| Előszó | 7 |
| Bevezető | 9 |
| Mozgóképkultúra | 11 |
| A mozi | 13 |
| Babits Mihály: Mozgófénykép | 16 |
| Mándy Iván: A mozi | 18 |
| Ingmar Bergman: Laterna magica (részlet) | 20 |
| Luis Bufiuel: Az első mozi | 22 |
| Federico Fellini: Mesterségem, a film (részlet) | 24 |
| Karinthy Frigyes: A rekonstruált ember (Elmondja egy beszélőgéppel felszerelt, vászonra vetített egyetemit tanár) | 25 |
| Lajta Andor: A Lumiére-testvérek (részlet) | 26 |
| Mi a film? | 31 |
| Balázs Béla: A látható ember (részlet) | 35 |
| Gerő György: Film | 39 |
| Hevesy Iván: A filmjáték szerkezete (részletek) | 42 |
| Erwin Panofsky: A mozgókp stílusa és közege (részletek) | 47 |
| Hauser Arnold: A film jegyében (Részletek) | 54 |
| Edgar Morin: Az ember és a mozi (részletek) | 57 |
| André Bazin: Korunk nyelve | 61 |
| A montázs | 67 |
| Lev Kulesov: A montázs mint a filmművészet alapja | 71 |
| Dziga Vertov: A Filmszem (A kinokok és a montázs) (Részlet) | 77 |
| Szergej Eizenstein: Montázs, 1938 (részlet) | 78 |
| Viktor Sklovszkij: A montázs (Általános eszmefuttatás) | 88 |
| André Bazin: A filmnyelv fejlődése | 92 |
| Andrej Tarkovszkij: A megragadott idő (részlet) | 101 |
| Erdély Miklós: Montázs-éhség | 103 |
| Filmtípusok, filmműfajok | 111 |
| Zalán Vince: Fejezetek a dokumentumfilm történetéből (részletek) | 115 |
| Földényi F. László: Bufiuel tekintete (Föld, kenyér nélkül, 1932) | 118 |
| Ardai Zoltán: Bábszínház tüzes szekéren (Méliés-utazások) | 121 |
| Moholy-Nagy László: Nyílt levél a filmről | 123 |
| Andrzej Wajda: A szabadság illóziója | 121 |
| Hevesy Iván: Az amerikai filmburleszk (Részlet) | 131 |
| Wall Wringht: A western film struktúrája (Részletek) | 124 |
| Truffaut/Hitchcock (részlet) | 139 |
| Király Jenő: A nyers és a hamu (King Kong tanulmányok) | 145 |
| Hirsch Tibor: A mély, ha hallgat | 152 |
| Filmkép, filmképzelet | 157 |
| Roland Barthes: Világoskamra (részlet) | 161 |
| André Bazin: A fénykép ontológiája (részlet) | 163 |
| Hevesy Iván: A filmhatás realizmusa (részlet) | 165 |
| Balázs Béla: Az alkotó kamera (részlet) | 167 |
| J. M. Lotman: A filmkép (részlet) | 169 |
| Edgar Morin: Az ember és a mozi (részletek) | 171 |
| BAlassa Péter: A fényírástudók felelőssége | 175 |
| Gelencsér Gábor: Képtelen képek (A médiarealizmusról) | 178 |
| Bíró Yvette: A kép: ez a titokzatos tárgy | 181 |
| Filmtörténetek | 189 |
| Kovács András Bálint: A film művészettörténete | 193 |
| Lotte H. Eisner: A démoni fimvászon (részletek) | 205 |
| Luis Bunuel: Az andalúziai kutya (1929) | 213 |
| Carlo Lizzani: Új társadalom, új film | 215 |
| Bikácsy Gergely: Az új hullám (részlet) | 218 |
| Ardai Zoltán: A macska nyolc éve (A csehszlovák "új filmről") | 222 |
| Báron György: A film és a "hetvenes évek" | 230 |
| Michael Pye - Linda Myles: A játszótér | 241 |
| Médiaismeret (Összeállította: Hartai László) | 247 |
| Képkorszak | 251 |
| Susan Sontag: A képvilág (részletek) | 253 |
| Pintér Judit: A láthatatlan láthatóvá tétele (Italo Calvino szellemi végrendeletéről) | 255 |
| Vilém Flusser: Képeink | 258 |
| Televíziós Műfajok | 261 |
| Barbarczy Eszter: Szeressétek Fridit! | 263 |
| Bóna László: Dallas-univerzum (A történetmondás mágiája) | 273 |
| Anthony Pratkanis - Elliot Aronson: A rábeszélő hitelessége: az igazi és a gyártott (részlet) | 276 |
| György Péter: A metaforák vége (Századvég és televízió) | 283 |
| Almási Miklós: A hír, a titok és az információrobbanás | 287 |
| A képernyő kora | 293 |
| Lányi András: The Media is the Mess (részletek) | 295 |
| Hans Magnus Enzensberger: A nullmédium avagy miért bántjuk a televíziót? | 300 |
| Umberto Eco: Már nem átlátszó a képernyő | 304 |
| Neil Postman: Halálba szórakozzuk magunkat ("Váltsunk témát...") | 313 |
| Szilágyi Ákos: Ufó-jelenség a Kossuth Lajos téren | 316 |
| Valósággép | 325 |
| Hirsch tibor: Randevú a kompjuterrel (Az interaktív játék) | 327 |
| Havass Miklós: A Világhálózat és a Személy | 329 |
| Lev Manovich: Digitális valóság | 333 |