| Vagyóczky Tibor: Előszó helyett | 5 |
| Báron György: Bevezető | 6 |
| Vagyóczky Tibor: Alapismeretek az operatőri munkához | 11 |
| A fény | 12 |
| Történelmi visszatekintés | 12 |
| A fényképezés alapelve | 14 |
| Fotográfiai expozíció | 14 |
| Filmexpozíció | 14 |
| Exponálási idő | 15 |
| Forgózárak és az expozíció | 19 |
| Lencsenyílások | 23 |
| Filmérzékenység | 26 |
| Kodak Eastman filmnyersanyag, a VISION, VISON2 és Expression | 27 |
| A Fuji filmnyersanyagok | 30 |
| Vagyóczky Tibor: A világítás mint művészi kifejezőeszköz | 35 |
| Világítási alapfogalmak | 36 |
| A jelenet világítása | 37 |
| Kevert megvilágítás | 38 |
| Külső jelenetek természetes fényben | 39 |
| "Külső-belső" természetes fényben | 39 |
| "Külső-belső" műfényben | 39 |
| Fluoreszcens megvilágítás | 40 |
| Fluoreszcens fényfluktuáció | 43 |
| Fénhalogén lámpák okozta flicker-jelenség | 43 |
| A flicker-jelenség megelőzése | 44 |
| Tárgy fényvisszaverő képessége | 46 |
| A megvilágítás kontrasztjának aránya | 47 |
| A jelenet világosságterjedelme | 50 |
| A megvilágítás mesterséges eszközei | 52 |
| Fénymérés | 63 |
| Ráeső fénnyel működő fénymérők | 63 |
| Visszavert fényt mérő fénymérők | 63 |
| Kameramozgató eszközök | 63 |
| Filmkidolgozási fogalmak | 67 |
| Előhívási fátyol | 68 |
| Gamma-érték | 68 |
| HD-görbe | 69 |
| A szín | 72 |
| Színkeverés | 74 |
| Színegyensúly | 74 |
| Színhőmérséklet | 75 |
| Színhőmérséklet-mérés | 77 |
| Mired-értékek | 78 |
| Az expozíció hatása a színminőségre | 79 |
| Színes szűrők és fóliák alkalmazása a színes filmre forgatásnál | 80 |
| Színszűrők | 81 |
| Fényszabályozó rétegek (fóliák) mesterséges és természetes megvilágításhoz | 83 |
| A felvevőgép objektívjén vagy ablakon alkalmazható semleges szürke szűrők | 83 |
| Kodak színhőmérséklet-átalakító szűrők | 84 |
| Kodak színkiegyenlítő szűrők | 84 |
| Kodak fénykiegyenlítő szűrők | 85 |
| Nappal felvett éjszakai jelenetek | 86 |
| Mik jellemzik az éjszakát a vetítővásznon vagy a képernyőn? | 88 |
| Milyen színszűrőket és expozíciót használjunk nappal felvett éjszakai jeleneteknél? | 88 |
| Laboratóriumi színkorrekció | 90 |
| A másolási fényértékek és az expozíció összefüggése | 91 |
| Színes negatív film másolása | 91 |
| Színes fordítós film másolása | 92 |
| Feketedés- és színkorrekció a másolásnál | 93 |
| Egyfényes színes munkakópiák | 93 |
| Latenzifikálás | 94 |
| A filmszalag megőrzése | 95 |
| Képkivágás, képformátumok | 96 |
| Televíziós képkivágás | 100 |
| Közelfényképezés | 102 |
| Pozitív dioptriás lencsék | 102 |
| Osztott mezőjű pozitív előtétlencsék | 107 |
| Rák József: Képfelvevő kamerák | 109 |
| Filmfelvevő kamerák | 110 |
| 16 mm-es felvevőgépek | 110 |
| Arriflex 16 ST (Standard) | 110 |
| Arriflex 16 BL | 113 |
| Arriflex 16SR (I-II HS) | 115 |
| Arriflex 16 SR3 | 117 |
| Aaton XTR prod. | 119 |
| A-Minima | 122 |
| Paraflex 16 | 123 |
| 35 mm-es felvevőgépek | 125 |
| Arriflex 35-IIC | 125 |
| Arriflex 235 | 128 |
| Arriflex III | 130 |
| Arriflex 435, 435ES | 132 |
| Arriflex 535 | 134 |
| Arricam-rendszer | 135 |
| Aaton | 140 |
| Aaton 35-II és 35-III | 140 |
| Panaflex Golden | 142 |
| Panastar | 144 |
| Panaflex-X | 145 |
| Super 200 | 145 |
| HD-kamkorderek | 145 |
| A HDV | 146 |
| JVC - GY-HD100 Pro HD | 146 |
| Panasonic - AG-HVX 200 | 147 |
| Sony - HVR-Z1E | 147 |
| Sony - HVR-A1E | 149 |
| HDTV kamkorderek | 149 |
| Panasonic - AJ-HDC 27F | 150 |
| Sony - HDW-F900-CineAlta | 151 |
| Digitális filmfelvevők | 152 |
| Areriflex D-20 (prototípus) | 153 |
| Dalsa Original - Digital Cinematography Camera | 154 |
| Kinetta 4K filmfelvevő gép | 155 |
| Panavision Genesis | 156 |
| Borbás Tamás: A videokép | 163 |
| Elméleti alapok dióhéjban | 164 |
| A videokép jellemzői: a felbontás, a kontraszt, az expozíció, a gamma-érték és a színegyensúly | 167 |
| A színegyensúly (Color Balance) | 170 |
| A színegyensúly módosítása | 171 |
| A videokép ellenőrzésének eszközei | 173 |
| Világítás videóra | 178 |
| Televíziós rendszerek | 179 |
| Analóg videorögzítési formátumok | 181 |
| Digitális képrögzítés | 184 |
| A digitális technika legfontosabb jellemzői: mintavételezés, kvantálás, kódolás | 184 |
| A videotrükk | 185 |
| Digitális videotrükkök | 186 |
| Digitális képalkotói eljárások | 188 |
| A digitális képalkotói eljárások eszközei | 188 |
| Videoátírások | 189 |
| Film átírása videóra | 191 |
| Videoátírás filmre | 192 |
| Borbás Tamás: Videokamerák | 193 |
| Stúdiók és közvetítőkocsik kamerái | 194 |
| Sony BVP 900 | 194 |
| Digital Betacom | 196 |
| PDW-530P XDCAM kamkorder | 198 |
| Sony DNW-7P Betacam SX | 200 |
| Sony DXC-D50 | 201 |
| Sony DSR-450WS, DVCAM kamkorder | 202 |
| JVC DY-70U | 204 |
| Panasonic AJ-SDX900 kamkorder | 205 |
| Canon XL2 | 207 |
| A videokamerák optikái | 208 |
| Variótípusok | 209 |
| Dr. Erdélyi Gábor: A film és a video hangja | 213 |
| A filmhangról | 214 |
| A jó hang a filmen és a tévében | 215 |
| Alapfogalmak a hallásról, a hangmagasságról és a hangosságról | 216 |
| A hangmagasság | 216 |
| A hangerősség | 217 |
| A hangdinamika | 217 |
| Hangfelvétel-kivezérlés mérése | 219 |
| Az elfedési jelenségek | 220 |
| A hangperspektíva | 221 |
| A hangperspektívák váltása | 221 |
| A hangvisszaverődés. A visszhang | 222 |
| Közeli hang, távoli hang | 222 |
| Az utózengés | 224 |
| A sztereó hang elmélete | 224 |
| A fényhang | 225 |
| Az analóg sztereó fényhang | 227 |
| A digitális hang gyakorlata | 227 |
| A hangfelvétel | 229 |
| A mikrofon | 229 |
| Rádiómikrofonok | 233 |
| Riportfelvétel készítése | 234 |
| Riport egyetlen mikrofonnal | 236 |
| Hangfelvétel készítése két mikrofonnal | 236 |
| Hanglfevétel-készítés rúdról mikrofonozva | 237 |
| A mikrofonos | 237 |
| Csak hangfelvétel | 239 |
| Hangfelvétel mozgó szereplőkkel és mozgó kamerával | 239 |
| Filmforgatás play-back hanggal | 241 |
| Hangfelvétel-készítés autóban | 242 |
| A könnyű kamera. Forgatás digitális videokamerákkal és DV-vel | 243 |
| A forgatási hang megtervezése | 244 |
| Eredeti hang | 245 |
| Eredeti hangfelvételek elkészítésének kritériumai | 246 |
| A vezérhang | 247 |
| Az analóg hangrögzítő berendezésekről, magnókról | 247 |
| A kép- és hangszalag szinkronizálása | 248 |
| A hangmásolatok készítése és a szkript | 249 |
| A muszter | 250 |
| Az utómunkálatok (post-produkció) fázisai | 251 |
| Hang bedigitalizálása képvágó rendszerekbe | 252 |
| Az eredeti hang vágása | 253 |
| A film nonlineáris vágása és a hang-utómunkálatok kapcsolata | 254 |
| A hangtervezés (a sound design) | 255 |
| A keverési hang vágása a nonlineáris hangeditorokban | 257 |
| Szövegfelvétel - utószinkron | 258 |
| Zörejek elkészítése | 262 |
| Zörejszinkron (Foley-effektek) felvétele | 262 |
| A zene és zenefelvételek | 263 |
| A hangkeverés előkészítése | 265 |
| A film keverése | 267 |
| Fényhang, a standard filmkópia | 269 |
| A nemzetközi hang készítése kötelezettség | 270 |
| A korszerű mozihang, digitális hang a mozikban | 270 |
| 3+1 sztereó hang a fényhangcsíkos 35 mm-es filmen | 270 |
| Aradi László - Polyák János: Filmlaboratóriumi szolgáltatások | 273 |
| Negatívhívás | 274 |
| Muszterkészítés | 275 |
| Negatívvágás | 277 |
| Fényhangátírás | 278 |
| Fénymegadás, kópiakészítés | 279 |
| Digitális film | 281 |
| Lézeres filmfeliratozás | 282 |
| Digitális utómunka | 283 |
| Vágás | 285 |
| Szkennelés | 288 |
| Szkenner típusok | 292 |
| Digitális színkorrekció (fényelés) | 292 |
| Digitális színkorrekció a gyakorlatban | 294 |
| A levilágítás | 296 |
| Borsos Árpád: Jogi és etikai ismeretek | 299 |
| Bevezetés | 300 |
| Jog | 301 |
| Etika | 311 |
| Végezetül, de nem utolsó sorban | 316 |
| Vagyóczky Tibor: Függelék | 327 |
| A színek érzelmi, asszociációs, gondolati és szándékra való hatása | 328 |
| A színes pszichikai hatásáról (tér nélkül) | 332 |
| A színek pszichikai hatásáról térben való megjelenésük alapján | 333 |
| Filmtechnikai kifejezések hat nyelven | 334 |
| Szakmai zsargon | 347 |
| Film- és tévéműsorgyártásban résztvevők listája | 365 |
| Színes ábrák | 389 |