1.034.855

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezetbarát vállalatirányítás eszközei

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 222 oldal
Sorozatcím: KJK-Kerszöv Kiadványok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-224-742-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az utóbbi években a vállalati környezetmenedzsmentben eltolódott a hangsúly a csővégi környezetvédelemről a megelőzés és a termékek átalakítása irányába. A könyv ismerteti a környezetbarát vállalatirányítás modern elveit - pl. ipari ökológia, tisztább termelés, környezetbarát termékfejlesztés - és legújabb eszközeit, mint pl. az életciklus-elemzés, a környezeti teljesítmény mérésére vagy a környezetközpontú irányítási rendszerekre vonatkozó nemzetközi szabványok. Szól arról, hogyan illeszthető a környezetvédelmi stratégia a vállalat általános stratégiájához oly módon, hogy a kettő támogassa egymást. A környezeti kockázatkezelésnek, a marketingnek és az érintettekkel való kommunikációnak egyszerre kell szolgálni a környezetünk tisztábbá tételét és segítenie a vállalatot üzleti céljainak elérésében. A könyv olyan témákkal is foglalkozik, amelyekről Magyarországon még nem született hasonló szakirodalmi áttekintés, mint az ipari ökológia, a környezeti kontrolling és kommunikáció. Minden... Tovább

Fülszöveg

Az utóbbi években a vállalati környezetmenedzsmentben eltolódott a hangsúly a csővégi környezetvédelemről a megelőzés és a termékek átalakítása irányába. A könyv ismerteti a környezetbarát vállalatirányítás modern elveit - pl. ipari ökológia, tisztább termelés, környezetbarát termékfejlesztés - és legújabb eszközeit, mint pl. az életciklus-elemzés, a környezeti teljesítmény mérésére vagy a környezetközpontú irányítási rendszerekre vonatkozó nemzetközi szabványok. Szól arról, hogyan illeszthető a környezetvédelmi stratégia a vállalat általános stratégiájához oly módon, hogy a kettő támogassa egymást. A környezeti kockázatkezelésnek, a marketingnek és az érintettekkel való kommunikációnak egyszerre kell szolgálni a környezetünk tisztábbá tételét és segítenie a vállalatot üzleti céljainak elérésében. A könyv olyan témákkal is foglalkozik, amelyekről Magyarországon még nem született hasonló szakirodalmi áttekintés, mint az ipari ökológia, a környezeti kontrolling és kommunikáció. Minden fejezetben közérthető formában ismertetjük az eszközök lényegét és használhatóságát a vállalati gyakorlatban, majd nemzetközi és hazai példákon keresztül illusztráljuk az újabb és várható fejleményeket. A könyvet ajánljuk az új iránt fogékony vállalati szakemberek, egyetemi hallgatók és oktatók számára. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. A környezetvédelem és a vállalatok társadalmi felelőssége 13
1.1. A fenntartható fejlődés és a „társadalmilag felelős vállalat" 13
1.2. A fenntarthatóság, versenyképesség, együttműködés és ellenállás 18
1.3. A környezetvédelem fejlődési irányai 19
1.4. Legitimitás és üzleti etika? 23
1.5. A társadalmilag felelős vállalat 27
1.6. Ökohatékonyság/anyagintenzitás 30
1.7. Az ökohatékonysági elmélet buktatói 32
2. Környezeti szabályozás 35
2.1. Az állam mérete és szerepvállalása 35
2.2. A környezetpolitika hatékonysága a képviseleti demokráciákban 37
2.3. Az ágazati jellegű környezetvédelmi irányítás ellentmondásai 42
3. Környezeti innovációk, tisztább termelés, ipari ökológia 47
3.1. Környezeti gondoskodás, környezeti innovációk 47
3.2. Együttműködés és ellenállás a környezeti szabályozásban 49
3.3. A magyar ipar mozgástere és fejlődésének környezeti következményei 56
3.4. A kis- és közepes vállalatok környezetvédelmi teljesítményének kérdőjelei 58
3.5. A tisztább termelés terjedésének akadályozó tényezői 59
3.6. Környezeti problémák kezelésének elvi lehetőségei vállalati szinten 62
3.7. A tisztább termeléstől az ipari ökológiáig 66
4. Környezeti kontrolling 71
4.1. A környezeti számvitel fogalma 71
4.2. Mire használható a környezeti kontrolling? 72
4.3. Környezeti költségek 73
4.4. A környezeti költségek felosztása 76
4.5. A költségek kontrollálhatósága 84
4.6. A megvalósítás lépései 87
4.7. Belső környezeti jelentések készítése 88
5. Környezetvédelmi pénzügyek, a megtérülési elemzések buktatói 91
5.1. Környezetvédelmi projektek pénzügyi elemzése 91
5.2. A szokásos megtérülési elemzések buktatói 94
5.2.1. A mutatószámok megválasztása 94
5.2.2. Az időtáv kérdése 95
5.2.3. Nehezen számszerűsíthető költségek 96
5.2.4. A környezeti költségekkel kiegészített megtérülési számítások 101
5.2.5. A pótlólagos pénzáramlás számítása 102
5.2.6. Az elsüllyedt költségek kezelése és veszélyei 104
5.2.7. A gazdasági feltételek változásának hatása a környezetvédelmi
projektek megtérülésére 106
6. A környezeti menedzsment szabványosítása. Környezetközpontú
irányítási rendszerek 107
6.1. Tendenciák a környezeti menedzsmentben 107
6.1.1. A szabványosítás és a szabályozás fejlődése 108
6.2. A környezetközpontú irányítás integrálása 111
6.2.1 A környezetközpontú irányítási rendszerek: ISO 14001, EMAS 111
6.3. Az ISO 14001 követelményei 113
6.3.1. Környezeti politika 113
6.3.2. Tervezés 113
6.3.3. Bevezetés és működés 115
6.3.4. Ellenőrző és helyettesítő tevékenység 116
6.4. EMAS 117
6.5. A környezetközpontú irányítási rendszerek gazdasági összefüggései... 118
6.6. A KIR-ek alkalmazásának tapasztalatai 120
7. A környezeti kockázatok és vállalati kezelésük 121
7.1. Környezeti szabályozás nem stacioner szennyezés esetén 121
7.2. A vállalkozások környezeti kockázatainak becslése 123
7.3. A vállalatok környezeti kockázatai és a „felelős gondoskodás" elve 128
7.4. A környezeti menedzsment és a vállalati stratégia 130
7.5. A vállalkozások környezeti kockázatainak endogén és exogén összetevői 132
7.6. A környezeti funkció szerepe a vállalatnál a tevékenység változó
környezeti kockázatának függvényében 137
7.7. A környezeti funkció jellegzetességei eltérő szerepkörökben 140
7.7.1. Az offenzív és a defenzív környezeti menedzsment 141
7.7.2. A vállalati környezeti menedzsment minőségi színvonala 143
7.7.3. A vállalatok környezetvédelmi szervezete 144
7.8. A magyar vállalkozások környezeti menedzsmentjének tapasztalatai
az 1999-es vállalati felmérés alapján 151
7.9. Az empirikus vizsgálatokból levonható következtetések 160
7.10. A környezetvédelmi teljesítmény stratégiai alapú értékelése 162
7.10.1. Az alkalmazkodási tartomány 162
Tartalomjegyzék 7
8. A környezeti konfliktusok kezelése 167
8.1. A környezeti konfliktus fogalma 167
8.2. A konfliktusok forrásai 168
8.3. A pozíciós alku és az érdekalapú alku 176
8.4. Az érdekalapú alku 177
8.4.1. Az érdekalapú tárgyalások lépései 178
8.5. A megegyezést gátló társadalmi - pszichológiai tényezők 181
8.6. A közvetítő szerepe 183
8.7. A sikeres tárgyalás feltételei 184
8.8. Minden környezeti konfliktust meg kell oldani? 186
9. Zöld marketing 189
9.1. A környezetbarát marketing fogalma 189
9.2. A fogyasztók környezettudatossága 189
9.3. Zöld marketingstratégiák 193
9.3.1. Termék 194
9.3.2. Ár 195
9.3.3. Értékesítési hely 196
9.3.4. Promóció 197
9.4. Emblémák és feliratok 197
9.4.1. Feliratok elhelyezése termékeken 198
9.4.2. Általános irányelvek 199
9.4.3. Szimbólumok használata 199
9.4.4. Összehasonlító állítások használata 200
9.4.5. Irányelvek egyes környezetvédelmi állításokra vonatkozóan 201
9.4.6. Értékelési módszerek 202
9.4.7. Környezetbarát embléma elhelyezése a terméken 203
9.4.8. Gyakran félreértett emblémák 205
9.5. Pozicionálás 207
9.6. Fogyasztói szokások és a környezet 208
9.6.1. A fogyasztói társadalom jellemzői 209
9.6.2. Fogyasztás és környezetvédelem Magyarországon 210
9.7. Áttérés a szolgáltatói gazdaságra 210
Irodalomjegyzék 215
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv