Előszó
„Az emberi döntéshozatal vizsgálata nagyon fontos mind az emberi viselkedés általános elmélete, mind pedig a gazdasági kormányzati és oktatási szervezetek világában fölmerülő gyakorlati problémák szempontjából. Ez a magyarázata annak, hogy a döntéselmélet megjelenik szinte minden társadalom- és viselkedéstudományi diszciplínában - a közgazdaságtanban, a pszichológiában, a vezetéstudományban, a szociológiában -, mint a filozófiában vagy újabban, a számítástechnikában." Herbert A. Simon szavai ezek - az 1978, évi közgazdasági Nobel-díjasé - melyek a munkásságát tükröző reprezentatív magyar válogatás előszavában olvashatók. A döntéselmélet' tudományos rangját mutatja Simon 1978. és James Huchanan 1986. évi Nobel-díja, és Simon előbb idézett szavai rávilágítanak ugyanakkor a döntéselmélet átfogó jelentőségére, #s közvetve interdiszciplináris jellegére is. A döntéselmélet! kutatási eredmények tudományos rangja, gyakorlati jelentősége magyarázza, hogy a világ nagyon sok országában - s a fejlett országokban kivétel nélkül - a döntéselmélet és a hozzá kapcsolódó döntésmódszertan, megjelenik a különböző szintű oktatási tantervekben is, mint azok szerves része. Hazánkban - noha jeles hazai kutatók eredményei nemzetközileg is ismertek - az oktatási helyzet eddig nem nevezhető kedvezőnek s csak a legutóbbi időkben lehettünk tanúi jelentős változásoknak. A döntéselmélet és döntésmódszertan a hazai felsőoktatás szerkezetében csak szórványosan jelent meg, talán a posztgraduális gazdasági mérnök képzés kivételével, s leginkább a hazai vezetőképzés és továbbképzés különféle szakterületi, irányítói ismerték fel jelentőségét, s illesztették oktatását a tanfolyami tantervekbe. Egészében véve azonban az oktatási - s különösen a.felsőoktatási helyzetkép - nemzetközi mérce szerint, kedvezőtlennek minősíthető. A hazai politikai, társadalmi és gazdasági változások viszont éreztetik hatásukat a felsőoktatásban is, s ennek egyik következménye, hogy a döntéselmélet a graduális képzésben is megjelenik, elsőként a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen, a reformtanterv szerves részeként. Kiadványunk a Döntéselmélet című tantárgy tananyagaként készült, és kísérleti jellegű, amit címe - Fejezetek a döntéselméletből - is érzékeltet. Hangsúlyoznunk kell, hogy a döntéselmélet könyvtárnyi ismeretanyagából kellett mind tematikai, mind pedig terjedelmi, szakmai és oktatási szempontok figyelembevételével elsajátítható, de ugyanakkor lényeges kérdéseket megvilágítanunk, ráadásul a hazai háttértől és adottságoktól függően. Főként ez utóbbi szempont indokolja, hogy nem valamelyik döntéselmélet! irányzat idegen nyelvű egyetemi tankönyvét fordítottuk le magyarra (bár összeállításunkban ezekből is merítettünk). Kötetünk összeállításában az vezetett bennünket, hogy a döntéselméletbe való bevezetés mellett egyes kérdéseket új kutatási eredményekkel is megvilágítsunk (mint például a döntések etikai vetületeit, a megvalósítás problémakörét). Ennek következtében az ismeretek közlésének szintje nem egyenletes, de ezt tudatosan vállaltuk kettős célunk - oktatási anyag és kutatói figyelemfelhívás - érdekében.
Vissza