kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Kriterion Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Bukarest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Varrott keménykötés |
| Oldalszám: | 127 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Kottamelléklettel. |
| Közelítés | 5 |
| Liszt a sorsutazás előtt | 5 |
| A helyszín. Szerzői célkitűzés | 5 |
| Az életrajzi háttér: útkeresés a múlt Marie d'Agoult-ja és a jövő Weimarja között | 6 |
| Közvetlen előzmények | 6 |
| Tervezett operák, készülő rapszódiák | 7 |
| Visszatekintés a rapszódiákra a szekszárdi "19" felől | 7 |
| Diadalút a Bánságban | 10 |
| Október 29-31, Banloc | 10 |
| November 1-7, Timosoara | 10 |
| November 7-11, Arad | 11 |
| "Harmadfél" (?) nap Lugojon | 12 |
| November 17, búcsúhangverseny Timisoarán | 12 |
| A temesvári levél | 12 |
| Mit látott Liszt Bánságban? | 14 |
| A "Hermannstädter" titka | 16 |
| Alapismeretek Sibiuról és a szászokról | 16 |
| Örömhír Sibiunak, féltékenység Clujon | 17 |
| November 20, különös egy hangversenyre készül | 17 |
| A történések | 18 |
| Az első sajtóvisszhangok | 18 |
| A sajtó botránya | 19 |
| Két higgadt hang | 19 |
| Miben egyetlen a Hermannstädter? | 20 |
| Zenei ismertetés | 20 |
| Értelmezések: Beu, Alexandrescu, Gárdonyi | 21 |
| Kiegészítések az értelmezésekhez | 21 |
| Tűnődő búcsúvétel Sibiutól és a Hermannstädtertől | 22 |
| ... és Sophie Bohrertől | 22 |
| Cluji lszüret: a "Koltói" | 24 |
| Meghívatás, ünnepeltetés útközben, megérkezés november 24-én | 24 |
| Társasági események, hangversenyek | 24 |
| Milyen zeneváros volt Cluj 1846-ban? | 26 |
| Ami másutt nem történt meg | 26 |
| A "Koltói" | 26 |
| Találkozás Telekivel, találkozás Pócsival | 27 |
| A dallam két arca: Liszt zongoráján, Telekiék ajkán | 27 |
| Népzenei közismeret, népzenetudományos kitekintés | 27 |
| A "Koltói" Liszt vázlatkönyvében | 28 |
| Mennyiben koltói? | 28 |
| Korabeli nyomtatott változatok | 28 |
| A kiadatlan 21-ben és a végleges XIV-ben | 29 |
| Egy korábbi változat: a "bucuresti-i Liszt-kézirat" | 29 |
| A d-moll folytatás | 30 |
| Pongrácz-dallamok a rapszódiákban? | 31 |
| A Vöröstoronytól délre | 33 |
| Ismerkedés a hellyel, a műveltséggel, személyiségekkel | 33 |
| Utazás, megérkezés | 34 |
| December 21/9: az első hangverseny Momolo színházában | 35 |
| Mit kell tudni a másik két hangversenyről? | 37 |
| December 31/19: estély az uralkodónál | 38 |
| Kivel érintkezett még Liszt? Értelmiségiek, két zenész és a lautárok | 38 |
| Mit dolgozott Liszt Bucuresti-ben? | 40 |
| Focsani-tól északra | 41 |
| Az utazás | 41 |
| Iasi mint művelődési központ és zeneváros | 41 |
| 1847. január 17/5: az első hangverseny | 43 |
| Január 20/8: a második hangverseny | 43 |
| Az Új Színház, Liszt és a román nemzeti zenealkotás közös megmutatkozása: a január 23/11-i hangverseny | 44 |
| Zenészek, akikkel Liszt érintkezett | 45 |
| Találkozás Barbu Lautaruval | 45 |
| Egy ajánlás és egy dicsérő jellemzés | 46 |
| Konzuli jelentés Lisztről | 47 |
| Ugyanott, északabbról jövet | 48 |
| Röviden a sorsutazás életrajz-határozó fordulatáról | 48 |
| 1847. május 19-26: egy hét Csernovicban | 48 |
| A rejtélyes második tartózkodás Iasi-ban | 49 |
| Az isztambuli román változatok | 50 |
| A román zenei preromantika - és a Liszt Ferenc-i | 52 |
| A szóhasználathoz | 52 |
| Az egyházzene | 52 |
| A keleti műzene | 52 |
| A lautárzene | 53 |
| A korszak reprezentatív műfaja: a népies zongoraminiatűr | 55 |
| Mennyiben romantikus és mennyiben "pre"? | 57 |
| Hasonszőrű miniatűrök Liszt vázlatkönyvében | 58 |
| Ami csak vázlat, de itt íródhatott | 60 |
| A "20" I. Az első félidő | 61 |
| Alapismeretek | 61 |
| A mű jelentősége, föltételezett kelte | 61 |
| Első forrása: a kézirat | 61 |
| Második forrása: a tisztázat | 62 |
| A bevezetés balkéz-figurációja | 62 |
| Szerepe a mű egészében | 62 |
| A Liszt korabeli román források tükrében | 62 |
| A koboztechnika tanúságtétele | 62 |
| "Lassú" | 63 |
| A Cserebogár-nóta | 63 |
| A Liszt-téma összevetése a Cserebogár-nótával | 64 |
| Hol szedte föl Liszt? | 65 |
| A román változat: Roza din Crajova | 65 |
| Liszt földolgozása: téma két változattal | 67 |
| A bevezetés | 68 |
| Az első szakasz dallama | 68 |
| Aurelia Cionca föltételezése az eredet kérdésében | 69 |
| A motívum levezetése a "Lassú" témájából | 69 |
| A bevezetés második szakasza | 70 |
| Összegző megjegyzések | 70 |
| A Hermannstädter újabb megközelítésben | 70 |
| A kíséret a korabeli román műzene tükrében | 70 |
| A nagyformába való beilleszkedés | 71 |
| A "20" II. A Walachische Melodie | 72 |
| Bevezetés | 72 |
| Az első periódus | 72 |
| Liszt művében | 72 |
| Egy máramarosi román furulyadallamban | 73 |
| Pipos táncdallam-földolgozásában | 74 |
| Egy Porumbescu-dalban | 74 |
| Egy gyergyói magyar népdalrokon | 74 |
| Egy bihari román táncdallam | 75 |
| Egy kaluser-táncban | 75 |
| Egy máramarosi román siratódallam | 76 |
| Egy dél-romániai népi táncdallam | 76 |
| Összegzés | 77 |
| Ami nem azonossági jegy: az f-é-g-f melizma | 78 |
| A második periódus | 78 |
| Liszt művében | 78 |
| Pipos földolgozásban | 78 |
| A többi idézett dallampéldában | 78 |
| Más példákban | 79 |
| Összegzés és egybevetés egy Wachmann-dallammal | 79 |
| A harmadik periódus | 80 |
| Liszt művében | 80 |
| Egy olténiai táncdallamban | 81 |
| A Walachische Melodie fantomdallama | 81 |
| A népi téma beillesztése a rapszódiába | 82 |
| Az "expozíció" | 82 |
| A "visszatérés" | 85 |
| A kóda | 87 |
| A Walachische Melodie a forma egészének összefüggésében | 87 |
| A "20" III. A "Friss" többi témája. Összegzés | 88 |
| Vivace spiritoso assai | 88 |
| A vázlatkönyv tanúsága | 88 |
| A figurakitartás | 88 |
| A négylépcsős periódus | 89 |
| A formarész összegző áttekintése | 91 |
| Sempre vivace spiritoso | 91 |
| A csoport első témája | 91 |
| A csoport második témája | 91 |
| A két első téma kísérete. A második téma bővítménye | 92 |
| A két első téma összecsengetése | 93 |
| A harmadik téma | 93 |
| A témacsoport visszatérése | 93 |
| A "Friss": szonátaforma | 93 |
| Az egész mű áttekintése | 94 |
| Néhány összefoglaló megjegyzés a megelőző fejezetekben tárgyalt nyelvi és formai jelenségekkel kapcsolatban | 95 |
| Hangsorok, dallamfordulatok | 95 |
| Összhangosítás | 96 |
| Polifónia | 97 |
| Formaképzés | 97 |
| Más román témák Liszt rapszódiáiban. Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia? | 99 |
| A II. témáinak rendkívüli származása | 99 |
| A III. románcos középrésze | 101 |
| Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia? | 102 |
| A "cigány-könyv" román fejezete | 103 |
| Egy rapszódia sorstörténete - dióhéjban | 105 |
| A két forrás | 105 |
| 1930: Gárdonyi Zoltán tanulmánya | 105 |
| Bartók levele | 106 |
| 1931: Octavian Beu fölfedezése | 107 |
| Aurelia Cionca, a mű korszakos előadója | 107 |
| Az első kiadás története | 109 |
| Bartók bucuresti-i találkozása Liszt művébel | 109 |
| A kézirat felfedezése | 110 |
| A Beu 1936-os kiadása hagyományt teremtett | 111 |
| Ultima verba | 112 |
| Liszt akarata és az utókoráé | 112 |
| A szerző indoka | 112 |
| Köszönetnyilvánítás | 113 |
| Függelék. 32 zenemű, 21 hangverseny | 115 |
| A 21 hangversenyen elhangzott művek jegyzéke | 115 |
| A Liszt-hangversenyek helye, időpontja és műsora | 116 |
| Bibliográfia | 118 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.