Előszó
Hogyan tanuljunk ebből a könyvből?
Kedves Barátunk!
Azzal a szándékkal írtuk ezt a tankönyvet, hogy egy korszerű, a mindennapi élet jelenségeihez, eseményeihez sok szállal kötődő könyv birtokába...
Tovább
Előszó
Hogyan tanuljunk ebből a könyvből?
Kedves Barátunk!
Azzal a szándékkal írtuk ezt a tankönyvet, hogy egy korszerű, a mindennapi élet jelenségeihez, eseményeihez sok szállal kötődő könyv birtokába juttassunk Téged. Elképzelésünket csak úgy tudtuk megvalósítani, hogy néhány esetben kissé részletesebben fejtettük ki mondanivalónkat annál, mint amennyit megtanulásra szántunk. A bővebb kifejtés a jobb megértést, a szemléltetést, a tájékoztatást szolgálja. Úgy véltük, hogy ha szűkszavú közléssel "intézünk el" egy-egy fontos témakört, s nem írjuk körül kissé alaposabban, bemutatva eközben a vonatkozó elméleti és gyakorlati érdekességeket, akkor száraz ismerethalmazt "tálalunk fel". Pedig mi azt szeretnénk, hogy a szerves kémiai tanulmányok ne az unalmas és nehéz munkát jelentsék számodra, hanem az ezerszínű természet néhány érdekes színfoltjának, jelenségének a megismerését és megértését. A hangsúlyt szeretnénk a "megértés"-re helyezni. Nem az a fontos pl., hogy valaki megjegyezze az anyagok fizikai állandóit vagy kémiai sajátosságait, hanem az, hogy értelmezni, magyarázni tudja ezeket a sajátságokat.
Valamikor nagyon régen csakugyan abból állt a kémia tanulása, hogy a tanuló emlékezetébe rögzítette jónéhány anyag forráspontját, olvadáspontját, különböző reakcióit, előállításuk módjait. S ha csak valakit különösképpen nem érdekelték ezek a dolgok, bizony nagyon fáradságos és unalmas volt ezek memorizálása.
Ma mást jelent a kémia tanulása; meg kell próbálni megérteni a különböző anyagok sajátságait, s azt kell tudni megmagyarázni pl., hogy miért oldódnak egyes anyagok vízben, míg mások csak benzinben, vagy miért reakcióképesek egyes anyagok már standard körülmények között is, és miért reakcióképtelenek ugyanilyen körülmények között mások stb. S ha valaki egy anyag sajátságaira, annak molekulaszerkezetének tanulmányozása alapján elfogadható becsléseket tud tenni, akkor elérte célját a kémiaoktatás.
Vigyázz, érts meg jól minket!
Vissza