az erős érzékiség | |
| Túltengő gyakorlati értelem, üzleti szellem | |
| Atomisztikus gondolkodás; a kínai nyelv és írás szerkezete | |
| Gépiesség | |
| Teremtőképzelet hiánya | 137 |
| Konfucius | |
| Élete, jelleme és szerepe | |
| Jelentősége | |
| Származása | |
| Kedveli a szertartásokat | |
| Ezzel szerzi a Kon-fu-ce nevet | |
| Zene iránti szeretete | |
| Hivatása | |
| Reform tevékenysége | |
| Fővárosi elöljáró, munkaügyi miniszter | |
| Az ellenzék vezérét kivégezteti | |
| Kormányzati bölcsessége | |
| Főteendő a fogalmak helyreállítása, ennek eszközei: | |
| A tekintély, tisztelettudás, szülők iránti szeretet | |
| Elöljárók jó példája | |
| Erkölcsös nemzeti zene | |
| A tisztviselők nagy szeretete a nép iránt | |
| Bukása. "A nők éneke űzött el." | |
| Tanítói egyénisége. A nevelés célja és eszközei | |
| Írói tevékenysége. A szent könyvek összeállítása: I-king, Su-king, SI-king | |
| A tavasz és ősz könyvei. A szertartások könyve. A szép törvénye | |
| Halála: tiszteletének fejlődése | 144 |
| Világnézete | |
| A kínai vallás Konfucius előtt, monoteizmus, deizmus, babonás természet- és szellemimádás | |
| Konfucius a monoteizmus emlékét megőrzi, maga agnosztikus. A Jang-Jin-elmélet | 159 |
| Életfelfogása | |
| Etikai rendszere kollektivizmus: demokratikus monarchia | |
| Eszménye az átlagos kínai ember négy jellemvonása | |
| Az emberiesség nem pozitív szeretet | |
| A 10 kötelesség | |
| Az államfenntartó öt viszony | |
| A fejedelem és alattvaló | |
| A méltatlan király elűzhető, megölhető | |
| társadalmi törvények: a változások, képek és ítéletek törvénye | 164 |
| Méltatása | |
| A tettek embere | |
| Tragikuma: őrzi a régit, de szellemébe nem hatol; megcsontosodik a művelődés | |
| Világnézete és a keresztény hithirdetők | |
| Erkölcsi téren vérbeli politikus | |
| Hamis esküje, kémszerepe | |
| Alkotása külsőséges kultúra | 171 |
| Lao-ce | |
| Élete | |
| Kína misztikusa és metafizikusa | |
| Életének egyetlen bizonyos adata találkozása Konfuciussal | |
| Elveszti hitét a kultúrában | |
| Halála | 175 |
| A Tao-te-king | |
| A világ leghomályosabb könyve | |
| A tao jelentése Konfuciusnál, Lao-ce-nél: a lét forrása, célja, megismerésének alapja | |
| Eszmetana | |
| A platoni eszmék | |
| A kimondhatatlan és kimondható fogalmak, a szavak | |
| Az önalkotta fogalom minden rossz forrása, eltávolít a természettől, a "vi-vei" a nemcselekvés egyesít vele | 179 |
| Lao-ce életfelfogása | |
| Két út a nagy Tao-hoz: a lét és nemlét útja | |
| Az élet meghosszabbítása, alchimia | |
| Rendszere negatív egoizmus, destruktív | |
| Ellenségszeretete | |
| Egyén és társadalom | |
| A bajok oka: a kormány beavatkozása az életbe, a tudás és a kultúra | |
| Értékelés | 183 |
| Az iráni lélek | |
| Zarathustra | |
| Ő a nemz et bölcse, az iráni Mózes | |
| Az iráni lélek konzervatív, tekintélytisztelő, optimista, igazságszerető | 191 |
| Élete | |
| Baktriában Kr. e. 1000 körül született | |
| A pusztába vonul, kinyilatkoztatást nyer | |
| Családi élete, üldöztetése és halála | 193 |
| Az Aveszta | |
| Zarathustra írta a legrégibb részét | |
| A nagy és kis Aveszta könyvei; európai sorsuk | |
| Auquetil, Voltaire és Herder | 196 |
| Az Aveszta világnézete | |
| Ahura-Mazda az egy Isten, négyféle lényt teremt: főangyalokat, angyalokat, szellemeket, eszméket és elemeket | |
| Asa, Mithra, Anahita | |
| A platoni eszme, pre-existentia és a fravasik tana | |
| A rossz problémája | |
| Mennyiben tanít Zarathustra dualizmust? | |
| Az emberi lélek | |
| Őstörténet és halhatatlanság | 198 |
| Zarathustra erkölcsbölcselete | |
| Az egyénnek Asát, az igazságot kell megvalósítania gondolatban, szóval, cselekedettel | |
| Jótékonyság, mértékletesség | |
| Az érdemes kamatozása | |
| A családi élet kötelessége | |
| A párszi lány imádsága | |
| A feleség főerénye | |
| A notisztelet | |
| Az iráni társadalom | 205 |
| A rendszer értéke | |
| Leszámol a politeizmussal, panteizmussal és a babonás áldozatokkal | |
| Erkölcsbölcseletében meghaladja Buddhát és Konfuciust | |
| Árnyoldalak: a rituális tisztálkodás visszataszító, vérfertőző házasságra, többnejűségre és kegyetlenségre ad alkalmat | |
| Megtermékenyítette a görög gondolkodást | 210 |
| A bevezető részhez | |
| Az indiai gondolkodók fejezeteihez | 215 |
| A kínai gondolkodókhoz | 220 |
| Zarathustrához | 222 |
| Jegyzetek | 215 |
| Gyakran, rövidítve idézett művek | 225 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.