kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 252 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-18-7651-9 |
Megjegyzés: | Tankönyvi száma: 42 509. |
Bevezetés | 9 |
Yehudi Menuhin: Az ember zenéje | 9 |
Bartók művészi hitvallása | 12 |
Kodály Zoltán: Ki a jó zenész? | 13 |
A zene ősi létezésmódja | 19 |
Mágikus hangszerek | 19 |
Az ősi igézet | 20 |
A primitív dallamosság | 21 |
Plehanov: Munka és ritmus | 31 |
Diószegi Vilmos: A sámánokról | 34 |
Ókori mitológia a zenéről | 37 |
Homérosz az énekmondóról | 37 |
Homérosz a szirénekről | 37 |
Hésziodosz a múzsákról | 38 |
Pollux, a püthói nomoszról | 38 |
Vejnemöjnen muzsikája | 39 |
Lie-ce a muzsikáról | 40 |
A pusztulás zenéje | 41 |
Homérosz: Zene és tánc Akhilleusz pajzsán | 43 |
Az ókori kelet vallásfilozófiájának zenekoncepciója | 45 |
Kínai kozmikus zenefilozófia | 45 |
A zene elítélése - Mo Ti írásának részlete | 48 |
A zene nélkülözhetelenségéről | 50 |
Zene, tánc és dráma egysége az óindiai hagyományban | 53 |
Az antikvitás zenefilozófiája | 57 |
Püthagorasz matematikai alapú zenefelfogása | 57 |
Éthosztan Damon elve szerint | 60 |
Az éthoszelmélket ellen | 60 |
Platón a zenéről | 61 |
Közízlés és művészi érték | 64 |
Mimezisz és katharszisz Arisztotelész művészetfilozófiájában | 65 |
Művészi előadás | 66 |
A zene szerepe a társadalomban és a nevelésben | 66 |
Arisztoxenosz zeneelmélete | 69 |
Hérakleidész Pontikosz a hangnemekről | 70 |
Philodémosz: A zenéről | 71 |
Középkori zenefilozófia | 73 |
A zsoltárének dicsérete | 73 |
Földi és égi harmónia | 73 |
Augusztinusz a zenéről | 74 |
Arezzói Guido gúnyverse | 76 |
Arezzói Guido a zene elemeiről | 77 |
Jochannes de Grocheo a zene elméletéről | 79 |
A mise mai szerkezete | 82 |
A középkori világi zena alsó rétege | 84 |
A lovagi dalköltészet | 85 |
Miseszövegek | 87 |
Gyászmise | 89 |
A rinascitá, a reneszánsz zenéje | 95 |
A modern zene bűnei | 95 |
Lüttichi Jakab mester (Johannes de Muris): Speculum Musicae, 1340 tájáról | 95 |
XIII. Gergely pápa Brevéje az egyházi ének tisztaságáról | 96 |
Palestrina ajánlása XIIII. Gergely pápához a Motetták IV. kötetéből (1584) | 97 |
Tinctoris elmélete | 97 |
Az ellenpont és szabályai Tinctoris szerint | 98 |
Luther: A muzsika dicsérete | 100 |
A reneszánsz társasági zene | 103 |
Shakespeare a zenéről | 104 |
Improvizáció és interpretáció | 106 |
Írások a barokk zenéről | 111 |
Részlet Jacopo Perinek az Euridice című operájához írott előszavából | 111 |
Beszéd és zene Vincenso Galilei szerint | 112 |
Caccini a zenei stílusáról | 113 |
Monteversdi az új stílus - seconda prattica - védelmében | 115 |
Frascobaldi - műveinek előadásáról | 118 |
Benedetto Marcello a divatos énekesekről | 119 |
Feljegyzések a barokk éneklésről | 120 |
Német muzsikuscéh alapszabálya 1653-ból | 122 |
Mattheson a dallam tudományának magváról | 124 |
J. S. Bach lipcsei prolémáiról | 127 |
A szó és a hang viszonya Bachnál | 128 |
Az előadó-művészet és zeneszerzés elkülönülésének jelei Bach korában | 132 |
"Megzenésített szavak" a tisztán hangszeres barokk zenében | 136 |
Francia stílus a barokk zenében | 139 |
Gondolatok a rokokó zenéről | 147 |
Quantz a zenei formákról | 147 |
Leopold Mozarg a helyes kottaolvasásról | 150 |
Batteux: az igaz művészet a természet utánzása | 153 |
Diderot a zene lényegéről | 154 |
Klasszikusok | 157 |
Gluck kritikája a rokokó operakoncepcióról | 157 |
Grétry a zene beszédszerűségéről és nemzeti jellemzőiról | 158 |
Haydn szerződése az Esterházy-udvarban (1761) | 159 |
Haydn levele a cadizi megrendelésről | 161 |
Haydn szonátáinak notációja | 162 |
C. Ph. E. Bach: A manírokról általában | 163 |
Danies Barrington a gyermek Mozartról | 167 |
A "Szöktetés" librettójáról | 169 |
Mozart szerzői estjéről | 170 |
Beethoven feljegyzése a zenei alkotófolyamatról | 170 |
"Heiligenstadti Végrendelet" | 171 |
Czerny visszaemlékezés Beethoven tanítására | 173 |
A romantika kora | 175 |
Romantikus zenészöntudat | 175 |
Mendelshn-Bartholdy az itáliai zenei élményeiről | 176 |
Schumann Chopinről | 177 |
Liszt magyarsága | 178 |
Liszt a programzenéről | 180 |
Zenedráma vagy opera | 183 |
Hanslick Wagner-kritikája | 184 |
Romantikus vallomás | 186 |
A művészet a természet és az ember képe | 187 |
A Rákóczi-induló Pesten | 187 |
Csajkovszkij vallomása az alkotói munkáról | 189 |
F. Nietzsche: Zarathustra Nap-himnusza | 191 |
A. Schopenhauer a zenéről | 191 |
Harrach József a formalizmus ellen | 193 |
S. Kierkegaard az egzisztencia három stádiumáról és a művészetről | 1995 |
Hegal a zenéről | 197 |
A zenei romantika művészi élményanyaga | 200 |
Gondolatok a 20. század zenéjéről és e század esztétikájának irodalmából | 203 |
Debussy a programzene ellen | 203 |
Arnold Schönberg: Komponálás tizenkét hanggal | 204 |
Anton Webern az új zene kialakulásáról | 207 |
Igor Sztravinszkij az új zenéről, Sztravinszkij a neoklasszicizmus fogalmáról | 209 |
Bartók Béla: A népzene hatása a mai műzenére | 210 |
Bartók Béla Kodály Zoltánról | 211 |
Kodály Zoltán: Népzene és műzene | 212 |
A "francia Hatok" zenei koncepciója | 214 |
Arthur Honegger a kortárs zenéről | 215 |
Paul Hindemith: A szeriális módszer bírálata | 217 |
Frank Martin: Gondolatok a dodekafóniáról | 218 |
Gonda János: A jazz eredete | 219 |
Karlheinz Stockhausen: Elektronikus és hangszeres zene | 222 |
Lukács György: Az esztétikai mimézis határkérdései | 228 |
Nicolai Hartmann: A zenei szép | 231 |
A zenei háttér jelensége | 234 |
Umberto Eco: A kortársi zene élvezete | 236 |
Zofia Lissa: A zene processzualitása | 238 |
Ujfalussy József a zene meghatározatlan tárgyiasságáról | 242 |
Ujfalussy József: A műfaj-kategória sorsa és jelentősége a zeneesztétikában | 245 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 249 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.