| Előszó helyett (Dr. Köteles Lajos) | 1 |
| Pár szó előljáróban | 3 |
| 1944 | |
| Egy szintér - kilátópont | 8 |
| Idő: Szeptember Körkép - kapuzáráskor Első szél Csabán. A széles vonzáskörzetű iskola Tanítás - szirénák muzsikájával A pályaudvar bombázása - egy társadalom lélekrajza Futások mindenütt | 9 |
| "Dióhéj" /Amit magammal hoztam/ Életem előzményeiből Szeptemberi működésem | 13 |
| Október A várakozás A "város peremén" - hatodikán A város és a megye - hatodikán Találkozások, élet-indulás - hatodika után... A rend és ellentmondásai Ami kimaradt a hivatalos történelemből A front túloldalán /Saját októberti történetemből/ | 22 |
| 1944 végén személyes tanuként, vagy közvetlen hírforrásokból - a kettészakadt teljes országról! | 36 |
| 1945 | |
| Télből tavaszba | 39 |
| Első szabad nyár - első béketanév. Közállapotok, konszolidáció, kultúrális körkép a Köröstájon | 40 |
| Kapcsolódásaim. Találkozások az új arcú, változott szülőfölddel Hivatásom - múlt államok, új célok. Súlyos köznapok | 47 |
| Kezdeményezések 45-ben a /Újtipusú iskolaterv/ "Szövetkezeti középiskola" - Előzmény, A tervek lépcsői, a terv sorsa | 55 |
| "Egész emberért | |
| "Komplex ismeretekért! | |
| Kapcsolódások társadalommal, népműveléssel, tudománnyal | |
| 1946-49 | |
| Helyzetkép | 91 |
| Kultúrális törekvések Békésben az átmenet szakaszában. Művészeti tevékenység 1946-ban Az iskolán kívüli népművelés 1945 utáni kezdetei: 1946-1947-1948. A centenáris év ünnepségei - 1949 - Tudományos ismeretterjesztés próbái /érdemek - árnyékok/ | 91 |
| Kapcsolódásaink /célok, törekvések - alkotások, törések/ | |
| Helyzetkép, "Közügyek és magán-napjaim". A diákkör /"Arccal az ifjúság felé"/ Kezdeti történelmi, néprajzi emlékgyűjtés, hasznosításuk: Emlékek-Néprajz-Történelmi emlékgyűjtés - "Kirándulásoktól" - tanulmányutakig. A Szülőföld. | |
| Élet, történelem, tárgyi kapcsaik /idő/ | 147 |
| Gyűjtött dokumentációs anyag és tanulmányozása | |
| 48-as gyűjtés mozaikjai | |
| Egy paraszti napló | |
| Könyveim, személyes emlékkincsem; tanulóké; ismerősöké... | |
| Tanulók napi életének dokumentációs emlékei | |
| "Oszt. fői látogatások" tanári feljegyzések; | |
| Tanulók nyári munkanaplói | |
| Mindennapi kérdések | |
| A "tér" /Föld-Földrajz/ és kapcsai. Természet és gazdagság. A "Felszín", a "Mély", a "Messzeség", a távlatok.Tér-idő-természet-gazdagság kapcsok példái | |
| Történelem-földrajz-néprajz "vonalból" | |
| Éghajlat-gazdagság kapcsolatai | |
| Megfigyelés. Gyakorlati hasznosság. Belső felhasználás. Külső továbbadás. Tudomány irányában... | |
| Más kapcsolatok: Az "emberen át" /Irodalom, művészet.../ | 168 |
| Irodalom? filozófia, művészetek...komplexitás. Oktatási helyzetkép 1948-1950-ben "Történelemíró" munkakör /Házitananyaggyártás/ Felnőttek tudásáért. A tudományért /művelése, terjesztése/ Kapcsolódás felnőttoktatáshoz, ismeretterjesztéshez | |
| Források, jegyzetek | 179 |
| A "kezdetek békésben" c. munka második részének tartalma | 206 |
| Zárszó helyett /Szerző/ | 206 |
| Mellékletek | 208 |
| Tartalomjegyzék | |