A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Tudományos diákkör az általános iskolákban - Zalabér szerepe az első 10 évben

Történet

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Pannon Egyetem ÉKP Országos Központja-Zalabéri Általános Iskola
Kiadás helye: Pápa-Zalabér
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9696-69-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

38 évvel korábban, még 1971-ben Pedagógiai jegyzetek műveltségről, tudományról címmel vetettem fel a tudománnyal ismerkedés, a tudományművelés kérdéskörét az iskolában, mai szóval a tudomány... Tovább

Előszó

38 évvel korábban, még 1971-ben Pedagógiai jegyzetek műveltségről, tudományról címmel vetettem fel a tudománnyal ismerkedés, a tudományművelés kérdéskörét az iskolában, mai szóval a tudomány pedagógia kimunkálásának lehetőségét. Mottóként 1971-ben Madách Imre sokak által ismert, bár a 21. században már kevésszer idézett vallomását írtam cikkem elejére: „Mi a tudvágyat szakhoz nem kötők, /Átpillantását vágyjuk az egésznek. ". Amikor jegyzeteimet 37 évvel ezelőtt megfogalmaztam, tudatában voltam az alábbiaknak. Filozófia és műveltségelmélet nélkül iskola nem képzelhető el, ahogyan nem képzelhető el iskola a 21. században a tudományt reflektív módon vizsgáló tudománytan diszciplína nélkül sem, tehát anélkül a diszciplína nélkül, amely a tudományrendszertannak, a tudománytörténetnek, a tudományelméletnek stb. méltó helyet biztosít a tudomány ápolás, a tudományfejlesztés, a kutatásmódszertani felkészültség, mai szóval alkotói kompetenciák elsajátításával. A kérdés 1971-ben számomra az volt: lehetséges-e a kötelező iskolázás keretei között a tudomány egészét, annak reflexióját jelentő tudományelméletet és a tudománytörténetet, valamint a kutatás kérdéseit átfogóan leíró kutatásmetodológiát egy olyanféle iskolázás érdekében mozgósítani, amely a tudomány és a kutatás eredményeit nemcsak a kiválók, nemcsak a tehetségek számára teszi elérhetővé, hanem az iskolás népesség minden tagja számára. Másként fogalmazva: az izgatott kezdő pedagógusként, később kezdő kutatóként, miként lehetséges a tudományra és a kutatásra vonatkozó ismeretek beillesztése a kötelező iskolázás keretei közé úgy, hogy az minden iskolás számára műveltséget, filozófiai reflexiót biztosítson, ugyanakkor olyan szellemi elmélyülési lehetőséget is adjon egy-egy kutatási tárggyá tett probléma megoldásához, amely az iskola és az iskolás gyerek és fiatal életét könnyebbé, elviselhetőbbé, személyesebbé és humanizáltabbá teszi. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Köszönetnyilvánítás 13
Bevezetés 15
I. ALKOTÓI NAPOKTÓL AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁSOK OTDK-JÁIG 17
1. Az alkotói napok előzményei 17
2. Alkotói napok Zalabéren 18
2.1. Alkotások tanórán 19
2.2. Alkotások tanórán kívül, zárt környezetben 21
3. Az első iskolai tudományos diákköri konferencia Zalabéren 23
3.1. Témák felajánlása a tudományos diákköri munkához 23
3.2. A „kutatási algoritmus" értelmezése 24
3.3. A választott probléma, téma értelmezése 24
3.4. Ismeretgyűjtés a problémaértelmezéshez 25
3.5. A számítástechnika alkalmazása 25
3.6. Előadás az iskolai tudományos diákkörben 26
3.7. A tudományos diákkörben megfigyelt tevékenységek és viszonyulások 28
3.8. Az első iskolai tudományos diákkör hozama és lehetőségei 30
4. Az első, általános iskolásoknak szervezett tudományos diákköri konferencia Zala megyében 30
4.1. Felhívás a megyei tudományos diákköri munkára 31
4.2. Beküldött pályamunkák elemzése 31
5. Általános iskolások dunántúli tudományos diákköri konferenciája Zalabéren, 2000-200 1-ben 35
5.1. A felhívásra jelentkező ÉKP-s iskolák és pedagógusaik felkészítése 35
5.2. A dunántúli konferenciára érkezett pályamunkák elemzése 40
5.3. A TDK döntő eredményeinek elemzése - Dunántúl (2001) 45
5.4. A kiemelkedően jó pályamunkák elkülönítése 46
5.5. A TDK országos kiterjesztésének és intézményi feltételeinek lehetőségei 49
5.6. A 2001-ben legeredményesebb diákok bemutatkozása a VE Pedagógiai Kutatóintézetében, Pápán 50
6. Az általános iskolások országos tudományos diákköri konferenciájának kiépítése és a résztvevők körének bővítése (2001-2003) 51
6.1. A 2002 -es OTDK pályázóinak témaválasztása 52
6.2. A 2002-es OTDK dolgozatainak elemzése 57
6.3. Nevezés és továbbjutás a 2003-as OTDK-n 58
6.4. A 2003-as OTDK-ra jutott dolgozatok témái 64
6.5. A 2003-as OTDK dolgozatainak elemzése 67
6.6. Az OTDK kialakításában és terjesztésében elért eredmények összegzése (2001-2003) 69
II. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI MUNKA AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN (2004-2008) 73
1. Kézikönyvek a tudományos diákköri munkához pedagógusoknak, gyerekeknek 73
2. Az OTDK rendszerének végleges kialakítása 74
2.1. Öt régió 77
2.2. Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia rendezése és szervezése 79
2.3. Az országos döntő zsűritagjai 81
3. Az OTDK-k pályamunkái, és azok bemutatása 2004-2008 81
3.1. Az előadások megoszlása műveltségterületenként 82
3.2. Az előadások tárgyának megoszlása a mikrokutatás, a kutatásmódszertan és az ismeretterjesztő kategóriák között 83
3.3. A pályamunkák és az azokat bemutató előadások minősége, kategóriákba sorolása 85
3.4. Tanulók, akik több évben is eljutottak az OTDK-ra (1999-2008) 95
4. Az általános iskolai tudományos diákkör meghonosodása 99
4.1. A tudományos diákköri munkát vállaló iskolák és diákok számának változása 100
4.2. A TDK-s diákok megoszlása korcsoportonként 101
4.3. A pályamunkák megoszlása műveltségterületenként 102
4.4. Az országos döntőbe jutott pályamunkák 103
4.5. Az országos döntők eredményeinek megoszlása a mikrokutatás, a kutatásmódszertan és az ismeretterjesztő kategóriák között 103
4.6. ÉKP-s és nem ÉKP-s iskolák 104
4.7. Felkészítő pedagógusok és az országos döntőbe juttatott tanítványaik 106
4.8. Összegzés és következtetések a tudományos diákkör meghonosodásáról az általános iskolákban 107
III. A TDK-S MUNKÁRA FELKÉSZÍTŐ PEDAGÓGUSOK KÖRÉBEN VÉGZETT KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT ADATAINAK ELEMZÉSE ALAPFOKON 109
1. A tudományos diákköri munkát segítő pedagógus 110
2. A tudományos diákkört vállaló iskola 116
3. Az alkotás tanulásának segítése 118
4. A TDK-s tanuló 124
5. ATDK-s munka 132
6. A felkészítő pedagógusok körében végzett kérdőíves vizsgálat összegzése 143
6.1. A tudományos diákköri munkát segítő pedagógusok 143
6.2. A tudományos diákkört vállaló iskola 143
6.3. A tudományos diákköri munka tanulásának segítése 144
6.4. A tudományos diákköri munkát tanuló diákok 144
6.5. Felkészülés a tudományos diákköri munkára 144
6.6. A falvakban és a városokban folyó tudományos diákköri munka összehasonlítása 144
6.7. A kutatás iránt affinitást mutató pedagógusok 146
IV. PUERI EXPERIENTES. KÍSÉRLETEZŐ, KUTATÓ GYEREKEK. KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT A TDK-S DIÁKOK KÖRÉBEN 151
1. Mely életkortól kezdhető tudományos diákköri tevékenység? 152
2. Ki és/vagy mi adta az indítékot, hogy tudományos kérdésekkel foglalkozz? 153
3. Kitartóan kutató gyerekek 155
4. Kutatási motívumok, perspektívák 157
4.1. A nem-folytatás indítékai 159
4.2. A további kutatásoki-a elszántak motívumai 161
5. Önállóság és segítés 165
6. A környezet és a kutató gyerek - ahogyan ők maguk észlelik 171
6.1. Az osztálytársak vélekedéséről szerzett tapasztalatok 172
6.2. A tantestületek és a diákkörösök 172
6.3. A szülök és kutató gyermekeik 173
6.4. Lakóhely - tágabb környezet 174
7. Pueri experientes - kutató gyerekek 175
V. BETÖLTHETI-E FELADATÁT AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁSOKNAK SZERVEZETT TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRÖK ORSZÁGOS HÁLÓZATA? 177
Felhasznált irodalom 181
Függelékek 183

Kiss Albert

Kiss Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tudományos diákkör az általános iskolákban - Zalabér szerepe az első 10 évben Tudományos diákkör az általános iskolákban - Zalabér szerepe az első 10 évben
Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
5 pont kapható
Kosárba
konyv