1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könnyűhelikopterek (Mi-1M, Ka-26) története a magyar haderőben 1961-1990 (dedikált példány)

Kecskemét - Szentkirályszabadja - Börgönd

Szerző
Szerkesztő
,
Kiadó:
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 304 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-460-578-8
Megjegyzés: Kenyeres Dénes szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A repülésről írva az embernek mindig szép és izgalmas dolgok jutnak az eszébe. A magyar repülés kialakulása és elterjedése a XX. század gyors technikai (tudományos) fejlődésének eredménye. A... Tovább

Előszó

A repülésről írva az embernek mindig szép és izgalmas dolgok jutnak az eszébe. A magyar repülés kialakulása és elterjedése a XX. század gyors technikai (tudományos) fejlődésének eredménye. A megszállott és bátor elődeink a mondabeli Ikarosz nyomdokain haladva csak fokozatosan hódították meg a természet harmadik dimenzióját, a levegő végtelenjét. A technika csodája révén a halandó uralja a levegő óceánját. Először csak a merevszárnyú repülőszerkezetek szelték a levegőt. A XX. század közepén pedig már sugárhajtóművel felszerelt szuperszonikus elfogó vadász-repülőgépek karcolták az égboltot. Az 1960-as évek elején az ember alkotta űreszközzel a halandó elhagyta a Földet és kijutott a világűrbe is.
A merevszárnyú repülőgépek mellett az 1940-es években már megjelentek a forgószárnyas repülőeszközök is. Ezeket a furcsa masinákat helikoptereknek nevezték el. Jellemzőjük volt s ez óriási helyzeti, alkalmazási előnyt jelentett számukra, hogy az üzemeltetésük során nem kíván felszállópályát. A helikopter nekifutás nélkül helyből fel tud emelkedni a levegőbe.
Napjainkra a helikopter sokoldalú katonai, polgári alkalmazása révén elterjedt az egész világon. Többféle feladatra és több célra használják a hadseregek légierejében, haditengerészeteinél és a szárazföldi csapatoknál egyaránt. Korunk háborúiban különböző hadszíntéren, harctereken vetették be a katonai célra alkalmas, felfegyverzett forgószárnyasokat.
A helikopterek iránt különleges felhasználási lehetőségei révén hamar érdeklődni kezdett a magyar katonai és politikai felsővezetés is. Már 1954-ben elméleti síkon latolgatták beszerzésének és alkalmazásának lehetőségét. A kor hangulatának, politikai jellegének megfelelően teljesen érthető volt, hogy a szovjet gyártmányú Mi-4 típusú közepes szállító helikopterre esett a magyar katonai felsővezetés választása. Vissza

Fülszöveg

A szerző hivatásos katonai pályafutását a légierő kötelékébe tartozó helikopter- és vadászrepülő ezredben töltötte le. így érthető, hogy mint repülőtörténész írásaiban vissza-visszatérő téma a helikopterek- és a vadászrepülőgépek alkalmazása.
Kenyeres Dénes a második világégés idején 1942. szeptember 8-án született a Kecskeméthez közeli Szentkirálypusztán. 18 éves korában önként jelentkezett a hadseregbe. Harminchét éves katonai pályafutása alatt szolgált Szolnokon, Cegléden, Budaőrsön, Kecskeméten, Szentkirályszabadján, Budapesten, Veszprémben s végül ismét a hírős város repülőterén. A beosztásai ellátásához szükséges tanfolyamokat és katonai iskolákat elvégezte. Végül 1985-1990 között a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián hadtápszakos levelező hallgató volt. Tiszthelyettesként, mint a csapatjavító század(osztály)sárkány-hajtómű mechanikusa nyolc éven keresztül dolgozott a Mi-1 és néhány merevszárnyú repülőgéptípuson, 2 évig pedig a Mi-8 típusú helikoptereken.
Az akadémián tanárai... Tovább

Fülszöveg

A szerző hivatásos katonai pályafutását a légierő kötelékébe tartozó helikopter- és vadászrepülő ezredben töltötte le. így érthető, hogy mint repülőtörténész írásaiban vissza-visszatérő téma a helikopterek- és a vadászrepülőgépek alkalmazása.
Kenyeres Dénes a második világégés idején 1942. szeptember 8-án született a Kecskeméthez közeli Szentkirálypusztán. 18 éves korában önként jelentkezett a hadseregbe. Harminchét éves katonai pályafutása alatt szolgált Szolnokon, Cegléden, Budaőrsön, Kecskeméten, Szentkirályszabadján, Budapesten, Veszprémben s végül ismét a hírős város repülőterén. A beosztásai ellátásához szükséges tanfolyamokat és katonai iskolákat elvégezte. Végül 1985-1990 között a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián hadtápszakos levelező hallgató volt. Tiszthelyettesként, mint a csapatjavító század(osztály)sárkány-hajtómű mechanikusa nyolc éven keresztül dolgozott a Mi-1 és néhány merevszárnyú repülőgéptípuson, 2 évig pedig a Mi-8 típusú helikoptereken.
Az akadémián tanárai biztatására kezdett el foglalkozni írással és a tudományos kutatással. Ezt követően a szolgálata alatt több újságban és katonai folyóiratban jelentek meg publikációi. Éveken keresztül dolgozott a könnyűhelikopterek alkalmazása című tanulmány összeállításán. Eddig öt könyve jelent meg katonai témában. Kenyeres Dénes nyugállományú alezredes repülőtörténész jelenleg újabb munkáját A kecskeméti katonai repülés története című kötetét készíti elő kiadásra. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Bevezető
Magyar katonai repülés a második világháborút követően 7
A katonai repülés újjászervezése 1957-től 8
A 86. önálló vegyes repülőosztály szervezete 9
A Mi-1 és a Ka-26 helikopterek hadrendben tartása 10
1. FEJEZET 13
Mi-1M futárhelikopterek a Magyar Néphadsereg hadrendjében 13
Mi-1 helikopter kifejlesztése, leírása, szerkezeti felépítése 13
A helikopterekről általában 13
A Mi-1 helikopter kifejlesztése 13
A Mi-1M típusú helikopter leírása 16
Közlőmű 18
Forgószárny, forgószárnyagy és a faroklégcsavar 18
Vezérlőberendezés 19
Futómű 20
Motor leírása 20
A Mi-1 rendszerei 20
A helikopter műszaki és teljesítmény adatai 22
Helikopterek a Magyar Néphadseregben 22
Döntés a Mi-ÍM helikopterről 23
Az állomány kiválogatása a Mi-1 típusra 24
A helikopterszázad szervezése 24
A 86. önálló vegyes repülőszázad szervezete 25
Típusátképző tanfolyamok 25
Kecskemétre érkeztek a helikopterek 27
Átképzés Kecskeméten 28
A Mi-1 század hadrendbe állítása 30
A Mi-1 helikopterszázad szervezete 30
Gyakorlaton a Mi-l-esek, átállás téli üzemmódra 31
Az 196l-es kiképzési év értékelése 31
A helikoptertechnika és az állomány elosztása 32
Helikopter-kiképzés 33
Újabb helikoptervezetők a típuson 36
Gyakorlaton a Mi-l-esek 36
Időjárási minimum 38
Az állomány beosztása 38
Szervezeti változás az alárendeltségi viszonyban 39
1963-as kiképzési év 40
Átképzés a Határőrség részére 41
Repülés, gyakorlatok kiképzés 42
Az 1963-as év összegzése 43
A helikoptervezetők kiképzéséről 45
Repülés és gyakorlatok 47
A sorállomány beosztása 48
Egyéb feladatok 49
Árvízi bevetésen a Mi-l-esek 49
Gyakorlatok biztosítása 50
Az 1965-ös kiképzési év értékelése 51
Helikopterek javítása, időszakos munkák 52
Leszállás autorotációs üzemmódban 53
Szervezeti változások 54
Repülés eredménye 1966-ban 55
1967-1968 átképzések a típusra 55
Mi-1-esek Csehszlovákiában 58
Új szervezetben a Mi-l-esek 61
1968 és az előző 8 év a statisztikában 61
1969 év történései, sorállomány beosztása 62
Új repülőtéren a Mi-1-esek 64
A szentkirály szabadjai repülőtér fontosabb adatai 65
Átképzőtanfolyamok Mi-8 és Mi -ÍM típusra 66
Helikoptervezető állomány raj- és ekipázs beosztása 67
A sorállomány beosztása 68
Légi díszelgés Mi-1 kötelékben 69
Árvízi feladatoknál a Mi-1-esek 69
Repülések, Honvédelmi Nap 70
1971-es kiképzési év 71
Új szervezetben a Mi-1 típus 72
1972-es kiképzési év 73
Gyakorlatok, repülések 75
Kiképzés 77
J972 értékelése 78
Végleges állomáshelyükön a gépek
Kiképzés 1973-ban 79
Gyakorlaton a Mi-l-esek 80
Osztályos fokozatok a hajózóknak 80
1972-73 kiképzési ciklus értékelése 81
1974: ismét diszlokáció, osztályba sorolási vizsgák, kiképzés 82
Az alakulat áttelepülése Börgönd repülőtérre 83
1975: kiképzés, légi díszelgés 84
1974-75-ös kiképzési ciklus értékelése 85
1976: gyakorlat, honvédelmi nap, fiatalok Mi-1-en 87
A sorállomány beosztása, 1976 szeptember 88
1977 év feladatai 88
Az 1976-77-es kiképzési ciklus értékelése 90
1978-as kiképzési év eseményei 90
1979-es kiképzési év történései 91
1978-79-es kiképzési ciklus és az év értékelése 92
1980-as kiképzési év történései 92
1980-as év értékelése 93
1981-es kiképzési év 93
1982: a Mi-1 típus kivonása az arzenálból 95
Új században a Mi-1 típus 96
Mi lett a Mi-1-es gépekkel? 96
A Mi-1 helikopterszázad parancsnokai 97
A Mi-1 katasztrófája 99
A helikopterek berepülése 100
Események az üzemeltetés során, gondok a faroklégcsavar körül 100
Géptörések és egyéb események 101
Árvizes események 102
Bepörgések 103
Géptörések a nyűgözőhelyen 103
Autorotációs leszállás 104
Mérnöki és vezetőállomány 104
Magyar katonai helikoptervezetők, akik repülték a Mi-1-est 106
A helikopterek mechanikusai 107
Mi-1 helikoptervezetők és mechanikusok emlékei 108
Repülőversenyen a helikopter 110
A helikoptervezetők gyakoroltatása 110
Parancsnokok véleménye a típusról 111
A helikopterszemlélő élményei 114
A mechanikusok munkája, élményei 115
Befejezés 118
2. FEJEZET
Kamov Ka-26 típusú könnyű szállítóhelikoptereka Magyar Néphadsereg hadrendjében 120
A Kamov típus kifejlesztése 120
A Ka-26 könnyű szállítóhelikopter kifejlesztése 123
A Ka-26-os típus leírása. A sárkány szerkezete: 125
Kamovok hadrendbe kerülése Magyarországon 129
A személyi állomány toborzása és kiválasztása 131
A Ka-26 helikopterszázad szervezése 132
Ka-26-os átképzőtanfolyam 134
A Kamovok átvétele 137
Megindul a Ka-26 típus üzemeltetése 138
Repülőkiképzés Kamovval 140
Új alakulat kötelékében, átszervezés időszaka 143
A 88. Könnyű Helikopterosztály mozgósítási és harckészültségi feladatai 145
A forgószárnyasok üzemeltetése 1972-ben 146
Századgyakorlaton a Kamovok 147
Hadműveleti és szállítási feladatok engedélyezése 149
Üzemeltetési gondok és alkatrész problémák 152
Repülés és üzemeltetés 1973-ban 153
Ismét gyakorlaton a század 154
Állománytábla módosítások 156
A helikopterek személyhez kötése 157
Mozgósítási, harckészültségi feladatok módosítása 158
Az 1973-as harckiképzési év értékelése 159
1974 Repülések, gyakorlatok, áttelepülés 159
A Ka-26 típus első súlyos balesete 163
Repülések, gyakorlatok 1975-ben 164
A kiképzési év értékelése 167
Repülőkiképzés, RHGY 1976-ban 168
Rajbeosztás az átképzésre 170
A repülések értékelése, összegzése 1976 végén 171
1977-es kiképzés eseményei 171
A repülések értékelése 1977-ben 174
1978-as kiképzési év 174
Az 1978-as kiképzési év értékelése 175
1979-es kiképzési év történései 176
1980-as év repülőkiképzése és egyéb tevékenység 178
Az 1980-as harckiképzési év rövid értékelése 181
Félévtized értékelése a jelentésekben 182
Üzemeltetés 1981-ben 182
Összegzés az 1981-es kiképzési évről 186
Új alakulat hadrendjében 187
A 2. könnyű helikopterszázad (Ka-26) szervezete s állománya 188
Mi-2 típus rövid leírása 190
Repülés 1983-ban 191
1984: repülés, gyakorlatok, szemle 193
1985. kiképzési év eredményei és eseményei 196
Helikoptersérülések 198
Háttérbe szorulnak a Kamovok 199
Az 1986-os kiképzési év feladatai: új technika fogadása 200
Ismét repülnek a Kamovok 200
Az 1987-es kiképzési év értékelése 203
Az 1988-as kiképzési év értékelése 205
1989-es év a Kamovoknál 205
Az 1989-es kiképzési év rövid értékelése 206
Az 1990-es év eseményei: a típust kivonták az arzenálból 207
A Ka-26 helikopterszázad parancsnokai: 208
A Ka-26 műszaki, üzemben tartó század szervezete a felszámoláskor, 1990 elején: 208
Megszűnik az alakulat is 210
Mi lett a sorsa a Ka-26 típusú szállítóhelikoptereknek? 210
Emlékeznek a repülőműszakiak és a helikoptervezetők (üzemeltetők gondjai és örömei) 212
A helikoptervezetők emlékei 215
Befejezés 221
Függelék 223
Felhasznált irodalom 224
Képek 227
Tartalomjegyzék 228

Kenyeres Dénes

Kenyeres Dénes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kenyeres Dénes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv