1.034.889

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógus-továbbképzés: befektetés a jövőbe

Az OECD országok tapasztalatai - Budapest, 1998

Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 304 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-03-6602-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasó annak a másfél napos nemzetközi pedagógus-továbbképzési szemináriumnak anyagát tartja kezében, amelyet 1998. május 15-16-án tartottak Budapesten. Az elhangzott előadások, hozzászólások és... Tovább

Előszó

Az olvasó annak a másfél napos nemzetközi pedagógus-továbbképzési szemináriumnak anyagát tartja kezében, amelyet 1998. május 15-16-án tartottak Budapesten. Az elhangzott előadások, hozzászólások és viták szövege nélkülözhetetlen, értékes és hasznos szakmai olvasmány mindazoknak, akik programfejlesztőként, oktatóként vagy szervezőként pedagógus-továbbképzéssel foglalkoznak. Rajtuk kívül azonban feltétlenül ajánlható mindazoknak - gyakorló pedagógusoknak, oktatási szakértőknek és döntéshozóknak -, akik az iskolai szervezetfejlesztés, a közoktatási értékelés és minőségbiztosítás, a vezetés fejlesztése és általában a közoktatási reform iránt érdeklődnek. A terület kiemelkedő nemzetközi szakértőinek részvételével megszervezett szeminárium anyaga nemcsak a pedagógus-továbbképzésről és a többi említett terület problémáiról ad gazdag képet az olvasónak, hanem egyúttal bevezeti az ezekről való gondolkodás mai nemzetközi áramlataiba és megismerteti a legfejlettebb országok konkrét tapasztalataival is. A szeminárium a pedagógus-továbbképzés négy kiemelkedő jelentőségű problématerületét járta körül: (1) a pedagógus-továbbképzés tartalma és a korszerű közoktatás igényei, (2) a továbbképzés szervezési és finanszírozási kérdései, (3) a továbbképzés minőségének biztosítása és (4) a továbbképzés iskolai szintű szervezése és hasznosítása. Mindegyik témában két-két előadás olvasható: az egyik egy OECD országból érkezett szakértőé, a másik hazai szakemberé. Az előadásokhoz az OECD országból érkezett szakértők hozzászólásai, valamint a hallgatóság kérdései és megjegyzései kapcsolódnak. E négy nagy tematikus blokkot kiegészíti annak a nemzetközi és hazai szakértők részvételével tartott panelvitának a gondolatgazdag anyaga, amely a továbbképzés átfogó, stratégiai problémáival foglalkozott: az itt megvitatott témák felsorolását a tartalomjegyzékben találja meg az olvasó. Kötetünk tartalmazza annak az OECD jelentésnek a szövegét is, amelynek a feldolgozása a szeminárium egyik legfontosabb célja volt, és amely azóta „Élen járni: a pedagógusok továbbképzése és szakmai fejlesztése" címmel az OECD hivatalos kiadványaként is megjelent. A jelentés két nagyobb részből áll: az első rész a pedagógusok továbbképzésének és szakmai fejlesztésének legújabb nemzetközi tapasztalatairól ad átfogó képet, a második nyolc, élenjáró ország konkrét gyakorlatát mutatja be. A magyar olvasó így nemcsak az OECD országok tapasztalatait ismerheti meg közvetlenül, hanem azt is, hogy hol tart ma az e területtel kapcsolatos nemzetközi stratégiai gondolkodás. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék 3
Bevezetés 9
Előszó 11
I. RÉSZ: NEMZETKÖZI PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉSI SZEMINÁRIUM BUDAPEST, 1998. MÁJUS 15-16 15
BEVEZETŐ ELŐADÁSOK 17
Halász Gábor 17
Báthory Zoltán 19
Dávid Istance: A pedagógusokkal, az iskolákkal és az oktatás fejlesztésével kapcsolatos OECD tevékenységek 25
Polinszky Márta: A pedagógus-továbbképzés irányvonalai Magyarországon 35
1. TÉMA: A PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS TARTALMI KÉRDÉSEI 45
Jaap van Lakerveid (előadó) 45
Knausz Imre (előadó) 49
Alain Michel (felkért hozzászóló) 52
Kérdések, válaszok, hozzászólások 53
2. TÉMA: A PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS SZERVEZÉSE ÉS FINANSZÍROZÁSA 59
Peter Klein (előadó) 59
Sári Lajos (előadó) 67
Roger Aspland (felkért hozzászóló) 70
Jaap van Lakerveid (felkért hozzászóló) 73
Charles Landert (felkért hozzászóló) 74
Kérdések, válaszok, hozzászólások 76
3. TÉMA: A PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS SZEREPE AZ OKTATÁS MODERNIZÁLÁSÁBAN. Kerekasztal beszélgetés 79
Vannak-e és kellenek-e országos szintű prioritások? 79
A kereslet és a kínálat működése 82
Horizontális továbbképzési formák, tapasztalatcserék 84
A nemzetközi pedagógus-továbbképzés 90
Választék, minőség, kínálat-fejlesztés 93
4. TÉMA: A PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA 99
John Townshend (előadó) 99
Loránd Ferenc (előadó) 107
Roger Aspland (felkért hozzászóló) 110
Charles Landert (felkért hozzászóló) 112
Alain Michel (felkért hozzászóló) 114
Kérdések, válaszok, hozzászólások 117
5. TÉMA: PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS AZ ISKOLA SZINTJÉN 121
John Coolahan (előadó) 121
Baráth Tibor (előadó) 129
Herbert Altrichter (felkért hozzászóló) 133
Jaap van Lakerveid (felkért hozzászóló) 136
John Townshend (felkért hozzászóló) 139
Kérdések, válaszok, hozzászólások 141
ZÁRSZÓ (Halász Gábor) 147
A szemináriumon előadók és felszólalók névsora 151
II. RÉSZ: „ÉLEN JÁRNI: A PEDAGÓGUSOK TOVÁBBKÉPZÉSE ÉS
SZAKMAI FEJLESZTÉSE" 153
Előszó 155
Köszönetnyilvánítás 157
Tartalmi összefoglalás 158
ELSŐ RÉSZ - TEMATIKAI ÁTTEKINTÉS 161
ELSŐ FEJEZET - Politikai elvárások és az iskolarendszer modernizációja 163
A kontextus 165
Egyéb tényezők 166
Megjegyzések 175
MÁSODIK FEJEZET - Tanártovábbképzés nyolc országban: hozadékok, szolgáltatók, működési módok 177
A kezdeményezés forrása 177
Célkitűzések 179
Tartalom 181
A lebonyolítás módozatai 182
Akkreditáció 188
Megjegyzések 188
HARMADIK FEJEZET - A források kérdése 191
Költségvetési források 191
Magánbefektetések 193
Az idő - pénz 194
Megjegyzések 196
NEGYEDIK FEJEZET - Oktatáspolitikai kérdések 197
Ami a partnerkapcsolatot működteti: tulajdonosi szemlélet, minőségbiztosítás és koherencia 198
A vezetés gyakorlata 200
A negatív kulturális kötöttségek levetése 200
Tíz oktatáspolitikai alapelv 201
Megjegyzések 203
MÁSODIK RÉSZ - Országtanulmányok 205
NÉMETORSZÁG - Új módszertani eljárások kialakítása a hagyományos formák megőrzésével 205
Áttekintés 205
A kontextus 206
Oktatáspolitikai hatások 207
Tanártovábbképzés Németországban 208
A források kérdése 211
Hasznosulás és értékelés 212
Első esettanulmány: A korai idegennyelv-tanítás (angol vagy francia nyelven) Rajna-vidék-Pfalz alapfokú iskoláiban 213
Második esettanulmány: A Bajor Tanártovábbképző Akadémia 214
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Németországban 215
ÍRORSZÁG - A tanártovábbképzés beindítása mint prioritás 217
Áttekintés 217
A kontextus 217
Oktatáspolitikai hatások 218
Tanártovábbképzés Írországban 220
A források kérdése 224
Hasznosulás és értékelés 225
Első esettanulmány: A szakszervezetek a tanárok versenyképességéért 226
Második esettanulmány: Párkapcsolatok és szexuális nevelés 227
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Írországban 228
JAPÁN - Sokszínűséget vinni a rendszerbe 230
Áttekintés 230
A kontextus 231
Oktatáspolitikai hatások 232
Tanártovábbképzés Japánban 233
A források kérdése 236
Hasznosulás és értékelés 236
Első esettanulmány - A tanárok magáncégeknél szerzett munkatapasztalatai 237
Második esettanulmány - A Nemzeti Oktatási Központ 238
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Japánban 239
LUXEMBURG - A merevségek leküzdése 241
Áttekintés 241
A kontextus 242
Oktatáspolitikai hatások 244
Tanártovábbképzés Luxemburgban 244
A források kérdése 247
Hasznosulás és értékelés 247
Első esettanulmány - DECOLAP/DECOPRIM 247
Második esettanulmány - SELF: autonóm tanulási projekt a szakközépiskolákban 248
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Luxemburgban 249
SVÉDORSZÁG - A szakmai fejlesztés decentralizálási modellje 251
Áttekintés 251
A kontextus 252
Oktatáspolitikai hatások 253
Tanártovábbképzés Svédországban 254
A források kérdése 257
Hasznosulás és értékelés 258
Első esettanulmány - Egy hátrányos helyzetben lévő iskola sikere 260
Második esettanulmány - Probléma-centrikus tanulás 261
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Svédországban 262
SVÁJC - A hagyományok megkérdőjelezése 263
Áttekintés 263
A kontextus 264
Oktatáspolitikai hatások 265
Tanártovábbképzés Svájcban 266
A források kérdése 269
Első esettanulmány - Lorraine Általános Iskola - Bern Kanton 270
Második esettanulmány - Institut für Unterrichtsfragen und Lehrerfortbildung - Bázel 271
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Svájcban 272
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG - Iskolaközpontú fejlesztés a koherencia érdekében .. 274
Áttekintés 274
A kontextus 275
Oktatáspolitikai hatások 276
Tanártovábbképzés Angliában és Walesben 279
A források kérdése 283
Hasznosulás és értékelés 284
Első esettanulmány - Wiltshire újjáéled 285
Második esettanulmány - Igazgatói kezdeményezések Westminsterben 287
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről Angliában és Walesben. 288
EGYESÜLT ÁLLAMOK - A standardok, az értékelhetőség és a szakmai kiválóság igénye 289
Áttekintés 289
A kontextus 289
Tanártovábbképzés az Egyesült Államokban 291
Oktatáspolitikai hatások 292
A források kérdése 300
Első esettanulmány - New York City, Kettes Körzet 301
Második esettanulmány - Vezetői Fejlesztési Központ: a bostoni állami iskolák 302
Harmadik esettanulmány - Hálózatok és reform az amerikai oktatásban 303
Megjegyzések a tanárok szakmai továbbképzéséről az Egyesült Államokban 304
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv