| Előszó | 9 |
| Bevezetés | 13 |
| Játék és nevelés | 27 |
| A játék egy darab áttekinthető élet | 27 |
| A játékból sokat lehet tanulni | 30 |
| A nevelési célzatú játék | 31 |
| A legfontosabb tanulási törvények | 35 |
| Szociális jutalmazás | 36 |
| Nevelni nem kivételes esetekben kell, hanem állandóan | 37 |
| Mi a szociális jutalmazás? | 39 |
| Az odafordulás elismerést jelent, értékelést, csodálatot... | 40 |
| Tanuljuk meg, hogy ne jutalmazzuk a negatívat! | 43 |
| Tanuljuk meg észrevenni a pozitívat | 43 |
| A kis előrehaladás is teljesítmény | 45 |
| Tetszés szerint változtatható-e a magatartás? | 46 |
| Jutalmazással nem kényszeríthetjük ki a teljesítményt | 48 |
| Összefoglalás | 50 |
| Anyagi jutalmazás | 51 |
| Milyen esetekben alkalmazzuk az anyagi jutalmazást? | 53 |
| Jutalmazással lehet hibát is elkövetni | 55 |
| Azzal jutalmazzunk, amire a gyermek vágyik | 59 |
| A jutalmazás mértéke és célja | 60 |
| Nevelés és jutalmazás | 62 |
| Összefoglalás | 64 |
| Büntetés a nevelésben | 65 |
| Büntessünk-e vagy sem? | 66 |
| Büntetések, amelyeket meg lehet akadályozni | 70 |
| A büntetés félelmet okoz | 71 |
| A büntetésre harag a válasz | 73 |
| A büntetés következménye a büntetést elkerülő viselkedés | 75 |
| A vihar egyaránt ér jót és rosszat | 79 |
| A büntetés a nevelésben zsákutcába vezet | 82 |
| A büntetés formái | 85 |
| A túlzott követelmény egyike a legkeményebb büntetéseknek | 86 |
| Összefoglalás | 90 |
| Viselkedéskioltás | 91 |
| Büntetés helyett mellőzés | 92 |
| A korholás és szidás védekezésre indít | 98 |
| Összefoglalás | 100 |
| Tanulás lépésenként | 101 |
| A lépésenkénti tanulás akadályai | 102 |
| A tanulási lépések túl nagyok | 103 |
| Lépésenkénti tanulás az érzelmek terén | 104 |
| A manuális segítség mint támasz | 105 |
| Megtanulni a játékban veszíteni | 108 |
| Az önállóság gyakorlásának kérdése | 111 |
| A kívánt magatartás lassú megközelítése viselkedésalakítás útján | 116 |
| A segítség visszavonása | 118 |
| Összefoglalás | 119 |
| A magatartási szabályok jelentősége a nevelésben | 121 |
| A tekintélyelvet kerülő neveléssel kapcsolatos tapasztalatok | 122 |
| A magatartási szabályok a társadalmi élet jelzései | 124 |
| Nehezen nevelhető gyerekekkel szerzett tapasztalatok | 124 |
| Az együttélést szokások alakítják | 128 |
| A magatartási szabályokat közös elhatározás alapján kell felállítani | 129 |
| A példa utánzásra késztet | 131 |
| Egyet nem értő szülők | 132 |
| Az iskola és szülői ház elvárásai közötti ellentmondások | 134 |
| A szülői ház és a gyermekcsoport közötti ellentmondások | 136 |
| Előrelátó segítséggel elkerülhető a súlyos következmény | 138 |
| A következetlenség következményei | 140 |
| Rugalmas következetesség | 141 |
| Félreértések, mert nem fejeztük ki magunkat világosan | 144 |
| Összefoglalás | 147 |
| Utánzó tanulás | 148 |
| A félelem gyakran tanulható meg megfigyelés útján | 149 |
| A félelem megfigyelés útján kioltható | 150 |
| Értékek beépülése | 152 |
| Kölcsönhatások a magatartásban | 154 |
| Pozitív és negatív viselkedéskörök | 155 |
| Válsághelyzetben az egyiknek engednie kell | 157 |
| Magatartás-szerződés | 159 |
| A folyamatosság és stabilitás a család támasza | 161 |
| A megfigyelés művészete | 162 |
| A megfigyelés néha csal | 162 |
| Szisztematika megfigyelés a családban | 164 |
| Feljegyzések a "házifeladat-helyzet"-ről | 167 |
| Összefoglalás | 170 |
| Zárszó | 175 |