A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejezetek a döntéselméletből 2007/2008.

I. félév/Kézirat/Főiskolai jegyzet/248/Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Gábor Dénes Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 274 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával. Kézirat. Tankönyvi szám: 248.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Az emberi döntéshozatal vizsgálata nagyon fontos mind az emberi viselkedés általános elmélete, mind pedig a gazdasági kormányzati és oktatási szervezetek világában fölmerülő gyakorlati problémák... Tovább

Előszó

„Az emberi döntéshozatal vizsgálata nagyon fontos mind az emberi viselkedés általános elmélete, mind pedig a gazdasági kormányzati és oktatási szervezetek világában fölmerülő gyakorlati problémák szempontjából. Ez a magyarázata annak, hogy a döntéselmélet megjelenik szinte minden társadalom- és viselkedéstudományi diszciplínában - a közgazdaságtanban, a pszichológiában, a vezetéstudományban, a szociológiában -, mint a filozófiában vagy újabban, a számítástechnikában." Herbert A. Simon szavai ezek - az 1978, évi közgazdasági Nobel-díjasé - melyek a munkásságát tükröző reprezentatív magyar válogatás előszavában olvashatók. A döntéselmélet' tudományos rangját mutatja Simon 1978. és James Huchanan 1986. évi Nobel-díja, és Simon előbb idézett szavai rávilágítanak ugyanakkor a döntéselmélet átfogó jelentőségére, s közvetve interdiszciplináris jellegére is. A döntéselmélet! kutatási eredmények tudományos rangja, gyakorlati jelentősége magyarázza, hogy a világ nagyon sok országában - s a fejlett országokban kivétel nélkül - a döntéselmélet és a hozzá kapcsolódó döntésmódszertan, megjelenik a különböző szintű oktatási tantervekben is, mint azok szerves része. Hazánkban - noha jeles hazai kutatók eredményei nemzetközileg is ismertek - az oktatási helyzet eddig nem nevezhető kedvezőnek s csak a legutóbbi időkben lehettünk tanúi jelentős változásoknak. A döntéselmélet és döntésmódszertan a hazai felsőoktatás szerkezetében csak szórványosan jelent meg, talán a posztgraduális gazdasági mérnök képzés kivételével, s leginkább a hazai vezetőképzés és továbbképzés különféle szakterületi, irányítói ismerték fel jelentőségét, s illesztették oktatását a tanfolyami tantervekbe. Egészében véve azonban az oktatási - s különösen a felsőoktatási helyzetkép - nemzetközi mérce szerint, kedvezőtlennek minősíthető. A hazai politikai, társadalmi és gazdasági változások viszont éreztetik hatásukat a felsőoktatásban is, s ennek egyik következménye, hogy a döntéselmélet a graduális képzésben is megjelenik, elsőként a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen, a reformtanterv szerves részeként. Kiadványunk a Döntéselmélet című tantárgy tananyagaként készült, és kísérleti jellegű, amit címe - Fejezetek a döntéselméletből - is érzékeltet. Hangsúlyoznunk kell, hogy a döntéselmélet könyvtárnyi ismeretanyagából kellett mind tematikai, mind pedig terjedelmi, szakmai és oktatási szempontok figyelembevételével elsajátítható, de ugyanakkor lényeges kérdéseket megvilágítanunk, ráadásul a hazai háttértől és adottságoktól függően. Főként ez utóbbi szempont indokolja, hogy nem valamelyik döntéselmélet! irányzat idegen nyelvű egyetemi tankönyvét fordítottuk le magyarra (bár összeállításunkban ezekből is merítettünk). Kötetünk összeállításában az vezetett bennünket, hogy a döntéselméletbe való bevezetés mellett egyes kérdéseket új kutatási eredményekkel is megvilágítsunk (mint például a döntések etikai vetületeit, a megvalósítás problémakörét). Ennek következtében az ismeretek közlésének szintje nem egyenletes, de ezt tudatosan vállaltuk kettős célunk - oktatási anyag és kutatói figyelemfelhívás - érdekében. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
1. A PROBLÉMA MEGOLDÁS RENDSZERSZEMLÉLETŰ ELMÉLETE 5
1.1. A rendszerszemléletű problémafelfogás néhány következménye 13
1.1.1. A potenciális társadalmi problémák kort 14
1.1.2. A társadalmi problémák megoldásának hatékonysága 16
1.2. A bizonytalanság, a komplexitás és az időtényező
a tudományos problémamegoldásban 19
1.3. Problémamegoldás és döntés 22
2. DÖNTÉSELMÉLETI FELFOGÁSMÓDOK, IRÁNYZATOK 24
2.1. A filozófusok közelítésmódja 24
2.2. A közgazdászok közelítésmódja 25
2.3. Az adminisztratív modell 29
2.4. A Skitmer-féle modell 30
2.5. A fokozatos hozadék modellje 31
2.6. Az optimális és a kielégítő döntések elmélete 32
2.7. Normatív és leíró döntéselméleti irányzatok 34
3. DÖNTÉSELMÉLETI RENDEZŐMODELLEK 40
3.1. A normatív rendezőmodell 40
3.2. A leíró rendezőmodell 41
3.2.1. Az A fázis 43
3.2.2. A B és C fázis 43
3.2.3. A ü fázis 45
3.2.Az E és F fázis 45
3.2.5. A G, II és I fázis 47
3.3. A rendezőmodellek értékelése 48
4. A DÖNTÉSEK RACIONALITÁSA ÉS ETIKÁJA 49
4.1. A hasznosságelmélet és a formális racionalitás kritikán 52
4.1.1. A magasabbrendű jólét döntési modellje 53
4.1.2. A haszonelvűség kritikája 59
4.2. A formális racionalitás kritikája 61
4.3. Az önérdek motívumának vizsgálata 61
4.3.1. A külső gazdasági hatások és a közjavak problémája 62
4.3.2. Társadalmi csapdák 66
4.3.3. A bizalom és szerepe a kooperációban 71
4.4. Következtetések 75
5. A CSOPORTOS DÖNTÉSEK 78
5.1. A csoport körvonala 79
5.2. A csoportviselkedés elméletei 79
5.3. A csoportnormák és a koníbrmitás 83
5.4. A csoportszerkezet 86
A csoportok osztályozása 86
Csoporton belüli kapcsolatok 87
A csoport mérete 88
Csoportkommunikáció 89
A hatékony csoport jellemzői 92
A csoportos döntéshozatal perspektívái 94
Elvi lehetőségek 94
Empirikus lehetőségek 97
Konfliktusok a csoportos döntéshozatal során 98
A csoportos döntéshozatal jellege 100
A döntéshozatali csoportok osztályozása 100
A csoportos döntéshozatal jellemzői 101
A csoportos döntéshozatali helyzethez kapcsolódó jellemzők 102
A csoporttagság 103
A döntéshozatali csoportok elvi jellemzői 103
A csoportos és az egyéni döntéshozatal 104
Összefoglalás 107
A társadalmi döntések 110
Mit tekintünk társadalmi döntésnek? 112
A társadalmi döntések típusai 112
A társadalmi döntések kulcsproblémái 114
A kollektív döntések szociálpszichológiai sajátosságai 118
A társadalmi döntések kutatásának előtörténete 120
A közösségi döntések kutatásának fontosabb eredményei 121
Összefoglalás 126
A döntés pszichológiája 128
A személyiség a döntéshozatalban 128
Biológiai, tudatalatti és örökletes hatóerők 129
Közös vonások és egyedi személyiség 130
A személyiség holisztikus megközelítése 130
A személyiség empirikus vizsgálata 132
A személyiség hatása a döntéshozatalra 134
A kockázatvállalási hajlandóság a döntési viselkedésben 136
A kockázatvállalás/elkerülés empirikus közelítésmódja 136
A kockázatvállalás/kerülés konceptuális modellje 137
A kockázatvállalás/kerülés konceptuális modellje 141
Az észlelés (perception) a döntéshozatalban 141
Az észlelési folyamat 142
Az észlelő és az észlelet jellemzői 144
Benyomások kialakítása másokról 145
Tudatalatti hatások a döntéshozatalban 149
Kockázat és döntések 151
A kockázat döntéselméleti felfogása 151
Kockázatelemzés 155
A kockázat kommunikációja 159
Egy pszichometriai példa a kockázatokkal kapcsolatos vélekedések elemzésére 166
9. A döntéselmélet módszertana 170
9.1. A döntéselmélet módszertani alapfeltevései 170
9.2. A döntéshozatal kvantitatív módszerei 175
9.2.1. A valószínűségelmélet 177
9.2.1.1. Objektív és szubjektív valószínűségek 178
9.2.1.2. Valószínűségi elvek 179
9.2.2. A többszempontos döntési módszerek elmélete 182
9.2.2.1. A többszempontos döntések folyamata és problémái 183
9.2.2.2. Az utilitás meghatározásának alapmódszerei 187
9.2.2.3. Az alternatívák utilitásának meghatározására szolgáló modellek 189
9.2.2.4. A modellek összehasonlítása és megválasztása 191
9.2.3. Bizonytalanságot csökkentő módszerek 195
9.2.3.1. Várható érték 195
9.2.3.2. Kifizetési mátrixok 196
9.2.3.3. A döntési fák 198
9.2.4. Játékelmélet 203
9.3. További modellek a döntéshozatalban 205
9.3.1. A modellek osztályozása 206
9.3.1.1. Fizikai modellek 206
9.3.1.2. Absztrakt modellek 207
9.3.2. A modellek használata 209
9.3.3. A modellépítés 210
9.4. Néhány szó az implementációról 212
10. A DÖNTÉSEK MEGVALÓSÍTÁSA 214
10.1. Az evalvációkutatás kialakulása 215
10.2. Az evalváciukutatás eredeti közelítésmódja 216
10.3. A megvalósítás-orientált evalvációkutatás 220
10.3.1. A „SIKERÉRT" módszer 222
10.3.2. Az evalvációkutatás jelentősége 225
FÜGGELÉK: DÖNTÉSKONFLIKTUSOK 227
1. Egyéni konfliktus 228
2. Szervezeti konfliktus: Egyéni konfliktus n szervezeten belül 231
3. Szervezeti konfliktus: Csoportközi konfliktus egy
szervezeten belül 234
4. Hogyan reagálnak n szervezetek n konfliktusokra? 241
5. Szervezetek közti konfliktusok
6. Összefoglalás 245
Hivatkozások 248
Szójegyzet 269-274
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv