| A kémia tantárgypedagógia általános jellemzése | 9 |
| A kémia mint tantárgy | 13 |
| A kémia tantárgy fogalma | 13 |
| A kémia tantárgy kapcsolata a kémia tudományágaival | 15 |
| A kémia tantárgy kapcsolata más tudományokkal, illetve általános iskolai tantárgyakkal | 16 |
| A tantárgyon belüli, ún. belső koordináció | 20 |
| A kémia tantárgy oktatási és nevelési feladatai | 21 |
| A kémia tantárgy oktatási feladatai | 22 |
| Általános oktatási célok | 22 |
| Konkrét oktatási célok | 22 |
| A kémia tantárgy nevelési feladatai | 26 |
| Testi nevelés | 26 |
| Technikai nevelés | 28 |
| Érzelmi és esztétikai nevelés | 29 |
| Erkölcsi nevelés | 30 |
| Értelmi-tudományos nevelés | 31 |
| Akarati nevelés | 34 |
| Világnézeti nevelés | 34 |
| Egy példa a nevelés komplexitására: a környezeti nevelés | 40 |
| A kémia tantárgy követelményrendszere | 43 |
| A pedagógiai követelmények rendszere | 45 |
| Affektív, kognitív és motoros követelmények a kémiában | 46 |
| Affektív követelmények | 46 |
| Kognitív követelmények | 47 |
| Motoros követelmények | 55 |
| A kémia tanítási-tanulási folyamata és annak irányítása | 57 |
| A tanítási-tanulási folyamat kibernetikai elemzése | 57 |
| A tanítási-tanulási folyamat mint kommunikációs rendszer | 60 |
| A kémia megismerő tevékenységei | 60 |
| Megfigyelés | 66 |
| Leírás, összehasonlítás, rendszerezés | 67 |
| Kísérletezés | 70 |
| Evolúciós módszer | 80 |
| A kémiatanítás munkaformái | 81 |
| Osztálykeretben végzett közös munka | 81 |
| A csoportmunka | 82 |
| Egyéni munka | 85 |
| A kémiatanításban alkalmazott módszerek és eszközök | 87 |
| A módszer fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai | 87 |
| A kémiaoktatás módszereinek fejlődése | 90 |
| Tanár-domináns módszerek ("Tanítás") | 92 |
| A "tanítás" nyelvi módszerei | 97 |
| A "tanítás" szemléletes módszerei (Szemléltetés) | 94 |
| Tanár és diák közös tevékenységének módszerei ("Tanítás-tanulás") | 103 |
| A "tanítás-tanulás" nyelvi módszerei (Beszélgetés) | 103 |
| A "tanítás-tanulás" szemléletes módszerei | 105 |
| Diák-domináns módszerek ("Tanulás") | 105 |
| A "tanulás" nyelvi módszerei | 105 |
| A "tanulás" szemléletes módszerei (Tanulói kísérletek) | 113 |
| A kémia tanításában előforduló módszerbeli hibák | 119 |
| A kémiatanítás eszközei | 121 |
| Laboratóriumi eszközök | 122 |
| Vizuális eszközök és információhordozóik | 132 |
| A tanítási óra | 135 |
| Az új ismeretek feldolgozása | 136 |
| Az új ismeretet feldolgozó órák felépítése | 136 |
| Az új ismeretet feldolgozó órák főbb modelljei | 137 |
| Az ismeretek alkalmazása, gyakorlása | 152 |
| Az ismeretek megszilárdítása | 157 |
| Az ellenőrzés | 160 |
| Ellenőrzés és értékelés kémiaórán | 161 |
| Ellenőrzés: visszajelentés a tanár felé | 161 |
| Verbális és nem-verbális ellenőrzés | 163 |
| Nyíltvégű kérdések | 166 |
| A feleletválasztás | 168 |
| Feladatlap, teljesítménymérés | 181 |
| Értékelés: visszajelentés a diák felé | 183 |
| Tartalmi és szubjektív elemek az értékelésben | 184 |
| Érdemjegy, osztályzat | 185 |
| A kémiai jelrendszer és szaknyelv tanítása | 190 |
| A kémia jelrendszere | 190 |
| A kémia szaknyelve | 195 |
| Nomen és terminus technicus | 195 |
| A köznyelv és a kémiai szaknyelv viszonya | 197 |
| A különböző szaknyelvek hatása egymásra | 202 |
| Az idegen szavak problematikája | 203 |
| A kémiatanár tanórán kívüli feladatai | 205 |
| A tanórán kívüli munka célja, területei | 205 |
| A kémiatanítás feltételeinek biztosítása | 205 |
| Szaktanterem - előadóterem kialakítása | 206 |
| A kémiai szertár és az előkészítő berendezése | 211 |
| Taneszközök, bútorzat megrendelése, beszerzése | 213 |
| A tanulók tanórán kívüli foglalkoztatása | 214 |
| Szakkörök | 215 |
| Versenyek | 227 |
| Korrepetálások | 228 |
| Megelőzés (prevenció) - felzárkóztatás (kompenzáció) | 229 |
| Otthoni tanulás - házi feladat | 230 |
| Tanulmányi séták, kirándulások | 231 |
| A kémia tantárgy dokumentumai | 233 |
| Nevelési és Oktatási Terv | 233 |
| Tantervi Útmutató | 236 |
| Tankönyv, munkafüzet, ellenőrző feladatlap | 236 |
| Tanári kézikönyv | 237 |
| A kémiatanár önképzésse, kutatómunkája | 238 |
| Az önképzés, továbbképzés, tantárgypedagógiai kutatás formái, módszerei | 239 |
| Az önképzés | 239 |
| Továbbképzések | 240 |
| A tantárgypedagógiai kutatás | 241 |
| Az önképzés, kutatás eredményeinek publikálása | 244 |
| A szóbeli közlés módszerei | 244 |
| Írásos (nyomtatott) közlésmódok | 246 |
| Demonstrációs közlésmódok | 249 |
| Gyakoroltató (cselekvő), kombinált közlésmódok | 250 |
| A kémiatanítás története Magyarországon | 252 |
| A kémiatörténet áttekintése | 253 |
| A magyar iskolarendszer és kémiatanítás kialakulása, fejlődése | 256 |
| Az alapfokú iskolarendszer és kémiatanítás kialakulása | 256 |
| Kémiatanítás a felső- és középfokú intézményekben | 262 |
| Időrendi táblázat | 265 |
| Laboratóriumi munkarend, munkavédelem, balesetelhárítás | 285 |
| A kémiai kísérletezés munkarendje | 285 |
| Elsősegélynyújtás | 288 |