1.034.990

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyugat 1926. január 16.

XIX. évfolyam, 2. szám

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nyugat Kiadó és Irodalmi R. T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 94 oldal
Sorozatcím: Nyugat
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelenik minden hó 1-én és 16-án. Hungária Hírlapnyomda R. T. nyomása, Budapest. További kapcsolódó személyek a tartalomban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


Nem a magyar irodalomtörténet egyik fejezete: egy nagy emberi küzdelem heroikus drámája ez.
Kor: a természettudományosság kora. Egy bénító előítélet uralmát jelenti ez: az exaktság előítéletét.... Tovább

Előszó


Nem a magyar irodalomtörténet egyik fejezete: egy nagy emberi küzdelem heroikus drámája ez.
Kor: a természettudományosság kora. Egy bénító előítélet uralmát jelenti ez: az exaktság előítéletét. A megismerések pontossága volt a fő, be kellett tehát érni a részletekkel. A sejtelem és az összefoglaló spe* kuláció, mint megbízhatatlan eszközök, a lomtárba kerültek. De minek is a sejtelem, mikor a dolgokat maradék nélkül, egész pontosan meg« ismerhetjük! A vallás és a metafizika azonban tudománytalan dolgok, ezek nem fognak feltámadni többé. Ami nem érzékelhető, az legalább is gyanús, az ember jelentéktelen fejlődési termék a világ*mindenségben, naiv és gyermekes dolog tehát igényeket támasztani a közömbösen pergő élettel szemben. Egy értelmes feladat van csak előttünk: a tér* mészeti folyamatok szabatos leírása, sine ira et studio.
De, ha mindig csak azt látjuk, hogy a jelenségekben közömbös és ér» telmetlen természettörvények érvényesülnek, akkor értelmetlennek kell tartanunk azt is, hogy haraggal, vagy ujjongással kisérjük őket. A sza* badesés törvényeire és kémiai folyamatokra csak nem lehet haragudni! Azok a régi költők, akik még tegezni tudták a természetet, abban a táv* hitben élhettek, hogy ezzel a vak és holt objektummal az embernek lehet érintkeznie. Tanuljunk szerénynek lenni. Hála és panaszszó, sírás és ujjongás, amely nem egy határozott emberhez, hanem emberentúli abstrakt instanciákhoz fordul, értelmetlen és nevetséges szentimentaliz* mus az öntudat nélkül keringő atomoknak e sötét világában.
A művészet és különösen a líra úgy vérszegénykedett e korban, csodálkozva és rossz lelkiismerettel, mint egy elfeledett virág a jégkor* szakban. A költő jól teszi, ha mindig latra veti az érzéseit, mielőtt írni akar róluk, hogy van*e értelmük, (az emberben annyi ostoba ataviszti* kus érzés jár kisérteni, amelyekért józanon nem vállalhatunk felelőssé* get) s a képeket is, amelyek fantáziájában néha egészen irreális össze* tételben születnek meg, természetesen hozzá kell igazítani a külső világ* hoz. Petőfi például — hogy a magyar viszonyoknál maradjunk — bizony még nem ismerte ezeket a szabályokat és gyakran mintha egyenesen kereste volna az empíriával való szembeszállást: «Kedvemnek ha magja volna, Elvetném a hó felett S ha kikelne: rózsaerdő Koszorúzná a telet.» Holott egy ilyen feltevés ellentmond minden tapasztalásnak. Arany nem mond ilyet, ö vajudta ki az óvatos új világszemlélet stílű* sát. Rokonoknak hiszik őket — alig több alapon, minthogy mindketten népies zamatú, jó magyarsággal akartak beszélni, — holott a köztük levő különbség több volt véletlen kis temperamentumkülönbségnél: két kor különbsége volt: Petőfi a XIX. század eleji romantika meg* koronázása, Arany a realizmus*naturalizmus elindulása. Arany és gár* dája azután a költészetet is belekényszerítik az exaktságba. Mélyérzésü és plasztikusképzeletü emberek, de érzésük és képzeletük lemondott szuverénitásáról a külső világ javára.
Vissza

Tartalom

•   Komlós Aladár: Ady Endre: I.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: II.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: III.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: IV.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: V.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: VI.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: VII.
•   Komlós Aladár: Ady Endre: VIII.
•   Knut Hamsun: Az Alraune
•   Maxim Gorkij: Az Artamónovok
•   Óriás Pál: A gyűlölet iskolája: I.
•   Óriás Pál: A gyűlölet iskolája: II.
•   Óriás Pál: A gyűlölet iskolája: III.
•   Óriás Pál: A gyűlölet iskolája: IV.
•   Óriás Pál: A gyűlölet iskolája: V.
•   Kodolányi János: Házasság
•   Sárközi György: Tán jó s tán rossz…
•   Medveczky Márta: Futóhomok
•   Klár István: Nász
•   Mollináry Gizella: Imádat
•   Marsovszky Miklós: A rendgép
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Adorján Andor: Párizsi levél
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Heltai Jenő: Conférence
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Schöpflin Aladár: Das Kartenhaus
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Elek Artúr: Az új magyar irodalom egy olasz folyóiratban
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Karinthy Frigyes: Gara Arnold: Magyar parnasszus
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Komlós Aladár: Krcsméry István: Anthologia szlovák költőkből
•   (IRODALMI FIGYELŐ) Knob Sándor: A szociális eszmék fejlődése
•   (SZINHÁZI FIGYELŐ) Schöpfin Aladár: Riviera
•   (SZINHÁZI FIGYELŐ) Kürti Pál: X. Y. és neje
•   (SZINHÁZI FIGYELŐ) Schöpflin Aladár: A messinai varga
•   (ZENEI FIGYELŐ) Tóth Aladár: Strauss Richard
•   (ZENEI FIGYELŐ) Lányi Viktor: Terezina
•   (ZENEI FIGYELŐ) Lányi Viktor: A Herzl-vonósnégyes második estje
•   (KÉPZŐMŰVÉSZETI FIGYELŐ) Marsovszky Miklós: Az új festészet története
•   (KÉPZŐMŰVÉSZETI FIGYELŐ) Elek Artúr: Monet és Pissarro
•   (KÉPZŐMŰVÉSZETI FIGYELŐ) Márkus Imre: Beszélgető asszonyok
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv