A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyissunk be a tanterembe! 3.

Alapvető szakirodalom az osztályteremben zajló folyamatok megértéséhez

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 217 oldal
Sorozatcím: Padtárs
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9795-12-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Thomas L. Good és Jere E. Brophy legfőbb szándéka, hogy segítsen a tanárnak megérteni, mit is tesz tulajdonképpen, milyen hatást vált ki a diákokban, amikor tanít. Segít, hogy reflektálni tudjunk önmagunkra. Éppen ez, a reflektálásra tanítás teszi a könyvet különösen alkalmassá arra, hogy a pedagógusképzés tankönyvnek, a praxisban lévő tanár fejlődésének eszközeként használhassa.
Műfaja a hazai olvasó számára szokatlan. A tanulás, tanítás számos elméleti kérdését tárgyalja (egyfajta didaktika), ugyanakkor a szerzők szakmai intencióit is tartalmazza (mintha kézikönyv lenne). Értéke éppen ebben a kettősségben és tárgyalásmódjában rejlik. Témáit nem a szaktudomány logikája szerint, hanem a leendő és az aktív tanár nézőpontjából rendezi.
Az osztálytermi jelentek elemzéséhez a szerzők sokféle szempontot, a fejezetek végén feladatokat, tevékenységeket, újabb elemzési szempontokat kínálnak. A magyarországi helyzettől eltérő példáikat hazai példákkal egészítettük ki.
A Nyissunk be a... Tovább

Fülszöveg

Thomas L. Good és Jere E. Brophy legfőbb szándéka, hogy segítsen a tanárnak megérteni, mit is tesz tulajdonképpen, milyen hatást vált ki a diákokban, amikor tanít. Segít, hogy reflektálni tudjunk önmagunkra. Éppen ez, a reflektálásra tanítás teszi a könyvet különösen alkalmassá arra, hogy a pedagógusképzés tankönyvnek, a praxisban lévő tanár fejlődésének eszközeként használhassa.
Műfaja a hazai olvasó számára szokatlan. A tanulás, tanítás számos elméleti kérdését tárgyalja (egyfajta didaktika), ugyanakkor a szerzők szakmai intencióit is tartalmazza (mintha kézikönyv lenne). Értéke éppen ebben a kettősségben és tárgyalásmódjában rejlik. Témáit nem a szaktudomány logikája szerint, hanem a leendő és az aktív tanár nézőpontjából rendezi.
Az osztálytermi jelentek elemzéséhez a szerzők sokféle szempontot, a fejezetek végén feladatokat, tevékenységeket, újabb elemzési szempontokat kínálnak. A magyarországi helyzettől eltérő példáikat hazai példákkal egészítettük ki.
A Nyissunk be a tanterembe! eredeti nyelven kilenc kiadást ért meg. Tizedik, átdolgozott, bővített változata - ennek alapján készült a fordítás - a magyar kiadással szinte egy időben jelenik meg.
Kereszty Zsuzsa Vissza

Tartalom

10. fejezet. Aktív tanítás 9
A tanterv célkitűzéseinek megvalósítását szolgáló módszerek 9
A tanári magatartás és a diákok tanulása közti kapcsolat kutatása 11
Iskolai hatékonyságvizsgálat 11
Tanári hatékonyságvizsgálat 12
Egy példa 13
Ismeretközlés 15
Mikor alkalmazzuk az ismeretközlés módszerét? 15
Az ismeretközlés módja 16
Világos előadásmód 17
Lelkesedés 20
A tanulói kérdések ösztönzése 20
Narratív ismeretközlés 21
A demonstrálás hatékony módszerei 23
A megértés segítése interaktív módszerrel 24
A kérdésfeltevés mint a tanulás elősegítője 25
A kérdések kognitív szintje 25
A kerülendő kérdések 26
A megfelelő kérdések jellemzői 28
A diákok felkérése a válaszra 32
Az eszmecserék irányítása 34
A tevékenységek, feladatok strukturálása és segítése 36
A tanulási folyamat segítése, strukturálása 37
Házi feladatok 40
Összegzés 42
Javasolt tevékenységek és kérdések 44
11. fejezet. A tanulók segítése a használható tudás megszerzésében 49
Tantermi jelenet 49
Konstruktivista alapelvek 51
A felépített tudás 51
Az előzetes tudás szerepe 52
A meglévő tudás átrendezése, a fogalmak újraértelmezése 53
A tanulásra és a tanításra vonatkozó szociális konstruktivista nézetek 54
A tanulás és tanítás szociokulturális elméletei 57
Szituációhoz kötött tanulás 57
A tanulási folyamat támogatása 58
A felelősség átruházása a tanárról a diákra 59
A programozott kérdezés módszerének alkalmazása a tanításban 61
Az alapvető tanítási modellek tantárgyspecifikus változatai 62
Írás-olvasás 62
Matematika 64
Természetismeret 64
Társadalomismeret 64
A konstruktivista tanítási módszer vonzó, de nehéz 65
A transzmissziós modell mint szalmabáb 65
A konstruktivista modell korlátai 66
Egy példa: Nuthall vizsgálata 67
A konstruktivista elmélet alkalmazhatóságának helyzetektől függő eltérései 69
Az ismeretközlés és a szociális konstruktivista tudásépítés módszerének ötvözése 70
A konstruktivista elméletet illető következtetések 71
A tanítási módszerek és célok összehangolása 72
A tanítás megtervezése: Nézzünk szembe a feladat bonyolultságával! 74
Alkalmazzuk a helyzetnek megfelelő módszert! 74
Hogyan tehetjük hatékonyabbá a tanítást a kutatási eredmények segítségével? 75
Javasolt feladatok és kérdések 78
12. fejezet. A teljesítmény értékelése 81
A tanulói teljesítmény értékelése és osztályzása 81
Terjedelem és tartalom 81
A felmérő dolgozatok tartalmának kognitív szintjei 83
A feladatok célja 84
Tanítási szempontok 85
Az elvárások ismertetése a diákokkal 86
Tények vagy fogalmak 86
Az értekező dolgozat 86
Pontozásos értékelés: értekező dolgozat 87
A feleletválasztó tesztek feladatai 89
A feleletválasztó tesztek bírálata 90
A tárgyi kérdések más formái 91
A felmérési módszerek összefoglalása 93
További felmérési módszerek 94
Az előadás mint teljesítménymérés 94
Az értékelőskálák használata 105
Portfóliók 107
A tanulói teljesítmény ösztönzése 108
A tanulói visszajelzések ösztönzése 109
A tanároknak szóló ajánlások: órai beszámoltatás és tesztírási készség 110
Osztályzás 110
Osztályzási módszerek 112
A tanároknak szóló ajánlások: példa egy osztály értékelésére 112
Osztályzással kapcsolatos tanácsok 116
Az osztályzatok korrekciója 117
Meghatározott osztályzatokért végzett szerződéses feladatok 118
Az értékelési módszerek kombinálása az osztályzásban 118
Összegzés 120
Javasolt feladatok és kérdések 121
13. fejezet. Technikai eszközök a tanórán 123
Bevezető 123
A technikai eszközök előnyei 123
A tanár szerepe 125
A számítógép a tanórán 129
Hozzáférés a számítógéphez 131
Néhány hasznos technikai eszköz 133
Milyen technológiai ismeretekkel rendelkeznek a diákok? 137
A személyre szabott tanítás érdekében magunk készítsünk feladatokat! 138
A szoftverek használata 139
Társadalom- és természetismeret 139
Tárgyak és történelmi források használata a tanításban 140
A tanulási környezet és a projektmunka 140
A technikai eszközök használatának irányítása 144
Intellektuális ösztönzés 145
A világháló használatával kapcsolatos kérdések 146
Összegzés 146
Javasolt tevékenységek és kérdések 147
14. fejezet. Tanárrá válni 151
Tantermi jelenet 151
Példa az általános iskolából 151
Példa a középiskola alsó tagozatából 152
Példa a középiskola felső tagozatából 152
Mit kell tenniük a kezdő tanároknak? 153
Mivel töltik idejüket a tanárok? 154
Mennyire felkészültek a kezdő tanárok? 154
A tanári fejlődés akadályai 156
Sok fiatal tanár elhagyja a pályát 156
Az elégedettség hiánya 156
A gyakorlati tapasztalatok hiánya 157
A tanári tökéletesedés útján 158
Kísérletezés és fejlődés 159
A tanítás nehéz 160
Önértékelés 160
Tantermi jelenet 163
Nem vagyunk egyedül
Önképző csoportok
A pozitív perspektíva kialakítása 166
A tanítást szolgáló munkahelyi viszonyok javítása 167
A szakmai együttműködés típusai 168
Az iskola a társas kapcsolatok rendszere 170
A tantestület fejlődésének fontossága 171
Az egész iskola fejlesztése 171
A hatékony iskolákban zajló önképzés 172
A tanárok közti kommunikáció 173
Az iskolai szintű továbbképzés gondjai 173
A probléma 173
Az iskolai körzetben folyó továbbképzés 175
Összegzés 176
Javasolt tevékenységek és kérdések 177
Felhasznált irodalom 179-217
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv