1.035.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Wosinsky Mór Múzeum évkönyve XXII.

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Zalai-Gaál István
A györei neolitikus antropomorf edény
Az európai neolitikum népcsoportjai olyan intenzív és sokáig tartó kapcsolatban álltak halottaikkal, mely mai kultúránktól már idegen, s... Tovább

Előszó

Zalai-Gaál István
A györei neolitikus antropomorf edény
Az európai neolitikum népcsoportjai olyan intenzív és sokáig tartó kapcsolatban álltak halottaikkal, mely mai kultúránktól már idegen, s amely kapcsolatnak életkorok, nemek, társadalmi helyzetek és halálokok szerint egyaránt megnyilvánuló vonatkozásai is voltak. Ez az élők és halottak közötti viszony sokkal tovább tartott, mint maga a temetési szertartás, melynek egészét a régészeti adatok csupán sejtetni engedik. Azonban a neolitikus temetőelemzések eredményei utalnak az élők és eltemetettek közeli, a neolitikus kultúra különböző területein megnyilvánuló viszonyaira, mindkettőjük szerepére is a közösségen belül.1
A halál titokzatos, érthetetlen jelenség lehetett a neolitikus emberek számára is, erre az időszakra már bizonyos elképzelések is kialakulhattak az olyan kérdésekkel kapcsolatban, hogy mi történik a meghalt személyekkel, hová kerülnek, visszatérhetnek-e esetleg más formában. Az elképzelések a gyakorlatban rítusokat eredményeztek, melyek nem egyénileg alakultak ki, hanem a közösségi tudat kifejeződései voltak. Ezek a „kifejeződések" a régész számára éppúgy egy régészeti kultúra jellegzetességeit alkotják, mint pl. a sírmellékletek.
A neolitikus temetőkben és telepeken is előforduló különleges objektumok mellett ugyancsak nagy jelentősége van az egyes sírokba mellékelt különleges, a szokásostól eltérő jellegű tárgyaknak is, melyek közül kiemelkedő jelentőségűek a közép-európai neolitikum temetkezéseiben csak szórványosan előforduló antropomorf és zoomorf ábrázolások (mécsesek, idolok, oltárok, edények). A lengyeli kultúra sírjaiban, telepeken és szórványként megtalált ember- és állat alakú idolplasztikájával eddig is behatóan foglalkozott az ősrégészet tudománya,2 a kultúra délkelet-dunántúli elterjedési területén előkerült leletek alapján pedig több kiértékelő munkában is tárgyaltuk a felmerülő kérdéseket.3
Jelen munkánkban a neolitikus ember alakú edények kérdéskörét taglaljuk az úgynevezett svodíni (Szőgyén) típusú sírkerámiák és töredékeik alapján, melyek a lengyeli kultúra keleti elterjedési területének jellemző leletei, s melyek első egész magyarországi példánya a délkelet-dunántúli Győrén került felszínre 1999-ben. A leletek közlésén kívül keressük a választ az ember alakú edények rendeltetésére, a korabeli vallási életben betöltött szerepükre is. Ez pedig szükségessé teszi a leletkörülmények és összefüggések beható elemzését is.
A különböző kultúrák esetében R. Meyer-Orlac is a régészeti leletekből és összefüggéseikből kiindulva kereste a választ a halállal és a túlvilággal kapcsolatos kérdésekre, s ehhez még az etnológia, a néprajz, a szociológia kutatási adatait is felhasználta.4 G. Weiss azonban úgy látja, hogy a leletkörülmények önmagukban nem elegendőek a kiásott leletanyag egyértelmű interpretálására. Annyiban egyetérthetünk vele, hogy a régészeti leletek sokkal ritkábban adnak annyira egyértelmű választ a kérdésekre, mint amennyire kívánatos volna: az ősrégész sok esetben csak képzeletére támaszkodhat, s így csak „spekulatív" módon közelítheti meg a vallási-kultikus élettel kapcsolatos problémákat. Ezt a „csapdát" következtetéseink levonása közben mindenképpen szeretnénk elkerülni, a kiértékelés során lehetőség szerint csak a megfigyelhető jelenségekre koncentrálva. Vissza

Tartalom

Zalai Gaál István:
A györei neolitikus antropomorf edény 7
Bondár Mária:
A badeni kultúra telepmaradványa Aparhant-Felső legelő lelőhelyen 30
Bartosiewicz László:
A badeni kultúra állatcsontleletei Aparhant-Felső legelő településéről 75
Gucsi László:
Kerámiatechnikai megfigyelések a badeni kultúra leletein 89
Bertók Gábor:
„Item a Sopianas Bregetione m. p. CXS: Iovia XXXII m. p "
(Adalékok a Dél-Dunántúl római kori településtörténetéhez: Iovia lokalizációja) 101
Beszédes József:
Újabb rómaikori kőemlékek Paks-Dunakömlődről 113
Farkas Edit - Kőhegyi Mihály:
A bonyhádi éremlelet 129
Ódor János Gábor:
9-10. századi leletek a bölcskei Dunamederből 137
K. Németh András:
Javított helynévmutató és néhány topográfiai megjegyzés Szakály Ferenc:
Ami Tolna vármegye középkori okleveleiből megmaradt című könyvéhez 143
K. Németh András:
A somolyi templomrom 155
Vizi Márta:
Grafitos kerámia Decs - Etéről és Ozoráról 177
Balázs Kovács Sándor:
A megesett lányok és a házasságon kívül született gyermekek helyzete a Sárközben 253
Gaál Zsuzsanna:
Egy birtokos nemesi család válsága és felbomlása a 19. század második felében 277
Glósz József:
Kölesd mezőváros az állam, a vármegye és az uradalom erőterében a késő feudális korban 317
V. Kápolnás Mária:
Sajtgyártás Dőrypatlanon 329
Kiss Tünde:
A Sió völgy későkelta és koracsászárkori településtörténetének vázlata 371
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Wosinsky Mór Múzeum évkönyve XXII. A Wosinsky Mór Múzeum évkönyve XXII. A Wosinsky Mór Múzeum évkönyve XXII.

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
2.900 Ft
2.320 ,-Ft 20
12 pont kapható
Kosárba
konyv