1.034.986

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Lakóhelyünk, Sárospatak és körzete

Lakóhely ismereti tanítási segédkönyv

Szerző

Kiadó: Sárospataki Népfőiskolai Egyesület
Kiadás helye: Sárospatak
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 331 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 930-045-58-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal. Kihajtható térképmelléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A környező világról a család, a szülőföld, a lakóhely közvetíti a gyermek számára az első olyan benyomásokat, melyeknek hatása a közvetlen környezethez, az emberhez, a természethez, a világhoz való... Tovább

Előszó

A környező világról a család, a szülőföld, a lakóhely közvetíti a gyermek számára az első olyan benyomásokat, melyeknek hatása a közvetlen környezethez, az emberhez, a természethez, a világhoz való viszony alakulásában egyaránt döntő s egész életre szóló. Az erkölcsös s emberi magatartás, a tudatos szülőföld- és hazaszereret, továbbá természetszeretet kialakulása, a közösség érdekeinek figyelembevételére és a közösség szolgálatára felkészülés nemcsak a társadalom érdeke, hanem a gyermeké is. Ezek megvalósítása által ugyanis emberibbé, teljesebbé válik az élete!
E hatások közvetítésében fontos szerepe van a családnak, a szervezett iskolai nevelésnek és a társadalomnak egyaránt. A társadalomtól kapott megbízatása következtében s képzettségénél fogva is, különösen jelentős az iskola nevelő-tanító tevékenysége. Ezt a munkát az iskolának tervszerű tudatossággal kell végeznie, hiszen szakképzettségének s a nevelésben vállalt szerepének megfelelően a gyermekek életre való felkészítésében, felnőtté fejlesztésében rendkívül nagy a felelőssége. Mindent meg kell tennie azért, hogy nevelő munkája minél eredményesebb, hatékonyabb legyen. Minden segítséget meg kell adnia a gyermeknek ahhoz, hogy majd felnőtt korában emberhez méltó életet élhessen. Ennek megfelelően az iskolának következetesen segítenie kell a gyermeket abban, hogy környezetéről kellően tájékozódjék s a lakóhely természeti viszonyairól. múltjáról, fejlődéséről, jelenéről, az ott élő emberről, a közösség munkája által létrehozott értékekről kellő érzelmi hatással maradandó ismeretet kapjon. Rendkívül fontos, szükséges ez, hiszen csak azt szerethetjük igazán, amit kellően megismertünk, ismerünk. Csak így, megfelelő tudás birtokában lesz büszke a tanuló a lakóhelyére s becsüli meg a közösség által létrehozott értékeit. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ............................5
I. SÁROSPATAKRÓL ÁLTALÁBAN - SÁROSPATAK, A ,"PATAKI MIVOLT".................9
II. SÁROSPATAK KIALAKULÁSA, FÖLDRAJZI HELYZETE, TÖRTÉNETE...................13
III. SÁROSPATAK PONTOSABB JELLEMZŐI...................31
1. Földrajzi koordinátái:...................31
2. Éghajlatának jellemzői:...................31
3. Területe:....................31
4. A lakók számának alakulása 1770-től:...................31
5. Lakásállománya:...................32
6. Sárospatak külterületei és azok lakóinak száma 1985-ben és 1997-ben:..............32
7. Úthálózat, közterületek...................33
8. A városi zöldfelület...................37
9. Vízvezetékrendszer:...................37
10. Gázhálózat...................37
11. A telefonellátás...................38
12. Távhő-ellátást...................38
13. Kábeltelevízió...................38
14. Termálfürdő...................38
15. A város jelképei: a város címere és zászlója...................38
16. Várostörténeti adalékok Nevezetesebb események, jellemzőbb adatok..................41
17. A város 1999. évi gazdálkodásának főbb mutatói...................56
a) Sárospatak Város Önkormányzata 1999. évi zárszámadásának fontosabb adatai...................56
b) Sárospatak Város intézményeinek bevételei és kiadásai...................58
c) Szakfeladatok költségei...................60
d) A kisebbségi önkormányzatok bevételei és kiadásai...................61
IV. SÁROSPATAK HELYE, JELENTŐSEGE NEMZETÜNK TÖRTÉNETÉBEN.................63
1. A város gazdasági szerepe...................63
2. A város politikai jelentősége...................73
3. A város művelődési szolgálata ...................77
a) A XV. század végi pataki iskola...................78
b) A református kollégium...................80
c) A pataki tanítóképzés...................93
d) Az iskola és társadalom kapcsolata...................96
e) A pataki nevelés fontosabb jellemzői, értékei, hagyományai...................104
V. SÁROSPATAK ÉRTÉKEI, TÖRTÉNELMI EMLÉKEI...................117
1. Területek...................117
a) Iskolakert................... 117
b) Temetők...................119
c) Megyerhegyi "Tengerszem"...................122
2. Műemlék- és egyéb épületek ...................123
a) A Rákóczi-vár...................124
b) Templomok................... 127
c) A Nagykollégium...................131
d) Tanítóképző...................132
e) A Művelődés Háza ...................133
f) Egyéb épületek...................135
3. Szobrok ...................135
4. Emléktáblák...................137
5. Képzőművészeti gyűjtemények...................139
6. Muzeális értékek ...................141
a) Rákóczi Múzeum...................141
b) Sárospataki Református Kollégium...................142
c) Egyházi muzeális értékek...................148
7. Könyvtári anyag...................149
a) A Református Kollégium Nagykönyvtára...................149
b) Comenius Tanítóképző Főiskola Könyvtára...................156
b) Városi Könyvtár...................158
c) Rákóczi Múzeum Könyvtára...................159
8. Levéltári anyag...................159
a) Egyházi hivatalok...................159
b) A Sárospataki Református Kollégium Levéltára...................160
9. Könyvnyomda...................162
VI. SÁROSPATAK AZ IRODALOMBAN...................165
1. Tudományos, ismeretterjesztő irodalom...................165
a) A város...................165
b) A vár...................165
c) A XV. századvégi iskola...................165
d) A református kollégium...................160
e) A tanítóképző...................166
f) Az óvoda...................167
h) Egyéb feldolgozások...................161
i) Sok konkrét pataki anyagot tartalmaznak az alábbi kiadványok...................168
i) Iskolai évkönyvek, értesítők...................169
k) Turista kalauzok...................169
l) Helyi újságok...................169
2. Szépirodalom...................170
a) Sárospatak a szépirodalomban...................170
b) Népi szólások, anekdoták...................172
3. Patak és a tankönyvirodalom...................175
VII. SÁROSPATAK ÉS AZ ÉNEK-ZENEMŰVÉSZET...................179
VIII. A PATAKI SZELLEM...................183
IX. SÁROSPATAK HÍRESEBB EMBEREI, NEVELTJEI...................195
X. SÁROSPATAK MŰVELŐDÉSI TEVÉKENYSÉGE AZ EZREDFORDULÓN...................200
1. Nevelési-oktatási-képzési intézmények...................209
a) Óvodák...................209
b) Általános iskolák...................214
c) Zeneiskola...................223
d) Középiskolák...................227
e) Felsőoktatási intézmények...................249
2. Közművelődési intézmények...................249
a) A Művelődés Háza...................249
b) Városi könyvtár.................251
c) A Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei.................253
d) A Magyar Nemzeti Múzeum Rákóczi Múzeuma.................256
e) Sárospataki Képtár.................258
3. Családsegítő és Pedagógiai Szakszolgálat.................260
4. Keresztyén egyházak a művelődésért.................262
a) Római Katolikus Egyház.................263
b) Református Egyház.................265
c) Görög Katolikus Egyház .................268
á) Jehova Tanúi.................270
5. Civil szervezetek, közösségek, alapítványok.................271
a) Sárospataki Népfőiskolai Egyesület.................271
b) Pataki Diákok Sárospataki Baráti Köre.................274
c) Sárospataki Tanítóképzésért Alapítvány.................275
d) Sárospataki Baráti Kör Alapítvány.................275
e) Árpádházi Szent Erzsébet Történelmi Társaság.................276
f) Mozgáskorlátozottak Sárospataki és Zemplén térségi Egyesülete.................276
g) Pinocchio Alapítvány.................277
h) Magyar Comenius Társaság.................277
6. Idegenforgalom.................278
XI. SÁROSPATAK HELYE A MAGYAR MŰVELŐDÉS TÖRTENETÉBEN.................281
HASZNÁLT, RÉGIES IDEGEN KIFEJEZÉSEK ÉRTELMEZÉSE.................289
SÁROSPATAKI KÖZOKTATÁSI ELLÁTÁSI KÖRZET.................297
SÁROSPATAKI KÖZOKTATÁSI ELLÁTÁSI KÖRZET FONTOSABB JELLEMZŐI. ADATAI.................299
1. Bodrogolaszi .................300
2. Erdőhorváti.................302
3. Györgytarló.................303
4. Háromhuta.................306
5. Hercegkút................307
6. Kenézlő.................308
7. Komlóska.................310
8. Makkoshotyka.................313
9. Olaszliszka.................314
10. Sárazsadány.................318
11. Tolcsva.................319
12. Vajdácska.................323
13. Vámosújfalu.................326
14. Viss.................329
15. Zalkod.................330

Ködöböcz József

Ködöböcz József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ködöböcz József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Lakóhelyünk, Sárospatak és körzete Lakóhelyünk, Sárospatak és körzete Lakóhelyünk, Sárospatak és körzete Lakóhelyünk, Sárospatak és körzete

Az előlapon ajándékozási bejegyzés található.

Állapot:
2.240 ,-Ft
11 pont kapható
Kosárba
konyv