A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés

Segédkönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Skandi-Wald Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 70 oldal
Sorozatcím: Ifjúsági szakképzési világbanki program
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-86081-3-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz. Tankönyvi szám: EGH-1301.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés tantárgy célja: a tanulók kommunikációs készségének fejlesztése, a kommunikációs viselkedés tudatosítása, valamint mások kommunikációs... Tovább

Előszó

A kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés tantárgy célja: a tanulók kommunikációs készségének fejlesztése, a kommunikációs viselkedés tudatosítása, valamint mások kommunikációs megnyilvánulásai pontos értelmezésének fejlesztése. A kommunikáció az egész képzés szempontjából kulcsszerepet tölt be, és ez indokolja külön, tantárgy formájában történő kiemelését. Az oktató-nevelő munka eredményessége nagymértékben függ a kommunikáció hatékonyságától. Az iskolai munka elképzelhetetlen állandó kommunikáció nélkül, mind a pedagógusok, mind a diákok szempontjából nézve. A segédkönyv összeállításánál a Török Iván pszichológus által kidolgozott kísérleti tantervet vettem alapul, négy év kísérleti oktatás tapasztalatait figyelembe véve. A segédkönyv harmadik kiadása után szükségesnek találtuk a tankönyv kibővítését újabb elméleti és gyakorlati részekkel, a legújabb irodalmak alapján. A tananyag eredeti tagolása szerint féléves, csak később alakult ki az egyéves tantárgyfelosztás. Ez több lehetőséget nyújtott a megfigyelések eredményeinek megbeszélésére, pszichodramatikus játékok, filmek elemzésére, szimulációs gyakorlatokra és az ismeretek ellenőrzésére. Több időt fordíthattunk a legfontosabb rész - a segítő beszélgetés - elemeinek elsajátítására és gyakorlására. Megteremtve az említett feltételeket, jobban segítettük az átmenetet a csoportdinamikai foglalkozásokhoz és a „csoportlélektan-műhely" tantárgyhoz. A segítőpályára készülés folyamatában a kommunikációs ismeretek tantárgy megalapozza a lexikális ismereteket, a műveleti-gyakorlati készségeket, és felkészíti a tanulókat a saját élményre épülő szakmai kommunikáció elsajátítására. A segédkönyvet a tanárok és a diákok egyaránt használhatják. Mivel a kísérleti tantervben megjelölt szakirodalom nehezen szerezhető be, e segédanyag kiküszöböli a nehezen hozzáférhető, korlátozott példányszámú szakirodalom sokszorosítási vagy beszerzési gondjait, és a tanulók könnyebben juthatnak a szükséges információkhoz. A könyv olyan értelemben is segíti a tanulók munkáját, hogy kevesebbet kell jegyzeteljenek az órákon, és így több idő jut a problémák megbeszélésére és szimulációs gyakorlatokra. A pedagógusok számára a könyv tájékoztató jellegű, amely követi az eredeti tanterv tagolását. Bár a tematika kötött, a csoportvezetőknek lehetőségük van a módszerek megválasztásában, preferálásában, képzettségüknek és érdeklődésüknek megfelelően. Vissza

Tartalom

Előszó........................................................................................................5
I. Bevezetés a csoportfoglalkozáshoz....................................................7
II. Az érintkezés kultúrája......................................................................10
A) A hatékony kommunikáció feltételei ............................................11
B) Hogyan érintkezzünk másokkal?....................................................12
III. A kommunikáció általános elméleti modellje ....................................16
1. A kommunikációs folyamat összetevői......................................16
2. Az állati kommunikáció............................................................17
3. Kommunikáció az embernél......................................................19
IV. Kommunikációs zavarok.....................................20
Kóros kommunikáció................................................................20
Nyelvi szocializáció hiánya......................................................21
Szóözön (szövegtúltengés)........................................................21
Zsargon............................................................21
Általánosítás, közhely................................................................22
Kulturális eltérésekből adódó félreértések. . .............................22
Durvaság és eufemizmus............................ . 23
A hazudás, hallgatás, elhallgatás................................................23
Szégyenlősség, gátlásosság........................................................23
Közléssorompók........................................................................25
V. A kommunikációs folyamat dinamikai alapelvei................................26
1. A kommunikáció szükségszerű..................................................26
2. A reciprocitás elve....................................................................26
3. A kommunikáció többcsatornás és többszintű.....................27
4. A kommunikáció tagolt (punktuált)..........................................27
5. Egyenrangú és egyenlőtlen kommunikáció ...........................27
6. A kommunikáció pszichológiai szükséglet................................28
7. Hírközlő és befolyásoló tendencia............................................28
VI. A közvetlen emberi kommunikáció csatornái......................................29
A) A verbális csatorna........................................................................29
B) Nem verbális csatornák..................................................................30
L Mimikai kommunikáció............................................................31
2. Kommunikáció a tekintet révén..................................37
3. A vokális kommunikáció..........................................................39
4. A mozgásos kommunikációs csatorna........................................41
Kommunikáció gesztusok révén................................................41
Kommunikáció testtartás révén (ülés, járás, testtartás)..............46
A térközszabályozás kommunikációs csatornája........................49
C) A kulturális szignálok kommunikatív jelentősége..........................52
VII. A kongruencia problémái a kommunikációban....................................58
VIII. A segítő beszélgetés...................................................................60
1. A nondirektivitás elve................................
2. A segítő beszélgetés alapfeltételei..............................................61
3. Gyakorlatok a segítő beszélgetés alkalmazásához......................64
4. Gyakori hibák a segítő beszélgetésben......................................69
Felhasznált irodalom.........................................71

Szilágyi István

Szilágyi István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szilágyi István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv