1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Keresztes Szent János művei I.

A Kármelhegy útja

Szerző

Kiadó: Győri Kármelita Rendház
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 423 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 12 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Keresztes Szent János műveit olvasva sokan tévedésbe esnek. Felületesen nézve az írásait, az a vélemény alakul ki bennük, hogy a szerző a Misztikára akarja elvezetni olvasóit. Pedig semmi sem áll tőle olyan távol, mint ez. Nagyon is jól tudja, lépten nyomon hangoztatja is, hogy a Misztikában az Isten kezdeményez. Vannak esetek, amikor minden előzetes felkészültség nélkül, egy bűnös emberben is megvalósítja a misztikus élményt. Majdnem mindenkinek az életében voltak olyan váratlan és mély istenélmények, amikor szinte érezte az Isten közelségét, s maga sem tudta, hogy mit kezdjen a szokatlan élménnyel.
A misztikus elhivatottság "általános" útja nagyon is feltételezi a lélek aszketikus felkészültségét. Azt, hogy a lélek mentes legyen a szándékos bűnöktől, valamint a komoly törekvést Krisztus követésére és az erények gyakorlását. Az ilyen embereket szokta Isten meghívni a Vele való egyesülésre.
Keresztes Szent János hangsúlyozza is, hogy műveit nem az utca emberének szánta. Olvasóinál... Tovább

Fülszöveg

Keresztes Szent János műveit olvasva sokan tévedésbe esnek. Felületesen nézve az írásait, az a vélemény alakul ki bennük, hogy a szerző a Misztikára akarja elvezetni olvasóit. Pedig semmi sem áll tőle olyan távol, mint ez. Nagyon is jól tudja, lépten nyomon hangoztatja is, hogy a Misztikában az Isten kezdeményez. Vannak esetek, amikor minden előzetes felkészültség nélkül, egy bűnös emberben is megvalósítja a misztikus élményt. Majdnem mindenkinek az életében voltak olyan váratlan és mély istenélmények, amikor szinte érezte az Isten közelségét, s maga sem tudta, hogy mit kezdjen a szokatlan élménnyel.
A misztikus elhivatottság "általános" útja nagyon is feltételezi a lélek aszketikus felkészültségét. Azt, hogy a lélek mentes legyen a szándékos bűnöktől, valamint a komoly törekvést Krisztus követésére és az erények gyakorlását. Az ilyen embereket szokta Isten meghívni a Vele való egyesülésre.
Keresztes Szent János hangsúlyozza is, hogy műveit nem az utca emberének szánta. Olvasóinál feltételezi, hogy komolyan törekszenek az életszentségre.
A Karmel kezdeti időszakában, a kemény és imádságos életben nem voltak ritka jelenségek a rendkívüli misztikus kegyelmek: látomások, elragadtatások, vagy az, hogy valaki hangokat hallott. Műveiben ezért is akart útmutatást adni rendtársainak, hogy hogyan viselkedjék a lélek, akit a jó Isten ezen az úton akar vezetni, mit kell tennie, hogy ne gördítsen akadályt az isteni Vezető elé.
De arra is figyelmeztet, hogy milyen óvatosnak kell lennie a léleknek, nehogy hamis misztika áldozatává váljon. Az ördög erre a területre is be tud lopózni. A Szent határozott tanítása az, hogy a Gonosz áldozatai elé tudja varázsolni az Úr Jézus, a Szűzanya, a szentek és angyalok alakját is. A világosság angyaléként jelenik meg, hogy rontó tevékenységét álcázza. A misztika Doktora abban is segítségünkre akar lenni, hogy meg tudjuk különböztetni a szellemeket.
A nagy misztikusok általában erősen elrejtőzni akaró, visszahúzódó emberek voltak. Szenvedtek, amikor a jó Isten nyilvánosság előtt bocsátott rájuk valamilyen misztikus élményt. Az Egyház sem vitte utcára a Misztikát. Nem csinált belőle vásári komédiát. Keresztes Szent János, aki maga is nagy misztikus volt, élesen elítélte azokat a gyóntatókat és lelkivezetőket, akik rendkívüliségek keresésére bíztatták, fütötték vezetetteiket. Még Ávilia Szent Teréznek is nagy elégtételt adott, amikor az ilyenekről számolt be gyónásaiban. Írásaiban sokat hangoztatja, hogy egyetlen jócselekedet vagy az alázatosság sokkal több hasznot jelent a lélek számára, mint sok rendkívüli misztikus jelenség. Ám az olyan misztikusnak ható élmény, amely nem növeli az istenszeretetet és az alázatosságot, nem Istentől való.
Ma, amikor újdonságokra-éhes korunk a misztikus jelenségek és a szellemvilág felé fordul, nagy segítségül szolgálhat Keresztes Szent János tapasztalata és útmutatása. ez teszi műveit ma is időszerűvé. Vissza

Tartalom

A Kármelhegy útja
Tájékoztató bevezetés3
A Kármelhegy útja, versekbe foglalva47
Keresztes szent János előszava52
Megmagyarázza, hogy mi az a sötét éjjel és hogy mennyire szükséges rajta keresztülmennünk, ha el akarunk jutni az Istennel való egyesüléshez, különösebben tárgyalja az érzi rész és az érzéki vágyak éjjelét s kifejti, hogy mekkora kárt okoznak ez utóbbiak a lélekben58
Idézi az első versszakot. Megállapítja, hogy a lelki életet élő embernek két éjjelen kell átmennie, tekintve, hogy egy felsőbb és egy alsóbb részből áll. Magyarázza az első versszakot58
Kifejti, hogy milyen az az éjszaka, amelyen át a lélek saját szavai szerint, eljutott az Istennel való egyesüléshez Elmondja annak okait61
Első oka ezen éjjelnek. Ezen éjjel nem egyéb, mint az érzéki vágynak megszünése az egész vonalon63
Kifejti, mennyire szükséges a lélekre nézve az érzéki résznek éjjele, vagyis az érzéki vágynak elnyomása, ha el akar jutni az Istennel való egyesüléshez. Bizonyítja ezt hasonlatokkal, szentírási képekkel és idézetekkel66
Folytatja az előbbi tárgyat és a Szentírásból vett idézetekkel és képekkel bizonyítja, mennyire szükséges, hogy a lélek ezen sötét éjjel, vagyis az érzéki vágyaknak az egész vonalon való elnyomásának útján haladjon Isten felé72
Kifejti, hogy micsoda károkat okoznak a lélekben az érzéki vágyak és pedig egyrészt fosztó-, másrészt pedig tételes értelemben. Szentírási idézetekkel okadatolja ezt a tanítást77
Arról beszél, hogy mennyire elkínozzák a lelket az érzéki vágyak. Bizonyítja ezt hasonlatokkal és idézetekkel81
Hasonlatokkal és szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire elhomályosítják a lelket az érzéki vágyak84
Hasonlatokkal és Szentírásból vett idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire bemocskolja a lelket az érzéki vágyak89
Hasonlatokkal és szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy mennyire elzsibbasztják és elgyöngítik az érzéki vágyak a lelket az erénygyakorlat szempontjából93
Bizonyítja, hogy a léleknek meg kell szabadulnia az összes érzéki vágyaktól, még a legkisebbektől is, ha el akar jutni az Istennel való egyesüléshez95
Megfelel a másik kérdésre s megmagyarázza, hogy milyen vágyak azok, amelyek a lélekben az említett károkat okozzák101
Miképpen kell viselkednie és mit kell tennie a léleknek, hogy beléphessen az érzékek éjjelébe?104
Ebben az idézett versnek második sora van kifejtve109
Magyarázza az idézett versnek további sorait110
Megmagyarázza, hogy az Istennel való egyesülésnek közvetlen eszköze a hit s ilymódon fejtegeti a léleknek második, vagy a szellemi részét illető éjjelét. Erről szól a második vers, amely így hangzik:112
Megmagyarázzuk ezt a verset112
Ezen éjjel második részéről, illetve okáról kezd beszélni, amely nem egyéb, mint a hit. Két okkal bizonyítja, hogy ez az éj sötétebb úgy az elsőnél, mint a harmadiknál114
Miért nevezhető a hit sötét éjnek a lélekre nézve?116
Általánosságban fejtegeti, hogy a léleknek, amennyiben rajta múlik, sötétben kell lennie, mert csak így fogja őt a hit fölvezetni a tökéletes szemlélődés magaslatára119
Megmagyarázza, hogy mi a léleknek Istennel való egyesülése. Egy hasonlattal világítja meg124
Megmagyarázza, hogy a három isteni erénynek feladata tökéletessé tenni a lélek három tehetségét, s hogy miképen üresítik ki és sötétítik el ezek az erények a lelki tehetségeket130
Kifejti, hogy mily szűk az élet útja, s hogy mennyire lemondó és tehertől mentes legyen az, aki rálép. Belekezd az értelem lemondásának tárgyalásába133
Kifejti általánosságban, hogy semmiféle teremtmény s az értelem körébe vágó semmiféle ismeret sem szolgálhat közvetlen eszközül az Istennel való isteni egyesüléshez140
A hit a közvetlen és megfelelő eszköz, amelynek útján a lélek eljuthat a szeretetben való isteni egyesüléshez145
Részletezi azokat a fogalmakat és eszméket, amelyek az értelemben fölmerülhetnek148
Mekkora akadályul szolgálhatnak és milyen kárt okozhatnak a lélekben azon ismeretek, amelyeket természetfölötti módon szerez a külső érzékek benyomásai útján s hogy miképen kell a léleknek ezekkel szemben viselkednie149
A képzeleti és természetes benyomásokról. Mik azok és miért nem szolgálhatnak megfelelő eszközül az isteni egyesüléshez, s mekkora kárral jár, ha valaki nem mond le idejében róluk157
Bizonyítja, hogy ezek a jelek megfelelnek céljuknak s indokolja a reájuk vonatkozó megjegyzések fontosságát az ezután mondandók szempontjából165
Megmagyarázza, hogy az olyanok, akik már kezdenek belépni a szemlélődés ezen általános iskmeretébe, mindamellett jól teszik, ha olykor gyakorolják a gondolkodó elmélkedést a természetes tehetségek segélyével174
Ebben azon képzeleti benyomásokról van szó, amelyek természetfeletti úton jelennek meg a képzelőtehetségben. Kifejti, hogy ezek sem szolgálhatnak a léleknek közvetlen eszközül az egyesüléshez177
Kifejti, hogy milyen célból és milyen módon szokta Isten a szellemi javakat az érzékek útján alélekbe árasztani. Megfelel a fentemlített ellenvetésre185
Arról beszél, hogy mekkora kárt okozhatnak egyes lelkivezetők a rájuk bízott lelkekben, ha nem megfelelő módon irányítják azokat az említett látomások tekintetében. Kifejti, hogy ezek még akkor is megtéveszthetik az embert, ha tényleg Istentől származnak192
Megmagyarázza és bizonyítja, hogy még abban az esetben is, ha a látomások is kinyilatkoztatások csakugyan Istentől származnak, mégis tévedhetünk bennök. Ezt szentírási idézetekkel bizonyítja197
Szentírási idézetekkel bizonyítja, hogy habár Isten szavai és kijelentései mindig igazak, a teljesülésük - mivel esetleg feltételhez vannak kötve - nem mindig biztos207
Megmagyarázza, hogy bár Isten olykor megadja a feleletet a hozzá intézett kérdésre, azért nem szereti az ilyen kérdezősködést Bebizonyítja, hogy ilyen esetben Isten meg is haragudhatik a kérdezőre213
Megfelel arra a kérdésre, hogy miért nem szabad az Úristentől most, az Újszövetség korában természetfölötti felvilágosítást kérni, holott ez az Ószövetségben meg volt engedve. Érdekes felvilágosításokat tartalmaz a hit titkaira vonatkozólag. Bizonyítja a tételt szent Pálból vett egyik idézettel, amelyet e célból megmagyaráz222
Megkezdi azon értelmi benyomások tárgyalását, amelyek kizárólag természetfölötti útjon jutnak a lélekbe. Elmondja, hogy mik azok236
A természetfölötti értelmi látomások két különböző osztályáról239
Ebben a kinyilatkoztatásokról van szó. Megmagyarázza, hogy mik azok és egy megkülönböztetést ad elő245
Ebben szó van a puszta, meztelen igazságok felfogásáról az értelem által. Megmagyarázza, hogy ez kétféle módon történhetik s azt, hogy miképpen kell a léleknek ezen dolgokkal szemben viselkednie246
Fejtegeti a kinyilatkoztatásoknak második fajtáját, vagyis a titkoknak és rejtett dolgoknak közlését. Elmondja, hogy milyen tekintetben mozdíthatják előre az egyesülést és mennyiben hátráltathatják, s hogy az ördög mennyire rászedheti az embert ezen a téren257
Ebben szó van a belső szózatokról, amelyek természetfölötti módon jöhetnek létre a lélekben. Megmagyarázza, hogy hányfélék261
Fejtegeti az első osztályba tartozó szózatokat, amelyeket az áhítatba merült lélek olykor önmaga szövegez magában. Megmagyarázza, hogy mi okból jönnek létre és hogy mennyiben járhatnak haszonnal vagy kárral262
Fejtegeti azokat a belső szavakat, amelyek valóban és teljesen természetfölötti befolyást következtében keletkeznek a lélekben. Magyarázza, hogy mennyiben lehetnek káros hatásúak s hogy miképen kell őrizkednünk a megtévesztésektől269
Megmagyarázza a lélek bensejében jelentkező teremtő szózatok mibenlétét. Elmondja, hogy miben különböznek a ténylegesektől s hogy miben mutatkozik a jó hatásuk, nemkülönben azt, hogy mily megadással és tisztelettel kell a léleknek velük szemben viselkednie273
Tárgyalja azokat a benyomásokat, amelyeket az értelem a belső érzékek révén kap és pedig a lélekre gyakorolt természetfölötti hatások folytán. Megmagyarázza ezeknek okait s azt, hogy miképpen kell a léleknek ezekkel szemben viselkednie, nehogy akadályozzák az Istennel való egyesülés útján275
Ebben tárgyaljuk az emlékezetnek és akaratnak tisztulását, illetve aktív éjjelét. Megmagyarázzuk benne, miképpen kell a léleknek viselkednie ezen két tehetség működését illetőleg, hogy a tökéletes hit, remény és szeretet révén eljuthasson az Istennel való egyesüléshez280
Tartalom280
Az emlékezet természetes benyomásai. Hogyan kell az emlékezetnek kiürülnie, hogy a lélek ezen tehetsége szempontjából képes legyen Istennel egyesülni281
Kifejti, hogy háromféle kár háramlik a lélekre, ha nem hajlandó elsötétülni az emlékezet ismeretei és okoskodásai tekintetében. Itt az első kárról lesz szó289
Beszél a második kárról, amely a lelket az emlékezetnek természetes benyomásai révén az ördög részéről érheti293
A harmadik kárról, amely a lelket az emlékezet részletes, természetes ismeretei folytán érheti294
Azon haszonról, amely a lélekre háramlik, ha elfelejti és kiüresíti önmagából mindazokat az eszméket és ismereteket, amelyeket az emlékezet révén természetes módon tartogat296
Fejtegeti az emlékezet benyomásainak második osztályát, vagyis a képzeleti és természetfölötti ismereteket298
Milyen káros hatással lehetnek a természetfölötti dolgok ismeretei a lélekre nézve, ha foglalkozik velük. Elmondja, hogy hány ilyen káros hatás van és fejtegeti az elsőt300
A károk második osztályáról, vagyis arról a veszedelemről, hogy az ember önteltségbe és hiú elbizakodásba esik302
Arról a harmadik káros hatásról, amelyet az emlékezetnek képzeleti benyomásai révén az ördög gyakorolhat a lélekre304
A negyedik kárról, mely a lelket az emlékezetnek természetfölötti, világos benyomásai folytán érhetni, tudniillik arról, hogy megakadályozzák az egyesülést305
Az ötödik kárról, amely a lélekre háramlik a természetfölöttiekre vonatkozó képzeleti fogalmakból és képzetekből, tudniillik, hogy Istenről alacsony, nem megfelelő fogalmat alkot306
Mennyi haszna van a léleknek abból, ha kiküszöböli magából a képzelőtehetség benyomásait308
Tárgyalja a szellemi ismereteket, amennyiben azok az emlékezet körébe tartoznak315
Általános utasításokat tartalmaz arra vonatkozólag, hogy miképen kell a lelki embernek ezen lelki tehetség tekintetében viselkednie317
Elkezdi az akarat sötét éjjelének tárgyalását. Idézetekkel támogatja Mózes ötödik könyvéből és a zsoltárokból. Felsorolja az akarat különböző érzelmeit319
Elkezdi tárgyalni az akarat első érzelmét Kifejti, hogy mi az öröm és osztályozza azokat a dolgokat, amelyekben az akarat örömét lelheti322
Tárgyalja az ideiglenes dolgokra vonatkozó örömet. Megmagyarázza, hogyan kell az öröm szempontjából ezekkel szemben viselkedni324
Milyen kárt vallhat a lélek, ha az ideiglenes dolgokban találja örömét328
Megmagyarázza, hogy milyen haszna van a léleknek abból, ha tartózkodik az ideiglenes dolgokon érzett örömtől335
Kifejti, mekkora hiúság a természeti javaknak örülni, s hogy miképen kell az embernek közöttük Isten felé haladnia338
Azokról a károkról, amelyek az akaratra háramlanak, ha a természeti javakban leli örömét340
Fejtegeti, hogy mennyi haszna van a léleknek abból, ha nem leli örömét a természeti javakban345
Tárgyalja a harmadik osztályát azon javaknak, amelyekben az akarat örömét találhatja, tudnillik az érzékieket. Megmagyarázza, hogy milyenek és hányfélék s hogy miként kell az akaratnak ezen örömtől megtisztulnia, ha teljesen Istenre akar irányulni348
Azokról a károkról beszél, amelyek a lelket abban az esetben fenyegetik, ha az akarat az érzéki javakban találja örömét351
Milyen szellemi és ideiglenes haszon háramlik a lélekre abból, ha megtagadja magától az érzéki javakban való kedvtelést354
Kezdi fejtegetni a javak negyedik osztályát, vagyis az erkölcsi javakat. Megmagyarázza, hogy milyenek és hogy milyen értelemben szabad az akaratnak bennök örömét találnia357
Az embert hétféle kár érheti, ha akarata az erkölcsi javakban találja örömét361
Elmondja, hogy mennyi haszna van a léleknek abból, ha lemond az erkölcsi javakon érzett örömről366
Beszél az ötödik osztályáról azon javaknak, amelyekben az akarat örömét találhatja, tudniillik a természetfölötti javakról. Megmagyarázza, hogy milyenek, hogy miben különböznek a szellemiektől és hogy miként kell a bennök lehető örömet Istenre irányítani368
Milyen károk származhatnak abból, ha a lélek örömét leli az effajta javakban371
Azon haszonról, mely a lélekre háramlik, ha elfojtja a természetfölötti kegyelmek okozta örömét376
Elkezdi tárgyalni a hatodik osztályát azon javaknak, amelyeknek az akarat örülni szokott. Elmondja, hogy milyenek, azután pedig osztályozza őket378
Azokról a szellemi javakról, amelyeket az értelem és az emlékezet világosan képes felfogni. Kifejtjük, hogy miképen viselkedjék az akarat a reájuk vonatkozó öröm dolgában380
Azon kellemes szellemi javakról, amelyek világos tárgyai lehetnek az akaratnak. Megmagyarázza, hogy hányfélék381
Folytatja a képekre vonatkozó fejtegetést. Beszél arról, hogy egyesek mennyire tudatlanok e tekintetben385
Miképen kell az akaratnak örömét a képek tárgyai révén Istenre irányítania, nehogy tévedésbe essék és fennakadjon miattok haladásában388
Az indítójavakra tér át. Beszél a kápolnákról és egyéb imára rendelt helyekről390
Miképen kell az embernek a kápolnák és templomok tekintetében viselkednie, hogy azok Istenhez vezessék a lelkét393
Folytatja ugyanazt a tárgyat s ajánlja, hogy a lélek igyekezzék belső összeszedettségre szert tenni395
Néhány kárról, amelynek azok teszik ki magukat, akik az ájtatossági helyek dolgában ez említett kedvetlésnek hódolnak396
Az ájtatossági helyek három különböző fajáról s arról, hogy miképen kell az akaratnak ezekkel szemben viselkednie398
Egyéb, az imádságra indító dolgokat tárgyal, amelyeket sokan felhasználnak, tudniillik a sok mindenféle ájtatosságot400
Miképen kell az akarat örömét és erejét ezen ájtatosságok révén Istenre irányítani402
Tárgyalja a második faját azon világosan felfogható javaknak, amelyekben az akarat hiú örömét találhatja406
Az akaratnak első hajlamáról és arról, hogy a törekvő képesség körébe tartozó dolgok közül egyetlen egy sem megfelelő eszköz arra, hogy a lélek akarata tekintetében Istennel egyesüljön410
Az Istennel való egyesülés szempontjából szükséges, hogy az akarat ürítse ki önmagából természetes hajlamait412

Keresztes Szent János

Keresztes Szent János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Keresztes Szent János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv