| Előszó | 13 |
| Hogyan segíti ez a könyv a beteg-ápoló kapcsolatot | 13 |
| Kommunikációs szakértelem | 17 |
| Önérvényesítő és felelős kommunikáció az ápolásban | 18 |
| A személyközi kommunikáció jelentése | 18 |
| Az önérvényesítés jelentése | 22 |
| A felelős kommunikáció jelentése | 25 |
| Néhány szó a törődésről | 26 |
| Hogyan sajátítható el az önérvényesítő és felelős kommunikáció | 28 |
| Hogyan segít ez a könyv a kommunikáció javításában | 29 |
| Az ápoló-beteg viszonyt segítő kapcsolat | 33 |
| Célkitűzés | 33 |
| A segítő kapcsolat természete | 33 |
| A beteg kiváltságai a segítő kapcsolatban | 40 |
| A segítés gyakorlása | 44 |
| Közös problémamegoldás az ápolásban | 46 |
| Célkitűzés | 46 |
| Az ápolás keretében végzett és a közös problémamegoldás közti különbség | 46 |
| Az ápolási diagnózisok igazoltatása a beteggel | 52 |
| A közös problémamegoldás gyakorlása | 62 |
| Melegség | 67 |
| Célkitűzés | 67 |
| A melegségnek az ápoló betegeire és munkatársaira származó előnyei | 67 |
| A melegség gyakorlása | 73 |
| Tisztelet | 78 |
| Célkitűzés | 78 |
| A tiszteletadásból származó jótétemények | 78 |
| A tisztelet gyakorlása | 85 |
| Őszinteség | 87 |
| Célkitűzés | 87 |
| A személyközi kapcsolatokban tanúsított őszinteség előnyei | 87 |
| Az őszinteség gyakorlása | 95 |
| Szabatosság | 97 |
| Célkitűzés | 97 |
| Mikor hasznos a szabatosság | 97 |
| A szabatosság gyakorlása | 103 |
| Beleérzés (empátia) | 105 |
| Célkitűzés | 105 |
| Az empátia jellemzői | 105 |
| A beleérzés gyakorlása | 121 |
| Feltárulás | 127 |
| Célkitűzés | 127 |
| Feltárulás a személyes és szakmai kapcsolatokban | 127 |
| A feltárulás gyakorlása | 135 |
| Kérdezés | 137 |
| Célkitűzés | 137 |
| Az eredményes kérdezés fontossága az ápolásban | 137 |
| A kérdezés gyakorlása | 149 |
| Véleménynyilvánítás | 151 |
| Célkitűzés | 151 |
| A tanácsadás és a véleménynyilvánítás közötti különbség | 151 |
| Az ápoló véleménynyilvánítása | 152 |
| A véleménynyilvánítás gyakorlása | 158 |
| Szembesítés | 160 |
| Célkitűzés | 160 |
| A szembesítés különböző fajtái | 160 |
| Mikor helyénvaló a szembesítés | 161 |
| A helyes szembesítés | 161 |
| A szembesítés gyakorlása | 167 |
| Indokolatlan kérés elutasítása | 170 |
| Célkitűzés | 170 |
| Az indokolatlan kérés | 170 |
| Indokolatlan kérés elutasításának gyakorlása | 181 |
| Támogatás kérése | 184 |
| Célkitűzés | 184 |
| A szociális támogatás és az egészség közti kapcsolat | 184 |
| A szükséges támogatás munkahelyén vagy tanulmányaiban | 185 |
| Az igényelt munkahelyi vagy iskolai támogatás kérése | 190 |
| A támogatás kérésének gyakorlása | 204 |
| Kedvező kommunikációs beállítottság | 207 |
| Visszajelzés | 208 |
| Célkitűzés | 208 |
| A visszajelzés jelentősége | 208 |
| A visszajelzés megadásának módja | 209 |
| A visszajelzés fogadása | 213 |
| A visszajelzés keresése | 216 |
| A visszajelzés gyakorlása | 217 |
| Ellazítás (relaxáció) | 219 |
| Célkitűzés | 219 |
| Testünk ellazításának jelentősége | 219 |
| Irányelvek meditációs gyakorlatok megkezdéséhez | 223 |
| Pillanatnyi relaxációs gyakorlatok | 226 |
| A relaxáció gyakorlása | 230 |
| Beleképzelés (vizualizálás) | 232 |
| Célkitűzés | 232 |
| A beleképzelés lényege | 232 |
| A beleképzelés alkalmazása az egészségügyben | 234 |
| A beleképzelés gyakorlása | 242 |
| Kedvező belső párbeszéd | 244 |
| Célkitűzés | 244 |
| A belső párbeszéd az ápolásban | 244 |
| A kedvező belső párbeszéd gyakorlása | 257 |
| Kommunikációs készség | 259 |
| Vizsgafélelem | 260 |
| Célkitűzés | 260 |
| Mi a vizsgafélelem | 260 |
| Úrrá lenni a vizsgalázon | 263 |
| A vizsgaizgalom leküzdésének gyakorlása | 272 |
| Önérvényesítő és felelős kommunikáció zaklatott betegekkel és munkatársakkal | 275 |
| Célkitűzés | 275 |
| A zaklatott magatartás okozta nehézségek | 275 |
| A zaklatott személlyel folytatott kommunikáció tökéletesítése | 276 |
| A zaklatott beteggel és munkatárssal folytatott önérvényesítő és felelős kommunikáció gyakorlása | 291 |
| Önérvényesítő és felelős kommunikáció agresszív betegekkel és munkatársakkal | 292 |
| Célkitűzés | 292 |
| Az agresszív magatartás okozta nehézség | 292 |
| Az agresszív személyekkel folytatott kommunikáció tökéletesítése | 294 |
| Az agresszív személyekkel folytatott kommunikáció gyakorlása | 315 |
| Önérvényesítő és felelős kommunikáció ellenszenves betegekkel | 317 |
| Célkitűzés | 317 |
| Ellenszenves betegek | 317 |
| Rokonszenves beteg | 320 |
| Hogyan küzdheti le az ápoló kedvezőtlen beállítottságát és kerülheti el a helytelen viselkedést ellenszenves beteggel szemben | 321 |
| Az ellenszenves betegekkel folytatott önérvényesítő és felelős kommunikáció gyakorlása | 324 |
| A munkacsoporton belüli ellentét önérvényesítő és felelős kezelése | 329 |
| Célkitűzés | 329 |
| Mi a konfliktus | 329 |
| Az ellentétek feloldása | 331 |
| A konfliktusmegoldás és az ápolói hivatás | 342 |
| Az ellentétek megoldásának gyakorlása | 343 |
| Jó utat és sok szerencsét! | 348 |
| Az eredményes személyközi kommunikáció jelentősége | 348 |
| A függelék - Izgatott betegeknek és munkatársaknak adható válaszok | 353 |
| B függelék - Agresszív betegeknek és munkatársaknak adható válaszok | 359 |
| Tárgymutató | 365 |