A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Kémiai tantárgypedagógia

Kézirat/Kossuth Lajos Tudományegyetem Természettudományi Kar

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 399 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal. Megjelent 207 példányban. Tankönyvi szám: J3-1095. 2. változatlan kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hetvenes évek elején megindult, - s ma is zajló oktatás-korszerűsítési munka nem maradt hatás nélkül a kémia tanítására sem. A kémia tananyaga és a kémia tudomány eredményeinek közelítése... Tovább

Előszó

A hetvenes évek elején megindult, - s ma is zajló oktatás-korszerűsítési munka nem maradt hatás nélkül a kémia tanítására sem. A kémia tananyaga és a kémia tudomány eredményeinek közelítése olvasható ki az. átmeneti tantervből, amely azonban a módszerek korszerűsítését, sokoldalú szemléltetést, a tanulók intenzív tevékenykedtetését is igényli a szaktanártól. A neveléstudomány ujabb eredményei az eredményes oktató-nevelő munka megvalósítását, az életre, a folyamatos önképzésre való felkészítés lehetőségét az iskola nevelési funkciójának erősítésében látják. - A ma egyeteméről kikerült kémiatanárnak sokoldalú feladatot kell megoldania az iskolában, teljes értékű "nevelő"-ként kell munkáját elkezdenie. Az egyetem feladata, hogy a biztos szakmai alapok mellett a tanári munkával járó bonyolult és sokrétű feladatok megoldására is felkészítse a tanárjelölteket. Ennek a felkészítő munkának része a "Kémiái tantárgypedagógia" jegyzetünk, amelyben a kémiatanitás többoldalú vizsgálatával, a pszichológia és neveléstudomány eredményeinek felhasználásával, s a konkrét tanitási órákból vett példák bemutatásával szeretnénk érzékeltetni a kémiatanitás tudományos megalapozottságát, a ható és a befolyásoló tényezőket, ugyanakkor a gyakorlati megvalósítás lehetőségeit is. E jegyzettel lehetővé válik az anyag jelentős részének aktiv módszerekkel, szemináriumi formában való feldolgozása, amelyhez az egyes fejezetek végén felsorolt feladatok konkrét feldolgozási szempontot is adnak. A jegyzet négy nagy fejezete a Kémiai tantárgypedagógia (szakmódszertan) oktatásának jelenlegi struktúrájához igazodik. Az első - elvi és módszertani rész - az eddigi előadás anyagát képezi, melyet a jövőben kiscsoportos szeminárium keretében dolgozunk fel. A második rész a féléves demonstrációs gyakorlathoz ad kiegészítést, mélyebb elméleti alapot. A jegyzet harmadik és negyedik részét képező kémiai számitások módszertani problémáival féléves szeminárium keretében, az audio-vizuális eszközök kémiatanításban való hatékony felhasználásának lehetőségeivel pedig ugyancsak féléves gyakorlaton foglalkoznak tanárjelöltjeink.
Jegyzetünk elkészítéséhez nagyon sok segítséget kaptunk kollégáinktól, középiskolai tanároktól, tanárjelöltjeinktől. Külön szeretnénk megköszönni a Kossuth Gyakorló Gimnázium kémia tanári munkaközösségének - Dr. Antal Lajosné, Dr. Gulyás Zoltánné, Jekli Ferenc, Jodál Károly és Dr.Vályi-Nagy Józsefné vezetőtanároknak - értékes segítségét, amit közvetlen tapasztalataik átadásával nyújtottak. Köszönjük volt szakdolgozó jelöltjeink fáradozását, akik a kötelező gyakorláson tul, elmélyült munkával sikerrel oldottak meg egy-egy részfeladatot. Vissza

Tartalom

Előszó3
A kémiatanítás elvi és módszertani kérdései5
A kémiai tantárgypedagógia fogalma és tárgya5
A hazai kémiatanítás történeti áttekintése10
A kémia helye a különböző iskolák tantervében12
A kémia tananyaga és tanításának néhány jellemző vonása16
Irodalom, források
A kémiatanítás tervezése19
A tanmenet38
A tématerv43
Irodalom, források43
Feladatok45
A kémiatanítás nevelési vonatkozásai46
Neveléselméleti alapfogalmak46
A kémiatanítás általános nevelési kérdései47
Az emberi kultúra tartományai szerinti nevelés területei48
A pszichikus funkciók szerinti nevelés területei57
Irodalom, források 61
Feladatok64
A kémiatanítás módszerei65
A megismerés, mint tanítási-tanulási folyamat főbb jellemzői65
A módszer fogalma, osztályozása és a megválasztását befolyásoló tényezők75
Az ismeretek szóbeli kifejtése, közlése79
A megbeszélés módszere83
A kutatómódszer88
Irodalom, források98
Feladatok100
A tanulók kísérletező tevékenysége101
A programozott oktatás lehetősége a kémiában109
Programozott tanulókísérletek129
Irodalom, források139
Feladatok142
A kémiai ismeretek alkalmazása és rögzítése143
Gyakorlás144
Ismétlés, rendszerezés161
Irodalom források166
Feladatok169
Ellenőrzés a kémiaórán170
Az ellenőrzés szerepe a tanítási-tanulási folyamatban170
Az ellenőrzés formái a kémiaórán174
Értékelés a kémiaórán187
Felmérésre, objektív ellenőrzésre, értékelésre alkalmas írásbeli feladatok191
Érettségi vizsga kémiából216
Irodalom források217
Feladatok219
Motiválás és szemléltetés a kémiatanításban220
Motiváció szerepe és megvalósítása a kémiatanításban220
A kémiai tényanyag közvetítése224
AV-eszközök a kémiatanításban235
A tankönyvek szerepe a kémiai ismeretszerzésben236
Irodalom, források244
Feladatok246
A kémiatanítás alapvető szervezeti formája: az óra247
A kémiaóra típusai247
Felkészülés a kémiaórára; az óravázlat és óraterv249
A kémiaóra elemzése262
Irodalom, források264
Feladatok265
A kémiai ismeretszerzés tanítási órán kívüli lehetőségei265
A tanulók otthoni munkája: a házi feladat266
A gyenge teljesítményt nyújtó tanulók segítése, korrepetálása267
Irodalom források274
A kémiai kísérletek276
A tanári bemutató (demonstrációs) kísérletek elvi és gyakorlati kérdései277
Mérőkísérletek szerepe és alkalmazása a kémiatanításban284
Néhány új demonstrációs kísérlet289
Irodalom, források297
Feladatok298
Audio-vizuális eszközök és módszerek a kémiatanításban302
Az audio-vizuális rendszerek általános jellemzése302
Audio-vizuális eszközök alkalmazását kiváltó tényezők302
Audio-vizuális technika a kémiatanításban305
Diavetítők alkalmazása a kémia tanításában307
A diavetítők működési elve, technikai jellemzése, kezelése308
Diavetítők a kémiai ismeretek közvetítésében310
A diahangosítás elvi és gyakorlati kérdései313
Az írásvcetítő alkalmazása323
A készülékek felépítése, működése, kezelése323
Írásvetítőn bemutatható ismerethordozók készítésének elvi és gyakorlati kérdései325
Írásvetítő a kémiai ismeretek közvetítésében326
Mozgófilmek a kémiatanításban336
Az oktatófilmek általános jellemzése336
Kémiai oktkatófilmek alkalmazása338
A filmvetítés technikai kérdései339
Az iskolatelevízió a kémiai ismeretközvetítésben340
Az ITV feladatai és szerepe a tanítási-tanulási folyamatban340
Az ITV kémiai adásai342
Komplex AV-egységek alkalmazása347
Irodalom, források351
Feladatok354
A kémiai számítások módszertani kérdései356
A mennyiségi szemlélet és formálásának lehetőségei a kémia tanításában356
A kémiai számítások témakörei360
Sztöchiometria360
Az oldatok366
A kémiai egyensúlyok370
Elektrolitegyensúlyok372
Gáztörvények375
Elektrokémia378
Termokémia379
Irodalom, források383
Feladatok384
Tartalomjegyzék395
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem