A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Elektronikus tanulási környezetek

Szerző

Kiadó: Gondolat Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím: Kognitív szeminárium
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-693-157-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ha a tanítást és tanulást - és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését - egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát" jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó sajátos „kognitív habitus" manifesztálódik. A neveléstudományi reflexió és értékelés ezen a területen még a paradigmaalkotás előtti szakaszban van. A könyv kísérlet a vizsgált jelenségek értelmezésére, az eddigi tapasztalatok rendszerbe foglalására, s egyúttal újabb kérdések feltevésére is ösztönöz. Az elemzések a következő kérdések köré csoportosulnak: Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseink az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e, hogy az elektronikus tanulási környezetekről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a pedagógia, a didaktika... Tovább

Fülszöveg

Ha a tanítást és tanulást - és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését - egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát" jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó sajátos „kognitív habitus" manifesztálódik. A neveléstudományi reflexió és értékelés ezen a területen még a paradigmaalkotás előtti szakaszban van. A könyv kísérlet a vizsgált jelenségek értelmezésére, az eddigi tapasztalatok rendszerbe foglalására, s egyúttal újabb kérdések feltevésére is ösztönöz. Az elemzések a következő kérdések köré csoportosulnak: Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseink az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e, hogy az elektronikus tanulási környezetekről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a pedagógia, a didaktika tárgyát képező jelenségeket? Elképzelhető és hasznos lehet-e a társadalomtudományi jellegű neveléselmélet és neveléstörténet mellett egy másfajta, nagyobb ívű megközelítés, amely az evolúciós történetiség mentén vizsgálja a tanítási és tanulási folyamatokat? Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. A TANÍTÁS ÉS TANULÁS RENDSZERSZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉSE 11
1.1. Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében 11
1.1.1. A kulturális átadás 13
1.1.2. Mimetikus kultúra 15
1.1.3. Mitikus kultúra 17
1.1.4. Teoretikus kultúra 19
1.1.5. Az elektronikus média és a hálózatok világa 24
1.1.6. Szimbolikus környezet és kognitív habitus a 21. század elején 28
1.2. A tanulási környezet 33
1.2.1. A tanulási környezetek szervezésének alapformái 35
1.2.2. Tradicionális tanulási környezet 37
1.2.3. Konstruktivista tanulási környezet 41
1.2.4. Komplementer tanulási környezet 43
1.2.5. Problémaközpontú tanulási környezet 45
2. A TANÍTÁS ÉS TANULÁS ÚJ KONCEPCIONÁLIS KERETEI 61
2.1. A tanulás új értelmezése 61
2.1.1. A tanulás dimenziói 63
2.1.2. A tanulás formái 65
2.2. A tanulásikörnyezet-szervezés új normatív elemei 67
2.2.1. Korszerű tanulási környezetek tervezésének fókuszpontjai 67
2.2.2. Tanulási környezetek átalakításának trendjei 69
2.3. A tanulási környezet transzformációja: virtuális campus és blended learning? 73
2.3.1. Egy amerikai kísérleti projekt egyetemi kurzusok átalakítására 74
2.3.2. Egy ausztráliai egyetem virtuáliscampus-jellegének kialakítása 78
2.3.3. Virtuális szeminárium Németországban 79
2.3.4. A virtuális campus ígéretei 80
2.4. Tanár és technika 81
2.4.1. A tanár szerepe az elektronikus osztályteremben 81
2.4.2. A hagyományos oktatás és az online oktatás viszonya 85
2.5. Jövőképek és jövőtrendek 87
2.5.1. Az infokommunikációs technológia jövőtrendjei 89
2.5.2. A pedagógiai módszer a jövőben 92
2.5.3. Az infokommunikációs technológia és a pedagógiai módszertan kapcsolata 94
2.5.4. Nézőpontok az információtechnológiai kihívás értelmezéséhez 99
3. ELEKTRONIKUS TANULÁSI KÖRNYEZETEK 114
3.1. Az elektronikus tanulási környezetek rendszerjellemzői 114
3.1.1. Az elektronikus tanulási környezet 114
3.1.2. Az elektronikus tanulási környezet mezovilágmodellje 115
3.1.3. Az elektronikus tanulási környezet kapcsolatrendszere 118
3.1.4. A mezovilágmodellből adódó következtetések 120
3.1.5. Az elektronikus tanulási környezet kommunikáció-központú szemlélete 122
3.1.6. A kommunikáció-központú modellből adódó következtetések 123
3.2. Infokommunikációs eszközök elektronikus tanulási környezetben 125
3.2.1. Az infokommunikációs eszközök rendszerszervező funkciója 125
3.2.2. Az infokommunikációs eszközök információszolgáltató funkciója 126
3.2.3. Az infokommunikációs eszközök kommunikációs funkciója 126
3.3. Az elektronikus információkezelés alapformái 127
3.3.1. Adatbázisok és keresőrendszerek 128
3.3.2. Hipertext 129
3.3.3. Multimédia és hipermédia 129
3.3.4. Az internet és a world wide web 130
3.4. A világháló és az oktatás 131
3.4.1. A webintegráció szintjei 132
3.4.2. A hálózati tanítás és tanulás alapformái 134
3.5. Módszer és médium elektronikus tanulási környezetben 139
4. AZ E-LEARNING FOGALMÁNAK ÉRTELMEZÉSE 148
4.1. Kísérletek az e-learning fogalom értelmezésére 148
4.2. Az e-learning fogalom designorientált definíciója 150
4.3. Az e-learninges fejlesztések eszközrendszere 152
4.3.1. Az első kör; a számítógépes tanulás eszközkészlete 153
4.3.2. A második kör: az internetes, web alapú tanulás 157
4.3.3. A harmadik kör: a távoktatás 159
4.3.4. A negyedik kör: rendszerintegráció 161
4.4. Az e-learning oktatási szerepének különböző értelmezési lehetőségei 163
4.4.1. Az e-learning a hagyományos oktatás alternatívája 164
4.4.2. Az e-learning additív módon kiegészíti a hagyományos oktatást 164
4.4.3. Az e-learning és a hagyományos oktatás kapcsolata komplementer 165
4.4.4. Az e-learning az oktatási intézmény átalakításának eszköze 165
4.4.5. Az e-learning az oktatás rendszerszintű átalakításának eszköze 165
Hivatkozások 169

Komenczi Bertalan

Komenczi Bertalan műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Komenczi Bertalan könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv