| Bevezetés | 5 |
| Kazinczy oldalán | |
| A pályakezdet | 15 |
| A tanulás évei | 15 |
| Pesten | 16 |
| Visszavonulási kísérlet | 16 |
| "Auctori életet kedzék" | 17 |
| Az Andalgások | 18 |
| Álmosd: a lélekvesztő szentimentalizmus kialakulása és az "olímpusi" háza | 20 |
| A Genius száll... s az átdolgozott Csokonai | 21 |
| A végletek közti hányódás költészete | 24 |
| Az olimpuszi ideálban rejtett haza és szabadság | 27 |
| A pálya értelmének keresése | 32 |
| Eltompulás és újra tettvágy | 34 |
| Élet | 35 |
| A péceli fordulat | 36 |
| Szemérénél, a nyelvújítási harc légkörében | 36 |
| Előkészületek a Felelethez | 37 |
| A Felelet a Mondolatra | 38 |
| A nyilvánosság előtt | 40 |
| A péceli versek | 41 |
| A Rákos nimfájához | 43 |
| A románcok | 47 |
| A "kritikázás" kezdetei | 49 |
| A Csokonai-kritika | 51 |
| Csekén | 55 |
| A földhöz kötött ember és a "20 milliomos kapitalista Londonban" | 56 |
| "Hiszem, hogy a progresszió véghetetlen..." | 56 |
| A mély válság felé | 58 |
| Az új nemzetfogalom | |
| Az elszakadás Kazinczytól | 61 |
| A világpolgárság megtagadása | 61 |
| A nyelvújítás és az eredeti nemzeti irodalom | 63 |
| A Berzsenyi-kritika | 66 |
| A nemzeti költő kibontakozásának útja | 69 |
| A Rákóczi hajh... | 72 |
| Kölcsey elhallgat | 74 |
| A népi ihlet | 76 |
| Az utolsó, 1815-i románc előremutatása | 76 |
| A népdalírás technikája | 77 |
| A népköltészeti fordulat jelentősége | 78 |
| A nép művészetét tanuló műköltő | 79 |
| A hervadsz... és a Csolnakon | 82 |
| A Himnusz költője s a valóság filozófusa | 85 |
| Az 1820-as évek elején | 85 |
| A Rákos | 90 |
| A Himnusz (1823) | 90 |
| A történeti balladák | 93 |
| Az első plágiumper s írói törekvések | 94 |
| "A való mindenek felett van" | 94 |
| "Célom: lámpást gyújtani a valónak a vallás tárgyában" | 99 |
| "Nem szüksége démonokhoz folyamodnunk" | 103 |
| Görög materialisták | 105 |
| Kölcsey pesszimizmusa | 107 |
| A szabadságharc és a társadalmi igazság eszménye | 111 |
| A nemzet új fogalma s a világpolgárság bírálata | 115 |
| Élet és Literatúra | 115 |
| A világpolgárság elutasítása s a nép hazája | 117 |
| A Nemzeti hagyományok s a népi örökség | 121 |
| A dráma körül: a tett felé, "a poézis minden nemei közt a közönséges életkörrel legegyenesebb összefüggésben" | 130 |
| "Gondolkozni, jó az, jó! de cselekdni: ez a legfőbb! | 142 |
| Harc a polgári nemzetért | |
| Közéleti pályán | 144 |
| Ádám halála | 144 |
| Közéleti ember s boldogságvágy | 145 |
| 1827-28 | 146 |
| A közpályára lépás | 147 |
| A megyei aljegyző | 148 |
| Az országos politikai élet | 149 |
| Az országos kérdések az aljegyző életében | 151 |
| Vereség és győzelem | 154 |
| A megyei szónok | 157 |
| A beszédek | 157 |
| Az adózó népről | 158 |
| A sorsvonás tárgyában | 162 |
| Az utolsó költői korszak s a Kritika | 166 |
| Önvallomások | 166 |
| A lírai dialógus | 167 |
| A Huszt s a Zrínyi dala | 169 |
| Az országgyűlésen | 174 |
| Kölcsey programja | 175 |
| Az országgyűlési tárgyalások rendje | 179 |
| Az országgyűlés tárgysorozata | 180 |
| Az ellenzék s alakjai. Az érdekegyesítés | 188 |
| Tettvágy és szónoklat. Kossuth Kölcsey szaváról | 193 |
| A nyelv ügyében | 194 |
| Az örökös megváltásról | 200 |
| Kölcsey, a szónok | 221 |
| "Rengj, dörögj, mennykövezz, vagy amit akarsz; de azt nem teheted, hogy én ne legyek én!" | |
| A Parainesis írója | 227 |
| 1835-36 | 227 |
| A Parainesis | 230 |
| Emlékbeszéd Berzsenyi Dániel felett | 243 |
| Az elbeszélések | 245 |
| Az utolsó évek | 253 |
| 1837-38 | 253 |
| A Zrínyi második éneke s a Rebellis vers | 256 |
| "Magamban állni... körülményeimmel dacolni..." | 257 |
| Az utolsó napok. Halála | 259 |
| Jegyzetek | 261 |