1.034.804

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Frivol múzsa 1-2.

A tömegfilm sajátos alkotásmódja és a tömegkultúra esztétikája

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 1.122 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-5318-7
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 41164/I-II. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó helyett
Ady Endre moziverse:
Az undor óráiban
Jobb az undor, mint a harag:
Be jó volna fölszabadítnom
Egy nagy elforduló undorral
Harag-hörgette magamat.

Én, halni térő agg legény... Tovább

Előszó

Előszó helyett
Ady Endre moziverse:
Az undor óráiban
Jobb az undor, mint a harag:
Be jó volna fölszabadítnom
Egy nagy elforduló undorral
Harag-hörgette magamat.

Én, halni térő agg legény
Napjaimat már csak kihúzom
S gyermekeket nem fogok hagyni
Romlás és pusztulás helyén.

Ha gőgös, dőzsölő hadak
Ültek nyakára romló népnek,
Így van az rendjén bizonyára
S csak aki méltó, az szabad.

Egy-két szegény iródiák
Sohse állított meg még sorsot
És népeket veszejtő titkos,
Törvényes, nagy tragédiát.

Gőgös undorral volna jó
Nézni, hogyan kerül zátonyra
Kalózok kezén martalékul
Egy gyönge bordás, rossz hajó.

Itt voltunk: voltak vészjelek,
Sopánkodtunk, sírtunk, dühöngtünk,
Bűnös, gyáva hajó, tűrd most már,
Hogy mozi-képként nézzelek. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó helyett: Ady Endre moziverse3
A kommunikáció formái: Fiktív és nemfiktív5
A jelek és a dolgok (Szemiotikai bevezetés az esztétikába)5
Az angyalok létmódja (A képzeletelmélet jelontológiai alapjai)7
Fikció és fantázia16
Vita a fiktívvilág létéről20
A fikcióelmélet tárgyelméleti alapjai23
A társadalmi imaginárius szféra fenomenológiai ontológiája36
Képelmélet36
A fiktívtárgy létmódja42
A képzelet struktúrája51
A képzelet funkciója. Az imaginárius széfra társadalomontológiai (filozófiai antropológiai) problémái59
"Csak ami nincs, annak van bokra..." (Stanley Kubrick: Shining - film a fantáziáról)66
A fikció formái: Ábrázolás és mesélés87
Esztétika aszkétika (A kvázireferenciális fiktívkommunikáció és az "ábrázolás" fogalma)89
Az esztétikumok sajátosságai (A "mesélés" fogalma)97
Egy "nem-euklideszi" esztétika alapjai112
A "valószínű 1": életszerűség112
A "valószínű 2": műfajszerűség113
A "valószínű 3": közhelyszerűség115
A "valószínű 4": anagnorisis120
Az esztétikai kultúra strukturális-szemiotikai antropológiája121
A dichotomizáció szemiotikája121
Az esztétikai érzékenység és a művészi világkép típusai141
A "komoly" fenomenológiája155
A "könnyű" fenomenológiája160
Az ellenvilág fogalma173
A fikció mint kora korrekciója173
Az ellenvilág mito-logikája (mesélés és ábrázolás: Sirk és Fassbinder)199
"Álomidő" és szabadság214
Utópia, nosztalgia és édeni mindennapiság214
Fenn az égben az angyalok vigyáztak ránk (Gaál Béla Meseautója és az álomidők archeológiája)234
A trivalitás bölcsessége244
A populáris mitológiák episztemológiája244
A mesevilág ontológiája246
Kommentárok Kertész Mihály: Casablanca című filmjének repülőtéri képsorához254
Lehetőségesztétika295
Lehetőségélmény, lehetőségtudat, lehetőségember295
Arisztotelész és a klasszikus logika lehetőségelmélete299
A lehetőséggondolat kritikája: Hegel300
Kierkegaard válasza303
Az anyag mint lehetőségekkel terhes anya-anyag (Ernst Bloch)308
A szcientista lehetőséggondolkodás termékeny lehetőségei (Lukács György)310
Sartre. A lehetőség mint "speciálisan az enyém"312
A lehetőség formatana314
A lehetetlen karaktertana és tipológiája318
A mesélő fikció formái: Kaland és fantasztikum325
A kaland poétikája327
A kaland fogalma327
A kaland esztétikája331
Hőstett és kaland335
Búcsúzások338
Kaland, pánik és perverzió342
Kaland és közöny344
Amiről a kalandor a tábortűznél sem beszél348
Kaland és humor352
Rendkívüli utazások és veszedelmes gyönyörök 354
A kaland differenciálódása (A kaland formatana és a kaland nagyformája)363
A bűn kalandja 1.: Vad álmok, A klasszikus gengszterfilm világképe367
A bűn kalandja 2.: Kezdetben volt a (gonosz) tett. A bűnügyi film alakváltozásai381
"Álomrealizmus"389
A mesélő kvázi-ábrázolás formája és műfogásai389
A kis kaland üzenete és a köznapok szenzációja396
A fantasztikum fogalma405
Csoda és kultúra419
A tudattalan fantasztikum419
A kulturális realitáskép elméletéhez423
A csoda fogalma439
A csoda kritikája454
A fantasztikum erdete464
Van-e a jövőnek jövője? A kvázi-fantasztikus kaland problémái479
A kvázi-fantasztikum elmélete479
Tudományos-technikai prognózisok az antiutópia vonzásában487
Hány év a világ Antiutópiáig? (Mad Max I.: A hős születése)489
Mad Max II.: Apokalipszis üreg ég alatt500
II. kötet
A fantasztikum poétikája515
A fantasztikus fantázia szorongásai (legitimációszükséglete) és a motivált fantasztikum problémái517
A teológiai motiváció és a legendás fantasztikum519
Hír és költészet - szent és profán szenzációk519
Az író fantasztikuma520
A világtörténelem esztétikája529
Bevezetés a történelem-fantasztikus film mitológiájából529
A hősi rajongás és az epedő szerelem mitológiája (A lovagfilm)532
A tér fantasztikuma537
A tér esztétikája és az egzotikus kaland fantasztikus tendenciái537
Kelet és Nyugat540
A téridő fantasztikuma541
Elsüllyedt világok541
Arab éjszakák542
Fellebben a fátyol546
A szerető teste mint elsüllyedt világ549
Az SF-nagyforma vázlata551
A science-fiction-nagyforma helye a fikcióspektrumban551
Világok harca555
Titkos invázió558
A science fantasy világa563
A science fantasy lényege és forrásai563
Eksztatikus utazások. Emelkedés566
Eksztatikus utazások. Alászállás570
Eksztatikus utazások. Az idő forrásai felé572
Az eksztatikus utazás szimbolikus proletarizálódása577
"Több dolgok vannak földön és egen..."579
Okkultizmus, ezoterika, parapszichológia579
A "szív böjtje" és a "hajnali fény"582
A sejtelmes584
A baljós, az ígéretes és a titokzatos584
A magyar film állócsillaga (Hamza D. Ákos: Szíriusz)585
A kvázi-sejtelmes fogalma és fajtái601
A félig megtagadott fantasztikum és a félig rehabilitált baljós hős602
A fantasy604
A fehér fantasztikum604
Az infantilis libertinizmus paradicsoma és a felnőtt mint rendőrfelügyelő607
A romlás vad- és művirágai (A fekete fantasztikum világa)611
A horror fogalma611
A borzalom esztétikája613
A szorongás kéje619
A gonosz szimbolikája619
Teratológia (A monstrum problémája)633
Monstrumontológia636
Monstrumszociológia636
Monstrumpszichológia637
A kettősség esztétikája (bevezetés a klasszikus horrorfilm mitológiájába)
From Monte Carlo with love650
Victor Fleming: Dr. Jekyll és Mr. Hyde650
A férfi miért szül monstrumot?663
A gonosz örök visszatérése670
A vaksors tragédiájától az elfojtott gyász komédiájáig674
A virágzó nő titka: a rém680
Aesthetica in nuce (A nagyesztétikum kis esztétikája)687
Az ábrázolás formarendszere és a dokumentarizmus kérdései689
A köznapi élet költészete (A naturalizmus problémái)691
Mi marad meg a realizmusesztétikából?695
Az avantgarde elmélete699
A kezdet rettenetessége (A művészettörténet elméletéhez)709
A firvol kód: Az alapstruktúrák mélypoétikája711
A fikcióspektrum szinronikus vizsgálata711
"A sötétség mélyén" (A "kettőség" és "hármasság" esztétikája) 714
Az esztétikai tárgy élményrétegei723
A szubsztitúciók szubsztitúciója és az esztétikai evolúció727
Az esztétikai evolúció alaptörvénye727
Az esztétikai evolúció mozgatóerői736
A lefokozás736
Az alternatív szubsztitúciós rendszerek alapjai a mindennapi életben753
Az esztétikai evolúció mozgatóerői756
A felfokozás756
A mítosz lázadása és szövetségesei: A romantika mint populáris kultúra laboratóriuma759
A paradigmaváltás mint menekülés az ellentéteshez763
Epikai természet és epikai fejlődés765
Az esztétikum kibontakozása a történelemben769
A film második gyermekkora (A mai tömegfilm fejlődéstendenciái)772
Szexuálesztétika787
Erósz és szexus789
A meztelen ember789
A fajfenntartástól az erotikáig794
Az erotika hermeneutikája felé796
Szellem és szerelem802
Szerelem és "esszencia"802
A szerelmi feltételek freudi pszichológiája813
Szerelem és "egzisztencia"817
Szex-szemiotika823
Erogén zónák: a vizsgált rendszer jellemzése823
A folyamat jellemzése: tevékenység és írásmód832
A pornográfia poétikája837
Az erotika korlátozott és kidolgozott kódja837
A "valósítsd meg!" imperatívusza838
A lineáris progresszivitás obszcén kritikája841
A "végtelen szex"845
A kiegyensúlyozott ingereloszlás és a tilalom tilama848
A kölcsönösség szabálya854
A párkapcsolat monopoliumának felszámolása és a kulturális interakció határai860
Az ellenkorlátozott kód864
Erósz és tömegkultúra866
A pornográfia valóságellenessége866
A művészet vége mint pornográfia871
A kommunikatív spektrum megkettőződése876
Szerelem és halál879
Az én és a kéj879
Kéj és iszonyat890
A regresszió hermeneutikája896
Az undor problémája (esztétikai kategória vagy ontológiai egzisztenciálé?)903
A rút anyag903
Az inkarnáció fenomenológiája906
Összehasonlító szexuálesztétika909
Amerikai liberalizmus (Tracy Lords a Hollywood Heartbreakers című filmben)909
Erotikus totalitarizmus (Cicciolina a Banane al cioccolato című filmben917
Szelíd eretnek (Olinka Hardimann filmjei)925
A lét sötét éjszakája (összefoglalás és kitekintés)933
Az istenek eredete935
Az iszonyat mint az esztétikum alapkategóriája935
A homoly lelke938
Leskelődő dzsungelistenek941
Az istenek társadalmi rétegeződése és mobilitása942
A mély torok943
A tudat eredete953
A fiatal Ember953
A földi paradicsom datálásának problémái953
Az Ádám előtti világ956
Az őslidércnyomás958
Az Ádám előtti lélek961
A gonosz története964
A gonosz és az érzékenység alapjai965
A jelek és a gonosz968
A gonosz és a realitáskép970
A gonosz és az öntudat972
A szépség eredete975
A szépség mint legyőzött borzalom975
A forma és a fikció mint átszellemítő szelídítő erők984
Az elfojtott borzalom visszatérése988
A műalkotás eredete990
A sírástól a dallamig990
A gyász mint a múlt feldolgozása és az esztétikum mint a gyász feldolgozása992
A szeretet mint preventív gyász1002
A mágikus varázslattól a művészi varázsig1006
A művészet léttörténeti státusza1010
A műélvezet eredete1018
Interpretáció és immortalizáció1018
Az interpretáció sorsa1020
A gyönyör mint prereflexív interpretáció1022
A szellem eredete, a kultúra eredete, a feltámadás fogalma1023
Az orfeuszi ambivalencia1026
A nagy felszabadulás1028
Jegyzetek1031
Filmográfia1109

Király Jenő

Király Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Király Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv